Το τέλος των μικρών καταστημάτων της γειτονιάς

Το τέλος των μικρών καταστημάτων της γειτονιάς

Του Στάθη Βασιλόπουλου

Σε σταθερή συρρίκνωση οδηγούνται τα μικρά καταστήματα της γειτονιάς καθώς η εικόνα που έχει διαμορφωθεί στο λιανικό εμπόριο αποτυπώνει μια σταδιακή ανακατανομή των επιχειρήσεων προς τις ενδιάμεσες κλίμακες κύκλου εργασιών. Πιο συγκεκριμένα, το ποσοστό των μικρών επιχειρήσεων με χαμηλό κύκλο εργασιών (δηλαδή έως 20.000 ευρώ) μειώθηκε στο 32% το 2024, από 36% το 2023 και 40% το 2022. Αντίθετα, παρατηρείται διατήρηση της αυξητικής πορείας στην κατηγορία των επιχειρήσεων με κύκλο εργασιών από 20.001 ευρώ έως 50.000 ευρώ, η οποία αγγίζει το 39% το 2024 έναντι του 38% το προηγούμενο έτος. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ετήσιας Έκθεσης Ελληνικού Εμπορίου 2024, σημαντική είναι η αύξηση που καταγράφεται στις επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών μεταξύ 50.001 και 100.000 ευρώ, των οποίων ο αριθμός ενισχύεται, φτάνοντας το 24% το 2024 από 13% το 2023, σημειώνοντας δηλαδή τη μεγαλύτερη αύξηση σε σχέση με τις υπόλοιπες κατηγορίες. 

Αντίθετα, η κατηγορία με κύκλο εργασιών άνω των 100.001 ευρώ φαίνεται να μειώνεται φτάνοντας στο 6% το 2024 έναντι του 13% το προηγούμενο έτος, επιστρέφοντας στα χαμηλότερα επίπεδα από το 2016. Η συνολική εικόνα αποτυπώνει μια σταδιακή ανακατανομή των επιχειρήσεων προς τις ενδιάμεσες κλίμακες όσον αφορά στον τζίρο, πιθανώς ως αποτέλεσμα της προσαρμογής τους στις οικονομικές συνθήκες και στις εξελίξεις της αγοράς, σημειώνεται στην Έκθεση. 

Πορεία του κύκλου εργασιών

Αναφορικά με την πορεία του κύκλου εργασιών, παρατηρείται αισθητή μείωση του μεριδίου των επιχειρήσεων που ανέφεραν πτώση στον κύκλο εργασιών τους, το οποίο περιορίστηκε στο 27%, καταγράφοντας το χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων ετών. Η τάση αυτή φαίνεται να συνοδεύεται από μείωση του ποσοστού των επιχειρήσεων που διατήρησαν σταθερό κύκλο εργασιών, με την κατηγορία αυτή να αγγίζει το 44% (έναντι 49% το 2023). 

Αξιοπρόσεκτη είναι η συνεχής μείωση της αναλογίας των επιχειρήσεων με αρνητική μεταβολή στον κύκλο εργασιών, η οποία υποχώρησε στο 27% το 2024, από 33% το 2023, καταγράφοντας τη χαμηλότερη τιμή από το 2016. Παράλληλα, το ποσοστό των επιχειρήσεων που κατέγραψαν αύξηση στον κύκλο εργασιών τους ενισχύθηκε σημαντικά, φτάνοντας στο 29% το 2024, έναντι 18% το 2023 και 19% το 2022. Είναι πιθανό ότι η βελτίωση αυτή οφείλεται, τουλάχιστον εν μέρει, στην ενίσχυση του τουριστικού τομέα, ο οποίος αποτελεί σημαντικό κομμάτι της ελληνικής οικονομίας. Η αυξημένη τουριστική κίνηση μπορεί να έχει συμβάλει στην άνοδο του κύκλου εργασιών, ιδίως σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε τουριστικές περιοχές.

Σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις (44%) στο λιανικό δήλωσαν στασιμότητα του κύκλου εργασιών στα περυσινά επίπεδα ενώ περισσότερες από τις μισές (52%) δεν αναμένουν μεταβολή στο προσεχές μέλλον. Η διαχείριση των ανατιμήσεων, οι οικονομικές υποχρεώσεις, η έλλειψη ρευστότητας και η δυσκολία εύρεσης του κατάλληλου προσωπικού αξιολογούνται, κατά σειρά σπουδαιότητας, ως οι βασικότερες προκλήσεις των επιχειρήσεων. Το ενεργειακό κόστος συνεχίζει να αποτελεί σοβαρό πλήγμα για τη βιωσιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων καθώς διογκώνει το λειτουργικό τους κόστος. 

Το 2024, το 36% των επιχειρήσεων διέκοψε συνεργασία με κάποιον από τους προμηθευτές, έναντι 25% το 2023, καταγράφοντας την υψηλότερη αναλογία από το 2016 που υπάρχουν τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία. Η παραδοσιακή σταθερότητα στις εμπορικές σχέσεις του ελληνικού λιανεμπορίου δείχνει να διαταράσσεται, γεγονός που αντικατοπτρίζει την ανάγκη των επιχειρήσεων να προσαρμοστούν στις μεταβαλλόμενες συνθήκες.

"Είναι πιθανό, η διακοπή συνεργασίας με προμηθευτές να συνδέεται με τις διαφοροποιήσεις που παρατηρήθηκαν στις χώρες προέλευσης εμπορευμάτων, με την αναζήτηση διαφορετικών προμηθευτών εκτός της ελληνικής αγοράς κάτι που επιβεβαιώνεται και από την σημαντική αύξηση της προέλευσης από την Ασία", σημειώνεται στην έκθεση. 

Περισσότερα από Forbes

Κατέρρευσε η First Brands στις ΗΠΑ με χρέη άνω των $10 δισ. - Υπέβαλε αίτηση πτώχευσης

Επιβαρυμένη από το χρέος που προέκυψε από μια σειρά εξαγορών.

TotalEnergies: Deal για πώληση του 50% του χαρτοφυλακίου ηλιακής ενέργειας στη Β. Αμερική - Στα $950 εκατ. το τίμημα

Συνολικά η πώληση περιλαμβάνει 47 περιουσιακά στοιχεία ηλιακής ενέργειας.

Jackaroo: Οι ουρές της Gen Z και η εκτίναξη των κερδών – Τι εισπράττει η Vivartia

Στα 7,5 εκατ. ευρώ ο τζίρος της Red Meat Α.Ε. πίσω από τα Jackaroo. Ο μηδενικός δανεισμός, το γεμάτο ταμείο και το ασυναγώνιστο περιθώριο κέρδους.

Κινέζικα αυτοκίνητα στην Ελλάδα: Έντονος ανταγωνισμός και νέοι "παίκτες" στην αγορά

Ηλεκτρικά οχήματα "made in China" προκαλούν… μποτιλιάρισμα στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου.

Τι σημαίνει η βίζα εργασίας των 100.000 δολαρίων στις ΗΠΑ για τον τεχνολογικό κλάδο

"Δεν υπάρχει ούτε μία εταιρεία που έχω επενδύσει τα τελευταία 10 χρόνια που να μπορεί να πληρώσει αυτό το ποσό".

Energean Ελλάδας: Ζημίες και προσωρινό στοπ στην παραγωγή του Πρίνου - Στροφή 1 δισ. σε αποθήκευση CO₂ και πράσινη καινοτομία

Το ενεργειακό αποτελεί θηλιά για την εταιρεία καθώς αυξάνει υπερβολικά το κόστος παραγωγής, εκτινάσσοντας στα ύψη τις ζημιές.

Volvo: Το σχέδιο για την παραγωγή αυτοκινήτων από ανακυκλώσιμα υλικά

Η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία θα επικεντρωθεί στα υβριδικά plug-in αυτοκίνητα.

Hack The Box: Η startup που εκπαιδεύει "αντί-hackers" προχωρά σε εξαγορά και διευρύνει την παρουσία της

Η Hack The Box μετρά πάνω από 3,7 εκατ. μέλη παγκοσμίως και έχει λάβει συνολικά περίπου 70 εκατ. δολάρια σε χρηματοδότηση.

Market In: Περισσότερα καταστήματα, λιγότερα κέρδη

Ο κύκλος εργασιών ξεπέρασε τα 418 εκατ. ευρώ.

Στρατηγική συνεργασία Aegean-IndiGo φέρνει την Ινδία πιο κοντά στην Ελλάδα

Απευθείας σύνδεση Αθήνα με Δελχί και Βομβάη με 14 πτήσεις από τη νέα χρονιά.

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.

Δύο γυναίκες, ένα κρασί, μηδέν αλκοόλ – η ιστορία του αφρώδους Οίνου French Bloom

Η Maggie Frerejean-Taittinger, συν-ιδρύτρια της εταιρίας French Bloom, που ήδη έχει εξασφαλίσει στρατηγική επένδυση από την LVMH, εξηγεί στο Forbes Greece πώς μια startup έκανε το αδύνατο δημιουργώντας ένα super-premium αφρώδη οίνο χωρίς αλκοόλ.