Παρά το γεγονός ότι αυξάνονται σημαντικά τα ηλεκτροκίνητα οχήματα που "τρέχουν" στους ελληνικούς δρόμους, η χώρα υπολείπεται σημαντικά από την υπόλοιπη Ευρώπη, σημειώνει ο Μιχάλης Η. Οικονομάκης, εκτελεστικός πρόεδρος της Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ.
Ο ίδιος τονίζει πως βασική προϋπόθεση για τη μετάβαση σε πιο καθαρές μορφές ενέργειας στην κινητικότητα αποτελεί "η διαμόρφωση, θέσπιση και εφαρμογή ενός θεσμικού πλαισίου που να ορίζει το ύψος και τον τρόπο των κινήτρων (επιδοτήσεις, τέλη κυκλοφορίας, διόδια κ.α) για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων".
Όσον αφορά την Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, επισημαίνει πως στόχος της εταιρείας είναι να εισέλθει εγκαίρως στην επόμενη μέρα του mobility με όρους βιώσιμους. "Έχουμε τη δύναμη και τους ανθρώπους να "μπούμε στην πρίζα". Είμαστε με το βλέμμα στραμμένο στην ηλεκτροκίνηση όπως και σε όλες τις νέες τάσεις της παγκόσμιας αγοράς", σημειώνει.
- Πόσο γρήγορα θεωρείτε ότι επιτυγχάνεται η μετάβαση προς την ηλεκτροκίνηση στην ελληνική αγορά με δεδομένες και τις καθυστερήσεις που εμφανίζονται το τελευταίο διάστημα στις παραδόσεις νέων αυτοκινήτων;
Ο ρυθμός μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση δεν σχετίζεται με τις καθυστερήσεις, που εμφανίζονται, παγκοσμίως, στην παράδοση των αυτοκινήτων. Είναι δύο συνθήκες ανεξάρτητες η μία από την άλλη. Στην Ελλάδα μπορεί να κινούμαστε γρήγορα ως προς τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, ωστόσο ξεκινήσαμε από χαμηλά επίπεδα διείσδυσης στην αγορά. Αποτέλεσμα είναι, παρά το γεγονός ότι αυξάνονται σημαντικά τα ηλεκτροκίνητα οχήματα που "τρέχουν" στους ελληνικούς δρόμους, η χώρα να υπολείπεται σημαντικά από την υπόλοιπη Ευρώπη.
- Τι κινήσεις απαιτούνται ακόμα να γίνουν για να μπορέσουμε να κινηθούμε ταχύτερα προς την κατεύθυνση του "ηλεκτρικού" μετασχηματισμού της αυτοκίνησης στη χώρα μας;
Βασική προϋπόθεση για τη μετάβαση σε πιο καθαρές μορφές ενέργειας στην κινητικότητα αποτελεί η διαμόρφωση, θέσπιση και εφαρμογή ενός θεσμικού πλαισίου που να ορίζει το ύψος και τον τρόπο των κινήτρων (επιδοτήσεις, τέλη κυκλοφορίας, διόδια κ.α) για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων. Καθίσταται επιτακτική η ανάγκη το σχετικό νομοθέτημα να έχει διάρκεια, ώστε τόσο ιδιώτες όσο και επιχειρήσεις να μπορούν σε βάθος χρόνου να προχωρούν στον απαιτούμενο οικονομικό προγραμματισμό τους. Η ευρωπαϊκή εμπειρία άλλωστε έχει δείξει ότι οι χώρες που έχουν προσφέρει σημαντικά κίνητρα (πχ. φοροαπαλλαγές κ.ά.) για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση είναι αυτές που εμφανίζουν τα μεγαλύτερα ποσοστά διείσδυσης ηλεκτρικών οχημάτων στην αγορά τους. Αντίστροφα χώρες που πρόσφατα κατήργησαν τα σχετικά κίνητρα παρουσίασαν ραγδαία πτώση στην πώληση ηλεκτρικών οχημάτων (Νορβηγία). Επιπροσθέτως η ανάπτυξη δικτύου φορτιστών στο οδικό δίκτυο της χώρας είναι εξίσου βασική προϋπόθεση. Η Χώρα μας έχει λιγότερο από ένα φορτιστή ανά 100 χιλιόμετρα όταν η Ολλανδία έχει 48 φορτιστές και η Πορτογαλία 15 φορτιστές.
- Πότε εκτιμάτε ότι μπορεί να επανέλθει η αγορά στα φυσιολογικά προ πανδημίας επίπεδα στον τομέα έγκαιρης παράδοσης ανταλλακτικών, μηχανημάτων, βαρέων οχημάτων και ΙΧ αυτοκινήτων;
Η αγορά εμφανίζει ήδη σημαντικά σημάδια εξομάλυνσης στην παράδοση του σχετικού εξοπλισμού αλλά και των ίδιων των οχημάτων. Ωστόσο, η πανδημία και η ενεργειακή κρίση προκάλεσαν μεγάλη αναστάτωση στο σύνολο της αλυσίδας παραγωγής και εφοδιασμού, με αποτέλεσμα η αποκατάσταση της κανονικότητας να απαιτεί χρόνο. Εφόσον δεν υπάρξει κάποια απρόοπτη διεθνής συγκυρία, που να επηρεάσει ή να επιβραδύνει εκ νέου τις παραδόσεις ανταλλακτικών, μηχανημάτων, βαρέων οχημάτων, ΙΧ κτλ. εκτιμώ ότι η αγορά θα εισέλθει σε συνθήκες κανονικότητας εντός του 2023.
- Πώς βλέπετε την επόμενη ημέρα της κινητικότητας και ποια είναι τα στάδια της μετάβασης σε αυτήν;
Η παρούσα συγκυρία επιβάλλει το να κοιτάμε μπροστά γιατί το αύριο περιλαμβάνει σημαντικές και δομικές αλλαγές στην αγορά. Οφείλουμε, και προς αυτή την κατεύθυνση κινούνται όλες μας οι ενέργειες, να επενδύσουμε στη μετάβαση από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης σε καθαρότερες μορφές ενέργειας. Ταυτόχρονα η βιωσιμότητα αποτελεί πυλώνα της στρατηγικής μας και κινούμαστε μέσω της καινοτομίας στην οποία επενδύουμε πόρους και ανθρώπινο δυναμικό, σε μια ολιστική προσέγγιση αυτής. Η βιωσιμότητα αποτελεί το ζητούμενο σε εταιρικό αλλά και σε διεθνές επίπεδο για κάθε επιχείρηση που θέλει να έχει μια θέση στην αυριανή αγορά. Η ανακύκλωση – είτε υλικών, είτε πρώτων υλών – αποτελεί πλέον μέρος της παραγωγικής αλυσίδας και στόχος μας είναι να την ενσωματώνουμε ολοένα και περισσότερο στις διαδικασίες μας.
- Η εταιρεία σας έχει ήδη κλείσει 100 χρόνια διαδρομής στο ελληνικό επιχειρείν. Ποια είναι η κεντρική στόχευση και στρατηγική σας προσήλωση για τα επόμενα χρόνια;
Πρωταρχικός μας στόχος είναι η προσαρμογή στα νέα δεδομένα. Πρέπει να παραμένουμε επίκαιροι. Σε αυτή τη φάση οφείλουμε να μεταλλαχθούμε και να μεταφερθούμε από την τεχνολογία κινητήρων εσωτερικής καύσης στα νέα δεδομένα της μετακίνησης. Στόχευσή μας είναι έγκαιρα να εισέλθουμε στην επόμενη μέρα του mobility με όρους βιώσιμους. Η Πέτρος ΠετρόπουλοςΑΕΒΕ θα μεταλλαχθεί και θα πρωταγωνιστήσει στη νέα αγορά. Έχει τη δύναμη και τους ανθρώπους να "μπει στην πρίζα". Είμαστε με το βλέμμα στραμμένο στην ηλεκτροκίνηση όπως και σε όλες τις νέες τάσεις της παγκόσμιας αγοράς.
Η Επιχειρηματική Μονάδα Καινοτομίας (I.B.U) που εντάξαμε για πρώτη φορά από τις αρχές του 2022 στην Εταιρία, εκτιμώ ότι το επιβεβαιώνει.
- Τι συναισθήματα προκαλεί η ίδια η θέση του Εκτελεστικού Προέδρου και πώς τα διαχειρίζεστε;
Ευθύνη. Ευθύνη. Και πάλι ευθύνη. Ο ρόλος αυτός χαρακτηρίζεται και διέπεται από την έννοια της ευθύνης σε όλα τα επίπεδα. Ευθύνη απέναντι σε όλους τους stakeholders, σε όλο το οικοσύστημα που αποτελείται από τους εργαζομένους μας, τους πελάτες, τους συνεργάτες, τους προμηθευτές και τους μετόχους μας αλλά και την κοινωνία μέσα στην οποία δραστηριοποιούμαστε και υπηρετούμε. Αντιλαμβάνεστε βεβαίως ότι η ευθύνη μεγεθύνεται σημαντικά όταν ο σχετικός ρόλος αφορά εισηγμένη στο Χρηματιστήριο εταιρία, όπως η δική μας.
- Ένα νέο στέλεχος που έχει τη φιλοδοξία να γίνει CEO, τι θα το συμβουλεύατε;
Ένας επιτυχημένος ηγέτης οφείλει να προπονείται και να εξελίσσεται συνεχώς. Μέρος αυτής της διαδικασίας, κατά την προσωπική μου εκτίμηση, είναι η ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης. Η συναισθηματική αντίληψη των πραγμάτων αποτελεί ένα απαραίτητο εργαλείο για κάθε επικεφαλής, ο οποίος καλείται να διαχειριστεί πλειάδα ζητημάτων, ευκαιριών, προβλημάτων και ανθρώπων ταυτόχρονα. Επειδή οι άνθρωποι φτιάχνουν τις εταιρείες, η γνώση του πώς λειτουργεί ο ανθρώπινος παράγον είναι ιδιαίτερα σημαντική και απαραίτητη καθώς προσφέρει σημαντική ευελιξία και σοφία στη λήψη των αποφάσεων.
- Ποιες ικανότητες και δεξιότητες εκτιμάτε ότι στο μέλλον θα απαιτηθούν να κατέχουν τα νέα και πολλά υποσχόμενα στελέχη;
Η εξοικείωση και η βαθιά γνώση του ψηφιακού κόσμου αποτελεί αδιαπραγμάτευτο προσόν των νέων στελεχών. Κανείς επίσης θα πρέπει να μπορεί να ελέγχει τους φόβους, καθώς οι αποφάσεις πρέπει να λαμβάνονται με διαύγεια και ενσυναίσθηση. Ο ανυπολόγιστος φόβος στερεί το στοιχείο της νηφαλιότητας στην αντιμετώπιση των καταστάσεων και των δεδομένων. Η διαχείριση των ανησυχιών θα πρέπει να γίνεται με τρόπο που να ωφελείται η εταιρεία και αυτό θα αποτελεί το κυρίαρχο χαρακτηριστικό ενός καλού ηγέτη στο μέλλον.
- Η συμμόρφωση με τις αρχές του ESG αποτελεί βασική προϋπόθεση ώστε ένας οργανισμός να εξασφαλίσει ακόμα και χρηματοδότηση στο άμεσο μέλλον. Πόσο έχετε προετοιμαστεί στο πλαίσιο αυτό και πόσο έχει επηρεαστεί το μοντέλο διοίκησης του δικού σας οργανισμού;
Η Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ πιστή στη διαχρονική της δέσμευση να συμβάλει για ένα καλύτερο αύριο και παρά το γεγονός ότι δεν είχε τη σχετική υποχρέωση, εισήχθη – κατόπιν ενδελεχούς αξιολόγησης – στον δείκτη περιβάλλοντος, κοινωνίας και εταιρικής διακυβέρνησης ESG "ATHEX ESG" του Χρηματιστηρίου Αθηνών.
Για την Εταιρία, που συμπλήρωσε έναν αιώνα ζωής και έντονης επιχειρηματικής παρουσίας στη χώρα, η εισαγωγή της στον "ATHEX ESG" αποτελεί την πλέον επίσημη αναγνώριση των ενεργειών και των δράσεων της, οι οποίες αντανακλούν τη δέσμευσή της στην επίτευξη μιας σειράς στόχων που αφορούν τη Βιώσιμη Ανάπτυξη τόσο της Εταιρίας μας όσο και της κοινωνίας που δραστηριοποιούμαστε.