Του Γιώργου Λαμπίρη
Mε στόχο να συστήσουν στην ελληνική αγορά αλλά και στους ξένους επισκέπτες που έρχονται στη χώρα μας κάθε χρόνο, η εταιρεία Άμβυξ, από τους μεγαλύτερους διανομείς αλκοολούχων στην εγχώρια αγορά, συνεργάστηκε με το ιστορικό οινοποιείο της Προβηγκίας, Chateau Minuty. Κοινός στόχος και για τους δύο, είναι να συστήσουν στο εγχώριο κοινό το ροζέ κρασί μίας οινικής ζώνης της Γαλλίας, το οποίο παρουσιάζει μοναδικά χαρακτηριστικά, αξιοποιώντας το κλίμα και το έδαφος της περιοχής. Με την πεποίθηση ότι το συγκεκριμένο ροζέ, δεν προσομοιάζει σε κανένα άλλο, γιατί όπως λέει ο επικεφαλής του κτήματος, Francois Matton, "κανείς δεν μπορεί να αντιγράψει το κλίμα και το έδαφος της Προβηγκίας, σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου και αν βρίσκεται".
To Forbes Greece είχε την ευκαιρία να συναντήσει τον Francois Matton κατά την παρουσία του στην Ελλάδα, με αφορμή τη νέα συνεργασία του οίκου με την Άμβυξ. Η διεθνούς φήμης οινοποιία ιδρύθηκε το 1936 από τον παππού του οινοποιού, Gabriel Farnet, ενώ σήμερα η πλειοψηφία των μετοχών του ανήκει στον όμιλο Louis Vuitton Moet Hennessy (LVMH), ο οποίος εξαγόρασε το Chateau Minuty το 2023, αναλαμβάνοντας την παγκόσμια ανάπτυξη και διάδοση του ιστορικού σήματος σε ολόκληρο τον πλανήτη.
Το 1960 ανέλαβε τα ηνία ο πατέρας του Matton ως συνεχιστής της οικογενειακής επιχείρησης και το 1990 τα αδέρφια Jean-Etienne και François Matton έκαναν σκοπό της ζωής τους να αναπτύξουν περαιτέρω το Minuty. Έβαλαν την υπογραφή τους στο κρασί, συνεχίζοντας την ανανέωση του αμπελώνα, αντικαθιστώντας τις ποικιλίες Carignan, Cabernet Sauvignon και Ugni blanc με τις Grenache και Rolle, χρησιμοποιώντας σύγχρονο εξοπλισμό και παρουσίασαν τη νέα εποχή του κτήματος.
"Το πρώτο πράγμα που κάναμε όταν εισήλθαμε στο κτήμα εγώ και ο αδερφός μου, ήταν να αλλάξουμε τα πάντα. Όχι επειδή ο πατέρας μου δεν έκανε καλή δουλειά, αλλά γιατί νοιώθαμε ότι έχουμε να πούμε πολλά καινούργια πράγματα", λέει ο Francois Matton.
"Το κύριο βάρος της προσπάθειάς μας επικεντρώθηκε στην ανάπτυξη του Grenache, που αποτελεί την πιο εκλεπτυσμένη έκφραση μίας ποικιλίας, η οποία είναι ιδανική για την παραγωγή ροζέ κρασιών. Επιδιώξαμε να δημιουργήσουμε ένα ευκολόπιοτο, ισορροπημένο και μοντέρνο κρασί. Αυτός ήταν μεταξύ άλλων ένας από τους λόγους που σταματήσαμε την παραγωγή της ποικιλίας Cabernet Sauvignon, η οποία διακρίνεται για τη στιβαρότητα και την πολυπλοκότητά της", εξηγεί. Οι αδερφοί Matton έγιναν οι πρώτοι στην αγορά που έκαναν κρασιά από την ποικιλία Grenache, με κύρια χαρακτηριστικά της τον φρουτώδη και εκλεπτυσμένο χαρακτήρα που παρουσιάζει.
H συνεργασία με την Άμβυξ
Αναφερόμενος στην Ελλάδα και την παρουσία του οίκου στη χώρα μας, ο Στάθης Σάλτας, Oenothèque Manager της Άμβυξ, επισημαίνει ότι προτεραιότητα αποτελεί η ανάπτυξη του brand. "Εκτίμησή μας είναι ότι το Minuty θα ακολουθήσει αρκετά γρήγορα το δρόμο της ανάπτυξής στην Ελλάδα, ήδη από τον πρώτο χρόνο της παρουσίας του". Συμπληρώνει ταυτόχρονα ότι η εκπαίδευση του εγχώριου κοινού δεν αποτελεί εύκολο στόχο προς επίτευξη. "Η αλλαγή της κουλτούρας την οποία επιδιώκουμε, βασίζεται στο γεγονός ότι το ροζέ δεν αποτελεί ένα κρασί που καταναλώνεται μόνο σε συγκεκριμένες περιστάσεις ή ότι όπως κάποιοι πιστεύουν απευθύνεται μόνο στο γυναικείο πληθυσμό. Αντιθέτως αποτελεί ένα κρασί με το δικό του χαρακτήρα που μπορεί να συνδυαστεί με πιάτα προερχόμενα από τις κουζίνες του κόσμου, όπως τα θαλασσινά, η ασιατική κουζίνα αλλά και με πληθώρα γαστρονομικών επιλογών".
"Το ροζέ κρασί της Προβηγκίας αποτελεί μία ταχέως αναπτυσσόμενη κατηγορία παγκοσμίως αλλά και στην Ελλάδα. Είναι γεγονός ότι η εγχώρια αγορά έχει ακόμα αρκετά βήματα να διαγράψει σε ό,τι αφορά την δημιουργία μίας ευρύτερης κουλτούρας εμφιαλωμένου κρασιού, γεγονός που από μόνο του δείχνει ότι υπάρχει χώρος για την ανάπτυξη του Chateau Minuty. Συγκριτικό πλεονέκτημα του ροζέ κρασιού της Προβηγκίας αποτελεί μεταξύ άλλων το γεγονός ότι ξεχωρίζει για την ποιότητα και το στυλ του, παράγοντες που το διαφοροποιούν από τα υπόλοιπα ροζέ κρασιά που κυκλοφορούν", συμπληρώνει ο κύριος Σάλτας.
Το ροζέ στο επίκεντρο της φιλοσοφίας του Chateau Minuty
Ο Francois Matton αναφέρει χαρακτηριστικά ότι η σύγκριση του ροζέ της Προβηγκίας με τα υπόλοιπα ροζέ κρασιά που παράγονται διεθνώς, προσομοιάζει στη σύγκριση της σαμπάνιας με τα αφρώδη κρασιά, τα οποία είναι εντελώς διαφορετικά μεταξύ τους. "Τα ροζέ κρασιά που παράγονται στην Ελλάδα είναι πολύ καλά, διότι οι οινοποιοί έχουν αντιληφθεί τι ακριβώς ζητάει ο καταναλωτής, δηλαδή ένα κρασί ελαφρύ και φρέσκο. Ωστόσο η ειδοποιός διαφορά στη δική μας περίπτωση είναι ότι το Grenache παράγεται σε ιδανικές κλιματικές και εδαφικές συνθήκες, οι οποίες την καθιστούν μία εξέχουσα ποικιλία. Κι αυτά τα στοιχεία, ακόμα και αν κάποιος το θέλει, δεν αντιγράφονται με κανέναν τρόπο. Διαθέτουμε κάθε χρόνο 9 εκατομμύρια φιάλες παγκοσμίως, από τις οποίες το 85% είναι ροζέ οίνος. Αυτό σημαίνει ότι το μεγαλύτερο μέρος της προσπάθειας, της ενέργειας και των διαθέσιμων μέσων μας, διοχετεύονται στην παραγωγή του ροζέ. Σε όλες τις άλλες περιοχές του κόσμου, τα οινοποιεία παράγουν ροζέ κρασιά, ευκαιριακά. Για εμάς το ροζέ αποτελεί το επίκεντρο της φιλοσοφίας μας".
"Κύριο μέλημά μας δεν είναι να προσφέρουμε ένα ακριβό κρασί, αλλά ένα κρασί που θα είναι διαθέσιμο και προσιτό για όλους, εκπαιδεύοντας ταυτόχρονα τον κόσμο στην κατανάλωσή του", καταλήγει ο F. Matton.
Τα επόμενα βήματα σε ΗΠΑ και Ασία
Περιγράφοντας τα επόμενα βήματα του οινοποιείου, ο Matton αναφέρει ότι από τεχνικής άποψης προέχει η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. "Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι προετοιμαζόμαστε γι’ αυτή τη μεγάλη αλλαγή που λαμβάνει χώρα παγκοσμίως και επηρεάζει καθοριστικά τις καλλιέργειες. Βασική πρόκληση για εμάς είναι να ελέγξουμε την ωρίμανση των σταφυλιών που φέρνει η ταχεία αύξηση της θερμοκρασίας σε ολόκληρο τον πλανήτη. Κάτι που προκαλεί την ενίσχυση της περιεκτικότητας των σακχάρων στα σταφύλια, ενώ εμείς επιδιώκουμε να προσφέρουμε ένα κρασί με φρεσκάδα και ζωηρό χαρακτήρα. Αυτή είναι μία από τις κύριες προκλήσεις που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε στο μέλλον. Δεν πιστεύω ότι θα πρέπει να στραφούμε σε νέες ποικιλίες, διότι εάν το κάνουμε, θα αλλάξει η γεύση του κρασιού. Στόχος μας επίσης είναι να ενισχύσουμε την παρουσία μας σε μεγάλες αγορές όπως αυτή των Ηνωμένων Πολιτειών. Εκτός από τις Ηνωμένες Πολιτείες, σημαντική προοπτική βλέπουμε στην ανάπτυξη της δραστηριότητάς μας στην Ασία, καθώς το ροζέ ταιριάζει ιδανικά με τα πικάντικα στοιχεία της ασιατικής κουζίνας. Είναι γεγονός επίσης ότι οι Ασιάτες δεν γνωρίζουν πολλά πράγματα για τα ροζέ κρασιά αλλά και τα κρασιά συνολικά, επομένως υπάρχει μία μεγάλη ευκαιρία ανάπτυξης στη συγκεκριμένη γεωγραφική ζώνη".
"Καθοριστικό πλεονέκτημα για εμάς αποτελεί, βέβαια, το γεγονός ότι ανήκουμε στην LVMH, τον μεγαλύτερο επιχειρηματικό όμιλο του πλανήτη. Γεγονός που μας προσφέρει όλα τα απαραίτητα εφόδια να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά όλες τις προκλήσεις και να συνεχίσουμε να αναπτυσσόμαστε ακόμα περισσότερο τα χρόνια που θα ακολουθήσουν", προσθέτει ο Francois Matton.