Gabor Bognar (TotalEnergies): Η Ελλάδα αποτελεί καλό παράδειγμα για την στρατηγική των πολλαπλών ενεργειών μας

Gabor Bognar (TotalEnergies): Η Ελλάδα αποτελεί καλό παράδειγμα για την στρατηγική των πολλαπλών ενεργειών μας

Με παρουσία στις πωλήσεις λιπαντικών και ειδικών προϊόντων, στην ανάπτυξη φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων, στο υγροποιημένο φυσικό αέριο (ΥΦΑ), αλλά - και πιο πρόσφατα- στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η TotalEnergies έφτασε να απασχολεί περίπου 100 άτομα στη χώρα μας, μέσω των δύο επιχειρηματικών της μονάδων - TotalEnergies Marketing Hellas και TotalEnergies Renewables Hellas.

"Η Ελλάδα αποτελεί ένα καλό παράδειγμα για την στρατηγική των πολλαπλών ενεργειών μας και την ισορροπημένη ενεργειακή μετάβαση", αναφέρει χαρακτηριστικά ο Gabor Bognar, Managing Director της TotalEnergies Marketing Hellas.

Ο ίδιος μιλά επίσης για τις προκλήσεις που επέφερε η πανδημία στην εταιρική κουλτούρα και στο ρόλο της ηγεσίας ενός οργανισμού, ενώ δίνει τη δική του οπτική για τα γνωρίσματα και τις ικανότητες που πρέπει να έχει ένα νέο στέλεχος που έχει τη φιλοδοξία να γίνει CEO.

- Ποια τα μεγέθη της εταιρείας σας στην Ελλάδα και ποιες είναι οι βασικές δραστηριότητές σας στην αγορά;

Η εταιρεία TotalEnergies αποτελείται από δύο επιχειρηματικές οντότητες στην Ελλάδα: την TotalEnergies Marketing Hellas και την TotalEnergies Renewables Hellas. Και οι δύο μαζί απασχολούν περίπου 100 υπαλλήλους. Οι εν λόγω επιχειρήσεις βρίσκονται υπό διαφορετική διοίκηση. Συγκεκριμένα, είμαι υπεύθυνος για τη γενική διοίκηση της TotalEnergies Marketing Hellas, η οποία γιορτάζει φέτος 40 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα. Ο κύκλος εργασιών της θυγατρικής μας ανήλθε σε 25 εκατομμύρια ευρώ το 2023. Οι κύριες δραστηριότητές μας είναι οι πωλήσεις λιπαντικών και ειδικών προϊόντων και η ανάπτυξη φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων σε όλη την Ελλάδα. Είμαστε επίσης υπεύθυνοι για τις δραστηριότητες στην Αλβανία, την Αρμενία, την Κύπρο, τη Γεωργία, τη Μάλτα και τη Βόρεια Μακεδονία. 

Η TotalEnergies Renewables Hellas -που ιδρύθηκε το 2023- ασχολείται με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Ακριβώς επειδή η Ελλάδα έχει ευνοϊκή γεωγραφική θέση για την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όπως η αιολική ή η ηλιακή παραγωγή ενέργειας, η TotalEnergies αποφάσισε να αναπτύξει αυτές τις δραστηριότητες μέσω της νέας μας επιχειρηματικής οντότητας. Η εταιρεία παρέχει επίσης υγροποιημένο φυσικό αέριο (ΥΦΑ) στην Ελλάδα, μέσω του σταθμού στη Ρεβυθούσα και των νέων τερματικών σταθμών της Αλεξανδρούπολης. Η διαχείριση αυτής της δραστηριότητας γίνεται απευθείας από τα κεντρικά μας γραφεία. Το υγροποιημένο φυσικό αέριο (ΥΦΑ) διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη στρατηγική της εταιρείας μας. Είμαστε παγκόσμιος ηγέτης στο υγροποιημένο φυσικό αέριο (ΥΦΑ), το οποίο αποτελεί ένα είδος μεταβατικής ενέργειας μεταξύ της ενέργειας που βασίζεται στον άνθρακα και της ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, συμβάλλοντας έτσι στη μείωση των εκπομπών ρύπων. Τέλος, έχει δημιουργηθεί ένα νεοσύστατο τμήμα, που ονομάζεται AS24, και το οποίο παρέχει λύσεις παροχής καυσίμων και κινητικότητας για τους επαγγελματίες στον τομέα των μεταφορών σε όλη την Ευρώπη, ενώ προσφάτως άρχισε να αναπτύσσει τη δραστηριότητά του στην Ελλάδα. 

- Πόσο έχει επηρεαστεί η δραστηριότητά σας στον κλάδο των λιπαντικών από την άνοδο της ηλεκτροκίνησης; Υπάρχουν περιθώρια για υποκατάσταση των χαμένων τζίρων και με ποιο τρόπο;

Η δραστηριότητα της TotalEnergies Marketing Hellas στην Ελλάδα και στις εξαγωγικές μας χώρες δεν έχει ακόμη επηρεαστεί. Πρώτον, ο ρυθμός εξηλεκτρισμού του στόλου των αυτοκινήτων σε αυτές τις χώρες είναι βραδύτερος συγκριτικά με τη Δυτική Ευρώπη. Από την άλλη πλευρά, βελτιώνουμε το μερίδιο αγοράς μας χρόνο με το χρόνο. Παρά την άνοδο της ηλεκτροκίνησης και τις μαζικές επενδύσεις μας στην ολοκληρωμένη ενέργεια, τα παγκόσμια καθαρά κέρδη (σε δολάρια ΗΠΑ) της εταιρείας μας αυξήθηκαν κατά 4% το 2023 σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η ενέργεια χαμηλών εκπομπών άνθρακα θα αντιπροσωπεύει το 1/3 των επενδύσεων της TotalEnergies, αλλά για τα επόμενα 5 χρόνια το 30% εξακολουθεί να είναι νέα έργα πετρελαίου και φυσικού αερίου. 

Αν και η θυγατρική μας εταιρεία ασχολείται κυρίως με την εμπορία λιπαντικών και ειδικών προϊόντων, έχουμε αναλάβει πολλές πρωτοβουλίες για τη μείωση των εκπομπών ρύπων συμβάλλοντας στην κλιματική ουδετερότητα.

Διαθέτουμε ένα ευρύ φάσμα προϊόντων οικονομίας καυσίμου στο χαρτοφυλάκιο των λιπαντικών μας, στις συσκευασίες μας βελτιώνουμε τη χρήση ανακυκλωμένων υλικών, στις καθημερινές μας λειτουργίες (όπως οι μονάδες παραγωγής) χρησιμοποιούμε όλο και περισσότερες πράσινες πηγές ενέργειας. Έχουμε επίσης νέα προϊόντα με ανακυκλωμένα βασικά έλαια. Αναπτύσσουμε επίσης λύσεις φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων με βάση το πλούσιο χαρτοφυλάκιο πελατών μας. Με διάφορες πρωτοβουλίες υποστηρίζουμε επίσης τους υπεργολάβους και τους συνεργάτες μας να μειώσουν τις εκπομπές τους στην καθημερινή τους λειτουργία.

Αυτές οι προσπάθειες και οι δραστηριότητες είναι σύμφωνες με τη στρατηγική της εταιρείας μας και με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας συμβάλλουμε επίσης στην επίτευξη των φιλοδοξιών για μηδενικούς ρύπους μέχρι το 2050. Η Ελλάδα αποτελεί ένα καλό παράδειγμα για την στρατηγική των πολλαπλών ενεργειών μας και την ισορροπημένη ενεργειακή μετάβαση με τις πωλήσεις λιπαντικών, με λύσεις παροχής καυσίμων και κινητικότητας για τους επαγγελματίες στον τομέα των μεταφορών, την ανάπτυξη της φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, τα έργα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και την ταυτόχρονη προμήθεια υγροποιημένου φυσικού αερίου. Αυτό βοηθά στην ισορροπία μεταξύ βραχυπρόθεσμων οικονομικών στόχων και μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας.

- Πέραν της ευρείας διείσδυσης της ψηφιακής τεχνολογίας, πόσο έχει αλλάξει η πανδημία την κουλτούρα, αλλά και τον ρόλο της ηγεσίας ενός οργανισμού; 

Με τις νέες τεχνολογίες και τον τρόπο εργασίας, η διοίκηση από απόσταση έγινε μια σημαντική πρόκληση για όσους προΐστανται. Τα σημεία ελέγχου και η συχνότητα των διαπροσωπικών αλληλεπιδράσεων έχουν αλλάξει. Η έλλειψη προσωπικής επαφής δημιούργησε έλλειψη "χημείας –διαπροσωπικής επαφής  μεταξύ των ανθρώπων". Η διαπροσωπική επαφή (αλληλεπίδραση)  περιλαμβάνει χειρονομίες, κινήσεις του σώματος και την αύρα του κάθε ανθρώπου, στοιχεία που εκλείπουν μέσω των διαδικτυακών εργαλείων και των νέων τρόπων επικοινωνίας, εφόσον απουσιάζει η επαφή με τους άλλους.

Αναμφισβήτητα η μη λεκτική επικοινωνία είναι τουλάχιστον εξίσου σημαντική με τη λεκτική επικοινωνία. Είναι ζωτικής σημασίας για να αποκτήσετε και να διατηρήσετε υψηλό επίπεδο εμπιστοσύνης με τους συναδέλφους σας. Δυστυχώς, δεν λειτουργεί με όλους, γι' αυτό είναι πολύ σημαντικό να επιλέξετε και να δημιουργήσετε την κατάλληλη ομάδα για να συνεργαστείτε μαζί τους σύμφωνα με την επιχείρησή σας και τους νέους τρόπους εργασίας. 

Υπάρχει και μια άλλη πρόκληση. Η διατήρηση της ισορροπίας μεταξύ των τάσεων της αγοράς που σχετίζονται με την εργασία από το σπίτι και την οικοδόμηση της "κοινωνίας" εντός του οργανισμού. Δυστυχώς, χωρίς προσωπική επαφή είναι πολύ δύσκολο να κερδηθεί και να διατηρηθεί το ομαδικό πνεύμα. Η παροχή της ελευθερίας έχοντας το γραφείο στο σπίτι βελτίωσε πολύ την άνεση και την ευημερία των ανθρώπων, πράγμα που είναι πολύ καλό. Αλλά χωρίς μια συνεργατική ομάδα, η οποία συναντιέται τακτικά, η απόδοση της εταιρείας σας είναι περιορισμένη. Διαφέρει επίσης από τομέα σε τομέα. Εμείς όμως εργαζόμαστε στις πωλήσεις, όπου η προσωπική επαφή και η εγγύτητα κάνουν τη διαφορά έναντι των ανταγωνιστών και αποτελούν υψηλή αξία για τους πελάτες μας.

- Ένα νέο στέλεχος που έχει τη φιλοδοξία να γίνει CEO, τι θα το συμβουλεύατε;

Δουλειά, δουλειά, δουλειά και ταπεινότητα. Η σκληρή δουλειά πάντα θα ανταμείβεται. Κάντε υπομονή & προχωρήστε βήμα-βήμα. Αν παραλείπετε στάδια στην εξέλιξη της καριέρας σας και δεν μαθαίνετε πράγματα θα μειώσετε την αποτελεσματικότητα και την ευελιξία σας ως manager. Πρέπει να επενδύσετε στην προσωπική σας εξέλιξη, στη γνώση και στην απόκτηση εμπειριών. Μην εγκαταλείπετε μακροπρόθεσμους στόχους για βραχυπρόθεσμες επιτυχίες. Μάθετε να είστε καλός ακροατής! Πολλές φορές, το να ακούτε δίνει πολύ περισσότερα και είναι πιο αποτελεσματικό από το να μιλάτε. Είναι σημαντικό να κατανοείτε τις ανάγκες, τα προβλήματα, τους στόχους και τον τρόπο σκέψης του συνομιλητή σας, όπως οι συνάδελφοί σας ή οι εξωτερικοί συνεργάτες της εταιρείας σας.  Αυτό θα το λέγαμε ενσυναίσθηση, η οποία μπορεί πάντα να έχει περιθώρια βελτίωσης. Ποτέ μην πιστεύετε ότι είστε ήδη "αστέρι", ακόμη και αν είστε επιτυχημένος στη δουλειά σας. Η επιτυχία είναι προσωρινή και εύθραυστη. Πάντα έλεγα ότι αν είστε ορειβάτης και ανεβείτε στην υψηλότερη κορυφή, υπάρχει ένα πολύ μικρό και προσωρινό μέρος για εσάς. Δεν μπορείτε να μείνετε εκεί για πολύ καθώς έρχονται άλλοι γρήγορα για να σας αντικαταστήσουν σε αυτή τη θέση. 

Να είστε περήφανοι και να γιορτάζετε την επιτυχία σας, αλλά να είστε προσγειωμένοι και να μην υπερβάλλετε εαυτόν. Να παραμείνετε άνθρωποι & να μην τοποθετείτε τον εαυτό σας ψηλότερα από τους άλλους ανθρώπους στην εταιρεία. Είστε σημαντικό μέρος του οργανισμού, αλλά υπάρχουν και πολλοί άλλοι σημαντικοί άνθρωποι σας εσάς. Πιστεύω ότι "Μόνος σου θα πας πιο γρήγορα, μαζί θα πάμε πιο μακριά". 

Είμαι άνθρωπος που λαμβάνει πρωτοβουλίες, και αυτό που θα σας προέτρεπα είναι να βρείτε το δικό σας μονοπάτι, να μαθαίνετε από τους άλλους και να προσαρμόζετε αυτά που μάθατε σύμφωνα με την προσωπικότητά σας, το περιβάλλον και την κουλτούρα της εταιρείας. Μην αντιγράφετε, προσπαθήστε να δημιουργήσετε νέα και μοναδικά πράγματα. Η προσαρμοστικότητα, το πρωτοποριακό πνεύμα το θάρρος είναι σημαντικές δεξιότητες για έναν επιτυχημένο CEO. Και τέλος, βάζετε πάντα το συμφέρον της εταιρείας σας πάνω από το προσωπικό σας συμφέρον.

* Ο Gabor Bognar είναι μέλος του CEO Clubs Greece

Περισσότερα από Forbes

Τα "μυστικά" της αποτελεσματικότητας ενός ΔΣ στο επίκεντρο του School of Leadership Practice

Με ανανεωμένο στρατηγικό αφήγημα και εμπλουτισμένο πρόγραμμα ξεκινά τη νέα χρονιά η Σχολή Ηγετικής Πρακτικής (School of Leadership Practice) του CEO Clubs Greece: η εκπαιδευτική πλατφόρμα του οργανισμού που στόχο έχει να βοηθήσει CEOs και επιχειρηματίες στην Ελλάδα να αντιμετωπίσουν επιτυχώς τις προκλήσεις του σήμερα και, κυρίως, του αύριο.

Διονύσης Τσίτος, Managing Director και Μέλος Δ.Σ. της Volton: Επενδύουμε στην καινοτομία και την ευελιξία

Για τις βαθιές αλλαγές που έχει φέρει η ψηφιακή μετάβαση στις σχέσεις εντός των επιχειρήσεων, στη λειτουργία και τη στρατηγική τους, μιλά ο κ. Διονύσης Τσίτος, Managing Director και Μέλος Δ.Σ. της Volton Ελληνική Ενεργειακή Α.Ε.

Ηλίας Μανούσος, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Kantar Ελλάδας: Οι άνθρωποί μας είναι το μεγάλο μας πλεονέκτημα

Στο επίκεντρο της αποστολής της Kantar - κορυφαία εταιρεία έρευνας αγοράς, insights και analytics με συνεργασίες με τους 98 από τους 100 μεγαλύτερους διαφημιζόμενους παγκοσμίως - βρίσκεται η χάραξη στρατηγικών μάρκετινγκ που θα εξασφαλίσουν στους πελάτες της μία βιώσιμη ανάπτυξη, όπως εξηγεί ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ηλίας Μανούσος.

Δρ Νίκος Πατσατζής (CEO ERGOTRAK): Συμμετέχουμε δυναμικά στην προσπάθεια εξηλεκτρισμού της χώρας

"Η ERGOTRAK μεταβαίνει δυναμικά στη νέα εποχή με προϊόντα και υπηρεσίες σε όλους τους τομείς που δραστηριοποιείται αλλά και νέες δραστηριότητες, όπως η αποθήκευση και η διαχείριση της ηλεκτρικής ενέργειας".

CEO Clubs Greece: Συν-δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για την επίτευξη εκθετικής ηγεσίας στην Ελλάδα

Οι καταιγιστικές αλλαγές σε γεωπολιτικό, ενεργειακό, περιβαλλοντικό, δημογραφικό και τεχνολογικό επίπεδο πιέζουν τις παγκόσμιες οικονομίες και την κοινωνία ως σύνολο προς το κατώφλι μίας νέας εποχής, πολλά υποσχόμενης αλλά ταυτόχρονα "τρομακτικής" λόγω της πληθώρας αγνώστων παραμέτρων που δεν γνωρίζουμε ακόμα πώς να αντιμετωπίσουμε επιτυχώς.

Έλενα Μίχαλου (ΓΔ DIASTASIS): Προτεραιότητά μας η ανάπτυξη μακροχρόνιων σχέσεων εμπιστοσύνης με τους πελάτες μας

"Το κύριο ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα είναι η προσέγγισή μας ως "ONE-STOP-SHOP", προσφέροντας ολοκληρωμένες υπηρεσίες που καλύπτουν τις ανάγκες των πελατών μας σε κάθε στάδιο, από τον σχεδιασμό έως την υλοποίηση".

Κώστας Θεοδωρακόπουλος (ΕΛΣΑ-SILGAN): Βασικός στόχος μας να παραμείνουμε σταθερά η πρώτη επιλογή των πελατών μας

Ένας δεύτερος στόχος είναι η συνεχής ανάπτυξη και βελτίωση των δυνατοτήτων και των δεξιοτήτων των στελεχών μας σε όλα τα επίπεδα.

Σχεδιάζοντας την ηγεσία μεγάλης κλίμακας στο Forum Νοεμβρίου του CEO Clubs Greece

Το Forum του CEO Clubs Greece έχει μετατραπεί σε θεσμό για την επιχειρηματική κοινότητα χάρη στις θεματικές που αναλύει και τον τρόπο που συνδυάζει αποτελεσματικά θεωρία και πράξη.

Νικόλας Χριστοδούλου (CHB Group): Πολυδιάστατη και απαιτητική πρόκληση η διοίκηση μιας οικογενειακής επιχείρησης

Τις προκλήσεις στη διοίκηση μιας οικογενειακής επιχειρήσεις με μακρά ιστορία που λειτουργεί πλέον σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, διατηρώντας όμως τις τοπικές της ρίζες, αναδεικνύει ο διευθύνων σύμβουλος της "CHB Group - Greek Christodoulou Bros SA", Νικόλας Χριστοδούλου.

CEO Clubs Greece: Συζητώντας με τον CEO του ATHEX τις προοπτικές ανάπτυξης της Ελληνικής Επιχειρηματικότητας μέσα από το Χρηματιστήριο Αθηνών

Στο πλαίσιο του κύκλου ομιλιών "On the Frontline" που οργανώνει το CEO Clubs Greece πραγματοποιήθηκε συζήτηση με τον κύριο Γιάννο Κοντόπουλο, CEO του ATHEX Group, για τις προοπτικές ανάπτυξης της Ελληνικής επιχειρηματικότητας μέσα από το Χρηματιστήριο Αθηνών.

Γιάννης Καντώνιας (Cosmos Aluminium): Ενισχύουμε συνεχώς το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα στην παγκόσμια αγορά

"Εργαζόμαστε για τη μακροπρόθεσμη, βιώσιμη ανάπτυξη που θα θέσει νέα πρότυπα για την αποτελεσματικότητα και την περιβαλλοντική ευθύνη στον κλάδο μας".

Ν. Σινογιάννης, Γενικός Διευθυντής Porsche: H σχέση των Ελλήνων με την Porsche παραμένει διαχρονικά σταθερή και διαρκώς ισχυροποιείται

Με "όχημα" τα νέα της μοντέλα – την αναβαθμισμένη Taycan, την ολοκαίνουργια Panamera, την ανανεωμένη 911 και την αμιγώς ηλεκτρική Macan – η Porsche επιδιώκει να εδραιώσει ακόμη περισσότερο την παρουσία της στην ελληνική αγορά.