Οι καθυστερήσεις πληρωμών και οι ληξιπρόθεσμες οφειλές έχουν ήδη αρχίσει να αυξάνονται, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του κορυφαίου οργανισμού ασφάλισης πιστώσεων και leader στην ελληνική αγορά, Atradius, κ. Γεράσιμο Τζέη, ο οποίος παρουσιάζει τη στρατηγική ανάπτυξης. Σε ό,τι αφορά τον ρόλο του CEO εκτιμά πως οφείλει λοιπόν να λειτουργεί αποκλειστικά "in compliance” με τα πρωτόκολλα της εταιρείας του και να ενεργεί ακολουθώντας πιστά τα best practices αυτής και της αγοράς.
- Ποιες ήταν οι κύριες αλλαγές στη συναλλακτική συμπεριφορά κατά την πανδημία και, στη συνέχεια, κατά την επανεκκίνηση;
Ένα από τα βασικά συμπεράσματα που προέκυψαν από την έρευνα των αναλυτών της Atradius σχετικά με τη συναλλακτική συμπεριφορά των ελληνικών επιχειρήσεων το 2021, είναι ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις εμφάνισαν αύξηση στο συνολικό ποσοστό των πωλήσεων με πίστωση. Για το 2021, το 56% των B2B πωλήσεων πραγματοποιήθηκαν επί πιστώσει, έναντι του 50% το 2020, με τις επιχειρήσεις να παρέχουν πίστωση με σκοπό την ανάπτυξη των πωλήσεων με τους υπάρχοντες πελάτες.
Το 39% της συνολικής αξίας των τιμολογίων είναι σήμερα ληξιπρόθεσμα, μία μείωση 48% σε σχέση με την περσινή παρατήρηση. Το ποσοστό των ανεξόφλητων τιμολογίων (άνευ πληρωμής μετά από 90 ημέρες), παρέμεινε σταθερό (σε σχέση με το 2020) στο 7%. Μόνο το 1% αυτών εισπράχθηκαν ενώ το υπόλοιπα διαγράφηκαν.
- Αν διακρίνουμε δύο χαρακτηριστικά, την καθυστέρηση και την αθέτηση, ποιά είναι η μεταβολή τους σε σχέση με την περίοδο πριν από την πανδημία;
Για το 2020, οι πτωχεύσεις παγκοσμίως μειώθηκαν κατά 12% σε ετήσια βάση ενώ για το 2021 προβλέπεται ότι θα μειωθούν κατά 6%. Οι πτωχεύσεις / αφερεγγυότητες των επιχειρήσεων αναμένεται να αυξηθούν κατά 15% σε ετήσια βάση το 2022.
Αυτή η αύξηση είναι αναμενόμενη μετά από δύο συνεχόμενα χρόνια όπου οι επισφάλειες κατέγραψαν πτώση, καθώς ένα ευρύ φάσμα μέτρων από τις περισσότερες κυβερνήσεις, συμπεριλαμβανομένων των αναστολών χρέους, των διασφαλίσεων για τους εργαζομένους και των δημοσιονομικών μέτρων, συνέβαλε στο να αποτραπεί η μετατροπή μιας κρίσης ρευστότητας σε ευρύτερη κρίση φερεγγυότητας για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις.
Για την ελληνική αγορά ο δείκτης πτωχεύσεων μειώθηκε κατά 14% τον προηγούμενο χρόνο, ωστόσο αναμένεται να υπάρξει ισχυρή αύξησή του το 2022.
Αντιθέτως, μετά την έναρξη της πανδημίας, τα τιμολόγια σε καθυστέρηση αυξήθηκαν. Το ποσοστό σε καθυστέρηση είναι της τάξης του 48% της συνολικής αξίας των πωλήσεων B2B (από 28% το 2019), γεγονός που αντιπροσωπεύει μια αύξηση της τάξης του 71%. Για το 2021, το 39% της συνολικής αξίας των τιμολογίων παραμένει ληξιπρόθεσμα.
- Έχει αυξηθεί η ζήτηση για ασφάλειες ή εγγυήσεις πιστώσεων; Σε ποιους κλάδους και χώρες παρατηρούνται οι μεγαλύτερες μεταβολές;
Η επιδείνωση της συναλλακτικής συμπεριφοράς στη βορειοδυτική Ευρώπη έχει αυξήσει την ζήτηση για Ασφάλιση Πιστώσεων, με περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις να σχεδιάζουν να χρησιμοποιήσουν το εργαλείο αυτό το 2022.
Υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι το 2022 μπορεί να είναι μία ακόμη δύσκολη χρονιά. Σε παγκόσμιο επίπεδο, αναμένουμε αύξηση των πτωχεύσεων. Ειδικά στη Δυτική Ευρώπη, οι εκτιμήσεις δείχνουν αύξηση των επισφαλειών στην Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 34% και 33% αντίστοιχα. Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους τις ενδείξεις αυτές και να προβούν σε μέτρα για την προστασία των απαιτήσεών τους. Η Ασφάλιση των Πιστώσεων είναι το πλέον αξιόπιστο.
Αναφορικά με την Ελληνική αγορά, ενδεικτικά το 2020 η παραγωγή ασφαλίστρων στην Ασφάλιση Πιστώσεων ανήλθε περίπου στα 40 εκατ. ευρώ και είχε αύξηση 7,4% σε σχέση με το 2019, ενώ αύξηση προβλέπεται και για το 2021.
- Τι συναισθήματα προκαλεί η ίδια η θέση του/της CEO και πώς τα διαχειρίζεστε;
Το να ηγούμαι ενός οργανισμού όπως η Atradius, και ειδικά στους δύσκολους καιρούς που βιώνουμε, μου δημιουργεί πρωτίστως αίσθημα τιμής και περηφάνιας:
Είχα την τύχη να ξεκινήσω στην εταιρεία κατά την έναρξή της στην Ελλάδα το 1998, ανέλαβα δε την Γενική Διεύθυνση το 2004.Βίωσα λοιπόν "πρώτο χέρι” όλες τις καλές αλλά και δύσκολες στιγμές της Ελληνικής οικονομίας από τότε, όπως για παράδειγμα τη παγκόσμια κρίση το 2009, την διαβόητη περίοδο του GREXIT το 2015 και την πανδημία του Covid-19 το 2020.
Η Atradius όχι μόνο άντεξε και ανταποκρίθηκε στις πρωτοφανείς και συνεχόμενες κρίσεις αλλά χάρη στη στρατηγική της και στα εξαιρετικά της στελέχη έκανε κυριολεκτικά την απειλή ευκαιρία, κέρδισε τις εντυπώσεις και την προτίμηση της επιχειρηματικής κοινότητας και καθιερώθηκε ως ο marketleaderστην Ελληνική αγορά Ασφάλισης Πιστώσεων τα τελευταία 7 συνεχόμενα χρόνια!
Η εξαιρετική αυτή εξέλιξη μου προξενεί αισθήματα ικανοποίησης αλλά και ευθύνης για το μέλλον:
Έχω την τύχη να δουλεύω με καταπληκτικούς συναδέλφους οι οποίοι έχουν πίστη στην εταιρεία και όρεξη για δουλειά και οφείλω να χαράξω την βέλτιστη για όλους στρατηγική και να τη μοιραστώ μαζί τους. Αντλώ έμπνευση από αυτούς και θα το κάνω.
- Πόσο σημαντική θεωρείτε τη φήμη του/της CEO σε ό,τι αφορά την αξία και στο μέλλον της εταιρείας του/της;
Ο CEO της εταιρείας είναι κυριολεκτικά ο πρεσβευτής της στην αγορά αλλά και όλων των εργαζομένων σε αυτή.
Συνεπώς η επαγγελματική, και όχι μόνο, φήμη του είναι το μεγαλύτερο asset που μπορεί να διαθέτει αφού αυτή ταυτίζεται με εκείνη του οργανισμού που ηγείται.
Οφείλει λοιπόν να λειτουργεί αποκλειστικά "in compliance” με τα πρωτόκολλα της εταιρείας του και να ενεργεί ακολουθώντας πιστά τα bestpractices αυτής και της αγοράς.
Ενδεχομένως ακουστεί απόλυτο αλλά οποιοδήποτε ψεγάδι στο ήθος και στη φήμη του CEO υποθηκεύει το μέλλον της εταιρείας και σε τέτοια περίπτωση ο CEO θα πρέπει να απομακρύνεται από τον οργανισμό.
- Πώς εκπαιδεύεται, ενημερώνεται και ανταλλάσσει απόψεις και καλές πρακτικές ένας/μία CEO σήμερα;
Το function του CEO προϋποθέτει εξ ορισμού τη συνεχή ενημέρωση για τα δρώμενα της αγοράς και πολυποίκιλη εκπαίδευση.
Ειδικότερα, σε μία εταιρεία όπως η Atradius η οποία είναι ο marketleader της Ασφάλισης Πιστώσεων στην Ελληνική αγορά και η οποία βασίζεται στην έγκαιρη αξιολόγηση των micro και macro οικονομικών εξελίξεων σε όλο τον κόσμο, η ενημέρωση του CEO γίνεται καθημερινή πρακτική.
Η συνεχής επαφή με τους εκατοντάδες Ασφαλισμένους μας, με τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές, με τους εκπροσώπους των επαγγελματικών κοινοτήτων της χώρας αλλά και με τους οικονομικούς αναλυτές του ομίλου μας είναι μερικά από τα κανάλια επικοινωνίας που χρησιμοποιώ.
Η προσωπική δε ανταλλαγή απόψεων με αξιόλογους και αυτοδημιούργητους επιχειρηματίες της Ελλάδας αλλά και της διεθνούς οικονομίας, αποτελεί για εμένα όχι μόνο κανάλι ενημέρωσης αλλά και παράγοντας αυτοβελτίωσης.
- Ποιο μοντέλο εργασίας θεωρείτε ότι θα είναι στο εξής περισσότερο αποτελεσματικό για τη λειτουργία ενός οργανισμού με δεδομένη τη δυνατότητα "επιστροφής στο γραφείο" μετά από μία μακρά περίοδο τηλεργασίας;
Η πανδημία του Covid 19 ήταν κάτι που κανείς δεν είχε προβλέψει, τα δε lockdown που επιβλήθηκαν ως μέτρο αντιμετώπισής της ήταν ομολογουμένως μία πρωτοφανής για όλους συνθήκη.
Η τηλεργασία αποτέλεσε τη βέλτιστη λύση ανάμεσα στο sustainability της επιχείρησης και της ασφάλειας του προσωπικού. Παράλληλα η ψηφιακή επανάσταση και η τεχνολογία μας οδήγησαν σε νέα μονοπάτια που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε.
Στην Atradius η επιχειρησιακή μας ετοιμότητα αλλά και η διασφάλιση της υγείας του προσωπικού είναι αξίες αποφασιστικής σημασίας.
Το μοντέλο εργασίας που με επιτυχία ακολουθήσαμε είναι 40% του εργασιακού μας χρόνου σε τηλεργασία, μοντέλο το οποίο θεωρώ ως επικρατέστερο και για το μέλλον.
- Τι έχει διαφοροποιηθεί λόγω πανδημίας στις σχέσεις ηγεσίας εργαζομένων και πόσο έχει επηρεάσει η αλλαγή αυτή την επίτευξη των στόχων του οργανισμού;
Το μοντέλο της τηλεργασίας αποτέλεσε την βέλτιστη λύση για τις οικονομίες πολλών χωρών εν τω μέσω των lockdown τα οποία επιβλήθηκαν για να περιοριστεί η πανδημία του Covid.
Ήταν λοιπόν αναμενόμενο να επηρεαστούν οι σχέσεις ηγεσίας και εργαζομένων που μέχρι τώρα είχαν βασιστεί αποκλειστικά και μόνο στη φυσική επαφή / συνεργασία στο γραφείο.
Οι managers κλήθηκαν να διοικήσουν τις ομάδες τους από μακριά και να βρουν νέους τρόπους ελέγχου του businessκαι στοχοθεσίας. Το στοιχείο της εμπιστοσύνης αποδείχτηκε βαρόμετρο για την επιτυχία του κάθε οργανισμού που κατέφυγε στην τηλεργασία.
Στην Atradius το lockdown μας επιφύλαξε θετικές εκπλήξεις διότι οι περισσότεροι από τους συναδέλφους μας λειτούργησαν ως νέοι ανερχόμενοι ηγέτες, πήραν πρωτοβουλίες, πίστεψαν στον εαυτό τους και έφεραν εις πέρας δύσκολους στόχους χωρίς να είναι υπό την συνεχή φυσική εποπτεία των manager τους.
- Ποιος είναι ο ρόλος του/της CEO στη διατήρηση και ανάπτυξη των στελεχών του/της και ποιος στην προσέλκυση νέων στελεχών από την αγορά;
Τα στελέχη εμπνέονται από τους managers τους και όχι απλά από την εταιρεία στην οποία δουλεύουν.
Ο ρόλος λοιπόν του CEO είναι καθοριστικός για την διατήρηση των στελεχών του διότι οφείλει να είναι η ηγετική φυσιογνωμία που τους εμπνέει.
Οφείλει δε να διακρίνει, να προετοιμάζει και να προωθεί τους εκκολαπτόμενους ηγέτες προσδίδοντάς τους καινούργιους και πιο απαιτητικούς ρόλους, ικανοποιώντας έτσι και την επαγγελματική τους φιλοδοξία.
Παράλληλα, σημαντικός του ρόλος είναι να αναγνωρίζει νέους executives στην αγορά, να παραμένει σε επικοινωνία μαζί τους και στο κατάλληλο timing να τους προσθέτει στον οργανισμό βελτιώνοντας τόσο το operation της εταιρείας αλλά και τη συνοχή της ομάδας.
- Ένα νέο στέλεχος που έχει τη φιλοδοξία να γίνει CEO, τι θα το συμβουλεύατε;
Θα τον συμβούλευα να είναι υπομονετικός να επενδύσει στον εαυτό του, στη φήμη του, στο visibility του εντός και εκτός οργανισμού, να μάθει σε βάθος όλα τα functions της εταιρείας, να δώσει έμφαση στα soft skills του, να έχει πίστη και επιμονή.