O Δρ. Ιωάννης Μερτζάνης (CEO της Space Hellas) μιλά για τις τελευταίες επενδύσεις της εταιρείας του, την εταιρική κουλτούρα και δομή της, αλλά και για το πώς η πανδημία λειτούργησε ως επιταχυντής για τις ψηφιακές εφαρμογές τόσο στο δημόσιο, όσο και στον ιδιωτικό τομέα.
Βλέπουμε πως ο ανταγωνισμός για την προσέλκυση ταλέντων στην πληροφορική και την τεχνολογία αυξάνεται συνεχώς. Πως τοποθετείται η Space Hellas σε αυτό το πεδίο; Τι προσφέρει στους εν δυνάμει εργαζομένους;
Η Space Hellas είναι ένας πρωτοπόρος όμιλος στον χώρο της τεχνολογίας που δίνει τη δυνατότητα σε νέους μηχανικούς και σε νέα ταλέντα, να βρεθούν σε ένα σύγχρονο περιβάλλον με μεγάλες δυνατότητες, επαγγελματικής και προσωπικής εξέλιξης. Οι προοπτικές αυτές ενισχύονται ιδιαίτερα μετά τις πρόσφατες επενδύσεις στη SingularLogic και στη SenseOne και την επέκταση των δραστηριοτήτων του ομίλου. Η κουλτούρα της εταιρείας και η δομή της, έχουν ως επίκεντρο τον άνθρωπο. Η Space Hellas επενδύει συνεχώς στο ανθρώπινο δυναμικό της, το οποίο αποτελεί το υψηλότερο κεφάλαιο της εταιρείας. Από το 1985 αποτελεί έναν διαχρονικό χώρο εκπαίδευσης για πολλά καταξιωμένα στελέχη της αγοράς.
Πώς εκτιμάτε να διαμορφώνεται το μέλλον σε ότι αφορά τις ψηφιακές εφαρμογές και τι θα αλλάξει στις ανάγκες των επιχειρήσεων;
Η πανδημία λειτούργησε ως επιταχυντής για τις ψηφιακές εφαρμογές τόσο στο δημόσιο, όσο και στον ιδιωτικό τομέα. Από την πλευρά των επιχειρήσεων γίνεται μια πολύ σημαντική προσπάθεια μετασχηματισμού με ψηφιακές εφαρμογές και εργαλεία που συνδέονται μεταξύ τους και αλλάζουν τον τρόπο λειτουργίας τους και τον τρόπο εξυπηρέτησης των πελατών.
Στο μέλλον, θα δούμε ψηφιακά εργαλεία τα οποία ενσωματώνουν τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης με στόχο την αυτοματοποίηση διαδικασιών και τη γρήγορη λήψη αποφάσεων. Οι νέες τεχνολογικές εξελίξεις στον χώρο της ρομποτικής και του βιομηχανικού αυτοματισμού, εικονικής πραγματικότητας (VR) και επαυξημένης πραγματικότητας (AR), με υποδομές υπερ υψηλών ταχυτήτων οπτικών ινών, 5G και δορυφορικών επικοινωνιών και η διαλειτουργικότητα των εφαρμογών σε ένα παγκόσμιο multi-cloud περιβάλλον, έχουν αρχίσει να δημιουργούν ήδη νέα δεδομένα και σε πολλούς τομείς.
Πώς μπορεί μια εταιρεία ICT να ξεπεράσει τα σύνορα της Ελλάδας και τι θα πρέπει να κάνει για να αντιμετωπίσει τον διεθνή ανταγωνισμό;
Με τις νέες τεχνολογίες, το software, το cloud και τις υπηρεσίες πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών είναι εύκολο μια εταιρεία ICT να ξεπεράσει τα σύνορα της Ελλάδας, ειδικά σήμερα. Για να αντιμετωπίσεις το διεθνή ανταγωνισμό χρειάζεσαι εξειδικευμένα ταλέντα και η Ελλάδα έχει αποδείξει ότι έχει ανθρώπους με πολύ υψηλή κατάρτιση και όραμα. Απαιτείται όμως προσπάθεια, στόχευση και κυρίως οι κατάλληλες επενδύσεις με μακροχρόνιο ορίζοντα σε καινοτόμες λύσεις, εφαρμογές και υπηρεσίες.
Τι συναισθήματα προκαλεί η ίδια η θέση του/της CEO και πώς τα διαχειρίζεστε;
Η θέση του CEO δημιουργεί ένα πολύ σημαντικό αίσθημα ευθύνης για την ισορροπία στην επίτευξη των στόχων απέναντι στην εταιρεία και την θέση της στην αγορά, στους μετόχους και στους εργαζομένους. Απαιτεί πάθος, ψυχραιμία, αισιοδοξία και πολύ ισχυρά αντανακλαστικά ειδικά στις δύσκολες στιγμές. Επίσης, απαιτεί επιμονή στο στόχο, διορατικότητα, τόλμη και αποφασιστικότητα όσον αφορά την επόμενη ημέρα για την εταιρεία. Πρέπει να μπορείς να προβλέπεις έγκαιρα είτε θετικές, είτε αρνητικές εξελίξεις και να προετοιμάσεις τον οργανισμό γι’αυτό. Είναι προφανές λοιπόν ότι τα συναισθήματα που εναλλάσσονται καθημερινά λόγω της θέσης του CEO σε μια εταιρεία είναι πολλά και ιδιαίτερα έντονα στα θέματα που αφορούν στο ανθρώπινο δυναμικό, στη σχέση εμπιστοσύνης με τους συνεργάτες, στις επιτυχίες και αποτυχίες.
Επίσης, ένα μεγάλο άγχος του CEO είναι να μπορεί να αφουγκραστεί τον παλμό και τις ανάγκες των πελατών, των εργαζομένων και των συνεργατών της εταιρείας. Όσο μεγαλώνει ένας οργανισμός αυτό γίνεται πιο δύσκολο και αν γίνεται και από απόσταση με τις νέες συνθήκες, είναι ακόμα δυσκολότερο.
Η διαχείριση των συναισθημάτων βελτιώνεται με τον χρόνο και την εμπειρία και είναι πάντα σε συνδυασμό με την αυτογνωσία, τη συνεργασία και την δημιουργία σωστών ομάδων, όπου μπορείς να ανταλλάσσεις απόψεις και να διορθώνεις λάθη και παραβλέψεις.
Ποιο μοντέλο εργασίας θεωρείτε ότι θα είναι στο εξής περισσότερο αποτελεσματικό για τη λειτουργία ενός οργανισμού με δεδομένη τη δυνατότητα "επιστροφής στο γραφείο" μετά από μία μακρά περίοδο τηλεργασίας;
Πιστεύω το μοντέλο που θα επικρατήσει, είναι ο υβριδικός τρόπος δουλειάς με τηλεργασία και φυσική παρουσία, όπου τα ψηφιακά εργαλεία πρέπει να εξελιχθούν σε τέτοιο βαθμό, ώστε να αυξάνουν την αποδοτικότητα, την εργασιακή εμπειρία, αλλά και την αφοσίωση των εργαζομένων.
Ποιος είναι ο ρόλος του/της CEO στη διατήρηση και ανάπτυξη των στελεχών του/της και ποιος στην προσέλκυση νέων στελεχών από την αγορά;
Ο CEO πρέπει να αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση σε μια εταιρεία και ιδιαίτερα στην ανάπτυξη των στελεχών της, είναι σημαντικός γιατί έχει να κάνει με τη σχέση εμπιστοσύνης που αναπτύσσεται από τη συνεργασία, τη δυνατότητα κατανόησης και ενσυναίσθησης. Σημαντικό ρόλο σε μια επιχείρηση έχει ο CEO στην δημιουργία κλίματος αξιοκρατίας, στην προτροπή για ανάληψη πρωτοβουλιών και ευθύνης από τα στελέχη, αλλά και στην επιβράβευση της ομαδικής δουλειάς και τον τρόπο διαχείρισης διαφωνιών και συνεργασίας μεταξύ τους. Για την προσέλκυση νέων στελεχών από την αγορά, ο ρόλος του CEO είναι κρίσιμος ιδιαίτερα στα πολύ υψηλόβαθμα στελέχη, ο σημαντικότερος παράγοντας όμως είναι η εταιρική κουλτούρα και οι προοπτικές εξέλιξης, η οποία δεν αποτυπώνεται σε ένα πρόσωπο, αλλά σε ολόκληρη την εταιρεία. Πολλά από τα νέα στελέχη επιλέγουν μια εταιρεία κυρίως για το εργασιακό περιβάλλον και για την εταιρική της κουλτούρα.
Ένα νέο στέλεχος που έχει τη φιλοδοξία να γίνει CEO, τι θα το συμβουλεύατε;
Κατά τη γνώμη μου, ο ρόλος του CEO δεν πρέπει να είναι αυτοσκοπός. Σημασία έχει να καλλιεργήσει κανείς όλες εκείνες τις δεξιότητες που θα τον βοηθήσουν να αναδείξει το ταλέντο του. Να έχει όραμα και πάθος για ό,τι κάνει, να μπορεί να βελτιώνεται διαρκώς, να αναγνωρίζει τα λάθη του, να αναλαμβάνει ευθύνες, να είναι συνεργάσιμος και ανοιχτός στη διαφορετικότητα και να δίνει αξία στην συνεργασία και στη δημιουργία ομάδων. Ένα στέλεχος που έχει φιλοδοξία για τη θέση του CEO, πρέπει να είναι καλός ακροατής, να βλέπει σφαιρικά αυτά που δεν βλέπουν ή δεν ακούν οι άλλοι, να δίνει λύσεις σε προβλήματα και να επικεντρώνεται σε αυτά που θα τον βοηθήσουν, όχι για να καλύψει τη φιλοδοξία του, αλλά για να δημιουργήσει μια ακέραιη και με βαθιά γνώση προσωπικότητα και να βοηθήσει στην επιτυχία της επιχείρησης βάζοντας τη δική του υπεραξία. Η εξέλιξη στη θέση του CEO ενός στελέχους, έρχεται, εφόσον κάποιος έχει μάθει να λειτουργεί και να σκέφτεται σαν CEO, οπότε είναι ιδιαίτερα θετικό τόσο για τον ίδιο, όσο και την εταιρία, ανεξαρτήτως το πότε και αν θα γίνει.
Η προσωπική ενασχόληση ενός CEO με τα θέματα που απασχολούν την κοινωνία είναι μέρος του ρόλου του/της;
Ο άνθρωπος, η κοινωνία και το περιβάλλον εντάσσονται στην εταιρική υπευθυνότητα κάθε σύγχρονης εταιρείας, συνεπώς τα θέματα που απασχολούν την κοινωνία είναι μέρος του ρόλου ενός CEO και της προσωπικής του ενασχόλησης. Μια εταιρεία δραστηριοποιείται μέσα στην ευρύτερη κοινωνία, άρα τα προβλήματα επηρεάζουν όλους και κανείς δεν πρέπει να είναι αποκομμένος και αμέτοχος ακόμα και όταν πιστεύει, ότι εκείνα δεν θα τον επηρεάσουν. Ένας CEO πρέπει να έχει μέλημα την κοινωνία και να μετέχει ενεργά στη λύση των προβλημάτων που απασχολούν το σύνολο.