Της Ματίνας Χαρκοφτάκη
Όταν σχεδόν πριν από 20 χρόνια ο Tim Warrillow και ο Charles Rolls δηµιούργησαν τα Fever Tree στο Ηνωµένο Βασίλειο, στόχευαν να καλύψουν το κενό που υπήρχε στην αγορά για premium mixers, τα οποία, άλλωστε, αποτελούν ένα από τα βασικά συστατικά για την παρασκευή ενός cocktail. Αναζητώντας τις καλύτερες φυσικές πρώτες ύλες από κάθε γωνιά του πλανήτη, τα Fever Tree έφεραν νέα δεδοµένα στο πεδίο της κατανάλωσης, ανοίγοντας τον δρόµο για µια καινούργια κατηγορία.
Πλέον, τα Fever Tree, µε ναυαρχίδα το tonic water, είναι το Νο 1 brand για mixers παγκοσµίως, ενώ πρόσφατα έκαναν την είσοδό τους στην ελληνική αγορά µε όχηµα την Άµβυξ, η οποία έχει αναλάβει την αποκλειστική διανοµή, εµπορία και µάρκετινγκ των premium mixers για τη χώρα µας.
Το "Forbes" είχε την ευκαιρία να συνοµιλήσει τόσο µε τον συνιδρυτή της Fever Tree, Tim Warrillow, ο οποίος βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα για την επίσηµη παρουσίαση των προϊόντων, όσο και µε τον επικεφαλής της Άµβυξ, Γιάννη Αρτινό, µε τους δύο άντρες να µιλούν για το ιδανικό ταίριασµα των δύο εταιρειών και τον στόχο της κορυφής.
Tim Warrillow, συνιδρυτής και CEO της Fever Tree
- Κύριε Warrillow, η Fever Tree µετρά αρκετά χρόνια παρουσίας στην παγκόσµια αγορά. Ποιο ήταν το έναυσµα για τη δηµιουργία του brand;
Η ιδέα για τη δηµιουργία των Fever Tree γεννήθηκε πριν από σχεδόν 20 χρόνια, όταν γνώρισα τον συνέταιρο και συνεργάτη µου, Charles Rolls, πίνοντας έναν καφέ. Η συζήτηση πολύ γρήγορα πέρασε από το gin, για το οποίο αρχικά σκοπεύαµε να µιλήσουµε, στο tonic και τα mixers. Και αυτό έγινε γιατί και οι δύο είχαµε παρατηρήσει το ίδιο πράγµα: πως η κατηγορία των spirits µόλις είχε ξεκινήσει να αναπτύσσεται, και ιδιαίτερα το δίκτυο της premium αγοράς. Οι µεγάλες εταιρείες είχαν αρχίσει να δίνουν µεγαλύτερη προσοχή στο χαρτοφυλάκιο των premium κωδικών, ενώ οι καταναλωτές από την πλευρά τους έδειχναν αυξανόµενο ενδιαφέρον για τη διαδικασία απόσταξης και τα συστατικά. Παράλληλα, τότε λάµβανε χώρα µια αναγέννηση των cocktails στα bars. Ωστόσο, παρόλο που επικρατούσε όλος αυτός ο "θόρυβος" γύρω από την αγορά των αλκοολούχων ποτών, η κατηγορία των αναψυκτικών, µε τα οποία αναµειγνύονταν τα ποτά, ήταν ακόµη στο περιθώριο.
Σε αρκετές περιπτώσεις, δεν δινόταν σηµασία στην ποιότητα και στα συστατικά. Και έτσι, συνειδητοποιήσαµε ότι ήταν εξωπραγµατικό το γεγονός ότι οι καταναλωτές εµφανίζονταν διατεθειµένοι να ξοδέψουν αρκετά χρήµατα για ένα premium ποτό, ωστόσο δεν είχαν σχεδόν καµία επιλογή σε σχέση µε την ποιότητα του mixer. Κάπως έτσι δηµιουργήθηκε η ιδέα, η οποία στη συνέχεια περιστράφηκε γύρω από το gin & tonic. Αποφασίσαµε, λοιπόν, να ταξιδέψουµε σε όλο τον κόσµο για να αναζητήσουµε και να εντοπίσουµε τις ποιοτικότερες πρώτες ύλες, προσεγγίζοντας µε έναν διαφορετικό τρόπο την κατηγορία των mixers σε σχέση µε ό,τι ίσχυε µέχρι τότε. Ταξίδεψα σε κάθε πιθανό µέρος του πλανήτη. Από τη νοτιοανατολική Ινδία για τζίντζερ και την επαρχία Yucatan στο Μεξικό για limes, µέχρι την καρδιά της Αφρικής για να βρούµε κινίνη για το tonic water. Και ακόµη το κάνω, καθώς πλέον έχει γίνει το πάθος µου να αναζητώ τα καλύτερα συστατικά σε όλα τα σηµεία της Γης.
- Σήµερα σε πόσες χώρες η Fever Tree διαθέτει παρουσία;
Όταν ξεκινήσαµε, ουσιαστικά δεν υπήρχε η κατηγορία των premium mixers, ενώ τώρα, 20 χρόνια µετά, αποτελεί την πιο ταχέως αναπτυσσόµενη στην αγορά των mixers και η Fever Tree είναι η ηγέτιδα εταιρεία στην εν λόγω κατηγορία παγκοσµίως. Αυτήν τη στιγµή τα Fever Tree είναι διαθέσιµα σε συνολικά 85 αγορές σε όλο τον κόσµο, συµπεριλαµβανοµένης της ελληνικής µετά το πρόσφατο λανσάρισµα. Όταν κάνουµε είσοδο σε µια χώρα, επιδιώκουµε σε πρώτο χρόνο να εδραιωθούµε στο κανάλι του HoReCa και στη συνέχεια επεκτείνουµε το αποτύπωµά µας και στο κανάλι της λιανικής.
Διαθέτουµε παραγωγική µονάδα στο Ηνωµένο Βασίλειο, σε διάφορες περιοχές της Ευρώπης, καθώς στις ΗΠΑ. Σήµερα η εταιρεία εµφανίζει µια καλή διασπορά σε επίπεδο παραγωγής.
- Ποιος ήταν ο λόγος που σας οδήγησε στη συνεργασία σας µε την Άµβυξ στην ελληνική αγορά;
Είµαστε πολύ χαρούµενοι που συνεργαζόµαστε µε τον Νο 1 διανοµέα αλκοολούχων ποτών στην Ελλάδα. Το portfolio της Άµβυξ περιλαµβάνει εµβληµατικά brands και γνωρίζαµε την καλή φήµη που έχει η εταιρεία στην αγορά. Εποµένως, ήµουν ιδιαίτερα ευγνώµων όταν τελικά υπογράφτηκε η συµφωνία για τη συνεργασία µας.
Επιπλέον, να αναφέρω ότι στην Ελλάδα κυκλοφορούν 15 κωδικοί της Fever Tree, ενώ θα πρέπει να σηµειώσω ότι η γκάµα διαρκώς διευρύνεται.
- Ποιος είναι ο στόχος που έχετε θέσει στην ελληνική αγορά, λαµβάνοντας υπόψη και τον ανταγωνισµό;
Αυτήν τη στιγµή στη Μεγάλη Βρετανία, η οποία συγκαταλέγεται ανάµεσα στις µεγαλύτερες αγορές mixers στον κόσµο, καταλαµβάνουµε την πρώτη θέση στον κλάδο συνολικά, όχι µόνο στην premium κατηγορία. Επιπλέον, στις ΗΠΑ πρόσφατα καταφέραµε να γίνουµε το Νο 1 brand tonic water.
Εποµένως, έχουµε αρκετά φιλόδοξα σχέδια και εκτιµούµε ότι υπάρχουν οι αντίστοιχες ευκαιρίες και στην ελληνική αγορά για να καταστούµε η ηγέτιδα δύναµη της κατηγορίας τόσο στο κανάλι του HoReCa όσο και της λιανικής.
Γιάννης Αρτινός, Γενικός Διευθυντής της Άµβυξ
- Κύριε Αρτινέ, ο πήχης έχει τεθεί ψηλά. Πότε εκτιµάτε ότι θα επιτευχθεί ο στόχος της κορυφής στην ελληνική αγορά;
Στόχος µας είναι το Fever Tree να καταστεί το Νο 1 brand premium mixers στην εγχώρια αγορά. Αυτό θα µπορούσε να επιτευχθεί σε ορίζοντα τριετίας, το µέγιστο σε βάθος πενταετίας. Λαµβάνοντας υπόψη το ευρύ χαρτοφυλάκιο της Άµβυξ, η εταιρεία µας έχει αναπτύξει συνεργασίες µε περίπου 7.000 σηµεία σε όλη την Ελλάδα, ενώ κάθε χρόνο προχωράµε σε 1.700 µε 2.000 συµφωνίες. Εποµένως, διαθέτουµε ένα εδραιωµένο δίκτυο. Αρχικά, σε επίπεδο διανοµής θα δοθεί έµφαση στο κανάλι των bars και της εστίασης. Άλλωστε, µε βάση την εµπειρία µας, µε το λανσάρισµα στο κανάλι του HoReCa οι καταναλωτές δοκιµάζουν το προϊόν και έρχονται σε επαφή µε αυτό πρώτα σε κάποιο bar και στη συνέχεια θα το αναζητήσουν σε κάποιο σηµείο λιανικής. Τα brands χτίζονται στο κανάλι του HoReCa και σε αυτό σηµαντικό ρόλο παίζουν και οι bartenders. Για αυτόν τον λόγο ένα brand πρέπει να έχει πρώτα ενεργή παρουσία στα bars σε όλη την ελληνική επικράτεια και η τοποθέτηση στα σούπερ-µάρκετ έρχεται σε δεύτερο χρόνο. Το θετικό µε τα Fever Tree είναι ότι όλοι οι bartenders στην Ελλάδα ήδη γνωρίζουν το προϊόν από το εξωτερικό. Εποµένως, αυτή η αναγνωρισιµότητα διευκολύνει τη διαδικασία του λανσαρίσµατος.
- Πώς η Άµβυξ, µια εταιρεία ποτών, αποφάσισε να κάνει άνοιγµα στην αγορά των µη αλκοολούχων ποτών;
Μην ξεχνάτε πως ήµασταν ήδη στην κατηγορία των mixers, αλλά µε τα Fever Tree ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στη διαδροµή αυτή. Μόλις ήρθαµε σε επαφή µε τους ανθρώπους της Fever Tree, υπήρξε χηµεία από την πρώτη στιγµή, που είναι πολύ σηµαντικό στοιχείο, καθώς πάντα οι άνθρωποι κάνουν µια συνεργασία να είναι πετυχηµένη. Θεωρώ ότι πρόκειται για ένα ιδανικό ταίριασµα. Ο παγκόσµιος leader στα mixers ενώνει ουσιαστικά τις δυνάµεις του µε τη µεγαλύτερη εταιρεία αλκοολούχων ποτών στην ελληνική αγορά. Εποµένως, δεν θα µπορούσε να υπάρξει καλύτερος συνδυασµός. Ποιοτικά προϊόντα τα οποία εισέρχονται σε ένα καταξιωµένο χαρτοφυλάκιο. Οτιδήποτε λιγότερο από την κορυφή δεν µπορεί να είναι αποδεκτό.
- Ποιες είναι οι προοπτικές της αγοράς και της Άµβυξ δύο χρόνια µετά την πανδηµία του κορονοϊού;
Η αγορά των ποτών ουσιαστικά έχασε µόλις έναν χρόνο λόγω της πανδηµίας, το 2020, οπότε κατέγραψε µείωση -32%, ενώ από το 2021 επανέκαµψε στα επίπεδα του 2019. Το 2022 έκλεισε µε ανάπτυξη +22% πάνω από 2021.
Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις της Άµβυξ, το 2022 είχε µια εξαιρετική χρονιά θα έλεγα. Επενδύσαµε στα προϊόντα µας µε ενισχυµένα budget, επενδύσαµε στους ανθρώπους µας µε προσλήψεις (+10% σε δύναµη οργανισµού), επενδύσαµε στους πελάτες µας µε νέα προϊόντα και υπηρεσίες. Ως αποτέλεσµα, η εταιρεία κατέγραψε ανάπτυξη τζίρου +28% σε σχέση µε το 2021, µε παράλληλο υπερδιπλασιασµό της κερδοφορίας.
- Πώς είναι το 2023 έως τώρα και πώς εκτιµάτε ότι θα κινηθεί το καλοκαίρι;
Το 2023 ξεκίνησε δυναµικά, µε το πρώτο δίµηνο να καταγράφει ανάπτυξη +37% σε σχέση µε το αντίστοιχο διάστηµα του 2022, προµηνύοντας έτσι ένα δυναµικό καλοκαίρι. Στο αντίστοιχο δίµηνο η Άµβυξ κατέγραψε πωλήσεις +52%, δηλαδή υψηλότερα από την αγορά, που µεταφράζεται σε ενίσχυση του µεριδίου αγοράς µας. Οι προοπτικές για τη χρονιά είναι θετικές. Τα στοιχεία για τον τουρισµό δείχνουν ότι έχουµε µπροστά µας µια χρονιά-ρεκόρ σε αφίξεις, τα περσινά ανεφοδιαστικά προβλήµατα έχουν εξοµαλυνθεί σε µεγάλο βαθµό, αλλά και η καταναλωτική διάθεση δείχνει ότι έχουµε αφήσει την πανδηµία πίσω µας και ο κόσµος έχει κέφι και διάθεση να βγει και να διασκεδάσει.
Αναδημοσίευση από την ελληνική έκδοση του περιοδικού Forbes