Δρ. Ιωάννης Μερτζάνης (Space Hellas): Στον διεθνή ανταγωνισμό, χρειάζεσαι εξειδικευμένα ταλέντα

Δρ. Ιωάννης Μερτζάνης (Space Hellas): Στον διεθνή ανταγωνισμό, χρειάζεσαι εξειδικευμένα ταλέντα

O Δρ. Ιωάννης Μερτζάνης (CEO της Space Hellas) μιλά για τις τελευταίες επενδύσεις της εταιρείας του, την εταιρική κουλτούρα και δομή της, αλλά και για το πώς η πανδημία  λειτούργησε ως επιταχυντής για τις ψηφιακές εφαρμογές τόσο στο δημόσιο, όσο και στον ιδιωτικό τομέα.

Βλέπουμε πως ο ανταγωνισμός για την προσέλκυση ταλέντων στην πληροφορική και την τεχνολογία αυξάνεται συνεχώς. Πως τοποθετείται η Space Hellas σε αυτό το πεδίο; Τι προσφέρει στους εν δυνάμει εργαζομένους; 

Η Space Hellas είναι ένας πρωτοπόρος όμιλος στον χώρο της τεχνολογίας που δίνει τη δυνατότητα σε νέους μηχανικούς και σε νέα ταλέντα, να βρεθούν σε ένα σύγχρονο περιβάλλον με μεγάλες δυνατότητες, επαγγελματικής και προσωπικής εξέλιξης. Οι προοπτικές αυτές ενισχύονται ιδιαίτερα μετά τις πρόσφατες επενδύσεις στη SingularLogic και στη SenseOne και την επέκταση των δραστηριοτήτων του ομίλου. Η κουλτούρα της εταιρείας και η δομή της, έχουν ως επίκεντρο τον άνθρωπο. Η Space Hellas επενδύει συνεχώς στο ανθρώπινο δυναμικό της, το οποίο αποτελεί το υψηλότερο κεφάλαιο της εταιρείας. Από το 1985 αποτελεί έναν διαχρονικό χώρο εκπαίδευσης για πολλά καταξιωμένα στελέχη της αγοράς.  

Πώς εκτιμάτε να διαμορφώνεται το μέλλον σε ότι αφορά τις ψηφιακές εφαρμογές και τι θα αλλάξει στις ανάγκες των επιχειρήσεων; 

Η πανδημία λειτούργησε ως επιταχυντής για τις ψηφιακές εφαρμογές τόσο στο δημόσιο, όσο και στον ιδιωτικό τομέα. Από την πλευρά των επιχειρήσεων γίνεται μια πολύ σημαντική προσπάθεια  μετασχηματισμού με ψηφιακές εφαρμογές και εργαλεία που συνδέονται μεταξύ τους και αλλάζουν τον τρόπο λειτουργίας τους και τον τρόπο εξυπηρέτησης των πελατών. 

Στο μέλλον, θα δούμε ψηφιακά εργαλεία τα οποία ενσωματώνουν τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης με στόχο την αυτοματοποίηση διαδικασιών και τη γρήγορη λήψη αποφάσεων. Οι νέες τεχνολογικές εξελίξεις στον χώρο της ρομποτικής και του βιομηχανικού αυτοματισμού, εικονικής πραγματικότητας (VR) και επαυξημένης πραγματικότητας (AR), με υποδομές υπερ υψηλών ταχυτήτων οπτικών ινών, 5G και δορυφορικών επικοινωνιών και η διαλειτουργικότητα των εφαρμογών σε ένα παγκόσμιο multi-cloud περιβάλλον, έχουν αρχίσει να δημιουργούν ήδη νέα δεδομένα και σε πολλούς τομείς. 

Πώς μπορεί μια εταιρεία ICT να ξεπεράσει τα σύνορα της Ελλάδας και τι θα πρέπει να κάνει για να αντιμετωπίσει τον διεθνή ανταγωνισμό;

Με τις νέες τεχνολογίες, το software, το cloud και τις υπηρεσίες πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών είναι εύκολο μια εταιρεία ICT να ξεπεράσει τα σύνορα της Ελλάδας, ειδικά σήμερα. Για να αντιμετωπίσεις το διεθνή ανταγωνισμό χρειάζεσαι εξειδικευμένα ταλέντα και η Ελλάδα έχει αποδείξει ότι έχει ανθρώπους με πολύ υψηλή κατάρτιση και όραμα. Απαιτείται όμως προσπάθεια, στόχευση και κυρίως οι κατάλληλες επενδύσεις με μακροχρόνιο ορίζοντα σε καινοτόμες λύσεις, εφαρμογές και υπηρεσίες. 

Τι συναισθήματα προκαλεί η ίδια η θέση του/της CEO και πώς τα διαχειρίζεστε;

Η θέση του CEO δημιουργεί ένα πολύ σημαντικό αίσθημα ευθύνης για την ισορροπία στην επίτευξη των στόχων απέναντι στην εταιρεία και την θέση της στην αγορά, στους μετόχους και στους εργαζομένους. Απαιτεί πάθος, ψυχραιμία, αισιοδοξία και πολύ ισχυρά αντανακλαστικά ειδικά  στις δύσκολες στιγμές. Επίσης, απαιτεί επιμονή στο στόχο,  διορατικότητα, τόλμη και αποφασιστικότητα όσον αφορά την επόμενη ημέρα για την εταιρεία. Πρέπει  να μπορείς να προβλέπεις έγκαιρα  είτε θετικές, είτε αρνητικές εξελίξεις και να προετοιμάσεις τον οργανισμό γι’αυτό. Είναι προφανές λοιπόν ότι τα συναισθήματα που εναλλάσσονται καθημερινά λόγω της θέσης του CEO σε μια εταιρεία είναι πολλά και ιδιαίτερα έντονα στα θέματα που αφορούν στο ανθρώπινο δυναμικό, στη σχέση εμπιστοσύνης με τους συνεργάτες, στις επιτυχίες και αποτυχίες. 
Επίσης,  ένα μεγάλο άγχος του CEO είναι να μπορεί να αφουγκραστεί τον παλμό και τις ανάγκες των πελατών, των εργαζομένων και των συνεργατών της εταιρείας. Όσο μεγαλώνει ένας οργανισμός αυτό γίνεται πιο δύσκολο και αν γίνεται και από απόσταση με τις νέες συνθήκες, είναι ακόμα δυσκολότερο.  

Η διαχείριση των συναισθημάτων βελτιώνεται με τον χρόνο και την εμπειρία και είναι πάντα σε συνδυασμό με την αυτογνωσία, τη συνεργασία και την δημιουργία σωστών ομάδων, όπου μπορείς να ανταλλάσσεις απόψεις και να διορθώνεις λάθη και παραβλέψεις. 


Ποιο μοντέλο εργασίας θεωρείτε ότι θα είναι στο εξής περισσότερο αποτελεσματικό για τη λειτουργία ενός οργανισμού με δεδομένη τη δυνατότητα "επιστροφής στο γραφείο" μετά από μία μακρά περίοδο τηλεργασίας;

Πιστεύω το μοντέλο που θα επικρατήσει, είναι ο υβριδικός τρόπος δουλειάς με τηλεργασία και φυσική παρουσία, όπου τα ψηφιακά εργαλεία πρέπει να εξελιχθούν σε τέτοιο βαθμό, ώστε να αυξάνουν την αποδοτικότητα, την εργασιακή εμπειρία, αλλά και την αφοσίωση των εργαζομένων.  


Ποιος είναι ο ρόλος του/της CEO στη διατήρηση και ανάπτυξη των στελεχών του/της και ποιος στην προσέλκυση νέων στελεχών από την αγορά;

Ο CEO πρέπει να αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση σε μια εταιρεία και ιδιαίτερα στην ανάπτυξη των στελεχών της, είναι σημαντικός γιατί έχει να κάνει με τη σχέση εμπιστοσύνης που αναπτύσσεται από τη συνεργασία, τη δυνατότητα κατανόησης και ενσυναίσθησης. Σημαντικό ρόλο σε μια επιχείρηση έχει ο CEO στην δημιουργία κλίματος αξιοκρατίας, στην  προτροπή για ανάληψη πρωτοβουλιών και ευθύνης  από τα στελέχη, αλλά και στην επιβράβευση της ομαδικής δουλειάς και τον τρόπο διαχείρισης διαφωνιών και συνεργασίας μεταξύ τους. Για την προσέλκυση νέων στελεχών από την αγορά, ο ρόλος του CEO είναι κρίσιμος ιδιαίτερα στα πολύ υψηλόβαθμα στελέχη, ο σημαντικότερος παράγοντας όμως είναι η εταιρική κουλτούρα και οι προοπτικές εξέλιξης, η οποία δεν αποτυπώνεται σε ένα πρόσωπο, αλλά σε ολόκληρη την εταιρεία. Πολλά από τα νέα στελέχη επιλέγουν μια εταιρεία κυρίως για το εργασιακό περιβάλλον και για την εταιρική της κουλτούρα. 

Ένα νέο στέλεχος που έχει τη φιλοδοξία να γίνει CEO, τι θα το συμβουλεύατε;

Κατά τη γνώμη μου, ο ρόλος του CEO δεν πρέπει να είναι αυτοσκοπός. Σημασία έχει να καλλιεργήσει κανείς όλες εκείνες τις δεξιότητες που θα τον βοηθήσουν να αναδείξει το ταλέντο του. Να έχει όραμα και πάθος για ό,τι κάνει, να μπορεί να βελτιώνεται διαρκώς, να αναγνωρίζει  τα λάθη του, να αναλαμβάνει ευθύνες, να είναι συνεργάσιμος και ανοιχτός στη διαφορετικότητα και να δίνει αξία στην συνεργασία και στη δημιουργία ομάδων. Ένα στέλεχος που έχει φιλοδοξία για τη θέση του CEO, πρέπει να είναι καλός ακροατής, να βλέπει σφαιρικά αυτά που δεν βλέπουν ή δεν ακούν οι άλλοι, να δίνει λύσεις σε προβλήματα και να επικεντρώνεται σε αυτά που θα τον βοηθήσουν, όχι για να καλύψει τη φιλοδοξία του, αλλά για να δημιουργήσει μια ακέραιη και με βαθιά γνώση προσωπικότητα και να βοηθήσει στην επιτυχία της επιχείρησης βάζοντας τη δική του υπεραξία. Η εξέλιξη στη θέση του CEO ενός στελέχους, έρχεται, εφόσον κάποιος έχει μάθει να λειτουργεί και να σκέφτεται σαν CEO, οπότε είναι ιδιαίτερα θετικό τόσο για τον ίδιο, όσο και την εταιρία, ανεξαρτήτως το πότε και αν θα γίνει.  

Η προσωπική ενασχόληση ενός CEO με τα θέματα που απασχολούν την κοινωνία είναι μέρος του ρόλου του/της;

Ο άνθρωπος, η κοινωνία και το περιβάλλον εντάσσονται στην εταιρική υπευθυνότητα κάθε σύγχρονης εταιρείας, συνεπώς τα θέματα που απασχολούν την κοινωνία είναι μέρος του ρόλου ενός CEO και της προσωπικής του ενασχόλησης. Μια εταιρεία δραστηριοποιείται μέσα στην ευρύτερη κοινωνία, άρα τα προβλήματα επηρεάζουν όλους και κανείς δεν πρέπει να είναι αποκομμένος και αμέτοχος ακόμα και όταν πιστεύει, ότι εκείνα δεν θα τον επηρεάσουν. Ένας CEO πρέπει να έχει μέλημα την κοινωνία και να μετέχει ενεργά στη λύση των προβλημάτων που απασχολούν το σύνολο.

Περισσότερα από Forbes

Τα "μυστικά" της αποτελεσματικότητας ενός ΔΣ στο επίκεντρο του School of Leadership Practice

Με ανανεωμένο στρατηγικό αφήγημα και εμπλουτισμένο πρόγραμμα ξεκινά τη νέα χρονιά η Σχολή Ηγετικής Πρακτικής (School of Leadership Practice) του CEO Clubs Greece: η εκπαιδευτική πλατφόρμα του οργανισμού που στόχο έχει να βοηθήσει CEOs και επιχειρηματίες στην Ελλάδα να αντιμετωπίσουν επιτυχώς τις προκλήσεις του σήμερα και, κυρίως, του αύριο.

Διονύσης Τσίτος, Managing Director και Μέλος Δ.Σ. της Volton: Επενδύουμε στην καινοτομία και την ευελιξία

Για τις βαθιές αλλαγές που έχει φέρει η ψηφιακή μετάβαση στις σχέσεις εντός των επιχειρήσεων, στη λειτουργία και τη στρατηγική τους, μιλά ο κ. Διονύσης Τσίτος, Managing Director και Μέλος Δ.Σ. της Volton Ελληνική Ενεργειακή Α.Ε.

Ηλίας Μανούσος, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Kantar Ελλάδας: Οι άνθρωποί μας είναι το μεγάλο μας πλεονέκτημα

Στο επίκεντρο της αποστολής της Kantar - κορυφαία εταιρεία έρευνας αγοράς, insights και analytics με συνεργασίες με τους 98 από τους 100 μεγαλύτερους διαφημιζόμενους παγκοσμίως - βρίσκεται η χάραξη στρατηγικών μάρκετινγκ που θα εξασφαλίσουν στους πελάτες της μία βιώσιμη ανάπτυξη, όπως εξηγεί ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ηλίας Μανούσος.

Δρ Νίκος Πατσατζής (CEO ERGOTRAK): Συμμετέχουμε δυναμικά στην προσπάθεια εξηλεκτρισμού της χώρας

"Η ERGOTRAK μεταβαίνει δυναμικά στη νέα εποχή με προϊόντα και υπηρεσίες σε όλους τους τομείς που δραστηριοποιείται αλλά και νέες δραστηριότητες, όπως η αποθήκευση και η διαχείριση της ηλεκτρικής ενέργειας".

CEO Clubs Greece: Συν-δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για την επίτευξη εκθετικής ηγεσίας στην Ελλάδα

Οι καταιγιστικές αλλαγές σε γεωπολιτικό, ενεργειακό, περιβαλλοντικό, δημογραφικό και τεχνολογικό επίπεδο πιέζουν τις παγκόσμιες οικονομίες και την κοινωνία ως σύνολο προς το κατώφλι μίας νέας εποχής, πολλά υποσχόμενης αλλά ταυτόχρονα "τρομακτικής" λόγω της πληθώρας αγνώστων παραμέτρων που δεν γνωρίζουμε ακόμα πώς να αντιμετωπίσουμε επιτυχώς.

Έλενα Μίχαλου (ΓΔ DIASTASIS): Προτεραιότητά μας η ανάπτυξη μακροχρόνιων σχέσεων εμπιστοσύνης με τους πελάτες μας

"Το κύριο ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα είναι η προσέγγισή μας ως "ONE-STOP-SHOP", προσφέροντας ολοκληρωμένες υπηρεσίες που καλύπτουν τις ανάγκες των πελατών μας σε κάθε στάδιο, από τον σχεδιασμό έως την υλοποίηση".

Κώστας Θεοδωρακόπουλος (ΕΛΣΑ-SILGAN): Βασικός στόχος μας να παραμείνουμε σταθερά η πρώτη επιλογή των πελατών μας

Ένας δεύτερος στόχος είναι η συνεχής ανάπτυξη και βελτίωση των δυνατοτήτων και των δεξιοτήτων των στελεχών μας σε όλα τα επίπεδα.

Σχεδιάζοντας την ηγεσία μεγάλης κλίμακας στο Forum Νοεμβρίου του CEO Clubs Greece

Το Forum του CEO Clubs Greece έχει μετατραπεί σε θεσμό για την επιχειρηματική κοινότητα χάρη στις θεματικές που αναλύει και τον τρόπο που συνδυάζει αποτελεσματικά θεωρία και πράξη.

Νικόλας Χριστοδούλου (CHB Group): Πολυδιάστατη και απαιτητική πρόκληση η διοίκηση μιας οικογενειακής επιχείρησης

Τις προκλήσεις στη διοίκηση μιας οικογενειακής επιχειρήσεις με μακρά ιστορία που λειτουργεί πλέον σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, διατηρώντας όμως τις τοπικές της ρίζες, αναδεικνύει ο διευθύνων σύμβουλος της "CHB Group - Greek Christodoulou Bros SA", Νικόλας Χριστοδούλου.

CEO Clubs Greece: Συζητώντας με τον CEO του ATHEX τις προοπτικές ανάπτυξης της Ελληνικής Επιχειρηματικότητας μέσα από το Χρηματιστήριο Αθηνών

Στο πλαίσιο του κύκλου ομιλιών "On the Frontline" που οργανώνει το CEO Clubs Greece πραγματοποιήθηκε συζήτηση με τον κύριο Γιάννο Κοντόπουλο, CEO του ATHEX Group, για τις προοπτικές ανάπτυξης της Ελληνικής επιχειρηματικότητας μέσα από το Χρηματιστήριο Αθηνών.

Γιάννης Καντώνιας (Cosmos Aluminium): Ενισχύουμε συνεχώς το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα στην παγκόσμια αγορά

"Εργαζόμαστε για τη μακροπρόθεσμη, βιώσιμη ανάπτυξη που θα θέσει νέα πρότυπα για την αποτελεσματικότητα και την περιβαλλοντική ευθύνη στον κλάδο μας".

Ν. Σινογιάννης, Γενικός Διευθυντής Porsche: H σχέση των Ελλήνων με την Porsche παραμένει διαχρονικά σταθερή και διαρκώς ισχυροποιείται

Με "όχημα" τα νέα της μοντέλα – την αναβαθμισμένη Taycan, την ολοκαίνουργια Panamera, την ανανεωμένη 911 και την αμιγώς ηλεκτρική Macan – η Porsche επιδιώκει να εδραιώσει ακόμη περισσότερο την παρουσία της στην ελληνική αγορά.