Του Derek Saul
H μετοχή της Tesla κατέγραψε την Πέμπτη τη μεγαλύτερη ημερήσια πτώση της τους τρεις και πλέον τελευταίους μήνες, μετά την ανακοίνωση της κερδοφορίας α’ τριμήνου που ήταν μεν ανάλογη των προσδοκιών των αναλυτών αλλά την ίδια ώρα ενέτεινε τις ανησυχίες της αγοράς για την ικανότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας ηλεκτρικών οχημάτων του Έλον Μασκ να επιβεβαιώσει τις υψηλές προσδοκίες της Wall Street για τη μελλοντική κερδοφορία της.
Παρότι οι πωλήσεις και τα κέρδη ανά μετοχή της εταιρείας για τους πρώτους τρεις μήνες του έτους ευθυγραμμίστηκαν με τις εκτιμήσεις, η οικονομική της έκθεση δημιούργησε πολλές ανησυχίες για την οικονομική της εικόνα, καθώς έδειξε πτώση των ελεύθερων ταμειακών ροών κατά 80% σε ετήσια βάση και μείωση του λειτουργικού περιθωρίου κέρδη κατά 41% σε σύγκριση με πέρυσι.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η μετοχή της εταιρείας να βυθιστεί κατά 9,8% στη συνεδρίαση της Wall Street την Πέμπτη, καταγράφοντας τη χειρότερη μέρα της από τις 3 Ιανουαρίου και εξανεμίζοντας 51 δισ. δολάρια από τη χρηματιστηριακή αξία της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Ποσό που ξεπερνά τις κεφαλαιοποιήσεις ύψους περίπου 47 δισ. δολαρίων των μεγαλύτερων ανταγωνιστών της στις ΗΠΑ, δηλαδή της Ford και της General Motors.
Παρ’ όλα αυτά, η κεφαλαιοποίηση της Tesla, ύψους 511 δισ. δολαρίων, παραμένει περίπου δεκαπλάσια εκείνων τόσο της Ford όσο και της General Motors.
Ήταν ένα "απογοητευτικό” τρίμηνο για την Tesla, έγραψε σε χθεσινό σημείωμά του ο Τόνι Σακονάγκι, αναλυτής της Bernstein, μειώνοντας παράλληλα την εκτίμησή του για της κερδοφορία της Tesla στο σύνολο του έτους κατά 20%, διατηρώντας την τιμή-στόχο για την τιμή της μετοχής στα 150 δολάρια, που είναι 17% χαμηλότερη από την τιμή που έκλεισε ο τίτλος στο ταμπλό την Τετάρτη.
Ο Σακονάγκι εξήγησε ότι η Tesla, η οποία πρόσφατα μείωσε τις τιμές των οχημάτων της για έκτη φορά φέτος, "υπονομεύει” την κερδοφορία της και θα είναι "πολύ δύσκολο” να διατηρήσει οποιοδήποτε πλεονέκτημα τιμής στην "υπερβολικά ανταγωνιστική” αγορά αυτοκινήτων.
"Τα περιθώρια αποτελούν πλέον ευαίσθητο θέμα, που κρατά τους επενδυτές της Tesla ξύπνιους τη νύχτα”, έγραψε την Πέμπτη ο αναλυτής της Wedbush, Νταν Άιβς, μειώνοντας την τιμή-στόχο για τη μετοχή στα 215 δολάρια από 225 δολάρια προηγουμένως. "Το πλήγμα του βραχυπρόθεσμου περιθωρίου κέρδους στον βωμό της μακροπρόθεσμης ζήτησης… αποτελεί μια στρατηγική [με την οποία επενδυτές] συνήθως συμφωνούς… ωστόσο, αυτή πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή σε αυτήν την αφήγηση τα επόμενα τρίμηνα”, πρόσθεσε.
Ο Μασκ καθησύχασε τις ανησυχίες για τα περιθώρια κέρδη κατά τη διάρκεια της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων την Τετάρτη, λέγοντας ότι "η έμφαση στον αυξημένο όγκο και στη μεγέθυνση του στόλου είναι η σωστή επιλογή έναντι του χαμηλότερου όγκου και τους υψηλότερου περιθωρίου κέρδους”, προσθέτοντας ότι η εταιρεία "θα αποκομίσει αυτό το περιθώριο στο μέλλον καθώς βελτιώνουμε την αυτονομία”.
Έντονη τριετία
Γενικά, η τελευταία τριετία περιείχε έντονες συγκινήσεις για τους μετόχους της Tesla, καθώς η μετοχή της αυτοκινητοβιομηχανίας εκτινάχθηκε περισσότερο από 600% από τις αρχές του 2020 έως τα τέλη του 2021 πριν σημειώσει "βουτιά” άνω του 75% στα τέλη του 2022. Η Tesla παρέδωσε τον αριθμό ρεκόρ των 423.000 οχημάτων το τελευταίο τρίμηνο. Η δε κίνηση της μετοχή την Πέμπτη ήταν μεγαλύτερη της συνήθους μετά την ανακοίνωσε κερδών: τα 10 τελευταία τρίμηνα ο τίτλος γράφει harvest κέρδη ή απώλειες της τάξης του 6% την επόμενη ημέρα.
Ισχυρό το πλήγμα και για τον Μασκ
Η "βουτιά” του τίτλου της Tesla κόστισε ακριβά και στον Μασκ, που την Πέμπτη έγινε φτωχότερος κατά 11,4 δισ. δολάρια, υφιστάμενος τις μεγαλύτερες ημερήσιες απώλειες από οποιονδήποτε άλλο δισεκατομμυριούχο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Forbes. Η περιουσία του Μασκ διαμορφώνεται πλέον στα 174 δισ. δολάρια, υπολειπόμενη περίπου κατά 65 δισ. δολάρια από αυτήν του Μπερνάρ Αρνό της LVMH, που κατέχει τον τίτλο του πλουσιότερου ανθρώπου στον πλανήτη, αλλά περίπου 50 δισ. δολάρια υψηλότερου αυτής του Τζεφ Μπέζος, που είναι ο δεύτερος πλουσιότερος Αμερικανός.