Του Χάρη Φλουδόπουλου
Έχοντας φθάσει κοντά στην ολοκλήρωση επενδύσεων άνω των 3 δισ. ευρώ στην Ανατολική Μεσόγειο (ναυπήγηση και θέση σε λειτουργία του πρώτου FPSO στην ιστορία της περιοχής, έναρξη παραγωγής αερίου και πετρελαίου από το κοίτασμα Καρίς στο Ισραήλ και αερίου από τα κοιτάσματα ΝΕΑ/ΝΙ στην Αίγυπτο και επικείμενη έναρξη παραγωγής αερίου στο Βόρειο Καρίς, μαζί με 5 ανακαλύψεις), η Εnergean είναι σαφές ότι αναζητεί τις βάσεις που θα στηρίξουν έναν νέο γύρο ανάπτυξης.
Τα projects που ήδη τρέχουν ή έχουν ήδη δρομολογηθεί αναμένεται να ανεβάσουν την ημερήσια παραγωγή στις 200.000 βαρέλια ισοδυνάμου πετρελαίου (πάνω από 80% σε αέριο) έναντι περίπου 120.000 στο φετινό εννεάμηνο. Είναι νούμερα που, μαζί με τα περίπου 1,2 δισ. βαρέλια ισοδυνάμου πετρελαίου βεβαιωμένα αποθέματα, "μετράνε" στην πρώτη γραμμή των ανεξάρτητων παραγωγών της Μεσογείου, όπου βεβαίως είναι παρόντες και όλοι οι majors της ενέργειας. Η εταιρεία αναζητά τους καινούργιους growth drivers και η είσοδος σε κοιτάσματα στο Μαρόκο είναι μία πρώτη τέτοια κίνηση.
Το κοίτασμα Anchois στην ακτή του Ατλαντικού έχει βεβαιωμένα 18 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου, ενώ η επιβεβαιωτική γεώτρηση που προγραμματίζεται ήδη με τη νέα εταίρο της Energean, την Chariot του Άδωνη Πουρούλη, στοχεύει με πιθανότητες επιτυχίας μεταξύ 50% και 60% περίπου σε άλλα 11 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου. Είναι περίπου ένα ακόμη "Katlan", το ισραηλινό κοίτασμα (κοιτάσματα, στην ουσία) που ανακάλυψε πέρυσι η ίδια η εταιρεία στη θάλασσα του Ισραήλ, για την ανάπτυξη του οποίου η Energean αναμένεται να λάβει την Τελική Επενδυτική Απόφαση στο αμέσως προσεχές διάστημα.
Ωστόσο, η στρατηγική διάσταση της κίνησης στο Μαρόκο μάλλον είναι ακόμη πιο σημαντική: το κοίτασμα Anchois είναι πολύ εύκολο να συνδεθεί με τον αγωγό CPF στη στεριά. Ο τελευταίος συνδέεται ήδη με τον αγωγό Magreb-Europe Gas Pipeline, ο οποίος φέρνει αέριο στην Ευρώπη από τις βορειοδυτικές αφρικανικές χώρες, με πρώτο σταθμό την Ισπανία. Η ισπανική αγορά είναι τεράστια, περίπου 40 δισ. κυβικά μέτρα τον χρόνο (7 με 8 φορές μεγαλύτερη από την ελληνική), η ανάγκη για αέριο μεγάλη, ενώ ο διασυνδετήριος αυτός αγωγός που έχει δυναμικότητα 12 δισ. κυβικά μέτρα τον χρόνο έχει πλεονάζουσα δυναμικότητα, αφού τα τελευταία χρόνια γεμίζει κατά 25% με 30% περίπου.
Άρα, υπάρχει διαθέσιμη δυναμικότητα για εξαγωγές και, προφανώς, δεν είναι τυχαίο το ότι στη χθεσινή δήλωσή του ο Μαθιός Ρήγας, Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Energean, αναφέρθηκε ακριβώς σε αυτήν την προοπτική, εφόσον η εταιρεία έχει πλεονάζουσες ποσότητες μετά την κάλυψη των προβλέψεων που υπάρχουν για τη μαροκινή αγορά. Τον ίδιο άλλωστε, στόχο, έχει η εταιρεία από τα κοιτάσματα του Ισραήλ, με προοπτική για τις αγορές της Ιορδανίας, της Αιγύπτου, αλλά και της Ευρώπης μέσω Αιγύπτου (με υγροποίηση στα δύο τερματικά LNG) ή και Κύπρου, από όπου όμως λείπουν οι υποδομές.
Υποδομές που, όπως είδαμε, διαθέτει η δυτική πλευρά της Μεσογείου…