Της Ελευθερίας Πιπεροπούλου
Η επέκταση σε διεθνείς αγορές, με μεγαλύτερη ταχύτητα, είναι η βασική προτεραιότητα της Coffeeco, της πατρινής startup που καινοτομεί στην αξιοποίηση υπολειμμάτων καφέ εσπρέσο.
Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία ανακοίνωσε πέρυσι μια σημαντική επιχειρηματική συνεργασία με την Coffee Island. Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Coffeeco συλλέγει από το δίκτυο της Coffee Island περίπου 3 τόνους τον μήνα σε υπολείμματα καφέ και επιστρέφει σε επιλεγμένα καταστήματα προϊόντα δερμοκαλλυντικών, τα οποία είναι διαθέσιμα προς αγορά.
Όπως αποκαλύπτει στο Capital.gr ο CEO και Co-founder της Coffeeco, Δρ. Αλέξης Πάντζιαρος, η εταιρεία βρίσκεται σε επικοινωνίες και με άλλες αλυσίδες καφέ, καθώς θεωρεί πως η λύση της μπορεί και θα πρέπει να εφαρμοστεί ολιστικά στην αλυσίδα παραγωγής αξίας του espresso στην Ελλάδα, αλλά και στην Ευρώπη γενικότερα.
Η Coffeeco παράγει μια δραστική πρώτη ύλη για δερμοκαλλυντικά, την οποία πουλάει σε B2B επίπεδο. Ωστόσο, με βάση τη συγκεκριμένη πρώτη ύλη, έχει αναπτύξει και τη δική της σειρά δερμοκαλλυντικών "skincare-to-go”, με την επωνυμία "auraskin.gr”.
Παράλληλα, και ακολουθώντας τις τάσεις αλλά και την αρχή της για μηδενικά υπολείμματα, έχει αναπτύξει μια πρώτη ύλη πλαστικού πολυπροπυλενίου, η οποία έχει 15% μειωμένη ποσότητα υλικού προερχόμενη από πετροχημικά και αντικαθίσταται με οργανικές ίνες προερχόμενες από τα υπολείμματα καφέ. Αυτό είναι το τελευταίο προϊόν που έχει λανσάρει η Coffeeco, πωλείται στην αγορά με B2B μοντέλο και μπορεί να χρησιμοποιηθεί από όλες τις εταιρείες οι οποίες παράγουν τελικές εφαρμογές πλαστικού πολυπροπυλενίου.
Σημειωτέον ότι η εταιρεία έχει αναπτύξει και άλλες εμπορικές συνεργασίες για την ανάπτυξη του δικτύου της. Η πρώτη της συνεργασία ήταν με την εταιρεία Παπουτσάνης, η οποία έχει αναπτύξει μια ξενοδοχειακή σειρά ονομαζόμενη "UpC”, ενώ έχει αναπτύξει και αποκλειστική συνεργασία με τη γαλλική εταιρεία Lessonia, στην οποία πουλάει πρώτη ύλη για την ανάπτυξη scrub προϊόντων σώματος.
Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι η Coffeeco είναι υποψήφια για μια από τις καλύτερες "EU green startups” στα "Green Alley Award”, όπου το κοινό μπορεί να ψηφίσει εδώ. Οι καλύτερες εταιρείες που θα προκύψουν από την ψηφοφορία του κοινού, θα περάσουν στην τελική φάση, με τη βράβευση να αναμένεται τον Απρίλιο στο Βερολίνο.
Η "γέννηση” της Coffeeco
H Coffeeco "γεννήθηκε” στην Πάτρα το 2017, σε έναν διαγωνισμό επιχειρηματικότητας όπου συμμετείχαν ο Μάριος Βλαχογιάννης (πρωτοετής φοιτητής χημικός μηχανικός τότε) ως διαγωνιζόμενος και ο Αλέξης Πάντζιαρος (διδακτορικός φοιτητής χημικός μηχανικός τότε) ως μέντορας.
Την πρώτη ημέρα του διαγωνισμού έγινε μια διαλογή των ομάδων με τους μέντορες και ο Αλέξης με τον Μάριο συστήθηκαν για πρώτη φορά. Οι συμπτώσεις, όμως, δεν σταματάνε εκεί. Ο Μάριος περιγράφει την ιδέα του στον Αλέξη, η οποία ήταν να χρησιμοποιηθούν με κάποιο τρόπο τα υπολείμματα του καφέ espresso για την παραγωγή προϊόντων, έρευνα την οποία είχε ξεκινήσει ήδη μόλις ο Αλέξης ως θεματολογία του διδακτορικού του. Έτσι… "the rest is history”. Την επόμενη ακριβώς ημέρα, ο Μάριος συναντήθηκε με τον Αλέξη στο εργαστήριο φαινομένων μεταφοράς και φυσικοχημικής υδροδυναμικής της Σχολής Χημικών Μηχανικών με επικεφαλής τον καθηγητή Χριστάκη Παρασκευά, με μοναδικό σκοπό να ολοκληρώσουν την έρευνα επαναχρησιμοποίησης των υπολειμμάτων καφέ espresso και να την βάλουν στην αγορά ως μια νεοσύστατη επιχείρηση.
Μετά από 4 χρόνια, το 2021, μετά από αρκετά μεγάλη έρευνα βιβλιογραφική, εργαστηριακή αλλά και έρευνα αγοράς, κατάφεραν να ολοκληρώσουν την πρώτη φάση επεξεργασίας του υπολείμματος.
Στην ουσία, η Coffeeco χρησιμοποιεί τα υπολείμματα καφέ espresso και με μια διαδικασία εκχύλισης παράγει μια δραστική πρώτη ύλη, η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε προϊόντα δερμοκαλλυντικών. Παράλληλα, η Coffeeco, σε συνεργασία με εγκεκριμένα εξωτερικά εργαστήρια, έχει πιστοποιήσει τη συγκεκριμένη πρώτη ύλη ως προς την αντιοξειδωτικότητά της, την ενίσχυσή της προς το μικροβίωμα της επιδερμίδας, αλλά και τη μείωση της ακμής στο πρόσωπο.
Αρχικά, η Coffeeco δραστηριοποιούνταν επιχειρησιακά ως μια B2B εταιρεία, η οποία πουλούσε το προϊόν της σε εταιρείες που αναπτύσσουν τελικά προϊόντα καλλυντικών, στην πορεία όμως διαπίστωσε πως αν κατάφερνε να αναπτύξει δικές της τελικές εφαρμογές προϊόντων δερμοκαλλυντικών, η παραγόμενη αξία θα μεταφερόταν απευθείας στον τελικό καταναλωτή, με τα οικονομικά αποτελέσματα να είναι καλύτερα. Τότε έγινε και η πρώτη μεγάλη στροφή της εταιρείας στην ανάπτυξη της πρώτης της σειράς δερμοκαλλυντικών "skincare-to-go”, με το brand "auraskin.gr”. Τα προϊόντα αυτά μπορεί να τα βρει κανείς αυτή τη στιγμή μόνο online, μέσα από το e-commerce κανάλι τους, και σε επιλεγμένα φυσικά καταστήματα.
Η συνεργασία με την Coffee Island
Η έδρα της εταιρείας βρίσκεται στη βιομηχανική περιοχή Πατρών, όπου στεγάζεται και η βιομηχανική της μονάδα επεξεργασίας των υπολειμμάτων καφέ και παραγωγής της δραστικής πρώτης ύλης που προέρχεται από αυτόν. Η εταιρεία απασχολεί αυτή τη στιγμή πέντε υπαλλήλους πλήρους απασχόλησης -δύο στην παραγωγή και τρεις στην εμπορία των προϊόντων.
Τους τελευταίους 12 μήνες η εταιρεία έχει αντλήσει συνολικά 900 χιλιάδες ευρώ μέσα από τη στρατηγική της συνεργασία με τους ιδιοκτήτες της Coffee Island, μέσα από κρατικές επιχορηγήσεις της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, αλλά και από στρατηγικούς angel investors. "Σκοπός μας είναι μέσα στο 2024 να αυξήσουμε τη διοχέτευση των προϊόντων μας στην αγορά με διπλασιασμό του τζίρου μας και ενίσχυση του ανθρωπίνου μας δυναμικού σε παραγωγή αλλά και εμπορικό”, αναφέρει ο κ. Πάντζιαρος.
Όπως εξηγεί ο ίδιος, η Coffeeco βρισκόταν σε επαφές από πολύ νωρίς με την Coffee Island, καθώς τις δύο εταιρείες τις συνέδεε ο καφές, αλλά και… η Πάτρα. "Συζητάγαμε συνεχώς διάφορα σενάρια με τα οποία θα μπορούσαμε να συνεργαστούμε και όταν οι συνθήκες και η αγορά ωρίμασαν, προχωρήσαμε στην πρώτη και στρατηγική μας συνεργασία”, αναφέρει.
Η διοίκηση της Coffee Island επένδυσε στην Coffeeco 400 χιλιάδες ευρώ σε κεφάλαια και υπηρεσίες για το 30% της εταιρείας. "Το σημαντικότερο για την Coffeeco ήταν το γεγονός της πλεύσης σε κοινό πνεύμα, καθώς μέχρι τότε είχαμε δυσκολευτεί αρκετά σε επίπεδο χρηματοδότησης. Είχαμε κάνει αρκετές συναντήσεις με επενδυτικά funds αλλά και ιδιωτικούς επενδυτές, βιώνοντας την ελληνική πραγματικότητα του οικοσυστήματος. Με την Coffee Island μοιραζόμαστε το ίδιο όραμα στο πώς θα πρέπει να επιχειρείς προς παραγωγή αξίας υπέρ του πλανήτη και της κοινωνίας και όχι το αντίθετο”, τονίζει ο κ. Πάντζιαρος. Επίσης, παράλληλα με την επένδυση, πολύτιμη για την Coffeeco ήταν και η βοήθεια της διοίκησης της Coffee Island στο να κατανοήσει την πραγματικότητα της παραγωγικής εταιρείας, σε επίπεδο παραγωγικής μονάδας και supply chain.
Καλές ενδείξεις για το 2024
Η περσινή χρονιά έκλεισε σε σχετικά ικανοποιητικά επίπεδα τζίρου για την Coffeeco, της τάξης των 50 χιλιάδων ευρώ. Σημειωτέον πως παραγωγικά η εταιρεία ήταν έτοιμη να πουλήσει από τα μέσα της χρονιάς. Όπως σημειώνει ο κ. Πάντζιαρος, η φετινή χρονιά έχει ξεκινήσει με καλές ενδείξεις όσον αφορά το προς τα πού κατευθύνεται η εταιρεία. Σύντομα μάλιστα, η εταιρεία θα είναι σε θέση να ανακοινώσει και μια στρατηγική συνεργασία σε επίπεδο ανθρωπίνου δυναμικού με ένα νέο στέλεχος, το οποίο αναλαμβάνει θέση partner σε επίπεδο πωλήσεων και marketing, έχοντας περισσότερα από 20 χρόνια εμπειρίας στην αγορά.
Σύμφωνα με τον κ. Πάντζιαρο, υπάρχουν άλλες δύο εταιρείες στην κεντρική Ευρώπη, οι οποίες προσπαθούν να αναπτύξουν λύσεις με τη χρήση των υπολειμμάτων καφέ espresso, με καλά αποτελέσματα. Ωστόσο, η Coffeeco έχει αρκετές διαφοροποιήσεις ως προς την παραγωγική της διαδικασία αλλά και την προϊοντική της γκάμα, καθώς και τις ποσότητες τις οποίες επεξεργάζεται. Το σημαντικότερο, όμως, σύμφωνα με τον CEO της Coffeeco, είναι η συλλογική ανάπτυξη της συγκεκριμένης αγοράς. "Θεωρούμε πως βρισκόμαστε σε μια αγορά η οποία τώρα αναπτύσσεται και πρόκειται να αναπτυχθεί περισσότερο τα επόμενα χρόνια, με τον πληθωρισμό στις πρώτες ύλες να είναι από τους βασικούς οδηγούς, καθώς οι εταιρείες θα ψάξουν εναλλακτικές πρώτες ύλες, φθηνότερες, με τα ίδια χαρακτηριστικά”, καταλήγει.
Αξίζει να αναφερθεί ότι ο co-founder της Coffeeco Μάριος Βλαχογιάννης είχε διακριθεί στην ελληνική λίστα Forbes 30 Under 30 για το 2019.