Του Alan Ohnsman
Ο Elon Musk γιόρτασε με καθυστέρηση το λανσάρισμα του Tesla Semi τον περασμένο Δεκέμβριο με τον τρόπο που προτιμά: μια σκηνοθετημένη εκδήλωση με ζωντανή μετάδοση, η οποία ξεκίνησε με ηλεκτρονική χορευτική μουσική που διακόπηκε από τον κομπασμό του για την "άρρωστη" εμφάνιση του ηλεκτρικού φορτηγού και τις "άπαιχτες" επιδόσεις του σε ένα ακροατήριο υπαλλήλων και θαυμαστών της Tesla που ήταν έτοιμοι να ζητωκραυγάσουν. Στελέχη της PepsiCo και της μονάδας της Frito-Lay ήταν εκεί για να παραλάβουν μερικά οχήματα, φέρνοντας τσιπς και ποτά στο πάρτι.
"Αυτό το πράγμα έχει τρελή ισχύ σε σχέση με ένα φορτηγό ντίζελ", δήλωσε ο Musk στους παρευρισκόμενους στο Gigafactory της Tesla στο Sparks της Νεβάδα. "Και δεν είναι καθόλου υποτονικό. Είναι γρήγορο. Επιταχύνει γρήγορα. Είναι γρήγορο στο φρενάρισμα. Είναι πραγματικά ένα βήμα βελτίωσης στο πώς είναι να οδηγείς ένα ημιφορτηγό".
Ίσως. Αλλά όσον αφορά τις πωλήσεις, το Semi παραμένει αργό. Η εταιρεία ελπίζει να παράγει τουλάχιστον 50.000 από αυτά ετησίως μέχρι το επόμενο έτος, δημιουργώντας έσοδα έως και 12,5 δισ. δολάρια με βάση μια εκτιμώμενη τιμή τουλάχιστον 250.000 δολαρίων ανά φορτηγό. Μέχρι σήμερα, ωστόσο, η Tesla (με 81,5 δισ. δολάρια έσοδα πέρυσι) έχει παραδώσει περίπου μόνο τρεις δωδεκάδες φορτηγά σε έναν πελάτη που έχει προσδιοριστεί δημοσίως και δεν έχει συμπεριλάβει το μοντέλο από τις δύο τελευταίες τριμηνιαίες εκθέσεις παραγωγής της.
Η Tesla, της οποίας ο CEO, ως γνωστόν, σπάνια είδε κυβερνητικό κίνητρο και δεν του άρεσε, αφήνει χρήματα στο τραπέζι: Το Tesla Semi δεν περιλαμβάνεται στα φορτηγά με μηδενικές εκπομπές ρύπων που πληρούν τις προϋποθέσεις για γενναιόδωρα κίνητρα από την Καλιφόρνια, αξίας 120.000 δολαρίων για ημιφορτηγά με μπαταρία (και 240.000 δολαρίων για μοντέλα υδρογόνου). Όχι επειδή δεν πληροί τις προϋποθέσεις, αλλά επειδή η εταιρεία δεν έχει καν εγγραφεί για το πρόγραμμα, σύμφωνα με το Air Resources Board.
Το Semi ήταν επίσης άφαντο στην ACT Expo στο Anaheim της Καλιφόρνια την περασμένη εβδομάδα, τη μεγαλύτερη έκθεση της χώρας για φορτηγά και φορτηγά με μηδενικούς ή χαμηλούς ρύπους. Αυτό δεν είναι ασυνήθιστο δεδομένης της συνήθειας της Tesla να αποφεύγει τις μεγάλες εκθέσεις αυτοκινήτων και εμπορικές εκθέσεις. Αλλά δεκάδες ημιφορτηγά υψηλής τεχνολογίας με μπαταρία και υδρογόνο από εταιρείες όπως η Volvo, η Hyundai, η Daimler, η Peterbilt, η Kenworth, η Hino, η BYD και η start-up Nikola ήταν στην έκθεση. Και η Tesla έλαμψε δια της απουσίας της.
"Ένα από τα πράγματα που ήταν αξιοσημείωτο σε αυτή την έκθεση είναι η απόλυτη έλλειψη σχολιασμού για το προϊόν της Tesla", δήλωσε ο Oliver Dixon, ανώτερος αναλυτής για βαρέα φορτηγά στην ερευνητική εταιρεία Guidehouse. "Αυτό που κάποτε θεωρούνταν ο γορίλας των 800 κιλών στο δωμάτιο, εξακολουθεί να είναι ένας γορίλας στο δωμάτιο, αλλά αισθητά πιο μικρός από ό,τι ήταν".
Η αγορά των φορτηγών με μπαταρία και υδρογόνο αποκτά ώθηση, καθώς η Καλιφόρνια απαγορεύει την πώληση νέων πετρελαιοκίνητων επαγγελματικών οχημάτων στην πολιτεία μέχρι το 2036 και επιτρέπει μόνο μοντέλα με μηδενικές εκπομπές ρύπων μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2040. Ωστόσο, δεν είναι σαφές πόσο γρήγορα θα αυξηθούν οι πωλήσεις. Μια έρευνα σε φορείς εκμετάλλευσης στόλων από την ερευνητική εταιρεία Gladstein, Neandross & Associates που παρουσιάστηκε στην ACT Expo την περασμένη εβδομάδα διαπίστωσε ότι οι παραγγελίες για ηλεκτρικά ημιφορτηγά ανέρχονται σήμερα σε μόλις 6.000 μονάδες για τα επόμενα χρόνια, αξίας περίπου 1,5 δισ. δολαρίων, από ουσιαστικά μηδενικές πέρυσι. Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2030, καθώς τα φορτηγά με μπαταρίες και υδρογόνο θα φτάσουν σε κόστος τα μοντέλα ντίζελ, θα κυριαρχήσουν στις πωλήσεις της αγοράς βαρέων οχημάτων, αντιπροσωπεύοντας περισσότερες από 200.000 μονάδες ετησίως, σύμφωνα με μελέτη του Εθνικού Εργαστηρίου Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Αυτή θα είναι μια αγορά αξίας άνω των 40 δισ. δολαρίων ετησίως. Η ώθηση για μη ρυπογόνα φορτηγά θα ξεπεράσει τα όρια της Καλιφόρνια, καθώς περισσότερες από δώδεκα πολιτείες, συμπεριλαμβανομένων της Νέας Υόρκης και της Ουάσινγκτον, ακολουθούν τους αυστηρούς κανόνες της για την ατμοσφαιρική ρύπανση και ενδέχεται να υιοθετήσουν παρόμοιους κανονισμούς για τα φορτηγά.
Η Tesla είχε την ευκαιρία να κυριαρχήσει στον νέο χώρο των ηλεκτρικών φορτηγών με τον ίδιο τρόπο που ηγήθηκε στα επιβατικά οχήματα με μπαταρίες. Παρόλα αυτά, οι πρώτες ενδείξεις δείχνουν ότι βρίσκεται πίσω από τους ανταγωνιστές της στον εκκολαπτόμενο τομέα, παρά τις τυμπανοκρουσίες του Musk. Η Καλιφόρνια κατέγραψε μόνο 134 πωλήσεις ημιφορτηγών με μπαταρία το 2022. Από αυτόν τον αριθμό, τα περισσότερα κατασκευάστηκαν από την κινεζική BYD - κανένα δεν ήταν της Tesla.
Λίγο μετά την παρουσίαση του Semi σε μια εντυπωσιακή εκδήλωση στο Λος Άντζελες τον Νοέμβριο του 2017, πολλές εταιρείες με μεγάλους στόλους φορτηγών ανακοίνωσαν ότι σχεδιάζουν να αγοράσουν χιλιάδες μοντέλα. Σχεδόν έξι χρόνια αργότερα, εξακολουθούν να περιμένουν. Οι κολοσσοί της αυτοκινητοβιομηχανίας φορτηγών Ryder και J.B. Hunt δήλωσαν στο Forbes ότι δεν γνωρίζουν πότε θα αρχίσουν να παραλαμβάνουν τα φορτηγά. Η UPS δήλωσε ότι βρίσκεται σε συνομιλίες με την Tesla και ελπίζει να αρχίσει να τα παραλαμβάνει το 2024.
Η εταιρεία δεν απάντησε σε αίτημα για σχολιασμό σχετικά με το πρόγραμμα Semi και τις εκτιμώμενες πωλήσεις της φέτος.
Η Tesla δεν παρείχε επίσης λεπτομέρειες σχετικά με την παραγωγή και τις πωλήσεις του Semi στο συνέδριο για τους επενδυτές της 1ης Μαρτίου ή στην ενημέρωση για τα τριμηνιαία αποτελέσματα της 19ης Απριλίου. Στην τελευταία κατάθεση της εταιρείας στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, η μοναδική αναφορά στο Semi στο 34σέλιδο έγγραφο αναφέρει ότι βρίσκεται σε "πιλοτική παραγωγή" στο Gigafactory της Νεβάδα. Συνήθως, αυτός είναι ένας όρος της βιομηχανίας για ένα μοντέλο που δεν είναι ακόμη εμπορικό προϊόν.
Η Tesla λέει ότι το Semi είναι διαθέσιμο σε εκδόσεις που κυμαίνονται από 300 έως 500 μίλια με πλήρη φόρτιση και πλήρως φορτωμένο. Αυτά τα στοιχεία, καθώς και ο ισχυρισμός της Tesla ότι οι χρήστες θα μπορούσαν να εξοικονομήσουν 200.000 δολάρια σε κόστος καυσίμων σε διάστημα τριών ετών, δεν έχουν επαληθευτεί ανεξάρτητα. Η εταιρεία δεν αναφέρει τιμή για το όχημα, πόσο ζυγίζει ή πόσους τόνους φορτίου μπορεί να μεταφέρει. Σε μια εκδήλωση τον Απρίλιο στο Σακραμέντο, η Pepsi δήλωσε στους τοπικούς δημοσιογράφους ότι τα φορτηγά διανύουν 400 μίλια ανά φόρτιση.
Θολό καθεστώς παραγωγής
Τον περασμένο Νοέμβριο, πριν παραδώσει τα φορτηγά στις εταιρείες Pepsi και Frito-Lay, ο Musk δήλωσε ότι η παραγωγή του Semi θα αυξηθεί μέχρι το 2023. "Όπως νομίζω ότι όλοι γνωρίζουν σε αυτό το σημείο, χρειάζεται περίπου ένας χρόνος για να αυξηθεί η παραγωγή. Προσωρινά στοχεύουμε σε 50.000 μονάδες το 2024 για το Tesla Semi στη Βόρεια Αμερική".
Στη συνέχεια, τον Ιανουάριο, η εταιρεία δήλωσε ότι θα κατασκευάσει μια ειδική γραμμή συναρμολόγησης για το Semi στο εργοστάσιό της στη Νεβάδα, στο πλαίσιο της επέκτασης ύψους 3,6 δισ. δολαρίων. Ο Musk είπε ότι η παραγωγή θα είναι "περιορισμένη" φέτος, αλλά θα φτάσει σε μεγάλο όγκο το επόμενο έτος, χωρίς να διευκρινίσει περαιτέρω.
"Ο ρυθμός παραγωγής του Tesla Semi ήταν πολύ αργός και η Wall Street περιμένει μια αύξηση στο δεύτερο εξάμηνο", δήλωσε ο Dan Ives, αναλυτής μετοχών της Wedbush Securities. "Η ζήτηση υπάρχει. Το θέμα είναι η παραγωγή τους, η οποία ήταν απογοητευτική".
Η PepsiCo, ο μόνος δημοσίως αναγνωρισμένος αγοραστής Semi μέχρι στιγμής, δήλωσε ότι αναμένει να αποκτήσει 100 φέτος. Εκπρόσωποι τόσο της PepsiCo όσο και της Frito-Lay δεν απάντησαν σε πολυάριθμα αιτήματα για σχόλια σχετικά με τις αγορές φορτηγών και την απόδοσή τους.
Συγκριτικά, η μικρότερη ανταγωνίστρια Nikola, η οποία πωλεί επίσης ημιφορτηγά με μπαταρίες, κατασκεύασε 258 Tre BEV πέρυσι και παρέδωσε 131 σε αντιπροσώπους. Η εταιρεία δήλωσε αυτή την εβδομάδα ότι σχεδιάζει να κατασκευάσει έως και 500 ημιφορτηγά με μπαταρίες και κυψέλες καυσίμου υδρογόνου το 2023.
Η Tesla δεν έχει πει πολλά για τα στατιστικά στοιχεία πωλήσεων του Semi, αλλά η Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Κυκλοφορίας έχει μοιραστεί κάποιες λεπτομέρειες. Τον Μάρτιο, η ρυθμιστική αρχή ασφαλείας ανακάλεσε το Semi για μια δυσλειτουργία του φρένου στάθμευσης που θα μπορούσε να προκαλέσει την ανατροπή του ογκώδους οχήματος. Με αυτόν τον τρόπο, αποκάλυψε ότι υπήρχαν μόλις 35 Semi σε κυκλοφορία. (Τα φορτηγά με μπαταρία της Nikola και της Volvo είχαν επίσης πρόωρες ανακλήσεις.) Μια ξεχωριστή κατάθεση της Tesla στο Υπουργείο Μεταφορών των ΗΠΑ δείχνει ότι η εταιρεία διαθέτει έναν στόλο 291 φορτηγών, αν και πολλά από αυτά είναι πιθανότατα πρωτότυπα που δοκιμάζει από τότε που ο Musk το παρουσίασε για πρώτη φορά το 2017 -και είπε ότι θα πωληθούν μέχρι το 2019. Η εν λόγω κατάθεση του στόλου αποκαλύπτει επίσης ότι εννέα άνθρωποι έχουν τραυματιστεί σε φορτηγά που ανήκουν στην Tesla, αν και δεν διευκρινίζει τη μάρκα.
Η Tesla δεν έχει εγγραφεί για τα κυβερνητικά κίνητρα Clean Truck
Η Pepsi έχει αναδείξει τα Tesla Semis της, ιδιαίτερα τα 18 φορτηγά που απέκτησε τον Απρίλιο, ως απόδειξη ότι η εταιρεία "πρασινίζει" τον στόλο της επειδή νοιάζεται για το περιβάλλον. Αλλά αυτά τα αρχικά φορτηγά επιδοτήθηκαν σε μεγάλο βαθμό με δημόσια κονδύλια. Μέχρι στιγμής, έχει λάβει 5 εκατ. δολάρια για 18 Semis και συστήματα φόρτισης στις εγκαταστάσεις της στο Σακραμέντο, όπου βρίσκεται ένα εργοστάσιο εμφιάλωσης και 5,3 εκατ. δολάρια για 15 φορτηγά και φορτιστές στο εργοστάσιο σνακ της Frito-Lay στο Modesto.
Το Tesla Semi πληροί επίσης τις προϋποθέσεις για μια ομοσπονδιακή φορολογική πίστωση 40.000 δολαρίων για φορτηγά με μηδενικές εκπομπές που δημιουργήθηκε από τον νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού. Η ανάγκη για σημαντικές επιδοτήσεις εγείρει κάποια ερωτήματα σχετικά με την υιοθέτηση του Semi και των ανταγωνιστών του με μπαταρία σε περιοχές όπου δεν υπάρχουν τέτοια κίνητρα.
"Δίνουμε τη δυνατότητα σε αυτούς τους στόλους παρέχοντας κίνητρα για να αποκτήσουν οι εταιρείες αυτές τις καθαρότερες τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών, οι οποίες διαφορετικά πιθανώς δεν θα συνέβαιναν χωρίς κρατικές επιδοτήσεις", δήλωσε ο Alberto Ayala, εκτελεστικός διευθυντής της Μητροπολιτικής Περιφέρειας Διαχείρισης Ποιότητας Αέρα του Σακραμέντο. Το Tesla Semi κοστίζει περίπου 250.000 δολάρια, είπε.
Στην περιοχή του Λος Άντζελες, που φιλοξενεί τα περισσότερα αυτοκίνητα και εμπορικά οχήματα στη χώρα, η South Coast Air Quality Management District δήλωσε ότι έχει παράσχει επιχορηγήσεις σε πελάτες για την αγορά ηλεκτρικών φορτηγών Volvo. Είπε στο Forbes ότι δεν είχε αιτήσεις για αγορές Tesla Semi.
Παρά τα κίνητρα της Καλιφόρνια και τους νέους κανονισμούς, η μετατόπιση της βιομηχανίας φορτηγών από το ντίζελ θα είναι δύσκολη. Αυτό συμβαίνει επειδή τα ηλεκτρικά φορτηγά και τα φορτηγά υδρογόνου εξακολουθούν να είναι πιο ακριβά ακόμη και με γενναιόδωρα κίνητρα. Στη συνέχεια, υπάρχει το κόστος εγκατάστασης σταθμών φόρτισης υψηλής ισχύος για την ταυτόχρονη εξυπηρέτηση πολλών φορτηγών και η ανάγκη για ένα πιο ισχυρό δίκτυο για να διαχειριστεί τον φορτιστή 750 κιλοβάτ που χρησιμοποιεί το φορτηγό της Tesla. Για τα μοντέλα με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου, τα οποία υπόσχονται μεγαλύτερη εμβέλεια και ταχύτερο χρόνο ανεφοδιασμού από τα μοντέλα με μπαταρίες, το κύριο ζήτημα είναι η μείωση του κόστους του υδρογόνου και η εξεύρεση φθηνότερων τρόπων μεταφοράς και αποθήκευσης του καυσίμου.
Εάν η Tesla ξεκινήσει τελικά την παραγωγή του Semi, υπάρχει μια άλλη πρόκληση μπροστά της και για νεοεισερχόμενους όπως η Nikola: να πείσει τους ιδιοκτήτες στόλων να αλλάξουν από τους κυρίαρχους προμηθευτές όπως οι Peterbilt, Volvo, Daimler και Freightliner που έχουν τα δικά τους πράσινα φορτηγά.
"Έχετε έναν αριθμό παλαιών παικτών που υπάρχουν εδώ και αρκετό καιρό", δήλωσε ο Dixon της Guidehouse. "Για να έρθει ένας παίκτης που δεν έχει κληρονομιά, όπως η Tesla, η Nikola ή οποιοσδήποτε άλλος, και να πάρει μερίδιο αγοράς θα πρέπει να το πάρει από αυτούς τους τύπους. Είναι πολύ καλοί άνθρωποι για να μιλήσει κανείς μαζί τους, αλλά δεν παίζουν ιδιαίτερα ωραία".