Instagram - Facebook: Η συνδρομή στους χρήστες λύνει το πρόβλημα του απορρήτου;

Instagram - Facebook: Η συνδρομή στους χρήστες λύνει το πρόβλημα του απορρήτου;

Του Daniel Newman

Οι διαφημίσεις στις πλατφόρμες Meta όπως το Instagram και το Facebook έχουν αυξηθεί δραματικά τα τελευταία χρόνια. Αλλά αυτό θα μπορούσε να αλλάξει σύντομα — τουλάχιστον στην Ευρώπη.

Η Meta ανακοίνωσε ότι από αυτόν τον μήνα, θα προσφέρει στους ανθρώπους που ζουν στην Ευρώπη την ευκαιρία να πληρώσουν μια μηνιαία συνδρομή που θα εξαλείφει τις διαφημίσεις που συνήθως κατακλύζουν τα timelines των χρηστών. Εκτός από την κύλιση χωρίς διαφημίσεις, οι χρήστες που θα πληρώνουν συνδρομή δεν θα υπόκεινται σε παρακολούθηση συμπεριφοράς, μετριάζοντας τις ανησυχίες για το απόρρητο που ταλαιπωρούν το Facebook εδώ και χρόνια — τουλάχιστον για τους Ευρωπαίους χρήστες.

Πράγματι, σύμφωνα με τη Meta, η απόφαση για προσφορά συνδρομής χωρίς διαφημίσεις αφορά τη συμμόρφωση με τους μεταβαλλόμενους ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Θα εξακολουθεί να κερδίζει μετρητά ωστόσο — η Meta χρεώνει 9,99 €/μήνα (στο web) ή 12,99 €/μήνα (σε κινητά) για πρόσβαση στις εκδόσεις των πλατφορμών χωρίς διαφημίσεις. Η Meta λέει ότι η συνδρομή θα καλύπτει αρχικά όλους τους συνδεδεμένους λογαριασμούς στο Κέντρο Λογαριασμών ενός χρήστη.

Ωστόσο, το κόστος θα αυξηθεί με επιπλέον 6 €/μήνα για κάθε επιπλέον λογαριασμό από την 1η Μαρτίου 2024.

Γιατί το αποφάσισε η Meta;

Σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση της εταιρείας, η Meta πιστεύει σε ένα διαδικτυακό περιβάλλον που υποστηρίζεται από διαφημίσεις. Δεν είναι μυστικό γιατί. Περίπου το 97% των εσόδων της προέρχεται από διαφημίσεις. Στην πραγματικότητα, αναφέρεται ότι τα έσοδα από διαφημίσεις μόνο για το δεύτερο τρίμηνο του 2023 ήταν 31,5 δισεκατομμύρια δολάρια. Ταυτόχρονα, οι εμφανίσεις διαφημίσεων αυξήθηκαν κατά σχεδόν 35% το 2022.

Είναι προφανές ότι η Meta θα εξακολουθούσε να επικεντρώνεται αποκλειστικά στις δωρεάν  συνδρομές με διαφημίσεις, αν δεν υπήρχε η αυξανόμενη πίεση και οι κανονισμοί στην Ευρώπη.

Επειδή η "συγκατάθεση" είναι σημαντικό μέρος της κοινής χρήσης δεδομένων, το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμφώνησε ότι ένα μοντέλο συνδρομής επί πληρωμή θα χρησιμεύσει ως έγκυρη μορφή συναίνεσης για τους χρήστες. Με άλλα λόγια, το να αποφασίσετε να μην πληρώσετε για χρήση χωρίς διαφημίσεις σημαίνει ότι συναινείτε στην κοινή χρήση δεδομένων και την προβολή διαφημίσεων.

Εν ολίγοις: η προσφορά μιας συνδρομής χωρίς διαφημίσεις βοηθά τη Meta να ελίσσεται στους αυστηρούς ευρωπαϊκούς κανονισμούς, ενώ εξακολουθεί να κερδίζει ένα σημαντικό χρηματικό ποσό από τα τέλη συνδρομής. Ηθικά αμφισβητήσιμο; Σίγουρα. Αλλά τεχνικά, ένα επί πληρωμή μοντέλο πληροί τις απαιτήσεις.

Υπάρχει όμως μεγάλος αριθμός χρηστών που θα πληρώσει για μια νεά "εμπειρία"; Φυσικά, το να μη βλέπετε διαφημίσεις και να μην είστε μέρος των δεδομέμων που τις δημιουργούν είναι ένα κίνητρο. Σίγουρα τα έσοδα ανά χρήστη σε αυτό το μοντέλο, θα είναι αυξημένα από ότι στο μοντέλο με διαφημίσεις. 

Πρόκειται για μια νέα τάση;


Αν και η ανακοίνωση μπορεί ήταν έκπληξη για κάποιους, η Meta δεν είναι η μόνη πλατφόρμα κοινωνικών μέσων που ανακοινώνει μια πιθανή εμπειρία χρήστη χωρίς διαφημίσεις. Για χρόνια, υπηρεσίες ροής όπως το Spotify προσφέρουν στους χρήστες υπηρεσίες χωρίς διακοπές. Μόλις τον περασμένο μήνα, η TikTok ανακοίνωσε επίσης ότι θα δοκιμάζει μια παρόμοια συνδρομή επί πληρωμή/χωρίς διαφήμιση στην Ευρώπη. Αν και στα 4,99 $, το μοντέλο συνδρομής του είναι αναμφισβήτητα φθηνότερο. Το X και το Snapchat προσφέρουν ήδη υπηρεσίες που βασίζονται σε συνδρομές, αν και ποικίλλουν.

Αυτό που μπορούμε να αντλήσουμε από αυτή τη μετατόπιση είναι το εξής: Οι κανονισμοί περί απορρήτου καθιστούν ολοένα και πιο δύσκολο για εταιρείες όπως η Meta και η X να προβάλλουν διαφημίσεις —και να συλλέγουν δεδομένα χρηστών— με τον τρόπο που το έκαναν στο παρελθόν. Πρόκειται για μια καλή εξέλιξη.

Πολλοί χρήστες έχουν εκφράσει απογοήτευση με τον αυξανόμενο αριθμό διαφημίσεων και χορηγούμενου περιεχομένου στα κοινωνικά δίκτυα, γεγονός που μπορεί να δυσκολέψει την εύρεση του περιεχομένου που πραγματικά θέλουν να δουν οι χρήστες. Αντί για προσωπική εμπειρία, γίνεται μια επιμελημένη εμπειρία—μια εμπειρία που επιμελούνται οι πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης για να διασφαλιστεί ότι οι χρήστες βλέπουν διαφημίσεις που είναι πιο πιθανό να τους αρέσουν.

Οι διαφημίσεις που αποφέρουν χρήματα για τη Meta και άλλες πλατφόρμες δεν ελέγχονται απαραίτητα για να διασφαλιστεί ότι είναι νόμιμες. Υπό αυτή την έννοια, η πληρωμή μερικών δολαρίων το μήνα για περιεχόμενο χωρίς διαφημίσεις μπορεί να εξοικονομήσει χρήματα στους χρήστες μακροπρόθεσμα.

Πότε μπορούν να επωφεληθούν οι χρήστες των ΗΠΑ;

Μέχρι στιγμής, δεν έχουν ανακοινωθεί σχέδια για μια εμπειρία χρήστη χωρίς διαφημίσεις για τους κατοίκους των ΗΠΑ. Ωστόσο, η μετάβαση προς επιλογές χωρίς διαφημίσεις που βασίζονται σε συνδρομές γεννά μερικές ερωτήσεις. Για παράδειγμα, πόσες χρεώσεις και πόσες συνδρομές είναι πάρα πολλές; Για παράδειγμα, το Meta και το X προσφέρουν την επαληθευμένη ταυτότητα χρήστη επί πληρωμή.

Είναι πιθανό οι χρήστες να μπορούν να πληρώσουν για πολλαπλές συνδρομές στην ίδια εφαρμογή. Το ερώτημα παραμένει: είναι πρόθυμοι; Επιπλέον, θα ήθελε η Meta να το προσφέρει αυτό σε μια αγορά όπου το απόρρητο είναι πολύ λιγότερο αυστηρό και οι χρήστες αποτελούν ένα πλούσιο περιβάλλον στόχου για δεδομένα διαφημίσεων και έσοδα από διαφημίσεις;

Η κούραση των συνδρομών είναι πραγματική. Σε αυτήν την περίπτωση, αυτό που είναι ακόμη πιο σημαντικό είναι ότι οι χρήστες υποχρεώνονται να πληρώνουν για τις εταιρείες να μην καταγράφουν τα προσωπικά τους στοιχεία — πληροφορίες που φέρνουν στις εταιρείες αυτές  χρήματα.

Τουλάχιστον για τις εταιρείες κοινωνικής δικτύωσης, είναι ένα λαμπρό μοντέλο. Θέλουν να βγάλουν χρήματα, είτε έτσι είτε αλλιώς. Οι χρήστες από την άλλη...είχε πραγματικά ποτέ σημασία;


 

Περισσότερα από Forbes

Οι βιομήχανοι τροφίμων που αγάπησαν το hoteling

Η δυναμική του ελληνικού τουρισμού δεν είναι νέο "φρούτο" για τους βιομηχάνους τροφίμων και ποτών.

Tesla: Κατέγραψε τη μεγαλύτερη πτώση σε τριμηνιαία έσοδα εδώ και πάνω από 10 χρόνια στο β' τρίμηνο

Στο -12%, εν μέσω προβληματισμού για την πολιτική δραστηριότητα του Έλον Μασκ. Ξεκίνησε την παραγωγή ενός πιο οικονομικού ηλεκτρικού μοντέλου.

Changan Hellas: Το νέο κινεζικό άνοιγμα του ομίλου Βασιλάκη

Πραγματοποίησε και επισήμως την άφιξή της η Changan Hellas, η νεοσύστατη εταιρεία της οικογένειας Βασιλάκη. Νέοι παίχτες μπαίνουν στην αγορά της ηλεκτροκίνησης και αυξάνεται ο ανταγωνισμός.

"Λαχάνιασε" η Bodytalk - Στο κόκκινο για δεύτερη χρονιά

Σχέδιο για επιστροφή στα κέρδη μέσω νέων συνεργασιών και επένδυσης σε νέα κατηγορία προϊόντων.

Το μυστικό "όπλο" που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο Τραμπ για να "νικήσει" τη Fed

Το μοντέλο που θα μας δείξει αν η Ουάσινγκτον υπονομεύει την ακεραιότητα του δολαρίου ή διατηρεί την αξία του.

Kaedim: Η startup που αλλάζει τα δεδομένα στο 3D βάζει στόχο την Ελλάδα

Η startup δημιουργήθηκε για να αλλάξει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο παράγεται το 3D περιεχόμενο, ξεκινώντας από τη βιομηχανία των βιντεοπαιχνιδιών.

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.

Τι σημαίνει η τελευταία διαμάχη Μασκ - Τραμπ καθώς "βυθίζονται" οι πωλήσεις της Tesla

Τι σημαίνει η τελευταία διαμάχη Μασκ - Τραμπ καθώς "βυθίζονται" οι πωλήσεις της Tesla

Ρουμανία: Το νέο "Ελ Ντοράντο" για τους ελληνικούς κατασκευαστικούς ομίλους

Έργα δεκάδων δις ευρώ στο στόχαστρο των μεγάλων εταιρειών, καθώς η βαλκανική χώρα συνεχίζει να αναβαθμίζει τις υποδομές της.

ΕΛΙΜΕ: Συντονισμός, τεχνική επάρκεια και πράσινη μετάβαση για λιμάνια που αντέχουν στον χρόνο

Ο Απόστολος Καμαρινάκης ανέλαβε πρόσφατα την προεδρία της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος (ΕΛΙΜΕ), σε μια περίοδο κατά την οποία το λιμενικό σύστημα της χώρας καλείται να ανταποκριθεί σε αυξανόμενες απαιτήσεις, επιχειρησιακές, θεσμικές και γεωπολιτικές.

Ο δρόμος της Ομόνοιας που μπαίνει στον "χάρτη" των ξενοδοχείων

Επενδύσεις από Intecontinental μέσω του ομίλου Ruby και Casual Hoteles.