Π. Ξενοκώστας: Η σύμπραξη Ελευσίνας-Σκαραμαγκά η μόνη αξιόπιστη και ρεαλιστική λύση για το Εθνικό Πολεμικό Πλοίο

Π. Ξενοκώστας: Η σύμπραξη Ελευσίνας-Σκαραμαγκά η μόνη αξιόπιστη και ρεαλιστική λύση για το Εθνικό Πολεμικό Πλοίο

Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη

Σε φάση αναδιάταξης και στρατηγικής ανασυγκρότησης φαίνεται να εισέρχεται η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία, με αφορμή την πρόταση για τη σχεδίαση και ναυπήγηση ενός Εθνικού Πλοίου τύπου κανονιοφόρου (OPV), στο πλαίσιο του νέου προγραμματικού ορίζοντα του ΕΛΚΑΚ για το 2025.

Η σύμπραξη των ναυπηγείων Ελευσίνας και Σκαραμαγκά προτείνεται ως ενιαίος θεσμικός συνομιλητής του Πολεμικού Ναυτικού, σηματοδοτώντας μια πιθανή μετάβαση από τον κατακερματισμό στη συνεργασία.

Η εικόνα παρατεταμένης αδράνειας που χαρακτήριζε επί δεκαετίες τη ναυπηγική δραστηριότητα στην Ελλάδα αρχίζει σταδιακά να υποχωρεί, καθώς επανέρχεται στο προσκήνιο η ανάγκη διαμόρφωσης μιας ενιαίας και λειτουργικής στρατηγικής για την ανασυγκρότηση του κλάδου.

Η βασική παράμετρος της νέας προσέγγισης είναι η υπέρβαση της ενδοκλαδικής αντιπαλότητας και η ενοποίηση των βασικών παραγωγικών μονάδων υπό έναν κοινό σχεδιασμό.

Σε αυτή την κατεύθυνση κινείται η πρόταση του Προέδρου της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων (ΕΕΝ) και επικεφαλής της ONEX, Πάνου Ξενοκώστα, ο οποίος εισηγήθηκε την ανάπτυξη ενός ενιαίου φορέα συνεργασίας μεταξύ των ναυπηγείων Σκαραμαγκά και Ελευσίνας, με στόχο την από κοινού συμμετοχή τους σε εξοπλιστικά προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού.

Η πρόταση αποσκοπεί στην παρουσίαση μιας συντεταγμένης εγχώριας βιομηχανικής οντότητας ως συνομιλητή του κράτους, ελαχιστοποιώντας την κατακερματισμένη εκπροσώπηση.

Συγκεκριμένα, η εισήγηση αφορά τον συντονισμό των δύο βασικών ναυπηγικών σχημάτων ως προς τον σχεδιασμό, την παραγωγή και την τεχνική υποστήριξη μελλοντικών ναυτικών πλατφορμών, συμπεριλαμβανομένων κορβετών, OPV και αναβαθμίσεων φρεγατών.

Το επιχείρημα είναι ότι μόνο μέσα από ενοποιημένη εκπροσώπηση και συμπληρωματικότητα τεχνογνωσίας μπορεί η ελληνική βιομηχανία να διεκδικήσει ουσιαστικό ρόλο στα εξοπλιστικά προγράμματα.

Η χρονική συγκυρία της πρότασης ευθυγραμμίζεται με την ανακοίνωση του Ελληνικού Κέντρου Αμυντικής Καινοτομίας (ΕΛΚΑΚ) για τον προγραμματικό σχεδιασμό των Ενόπλων Δυνάμεων του 2025, στον οποίο περιλαμβάνεται και η έναρξη μελετών για το λεγόμενο "Εθνικό Πλοίο" —μια πλατφόρμα τύπου κανονιοφόρου (OPV), εγχώριας σχεδίασης και παραγωγής.

Υπέρ της ανάγκης για τεχνολογική εμβάθυνση και όχι απλώς κατασκευαστική συμμετοχή τάχθηκε και ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, αντιπρόεδρος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, επισημαίνοντας ότι το βασικό κριτήριο για την επιλογή προγραμμάτων θα πρέπει να είναι η μεταφορά τεχνογνωσίας και η δημιουργία προστιθέμενης αξίας, και όχι απλώς ο βαθμός τοπικής μεταλλουργικής επεξεργασίας.

Τα OPV εντάσσονται σε μια στρατηγική κατεύθυνση ενίσχυσης των περιφερειακών επιχειρησιακών δυνατοτήτων του Πολεμικού Ναυτικού, με μικρότερο λειτουργικό κόστος και ευελιξία. Προσφέρονται για αποστολές επιτήρησης, έρευνας-διάσωσης και χαμηλής έως μέσης έντασης στρατιωτική εμπλοκή.

Η υιοθέτηση αυτής της κατηγορίας πλοίων θεωρείται κρίσιμη για την κάλυψη των σύγχρονων απαιτήσεων ασφάλειας στην Ανατολική Μεσόγειο, χωρίς να επιβαρύνεται υπέρμετρα ο στόλος πρώτης γραμμής.

Η ιστορική εμπειρία από την εγχώρια σχεδίαση και ναυπήγηση πλοίων όπως τα αρματαγωγά "ΛΕΣΒΟΣ" και οι κανονιοφόροι "ΜΑΧΗΤΗΣ" υποδεικνύει ότι υπάρχει προηγούμενο τεχνικής επάρκειας. Το ζητούμενο σήμερα είναι η συστηματοποίηση αυτής της εμπειρίας μέσω ενός βιώσιμου και συλλογικά διαχειριζόμενου βιομηχανικού υποδείγματος.

Η σύσταση ενιαίας βιομηχανικής οντότητας και η υιοθέτηση ενός μακροπρόθεσμου σχεδίου παραγωγής πλατφορμών εθνικής σχεδίασης δεν αποτελεί μόνο τεχνική πρόταση αλλά και στρατηγική επιλογή με ευρύτερες οικονομικές και γεωπολιτικές προεκτάσεις.

Η επιτυχία αυτής της επιλογής προϋποθέτει θεσμική σταθερότητα, προβλεψιμότητα στη χρηματοδότηση και συνέργειες ανάμεσα στην πολιτεία και τον ιδιωτικό τομέα.

Powered by

EY «ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑΣ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ» ΕΛΛΑΔΟΣ 2025

Ο διαγωνισμός EY «Επιχειρηματίας της Χρονιάς» Ελλάδος 2025 τιμά τους επιχειρηματίες που, μέσα από το όραμα, την επιμονή και τη δημιουργικότητά τους, χτίζουν επιχειρήσεις με μακροπρόθεσμη αξία για την κοινωνία, τους εργαζομένους, τους πελάτες και τους συνεργάτες τους.

δες περισσοτερα

Περισσότερα από Forbes

Ευάγγ. Μαρινάκης: "Ο "σκιώδης στόλος" θα σβήσει – το LNG και η Τεχνητή Νοημοσύνη θα δώσουν το προβάδισμα"

Κερδισμένοι θα είναι οι εφοπλιστές που διαθέτουν σύγχρονα και αποδοτικά δεξαμενόπλοια.

Ελληνικές ναυτιλιακές στη Wall Street: Ισχυρή κερδοφορία, αλλά με αβεβαιότητες στον ορίζοντα

Καθαρά κέρδη που ξεπερνούν τα 1,8 δισ. δολάρια ανακοίνωσαν οι εισηγμένες ελληνικών συμφερόντων.

ΟΝΕΧ: Νέο πενταετές επενδυτικό σχέδιο για τη Σύρο

Κεντρικός στόχος η ολιστική ανασυγκρότηση της Βιομηχανικής Μονάδας Σύρου.

Η Ελληνική Ionic Shipping επενδύει στην τεχνητή νοημοσύνη και εξοπλίζει όλο τον στόλο της με το σύστημα Orca AI

Την πλήρη εγκατάσταση του συστήματος τεχνητής νοημοσύνης Orca AI στο σύνολο των πλοίων που συνθέτουν τον στόλο της ανακοίνωσε η Ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρία Ionic Shipping,

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες παραμένουν πρωταγωνιστές με στόλους-γίγαντες άνω του 1 εκατ. dwt

Η ναυτιλία των Ελλήνων καταγράφει για άλλη μια χρονιά εντυπωσιακή παρουσία στις διεθνείς αγορές.

Συγκέντρωση στόλων στην ελληνική ναυτιλία – Λιγότερες εταιρείες με περισσότερα πλοία

Στα μέσα της χρονιάς καταγράφηκαν 63 ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων με στόλους άνω των 20 πλοίων

Σαγκάη: Το "ναυπηγικό" στοίχημα των 17 δισ. δολ. και η αμερικανική πρόκληση

Ένα σχέδιο που φιλοδοξεί να μετατρέψει το Changxing Island της Σαγκάης σε παγκόσμιο ναυπηγικό κέντρο έως το 2027 προωθεί το Πεκίνο.

Σταθερή πορεία και στοχευμένες κινήσεις από τις ελληνικές ναυτιλιακές

Ο ελληνικός ναυτιλιακός κλάδος μπαίνει στο δεύτερο μισό του 2025 με εμφανή σημάδια αντοχής.

Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας χτίζουν το μέλλον

Δεκαπέντε νέοι τεχνίτες από τη ΔΥΠΑ πιάνουν δουλειά – Μήνυμα στήριξης από Κεραμέως και Ξενοκώστα.

Η ασπίδα της ναυτιλιακής βιομηχανίας: Τι έδειξε το Συνέδριο των Πλοιοκτητών Ρυμουλκών και Υπεράκτιων Πλοίων

Στο φως μια σκληρή αλλά απαραίτητη αποτύπωση της πραγματικότητας για 4 κρίσιμους τομείς της ναυτιλίας.

Το 60% των πλοιοκτητών εκπρόθεσμο στην υποβολή στοιχείων ρύπων

Το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο στις μικρότερες εταιρείες, που συχνά δεν διαθέτουν την τεχνογνωσία ή τους πόρους.

Petrofin: Η μεγάλη επιστροφή της ελληνικής τραπεζικής στη ναυτιλία

Το 2024 οι ελληνικές τράπεζες πέρασαν μπροστά στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας.