Της Megan Poinski
Καθώς ο κύκλος ανακοίνωσης των εταιρικών αποτελεσμάτων για το τρέχον τρίμηνο βρίσκεται σε εξέλιξη, οι φόβοι για ύφεση ολοένα και αυξάνονται. Δεν πρόκειται όμως για μια γενικευμένη οικονομική ύφεση – η πλειονότητα των αναλυτών άλλωστε μάλλον συμφωνεί πως επετεύχθη μια ομαλή προσγείωση της οικονομίας. Η πιθανή καθίζηση αφορά τα είδη πολυτελείας, γεγονός που συνιστά δυσοίωνο σημάδι για την καταναλωτική εμπιστοσύνη και τη δυναμική της συγκεκριμένης κατηγορίας αγαθών.
Ο γαλλικός κολοσσός πολυτελών ειδών LVMH, στον οποίο ανήκουν 75 brands -μεταξύ των οποίων ονόματα όπως Louis Vuitton, Christian Dior, Fendi, Veuve Clicquot, Moёt & Chandon και Hennessy-, ανακοίνωσε απογοητευτικά τριμηνιαία κέρδη την περασμένη εβδομάδα. Η οργανική ανάπτυξη του ομίλου κινήθηκε στο χαμηλό επίπεδο του 3%, μέγεθος παρόμοιο με εκείνο των δύο προηγούμενων τριμήνων, αλλά αισθητά μειωμένο σε σχέση με το 2023, όταν τα έσοδα είχαν αυξηθεί κατά 14%. Σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο, τα έσοδα από τον τομέα της μόδας και των δερμάτινων ειδών μειώθηκαν κατά 5%, ενώ τα κρασιά και τα οινοπνευματώδη ποτά υποχώρησαν κατά 7%. Η πτώση ήταν ιδιαίτερα έντονη στην Κίνα, η οποία έως τώρα αντιπροσώπευε το 50% της ανάπτυξης της LVMH. Εξαιρουμένης της Ιαπωνίας, οι πωλήσεις στην Ασία μειώθηκαν συνολικά κατά 16%.
Η αγορά των ειδών πολυτελείας έχει επιβιώσει εδώ και εκατοντάδες χρόνια και πολλές μάρκες έχουν βγει σχεδόν αλώβητες από διάφορες γεωπολιτικές αναταραχές και οικονομικές κρίσεις – αν και η αγορά είχε υποχωρήσει κατά 8% κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Ύφεσης, σύμφωνα με την αμερικανική συμβουλευτική εταιρεία Bain. Με τον πληθωρισμό να υποχωρεί και την καταναλωτική διάθεση για καθημερινά ποιοτικά αγαθά και υπηρεσίες να παρουσιάζει (ήπια) πτωτική τάση, ποια είναι η επίπτωση που θα επιφέρει στην οικονομία μια πιθανή ύφεση στην αγορά ειδών πολυτελείας;
Σε αντίθεση με πολλά καταναλωτικά αγαθά, τα είδη πολυτελείας τείνουν να καταγράφουν ισχυρές πωλήσεις εν μέσω διαφορετικών οικονομικών συνθηκών. Οι άνθρωποι συνήθως αγοράζουν τα εν λόγω προϊόντα για το κύρος και την ποιότητα τους. Εάν η εμπιστοσύνη των καταναλωτών απέναντι στα αγαθά πολυτελείας αρχίζει να φθίνει και τα χρήματα που ξοδεύονται είναι όλο και λιγότερα, κάτι τέτοιο θα μπορούσε να σημαίνει πως η οικονομική αβεβαιότητα των τελευταίων δύο ετών έχει "χτυπήσει” την κορυφή της καταναλωτικής πυραμίδας. "Η τριμηνιαία πτώση των πωλήσεων της μονάδας μόδας και δερμάτινων ειδών της LVMH είναι πολύ σημαντική για να αγνοηθεί”, σχολίασε o Balossini Volpe, καθηγητής στο ιταλικό Ίδρυμα ISTUD. O Volpe μάλιστα προέβλεψε ότι ο ευρύτερος κλάδος θα παρουσιάσει συνολικά αρνητική ανάπτυξη τόσο φέτος όσο και το επόμενο έτος.
Για να επιστρέψει σε τροχιά ανάπτυξης, ο κλάδος των ειδών πολυτελείας θα χρειαστεί να υιοθετήσει πρακτικές που παραδοσιακά ακολουθούν μάρκες "καθημερινών” καταναλωτικών αγαθών, ήτοι να καινοτομήσει, να αποδείξει την αξία του και ίσως ακόμα και να μειώσει τις τιμές. Όπως αναφέρει η Pamela Danziger στο Forbes, η κίνηση της LVMH και άλλων εταιρειών καταναλωτικών αγαθών να αυξήσουν τις τιμές τους απομάκρυναν περαιτέρω τους καταναλωτές. Και όσοι παρακολουθούν την ευρύτερη οικονομία, θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν και κάτι άλλο: Ακόμα και οι καταναλωτές που προέρχονται από τα υψηλότερα εισοδήματα, έχουν πλέον γίνει πιο προσεκτικοί στις επιλογές τους.