Μία από τις σημαντικότερες προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι εταιρείες παγκοσμίως και ειδικότερα στον τομέα της Τεχνολογίας και της Πληροφορικής είναι η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού αναφέρει ο Δημήτρης Αλεξάνδρου, Co-Founder και Business Innovation Director στην UBITECH Ltd, σύμφωνα με τον οποίο η δημιουργία φυτώριων σε μηχανικούς τεχνολογίας και πληροφορικής είναι μονόδρομος.
- Οι εταιρείες τα τελευταία χρόνια έχουν συνειδητοποιήσει τη σημασία της λήψης μέτρων προστασίας ενάντια στις κυβερνο-επιθέσεις. Εκτιμάτε ότι είναι επαρκώς προστατευμένες ή πρέπει να γίνουν επιπλέον κινήσεις;
Είναι αλήθεια πως τα τελευταία χρόνια, οι κυβερνο-επιθέσεις έχουν εισβάλει για τα καλά στο business landscape σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι στόχοι πλέον καλύπτουν ένα αρκετά ευρύ φάσμα της επιχειρηματικής δραστηριότητας, ξεφεύγοντας από το στενό πλαίσιο των κυβερνητικών και των κρίσιμων υποδομών μίας χώρας. Το γεγονός αυτό μας καθιστά αυτομάτως όλους πιθανούς στόχους. Μέχρι πριν μερικά χρόνια οι κυβερνο-επιθέσεις ήταν ένα είδος αστικού μύθου. Σήμερα συμβαίνουν καθημερινά, αν όχι σε εμάς, στους διπλανούς μας.
Οι μοντέρνες κυβερνο-επιθέσεις πραγματοποιούνται πλέον εκ των έσω. Αυτό σημαίνει ότι οι συγκεκριμένες επιθέσεις βασίζονται στην απευθείας εξαπάτηση των τελικών χρηστών και της εγκατάστασης κακόβουλου λογισμικού στον υπολογιστή τους με διάφορους τρόπους. Επομένως, ο εκάστοτε επιτιθέμενος εισέρχεται στην υποδομή του οργανισμού-στόχου ξεπερνώντας τα μέτρα ασφαλείας της περιμέτρου. Έτσι, ο τελικός χρήστης δρα ακουσίως ως δούρειος ίππος για τον οργανισμό. Για την αποφυγή τέτοιου είδους επιθέσεων είναι απαραίτητη η εκπαίδευση των τελικών χρηστών προκειμένου να τις αναγνωρίζουν και να τις αποφεύγουν. Η εκπαίδευση των τελικών χρηστών είναι πρακτικά ο μοχλός πίεσης για την απαιτούμενη αλλαγή της κουλτούρας μέσα σε έναν οργανισμό που έχει ως στόχο τη θωράκισή του έναντι στις μοντέρνες κυβερνο-επιθέσεις.
- Ποια θεωρείτε τη σημαντικότερη πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες και πώς μπορεί να ξεπεραστεί;
Μία από τις σημαντικότερες προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι εταιρείες παγκοσμίως και ειδικότερα στον τομέα της Τεχνολογίας και της Πληροφορικής είναι η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού. Αυτό που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια είναι η σημαντική έλλειψη προσωπικού σε αρκετές από τις ειδικότητες των νέων τεχνολογιών. Η ζήτηση στελεχών είναι κατά πολύ μεγαλύτερη από τη διαθεσιμότητά τους.
Οι εταιρείες καλούνται να βρουν γρήγορα τρόπο αντιμετώπισης της συγκεκριμένης πρόκλησης, καθώς το πλήθος των προς υλοποίηση έργων είναι τεράστιο το επόμενο χρονικό διάστημα. Έχοντας ως δεδομένο την έλλειψη υφιστάμενων ανθρώπινων πόρων, οι εταιρείες θα πρέπει να δημιουργήσουν νέους πόρους. Πρακτικά, η δημιουργία φυτώριων σε μηχανικούς τεχνολογίας και πληροφορικής είναι μονόδρομος. Οι εταιρείες θα πρέπει να έρθουν σε στενή επαφή με την Ακαδημία, με στόχο την από κοινού δημιουργία πλάνων για την εκπαίδευση και διοχέτευση ανθρώπινου δυναμικού στη Βιομηχανία.
- Πέραν της ευρείας διείσδυσης της ψηφιακής τεχνολογίας, πόσο έχει αλλάξει η πανδημία την κουλτούρα, αλλά και τον ρόλο της ηγεσίας ενός οργανισμού;
Η πανδημία επέφερε συντριπτικές αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των εταιρειών παγκοσμίως. Πολύ περισσότερο στη βιομηχανία τεχνολογίας και πληροφορικής, οι οποίες ως πιο ώριμες τεχνολογικά προσάρμοσαν αμέσως τον τρόπο λειτουργίας τους χρησιμοποιώντας όλα τα διαθέσιμα μέσα. Τα αποτελέσματα ήταν ποικίλα. Από τη μία πλευρά η βιωσιμότητά τους σε πολλές περιπτώσεις διασφαλίστηκε, από την άλλη ο τρόπος λειτουργίας τους μετασχηματίστηκε οριστικά. Το μοντέλο της απομακρυσμένης εργασίας οδήγησε σε μία πιο χαλαρή σύνδεση των μελών των εταιρειών.
Η ηγεσία καλείται πλέον να διαδραματίσει ακόμη πιο σημαντικό ρόλο. Είναι πιο καθοριστικό από ποτέ, να εμπνεύσει, να οδηγήσει, να ενώσει και να αποτελέσει το σημείο αναφοράς για όλο το ανθρώπινο δυναμικό. Η ηγεσία καλείται να βρει τον τρόπο να ενδυναμώσει εκ νέου τους δεσμούς των ανθρώπων, έχοντας τις πόρτες της ανοιχτές διατηρώντας την επικοινωνία με το προσωπικό ως το σημαντικότερο συστατικό της λειτουργίας της.
- Ποιο μοντέλο εργασίας θεωρείτε ότι θα είναι στο εξής περισσότερο αποτελεσματικό για τη λειτουργία ενός οργανισμού με δεδομένη τη δυνατότητα "επιστροφής στο γραφείο" μετά από μία μακρά περίοδο τηλεργασίας;
Παρά το γεγονός ότι μετά από μία μακρά περίοδο τηλε-εργασίας έχει αρχίσει να διαφαίνεται η δυνατότητα "επιστροφής στο γραφείο", το υβριδικό μοντέλο εργασίας έχει έρθει για να μείνει. Η τελευταία διετία μας έδειξε ότι ένα υβριδικό μοντέλο, που συνδυάζει ημέρες στο γραφείο και ημέρες εργασίας από το σπίτι δημιουργεί αρκετά καλές προϋποθέσεις για μέγιστη αποδοτικότητα. Το υβριδικό μοντέλο δίνει την ευκαιρία στο ανθρώπινο δυναμικό να περάσει χρονικό διάστημα στο γραφείο αλληλεπιδρώντας, σε συνδυασμό με την εργασία από το σπίτι με στόχο την απομόνωση για τη μέγιστη αποδοτικότητα. Επομένως, φαίνεται πως αυτό είναι που θα επικρατήσει για το επόμενο μεγάλο χρονικό διάστημα.
- Τι έχει διαφοροποιηθεί λόγω πανδημίας στις σχέσεις ηγεσίας - εργαζομένων και πόσο έχει επηρεάσει η αλλαγή αυτή την επίτευξη των στόχων του οργανισμού;
Η πανδημία μας έχει οδηγήσει στην τηλε-εργασία και στην κοινωνική απόσταση. Η τηλε-εργασία που εφαρμόστηκε άμεσα και σήμερα υφίσταται ως υβριδικό μοντέλο έχει οδηγήσει όλους μας μπροστά από μία οθόνη και σε αλλεπάλληλα calls προκειμένου να διαχειριστούμε ακόμη και τα πιο απλά tasks της καθημερινότητας.Αυτή η νέα πραγματικότητα έχει ουσιαστικά τοποθετήσει τον αυθορμητισμό και τη δημιουργικότητά μας σε time-slots. Είναι κοινώς αποδεκτό ότι ο ανθρώπινος νους καθίσταται άκρως δημιουργικός τις στιγμές της χαλάρωσης. Είναι εξάλλου αλήθεια ότι οι πιο καινοτόμες και ριζοσπαστικές ιδέες έχουν προκύψει στις κουζίνες των γραφείων ή στους διαδρόμους που αλληλεπιδρούν συνεργάτες. Αυτή η αυθόρμητη και δημιουργική συνεύρεση των ανθρώπων μίας εταιρείας έχει ελαχιστοποιηθεί, εφόσον πλέον η πλειονότητα εργάζεται σε full-remote ή υβριδικό μοντέλο. Πιθανότατα, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο οι στόχοι ενός οργανισμού να επιτυγχάνονται, όμως η έλλειψη δημιουργικής αλληλεπίδρασης μειώνει σίγουρα την δημιουργία και προώθηση νέων ιδεών και λύσεων.
- Ένα νέο στέλεχος που έχει τη φιλοδοξία να γίνει CEO, τι θα το συμβουλεύατε;
Τα βασικά συστατικά για την ανέλιξη ενός νέου στελέχους στη θέση του CEO θεωρώ πως είναι α) η βαθιά γνώση του αντικειμένου της εταιρίας και β) η γνώση και οι ικανότητες ηγεσίας και διαχείρισης του οργανισμού.
Η πρώτη συμβουλή αφορά την ανάληψη διαφορετικών θέσεων της ιεραρχίας της εταιρίας προκειμένου να καταστεί γνώστης του συνολικού αντικειμένου της επιχείρησης.
Επιπροσθέτως, ένας σύγχρονος CEO, θα πρέπει να έχει ανοιχτή την πόρτα του γραφείου του. Θα πρέπει να είναι κοντά στο προσωπικό προκειμένου να φροντίζει να οικοδομεί και να διατηρεί μία άριστη και ειλικρινή σχέση με το προσωπικό. Ο CEO πλέον, θα πρέπει να είναι ο ηγέτης/φίλος του προσωπικού. Θα πρέπει να είναι τόσο κοντά του, ώστε να είναι μέλος της ομάδας, αλλά και ταυτόχρονα πρέπει ως ηγέτης να εμπνέει και να οδηγεί την ομάδα στην επόμενη ημέρα μέσα από επιτυχημένες επιλογές και αποφάσεις.