ΓΕΚ Τέρνα: Γιατί πήρε την Αττική Οδό

ΓΕΚ Τέρνα: Γιατί πήρε την Αττική Οδό

Της Ελένης Μπότα

Στη ΓΕΚ Τέρνα περνά για τα επόμενα 25 χρόνια η παραχώρηση του μεγαλύτερου αστικού αυτοκινητοδρόμου της χώρας, της Αττικής Οδού, συνολικού μήκους 70 χλμ., αφού ο όμιλος επικράτησε στον σχετικό διεθνή διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, προσφέροντας το υψηλότερο τίμημα, ύψους 3,27 δισ. ευρώ.

Η Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αστικός αυτοκινητόδρομος, ο οποίος συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών-Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας. Το έργο έχει αποδεδειγμένες επιδόσεις σε επίπεδο λειτουργικής κερδοφορίας, με δυνατότητα περαιτέρω ενίσχυσης ως αποτέλεσμα των αναπτύξεων οι οποίες υλοποιούνται στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής (Ελληνικό, Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο). Επιπλέον, είχε καλές επιδόσεις κάτω από εξαιρετικά αντίξοες και απρόβλεπτες συνθήκες (συμπεριλαμβανομένης της πρόσφατης πανδημικής κρίσης).

Η ανάληψη της παραχώρησης της Αττικής Οδού σηματοδοτεί μια εξαιρετικά θετική και πολλαπλά σημαντική εξέλιξη, με πλήθος οφελών για τον όμιλο και τους μετόχους του, καθώς διπλασιάζει σε αξία το ήδη διευρυμένο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων της ΓΕΚ Τέρνα και ενισχύει περαιτέρω την παραγωγή υψηλών, σταθερών και προβλέψιμων ταμειακών ροών σε μακροχρόνια βάση. Με αυτή την προσθήκη, το χαρτοφυλάκιο των ομοειδών παραχωρήσεων της ΓΕΚ Τέρνα αποκτά το κρίσιμο μέγεθος για τη βέλτιστη δυνατή αξιοποίησή του στο πλαίσιο της στρατηγικής του ομίλου.

Αξίζει να σημειωθεί πως η συμμετοχή της ΓΕΚ Τέρνα ήταν η μόνη αυτόνομη εκ των 6 συνολικά διαγωνιστικών σχημάτων, αφού ο ελληνικός όμιλος υποδομών επέλεξε να δοκιμάσει τις δυνάμεις του χωρίς να συμμετάσχει σε κοινοπραξία με κάποια άλλη εταιρεία ή διεθνές fund, καταδεικνύοντας την τεχνική και οικονομική αυτάρκεια που διαθέτει έχοντας αναπτύξει πλέον το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων στην Ελλάδα και ένα από τα μεγαλύτερα σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η Mediobanca S.p.A. ενήργησε ως αποκλειστικός χρηματοοικονομικός σύμβουλος της ΓΕΚ Τέρνα για τη συναλλαγή.

Η ΓΕΚ Τέρνα διαθέτει την κεφαλαιακή διάρθρωση και ισχυρά περιουσιακά στοιχεία, τα οποία παρέχουν μακροχρόνιες υψηλές επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές από διαφοροποιημένες δραστηριότητες με έντονη δυναμική για τη χρηματοδότηση με ίδια και δανειακά κεφάλαια σε όλα τα έργα τα οποία αναπτύσσει. Η ρευστότητα του ομίλου παραμένει ισχυρή, με τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα (χωρίς να υπολογίζονται επιπλέον γραμμές ρευστότητας – credit lines) να ανέρχονται τον Μάρτιο του 2023 σε 1,6 δισ. ευρώ. Περαιτέρω, οι υφιστάμενες επενδύσεις με τις ισχυρές επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές λειτουργούν ως capital multipliers. Συνολικά η ΓΕΚ Τέρνα αναμένει πάνω από 6 δισ. ευρώ σε μερίσματα από το υφιστάμενο χαρτοφυλάκιο συμμετοχών της σε έργα παραχωρήσεων.

Επιπρόσθετα, αναμένεται σημαντική οργανική κερδοφορία και ελεύθερες ταμειακές ροές από τις άλλες δραστηριότητες του ομίλου, καθώς και σημαντική υπεραξία από την εκτέλεση του επενδυτικού προγράμματος της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή, της μεγαλύτερης εταιρείας καθαρής ενέργειας της Ελλάδας.

Υπενθυμίζεται πως ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα είναι ο μεγαλύτερος επενδυτής σε έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ, διαχειριζόμενους περισσότερα από 1.600 χλμ. κομβικής σημασίας αυτοκινητοδρόμων (με την προσθήκη της Εγνατίας και της Αττικής Οδού). Πρόκειται για το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων στη χώρα και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη, ενισχύοντας περαιτέρω τη δυνατότητα του ομίλου να παράγει σημαντικά, σταθερά και επαναλαμβανόμενα έσοδα σε βάθος χρόνου. 

Επιπλέον, στο χαρτοφυλάκιο του ομίλου περιλαμβάνονται και άλλα εμβληματικά έργα που αντιστοιχούν σε επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ, όπως ο νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα στο Ελληνικό, το οδικό τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), η Ολοκληρωμένη Διαχείριση Απορριμμάτων στις Περιφέρειες Ηπείρου και Πελοποννήσου, το ηλεκτρονικό εισιτήριο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη κ.ά. Παράλληλα, ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα διεκδικεί το κομμάτι της παραχώρησης του ΒΟΑΚ, ενώ αξιοποιώντας το πρόσφατο νομοθετικό πλαίσιο κατέθεσε ως leader ένωσης εταιρειών την πρώτη Πρότυπη Πρόταση που περιλαμβάνει νέα τμήματα του οδικού δικτύου της Αττικής προς Λαύριο, Ραφήνα και Λ. Βουλιαγμένης.

Oι προσφορές των σχημάτων

Οι προσφορές που δόθηκαν για την 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε το ΤΑΙΠΕΔ από τα 6 επενδυτικά σχήματα, ήταν οι εξής:

- Abertis Infraestructuras S.A. – 2.700.000.000 ευρώ.

- ΓΕΚ Τέρνα Α.Ε. – 3.270.000.000 ευρώ.

- Ένωση προσώπων Brisa - Auto Estradas de Portugal S.A. - Rubicone Midco, B.V. - Intrakat A.E. – 2.050.050.908,21 ευρώ.

- Ένωση προσώπων Macquarie Asset Management Motorway Holdings S.ar.l. - Fincop Infrastructure Ltd – 2.350.000.000 ευρώ.

- Ένωση προσώπων Vinci Highways S.A.S. - Vinci Concessions S.A.S. - Μυτιληναίος Α.Ε. - Mobility Partner S.A.S. – 3.106.000.000 ευρώ.

- Ένωση προσώπων Άκτωρ Παραχωρήσεις Α.Ε. - Άβαξ Α.Ε. - Meridiam Eastern Europe Investments 4 S.A.S. – 2.548.000.000 ευρώ.

Το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει με τον έλεγχο των οικονομικών προσφορών σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού και οι παραπάνω Προεπιλεγέντες Επενδυτές θα ενημερωθούν για την πρόοδο της διαγωνιστικής διαδικασίας.

Υπενθυμίζεται ότι η νέα σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου προβλέπει τη μείωση των διοδίων μετά τη νέα παραχώρηση και για διάστημα πέντε ετών στα 2,5 ευρώ, από 2,8 ευρώ που είναι σήμερα. Ο νέος παραχωρησιούχος έχει δικαίωμα να αναπροσαρμόσει το αντίτιμο διέλευσης, αλλά μετά την πάροδο της πενταετίας, υποβάλλοντας αίτημα αύξησης το οποίο να τεκμηριώνεται από τις κυκλοφοριακές συνθήκες του αυτοκινητοδρόμου.

Ο συγκεκριμένος όρος στο σχέδιο σύμβασης μπήκε κατόπιν συνεννόησης του ΤΑΙΠΕΔ με την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η οποία είχε ζητήσει τη μείωση των διοδίων.

Το ΤΑΙΠΕΔ είχε προτείνει ένα διαφορετικό σύστημα τιμολόγησης της διέλευσης των οχημάτων, καθώς τα διόδια σε ώρες μη κυκλοφοριακής αιχμής θα μειώνονταν και σε ώρες αυξημένης κυκλοφορίας θα ανέβαιναν, λειτουργώντας ως αντικίνητρο για τη διέλευση των οδηγών.

Περισσότερα από Forbes

Η Amazon καταργεί την τηλεργασία - Θα ακολουθήσουν και άλλοι τεχνολογικοί κολοσσοί;

Μόλις το 7% των μεγάλων τεχνολογικών εταιρειών έχουν εντολές πλήρους παρουσίασης στο γραφείο.

TiNOS Therapeutics: Ποια είναι η αμερικάνικη startup με ελληνικό DNA που θέλει να καταπολεμήσει τον καρκίνο

Η εταιρεία ιδρύθηκε πριν από έναν χρόνο από τον Ν. Ταπεινό, Καθηγητή Νευροεπιστημών στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Brown.

carpo: Το success story που από την Κυψέλη πήγε σε Λονδίνο και Ντουμπάι

Σχεδιάζει να επεκταθεί περαιτέρω στη Μέση Ανατολή.

Ποιες ευκαιρίες για τις ελληνικές startups ανοίγει η Golden Visa

Από 1η Ιανουαρίου 2025, θα χορηγείται άδεια διαμονής σε πολίτες τρίτων χωρών που επενδύουν τουλάχιστον 250.000 ευρώ σε startup που είναι μέλος του Elevate Greece.

Η μάχη για τον έλεγχο της "αυτοκρατορίας" του Ρούπερτ Μέρντοχ

Oι κληρονόμοι διαγκωνίζονται για τον κολοσσό που περιλαμβάνει το Fox News και τη Wall Street Journal.

Η Amazon ενισχύει τους δεσμούς της με το TikTok - Θα το εξαγοράσει;

Και οι δύο εταιρείες έχουν όφελος από τη συνεργασία τους, αλλά οι γνώστες λένε στο Forbes ότι σκοπός της είναι η εξαγορά του TikTok από την Amazon ή η αποτροπή της απαγόρευσής του.

Ποια είναι η "ελληνική" startup στην οποία επένδυσαν Alibaba και Φίλιππος Κούρκουλος-Λάτσης

Στα σχέδια της Connectly είναι να αναπτύξει περαιτέρω τη θυγατρική της στην Ελλάδα και να καταστήσει τη χώρα μας έναν από τους κύριους κόμβους μηχανικής της.

Η Rgand καταργεί τους μεσάζοντες στις προμήθειες των εστιατορίων

Ο Rovshan Rasulov θέλει να φέρει "επανάσταση" στον κλάδο επιτρέποντας στους διαχειριστές εστιατορίων στις ΗΠΑ να συναλλάσσονται άμεσα, και πιο οικονομικά, με τους παραγωγούς τροφίμων.

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Ποια μεγάλα έργα τρέχει και το θαύμα της γέφυρας Ευήνου

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται τα μεγάλα έργα υποδομής από τον Όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με το ύψος αναληφθέντων και προς υπογραφή έργων να έχει φτάσει σε επίπεδα-ρεκόρ.

Κατακόρυφη μείωση των εσόδων της Boeing εν μέσω της κρίσης ασφαλείας

Η Boeing αναφέρει καλύτερο τρίμηνο από ό,τι φοβόταν, λέει ότι η αλυσίδα εφοδιασμού σταθεροποιείται εν μέσω της κρίσης στο 737 Max

Νέο mega deal στην πετρελαϊκή βιομηχανία: Η Chevron εξαγοράζει την Hess έναντι 53 δισ. δολαρίων

Ενισχύει τη θέση της στον σχιστόλιθο των ΗΠΑ και στο υπέδαφος της Γουιάνα.