Του David Axe
Η Ρωσία θα ξαναρχίσει την παραγωγή νέων τανκ T-80, "από την αρχή", σύμφωνα με τον Alexander Potapov, διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας κατασκευής αρμάτων Uralvagonzavod.
"Πρόκειται για ένα έργο που έχουμε αναλάβει, ή τουλάχιστον ο στρατός μας το έχει αναθέσει", δήλωσε ο Potapov στο Zvezda. "Και τώρα εργαζόμαστε και διερευνούμε αυτά τα ζητήματα με το Υπουργείο Βιομηχανίας και Εμπορίου, επειδή το έργο αυτό έχει νέες απαιτήσεις".
Ας είμαστε επιφυλακτικοί. Το εργοστάσιο της Uralvagonzavod στο Ομσκ στη Σιβηρία δεν έχει κατασκευάσει νέο Τ-80 από το 1991. Και ενώ το εργοστάσιο του Ομσκ μπορεί να διαθέτει ακόμη εργαλεία παλαιότητας 32 ετών, αυτό που πιθανώς δεν διαθέτει είναι προμηθευτές για τα δεκάδες χιλιάδες εξαρτήματα που θα χρειαζόταν για τη συναρμολόγηση ενός νέου T-80.
Είναι σαφές γιατί το Κρεμλίνο θα έδινε κατά τα φαινόμενα εντολή στην Uralvagonzavod να ξεκιν΄σηει εκ νέου την παραγωγή του 46 τόνων, τριμελούς T-80 με κύριο πυροβόλο 125 χιλιοστών. Στον 19μηνο πόλεμό της στην Ουκρανία, η Ρωσία έχει χάσει περίπου 2.000 τανκ, σχεδόν τα μισά από όσα είχαν οι ρωσικές δυνάμεις σε υπηρεσία στις αρχές του 2022.
Και ενώ οι Ρώσοι έχουν αναπληρώσει πολλές από τις απώλειές τους με την αποκατάσταση παλαιότερων τανκ που βρίσκονταν σε αποθήκες, συμπεριλαμβανομένων ενδεχομένως εκατοντάδων πρώιμων μοντέλων T-80, η ποσότητα των τανκ από τις αποθήκες δεν είναι ατελείωτη.
Δεν είναι σαφές ποιο μοντέλο Τ-80 θα παράγει η Uralvagonzavod, αν πράγματι παράγει ολοκαίνουργια τανκ. Η εταιρεία κατασκευάζει "νέα" T-80BVM εγκαθιστώντας σύγχρονα οπτικά συστήματα και συστήματα ελέγχου πυρός σε ένα παλιό, προ του 1991, κύτος. Κατασκευάζει επίσης υποβαθμισμένα T-80BV Obr. 2023 με λιγότερο εξελιγμένα οπτικά συστήματα.
Σημειώνεται ακόμη ότι, η κατασκευή των T-80BVM ή των T-80BV Obr. 2023 από την αρχή ενδέχεται να οδηγήσει την Uralvagonzavod στο να προσλάβει εκατοντάδες υπεργολάβους που δεν έχουν κατασκευάσει εξαρτήματα τανκ εδώ και τρεις δεκαετίες. Υπάρχει λόγος που ο Potapov τόνισε την ανάγκη για "νέες ικανότητες".
Είναι ένα δύσκολο έργο. Σημειώνεται ότι η αμερικανική εταιρεία κατασκευής αρμάτων μάχης General Dynamics Land Systems κατασκευάζει επίσης μόνο "νέα" άρματα μάχης M-1 σε παλιό κύτος, το τελευταίο από τα οποία παρήγαγε το 1996. Όταν το Γραφείο Προϋπολογισμού του Κογκρέσου των ΗΠΑ μελέτησε την αμερικανική βιομηχανία αρμάτων το 1993, διαπίστωσε ότι η επανεκκίνηση της παραγωγής από την αρχή θα έπαιρνε 56 μήνες και θα κόστιζε 1,1 δισ. δολάρια.
Η ρωσική βιομηχανία τεθωρακισμένων δεν είναι η αμερικανική βιομηχανία τεθωρακισμένων, αλλά η μελέτη του CBO τον΄ζιει τουλάχιστον μια σημαντική πραγματικότητα που αφορά και τις δύο βιομηχανίες. Η επανεκκίνηση της παραγωγής ολοκαίνουργιων τανκ, μετά από δεκαετίες, είναι δαπανηρή και χρονοβόρα.
Επομένως, όταν ο Potapov είπε ότι η Uralvagonzavod θα ξαναρχίσει την κατασκευή νέων T-80, είναι σχεδόν βέβαιο ότι δεν εννοούσε πως η παραγωγή αυτή θα ξεκινήσει σύντομα.