Του Γιώργου Λαμπίρη
Μερίδια από τις ευρωπαϊκές εταιρείες αυτοκινήτων που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά αποσπούν το τελευταίο διάστημα οι κινεζικών συμφερόντων αυτοκινητοβιομηχανίες, με βασικό μοχλό την ηλεκτροκίνηση.
Κυρίαρχη είναι αυτή τη στιγμή η MG, η οποία αντιπροσωπεύεται στην Ελλάδα από τον όμιλο Συγγελίδη, η οποία με βάση τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων στο εντεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου του 2024, έχει καταφέρει να έχει μερίδιο αγοράς 2,3%, με συνολικά 2.926 ταξινομήσεις. Τα αυτοκίνητα της MG Motor κατασκευάζονταν κάποτε από τη SAIC στις εγκαταστάσεις του Longbridge στο Μπέρμιγχαμ του Ηνωμένου Βασιλείου. Το Longbridge ήταν στο παρελθόν έδρα του Austin, του British Leyland, του Rover Group και αργότερα του MG Rover Group. Επί του παρόντος, το μεγαλύτερο μέρος του σχεδιασμού, της ανάπτυξης και της Ε&Α πραγματοποιείται στην Κίνα από την SAIC Motor R&D Innovation Headquarters (SRIH). Σημειώνεται ότι το SAIC Group (Shanghai Automotive Industry Corporation) είχε το 2023 παραγωγή πάνω από 5 δισεκατομμυρίων οχημάτων.
Η Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC) είχε κύκλο εργασιών 105 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2023 και θεωρείται ως ο μεγαλύτερος στον τομέα του αυτοκινήτου στην Κίνα.
Σε ό,τι αφορά τη Volvo που επίσης ανήκει σε κινεζικό όμιλο, το μερίδιό της στην ίδια χρονική περίοδο ανήλθε στο 1,4% με 1.856 ταξινομήσεις. Η Volvo ανήκει επί του παρόντος στον όμιλο Zhejiang Geely Holding Group, μια εταιρεία που κατέχει περισσότερες από 15 άλλες κατασκευάστριες οχημάτων. Η Zhejiang Geely Holding Group διαθέτει επίσης στην ελληνική αγορά τα αυτοκίνητα Lynk & Co. Σημειώνεται ότι το πρώτο μοντέλο της Lynk & Co εισήλθε στην ελληνική αγορά στη διάρκεια του 2024. Πρόκειται για ένα αμιγώς ηλεκτρικό όχημα που φέρει την ονομασία "02". Στόχος της μάρκας η δημιουργία ενός ισχυρού δικτύου πωλήσεων, αλλά και σημείων επισκευών και συντήρησης σε όλη την Ελλάδα, με έως και 15 σημεία εξυπηρέτησης. Το πρώτο κατάστημα Lynk & Co βρίσκεται στο Μαρούσι. Στο εντεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου του 2024 η εν λόγω μάρκα ταξινόμησε στην εγχώρια αγορά 28 αυτοκίνητα.
Η BYD με εισαγωγέα τον όμιλο Σφακιανάκη – Η SERES από τον Σπανό
Μερίδιο αρχίζει σταδιακά να κερδίζει στην Ελλάδα και η κινεζική BYD, η οποία εισάγεται από τον όμιλο Σφακιανάκη, ο οποίος είναι ο επίσημος διανομέας της μάρκας στη χώρα μας. Το μερίδιό της στο εντεκάμηνο είναι 1% με 1.260 ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων.
Ένας ακόμη κινεζικός όμιλος με παρουσία αυτή τη στιγμή στην εγχώρια αγορά είναι το Seres Group, με τις μάρκες DFSK και Seres. O συγκεκριμένος όμιλος με έδρα την Κίνα, είχε πωλήσεις ύψους 12,48 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2023. Στο εντεκάμηνο του 2024 ταξινομήθηκαν 26 οχήματα DFSK καθώς και 24 οχήματα SERES. Σημειώνεται ότι την αντιπροσωπεία της SERES στην Ελλάδα έχει ο όμιλος Σπανός όπως και αυτήν της DFSK.
H κινεζική εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων Leapmotor, που ανήκει κατά 20% στον όμιλο Stellantis, είναι μία ακόμα που έχει παρουσία εντός ελληνικών συνόρων. Στους έντεκα μήνες του 2024 ταξινομήθηκαν 26 αυτοκίνητα στην Ελλάδα και η εν λόγω βιομηχανία ειδικεύεται στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων. Μάλιστα έχει θέσει στόχο να παράξει 50.000 μονάδες στην Ευρώπη, έως το 2035. Η Italian Motion, θυγατρική των Autohellas και Samelet είναι αυτή που έχει επιλεγεί για την διανομή των μαρκών της Stellantis που εκπροσωπούν στην Ελλάδα (Fiat, Jeep, Alfa Romeo), επιλέχθηκε ως ο εισαγωγέας των αυτοκινήτων Leapmotor στην Ελλάδα. Υπενθυμίζουμε πως έχει ήδη παρουσιάσει τέσσερα ηλεκτρικά μοντέλα (Β10, C10, C16, T03) στη διεθνή έκθεση του Παρισιού τον περασμένο Οκτώβριο. Ένα από αυτά το Τ03 (Asegment) συναρμολογείται από τον Ιούνιο στο πρώην εργοστάσιο της Fiat στην πόλη Tychy, μαζί με το Fiat 600, την Alfa Romeo Junior και το Jeep Avenger.
Στην Ελλάδα κυκλοφορεί και το Yudo, με 20 ταξινομήσεις στους έντεκα μήνες του έτους. Η Yudo είναι επίσης κινεζική μάρκα ηλεκτρικών οχημάτων που ανήκει στον όμιλο Juneyao.
Maxus: Στην ελληνική αγορά από τον Πέτρο Πετρόπουλο
Mια ακόμα κινεζική μάρκα, η SAIC Maxus, που επίσης ανήκει στον όμιλο SAIC Group όπως η MG, εισάγεται στην ελληνική αγορά από τον όμιλο Πέτρος Πετρόπουλος. Η μάρκα που είναι γνωστή ως Maxus ταξινόμησε στο διάστημα αναφοράς συνολικά 4 αυτοκίνητα.
Σε ό,τι αφορά συνολικά την πορεία της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου, τον Νοέμβριο του 2024 ταξινομήθηκαν 10.670 αυτοκίνητα από 10.452 τον Νοέβριο του 2023, κάτι που αντιστοιχεί σε ποσοστό μεταβολής 2,1%. Στο εντεκάμηνο Ιανουαρίου – Νοεμβρίου της φετινής χρονιάς οι συνολικές ταξινομήσεις ήταν 128,371 από 126.244 την ίδια περίοδο του 2023, κινούμενες ανοδικά με 1,7%.
Οι ισορροπίες μεταξύ βενζινοκίνητων, υβριδικών και ηλεκτρικών στην Ελλάδα
Τα τελευταία στοιχεία του Συνδέσμου Αντιπροσώπων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων, δείχνουν ότι τα ηλεκτρικά αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 3,4% τον Νοέμβριο που μας πέρασε σε σχέση με τον περσινό, διατηρώντας μερίδιο 17,2% επί των συνολικών πωλήσεων στην Ελλάδα. Πρώτα σε μερίδιο είναι τα υβριδικά, τα οποία αυτή τη στιγμή αποτελούν τη δημοφιλέστερη κατηγορία με μερίδιο 44,3% το Νοέμβριο του 2024 από 32,1% τον Νοέμβριο του 2023 και αύξηση 12,2% σε ετήσια βάση. Τα βενζινοκίνητα έχουν αρχίσει να χάνουν έδαφος καθώς συγκρίνοντας Νοέμβριο με Νοέμβριο η μείωση είναι 9,2% στις πωλήσεις με το μερίδιό τους από 38,6% που ήταν πέρσι επί των συνολικών πωλήσεων της αγοράς αυτοκινήτου στην Ελλάδα, να έχει φτάσει στο 29,4% φέτος.
H δύναμη των Κινέζων στην αυτοκινητοβιομηχανία
Οι Κινέζοι κατασκευαστές συνεχίζουν να ισχυροποιούνται αξιοποιώντας τις δυνατότητες της ηλεκτροκίνησης. Η Κίνα έχει, σύμφωνα με τους New York Times, τη δυνατότητα να παράγει περισσότερα από 40 εκατομμύρια αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) ετησίως. Η Goldman Sachs πιστεύει ότι η Κίνα θα έχει επίσης την ικανότητα να παράγει περίπου 20 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα μέχρι το τέλος του 2024. Θεωρείται απαραίτητο ότι θα πρέπει να παράγει περίπου 25 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα (EV) μέχρι τα τέλη του 2025, καθώς η παραγωγή αυξάνεται επί του παρόντος κατά σχεδόν 4 εκατομμύρια αυτοκίνητα το έτος και οι κινεζικές εταιρείες συνεχίζουν να επενδύουν σε μεγάλο βαθμό για να καλύψουν την αυξανόμενη ζήτηση.