Φ. Κωστόπουλος (Arkas Hellas): Μονόδρομος η διατήρηση των βασικών αξιών μας

Φ. Κωστόπουλος (Arkas Hellas): Μονόδρομος η διατήρηση των βασικών αξιών μας

Στα προβλήματα που έχει δημιουργήσει το κλείσιμο της Ερυθράς Θάλασσας στον ναυτιλιακό κλάδο αναφέρεται μεταξύ άλλων ο κ. Φίλιππος Κωστόπουλος Managing Director της Arkas Hellas. Παράλληλα, χαρακτηρίζει μονόδρομο τη διατήρηση των βασικών αξιών της εταιρείας όπως η προσαρμοστικότητα και η αξιοπιστία. "Η φήμη χτίζεται ομαδικά σε συνεργασία με όλους τους ανθρώπους μας στον Όμιλό μας και όχι ατομικά" αναφέρει χαρακτηριστικά.  

- Σε τι βαθμό επηρέασαν την εταιρεία σας οι εξελίξεις στην Ερυθρά Θάλασσα;

Οι Έλληνες πράκτορες ως εκπρόσωποι των Διεθνών Nαυτιλιακών Γραμμών προσφέρουν στους συνεργάτες-πελάτες τους στην τοπική αγορά υπηρεσίες θαλάσσιας μεταφοράς. Τα δρομολόγια που κάνουν τα πλοία μεταφοράς container είναι σε τακτική βάση και κατά συνέπεια οποιαδήποτε αιτία καθυστέρησης στις θαλάσσιες διαδρομές και στα λιμάνια προκαλεί ανατροπή του αρχικού σχεδιασμού με σημαντικές επιπτώσεις για το παγκόσμιο εμπόριο. Οι ναυτιλιακές εταιρείες είναι υποχρεωμένες να βρουν εναλλακτικές διαδρομές και να επανασχεδιάσουν τα δρομολόγια τους, προκειμένου να συνεχιστεί η ροή των φορτίων με όσο το δυνατόν λιγότερες καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμά τους.

Στην περίπτωση του μερικού κλεισίματος της Ερυθράς Θάλασσας το ασφαλές πέρασμα που δόθηκε ως εναλλακτική είναι μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, αυξάνοντας τον χρόνο ταξιδιού κατά 18 ημέρες. Τα επιπλέον ναυτικά μίλια, εκτός από το αυξημένο κόστος καυσίμων προκαλούν και ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης του μεταφορικού έργου. Επομένως, η υφιστάμενη διαθεσιμότητα πλοίων καθίσταται πλέον ελλιπής, προκειμένου να καλυφθούν οι μεταφορικές ανάγκες των πελατών μας. Παράλληλα, το φορτίο επιβαρύνεται και με επιπλέον κόστος μεταφοράς, μέσω της απότομης αύξησης των ναύλων. Σημειωτέον ότι η κερδοφορία μας  καθορίζεται από τον αριθμό των στάσεων που κάνουν τα πλοία που εκπροσωπούμε στα ελληνικά λιμάνια και κυρίως από τον όγκο των containers που διακινούμε.

Επομένως, ο κλάδος μας έχει επηρεαστεί σημαντικά και αναμένουμε την επίλυση του προβλήματος αυτού, έτσι ώστε να επανέλθει η ομαλή και απρόσκοπτη διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων και άρα το διεθνές εμπόριο σε πορεία ανάπτυξης.  

- Ο όμιλος Arkas Hellas λειτουργεί με την τεχνογνωσία ενός πολυεθνικού οργανισμού καθώς απαρτίζεται από αρκετές εταιρείες που εκπροσωπούν σημαντικές τακτικές γραμμές.  Ποια είναι τα συμπεράσματα από τη διαχείριση των μεγάλων πρόσφατων εμπορικών κρίσεων (π.χ. πανδημία, κρίση στον Περσικό κόλπο, πολεμικές συγκρούσεις) και τι αλλαγές κάνατε στο μοντέλο διοίκησης της εταιρείας;

Στον κλάδο μας τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε ότι οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών επιλέγουν τη διεθνή επέκταση του δικτύου τους με δικά τους γραφεία-πρακτορεία. Τα πρακτορεία μας αποτελούν μια εξαίρεση στην τάση αυτή, καθώς εκτός της Arkas Line που είναι ναυτιλιακή Γραμμή του Ομίλου ΑΡΚΑΣ εκπροσωπούμε και άλλες 6 ναυτιλιακές εταιρείες. Οι διαφορετικές ανάγκες τους μας οδηγούν στο να είμαστε προσαρμοστικοί στο μοντέλο οργάνωσης και λειτουργίας της κάθε μιας, διατηρώντας όμως πάντα τα πλεονεκτήματα μιας οικογενειακής επιχείρησης.

Έχουμε μάθει να ζούμε με τις κρίσεις, καθώς επηρεαζόμαστε όχι μόνο από την πορεία της ελληνικής οικονομίας και του παγκόσμιου εμπορίου, αλλά και από τις συνεχείς αλλαγές στη ναυτιλία, τον κλάδο των μεταφορών και τα logistics. Προσπαθούμε να διατηρήσουμε τους βασικούς μας πόρους, ανθρώπινους και οικονομικούς, σε τέτοιο επίπεδο, ώστε να μην επηρεάζεται η μακροχρόνια πορεία μας σε σημαντικό  βαθμό από τις διακυμάνσεις της αγοράς. Εστιάζουμε κυρίως στο πώς μπορούμε να έχουμε μια σταθερή πορεία ανάπτυξης, διατηρώντας υψηλό το επίπεδο των υπηρεσιών μας. Στόχος μας είναι όλοι μαζί να αντιμετωπίζουμε τις όποιες αλλαγές και να τις βλέπουμε ως προκλήσεις κι ευκαιρίες για περαιτέρω βελτίωση. 

- Πόσο σημαντική θεωρείτε τη φήμη του/της CEO σε ό,τι αφορά την αξία και το μέλλον της εταιρείας του/της;

Ως μέλος ενός Ομίλου που διοικείται από άτομα της οικογένειας μας για πάνω από 100 χρόνια, η διαφύλαξη της φήμης του ονόματος και των αξιών που πρεσβεύει η ίδια η οικογένειά μου αποτελεί για εμένα μια βαριά κληρονομιά.

Το Group Arkas, με έδρα στη Σμύρνη, λόγω της ραγδαίας ανάπτυξης που έχει πλέον αποκτήσει, λειτουργεί με αυστηρότερες εταιρικές δομές τις οποίες οφείλουμε να εφαρμόζουμε. Αν και είμαστε υποχρεωμένοι να προσαρμοστούμε, εν τούτοις εξακολουθούμε να διατηρούμε ένα ανθρώπινο πρόσωπο, καθώς τόσο για τα πρακτορεία μας, για περισσότερα από 40 χρόνια, όσο και για την εταιρεία Διαμεταφορών "Arkas Logistics”, η διαχείριση ασκείται από την οικογένειά μας.

Έχοντας εργαστεί για 30 χρόνια στον κλάδο μας και 3 χρόνια ως πρόεδρος του συνδέσμου των ναυτιλιακών πρακτόρων αντιλαμβάνομαι απόλυτα τις αλλαγές που μπορεί να επιφέρουν οι διαφορετικές συνθήκες στην προσωπικότητα μας. Μονόδρομος για εμένα είναι η διατήρηση των βασικών αξιών μας, όπως η προσαρμοστικότητα και η αξιοπιστία. Η φήμη χτίζεται ομαδικά σε συνεργασία με όλους τους ανθρώπους μας στον Όμιλό μας και όχι ατομικά.

- Ένα νέο στέλεχος που έχει τη φιλοδοξία να γίνει CEO, τι θα το συμβουλεύατε;

Σίγουρα, η ανέλιξη στις υψηλότερες θέσεις μιας εταιρείας απαιτεί συνεχή εξέλιξη των δεξιοτήτων και διεύρυνση των γνώσεων. Είναι μια μακρά διαδρομή με πολλά εμπόδια που απαιτεί προσήλωση και υπομονή. Στην εταιρεία μας μέσω του τμήματος ανθρώπινου δυναμικού προσπαθούμε να κατευθύνουμε σωστά όσους επιθυμούν να ακολουθήσουν μια καριέρα στον κλάδο μας. Μέσα από το έργο της Ακαδημίας ΑRKAS του Ομίλου, αλλά και με τη διεξαγωγή τακτικών σεμιναρίων, τόσο εντός (on the job training), όσο κι εκτός της εταιρείας προσφέρουμε τη δυνατότητα συνεχούς κατάρτισης κι εκπαίδευσης για την ανάπτυξη όλου του προσωπικού μας.

Ένας υποψήφιος CEO πρέπει να έχει στόχο, όχι μόνο να κατακτήσει τη θέση αυτή, αλλά και να φροντίσει να φτιάξει γερές βάσεις για να διατηρηθεί σε αυτήν. Αυτό προϋποθέτει τη στήριξη της διοίκησης,  και την ενίσχυση της ομάδας του που επιτυγχάνεται μόνο μέσα από ένα διαρκή, προσωπικό αγώνα αναζήτησης και αυτοβελτίωσης.  Δεν είναι εύκολη η διαδρομή και απαιτεί σταθερά βήματα με σεβασμό στους συνεργάτες και εστίαση στο "εμείς".

Η φιλοδοξία δεν αρκεί αν δε συνδυαστεί με την επίγνωση ότι μόνο μέσα από δυνατές προκλήσεις και εμπειρίες μπορεί να φτάσει κάποιος ψηλά, διατηρώντας πάντα τις ηθικές αξίες του.

- Η προσωπική ενασχόληση ενός CEO με τα θέματα που απασχολούν την κοινωνία είναι μέρος του ρόλου του/της;

Ένας CEO οφείλει να ενισχύει συνεχώς την προσωπική του ενσυναίσθηση, ώστε να αντιλαμβάνεται όχι μόνο τις αλλαγές του άμεσου περιβάλλοντός του, αλλά και της κοινωνίας στην οποία  ανήκει και με την οποία αλληλεπιδρά. Είναι σημαντικό να αντιδρά στα κοινωνικά ερεθίσματα, ενθαρρύνοντας και κινητοποιώντας τους συνεργάτες του στην ανάληψη πρωτοβουλιών και δράσεων με επίκεντρο τον άνθρωπο.

Οι  ενέργειες αυτές για να έχουν αξία θα πρέπει να σχεδιάζονται από κοινού με θετική διάθεση για προσφορά στο κοινωνικό σύνολο και με τη μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή. Δεν είναι λοιπόν ατομική, αλλά συλλογική η ευθύνη και ο ρόλος του CEO είναι καθοριστικός στη διαμόρφωση της κατάλληλης νοοτροπίας, ώστε κάθε ενέργεια να έχει επιτυχία και να φέρνει τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Χαιρόμαστε ιδιαίτερα που και το προσωπικό μας συμμετέχει ενεργά κι εθελοντικά στις δράσεις μας και έτσι μπορούμε να προσφέρουμε σημαντική βοήθεια στους συνανθρώπους μας, όποια κι αν είναι η ανάγκη, όπου και αν βρίσκονται. 

* O Φίλιππος Κωστόπουλος είναι μέλος του CEO Clubs Greece 

Περισσότερα από Forbes

Πάνος Παγκράτης (Ariston Dental): Χτίζουμε πάνω σε αξίες που δεν αντιγράφονται εύκολα

"Η φήμη του CEO έχει βαρύνουσα σημασία για την αξία και το μέλλον της εταιρείας".

Γ. Σπυρόπουλος (OCTANE): Οι προκλήσεις του σύγχρονου επιχειρείν απαιτούν μια εφαρμοσμένη, ευέλικτη στρατηγική

Στο σημερινό αβέβαιο παγκόσμιο περιβάλλον θα επιβιώσουν οι πιο προσαρμοστικοί, εξωστρεφείς και ευέλικτοι οργανισμοί, σημειώνει ο Διευθύνων Σύμβουλος της OCTANE.

Andrea Rotunno (ProntoPegno Ενέχυρο Αγορά Χρυσού): Οι ανάγκες ρευστότητας δεν περιορίζονται σε περιόδους κρίσης

Η ProntoPegno Ενέχυρο Αγορά Χρυσού έχει ήδη συμπληρώσει σχεδόν 2 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα.

Σχολή Ηγετικής Πρακτικής του CEO Clubs Greece: Αναβαθμίζοντας τις ικανότητες των μελών ΔΣ στην Ελλάδα στην Πράξη

Εν μέσω των συνεχώς μεταβαλλόμενων συνθήκων διεθνώς, ο ρόλος του Διοικητικού Συμβουλίου γίνεται όλο και πιο απαιτητικός.

Πόλυ Λεονταρίδη (ITF Hellas): Καινοτομίες, Υψηλοί Στόχοι και Ανάπτυξη Ταλέντων

Έχοντας συμπληρώσει 25 χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά, η ITF Hellas θέτει νέους στόχους με μια διαρκώς εμπλουτιζόμενη γκάμα πρωτότυπων φαρμακευτικών προϊόντων υψηλής ποιότητας.

Αλέξης Δούκας (Optimal): Αυτό που ξεχωρίζει μια πετυχημένη επιχείρηση από μια αποτυχημένη είναι το ανθρώπινο δυναμικό

Με πολυετή πορεία στο χώρο των Υπηρεσιών Ανθρώπινου Δυναμικού η Optimal έχει φτάσει σήμερα να προσφέρει 360 εξειδικευμένες ποιοτικές και προσωποποιημένες υπηρεσίες, όπως εξηγεί ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Αλέξης Δούκας.

Gabor Bognar (TotalEnergies): Η Ελλάδα αποτελεί καλό παράδειγμα για την στρατηγική των πολλαπλών ενεργειών μας

Αλλά και την ισορροπημένη ενεργειακή μετάβαση, αναφέρει ο Gabor Bognar, Managing Director της TotalEnergies Marketing Hellas.

CEO Clubs Greece: Χτίζοντας γέφυρες επικοινωνίας και συνεργασίας με τους ηγέτες του μέλλοντος

Πρόκειται για ένα πρόγραμμα βιωματικής μάθησης που εστιάζει σε τρεις βασικές θεματικές.

Γιάννης Δημαράκης (Scotwork): Οι εμπορικές διαπραγματεύσεις είναι "τέχνη"

Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει το σύγχρονο επιχειρείν είναι αναρίθμητες και στην πλειονότητά τους απαιτούν καλές διαπραγματευτικές δεξιότητες για να αντιμετωπιστούν.

Αντώνης Αυγερόπουλος (Nespresso): Στόχος μας η συνεχής βελτίωση της εμπειρίας του πελάτη

Το 2023 ήταν η πέμπτη συνεχόμενη χρονιά με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης για τις πωλήσεις της Nespresso που προσβλέπει σε μια ακόμη καλή χρονιά το 2024.

Ανδρέας Πετρόπουλος (Convert Group): Ανάπτυξη εντός και εκτός Ευρώπης με στρατηγική, μέθοδο και κατάλληλη εταιρική κουλτούρα

Ο CEO της Convert Group αποκαλύπτει τους στόχους της εταιρείας για το τρέχον έτος, με αιχμή του δόρατος την καινοτόμο ΑΙ πλατφόρμα της που έχει ήδη παρουσία σε 21 χώρες και συνεχίζει να αναπτύσσεται.