Το διαχρονικό success stοry του καφέ - Ποιοι επενδύουν

Το διαχρονικό success stοry του καφέ - Ποιοι επενδύουν

Της Ξανθής Γούναρη

Ισόβιος αποδεικνύεται ο "έρωτας" των Ελλήνων για τον καφέ, αφού, παρά τις απανωτές κρίσεις των τελευταίων ετών (δημοσιονομική, υγειονομική, ενεργειακή, πληθωριστική), το "πάθος" δεν χάθηκε, αποτυπώνοντας την αναπτυξιακή δυναμική του αγαπημένου ροφήματος.

Βέβαια, η εικόνα της εγχώριας αγοράς του καφέ δεν είναι στατική. Οι συνεχείς και τεράστιες διακυμάνσεις στις τιμές της πρώτης ύλης ωμού/άφρυκτου καφέ, η μετατόπιση των καταναλωτών μεταξύ των διάφορων ειδών καφέ και οι αλλαγές στο πού πίνουμε τελικά τον καφέ μας έχουν δημιουργήσει νέα δεδομένα και προκλήσεις για όλη την αλυσίδα εισαγωγής, επεξεργασίας και εμπορίας, η οποία καλείται να επανεφεύρει τον εαυτό της.

Roller coaster οι τιμές

Η αγορά του καφέ έχει μετατραπεί σε χρηματιστηριακό θρίλερ, με τις τιμές να καταρρίπτουν το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Τα futures (συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης) του Arabica στο ICE (Intercontinental Exchange) εκτινάχθηκαν από τα 1,42 δολάρια ανά λίβρα στις αρχές του 2023 στα 4,30 δολάρια τον Φεβρουάριο του 2025 – το υψηλότερο επίπεδο όλων των εποχών.

Μόνο το 2024, οι τιμές του Arabica σημείωσαν αύξηση 70%, ενώ το πρώτο δίμηνο του 2025 συνέχισαν την εκρηκτική τους πορεία. Όμως ούτε ο Robusta υστερεί: από τα 2.484 δολάρια ανά τόνο τον Νοέμβριο του 2023, εκτοξεύτηκε στα 3.379 δολάρια τον Ιανουάριο του 2024 – αύξηση 53,7% σε λιγότερο από τρεις μήνες.
Στις αρχές Ιουλίου 2025 οι χρηματιστηριακές τιμές του καφέ υποχώρησαν στα 2,89 δολάρια, αλλά παραμένουν 29,3% υψηλότερες από τα αντίστοιχα επίπεδα του 2024.

Οι αναλυτές μιλούν για τέλεια καταιγίδα παραγόντων που οδηγούν στην εκτίναξη των τιμών, με κυριότερο τη μείωση της παραγωγής καφέ σε Βραζιλία και Βιετνάμ λόγω των ακραίων καιρικών φαινομένων που έχει επιφέρει η κλιματική κρίση. Ταυτόχρονα, η ασυμμετρία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης εξαιτίας των χαμηλών αποθεμάτων, τα κερδοσκοπικά παιχνίδια που γίνονται στην εφοδιαστική αλυσίδα και η αύξηση της κατανάλωσης καφέ σε χώρες όπως η Κίνα που, αν και στο παρελθόν δεν είχαν σχέση με το εν λόγω ρόφημα, πλέον, υιοθετώντας τα δυτικά πρότυπα, αλλάζουν στάση, είναι επιπλέον λόγοι που πιέζουν τη ζήτηση και τις τιμές προς τα πάνω στην παγκόσμια αγορά. 

Ανθεκτικότητα

Η χρηματιστηριακή τρέλα μεταφράστηκε σε δραματικές αλλαγές στις τιμές λιανικής και στην ελληνική αγορά. Για παράδειγμα, οι τιμές στον ελληνικό και τον στιγμιαίο καφέ, τις δύο κατηγορίες που κατέχουν το 70% του όγκου πωλήσεων στο οργανωμένο λιανεμπόριο, αυξήθηκαν 14% και 11% αντίστοιχα, ενώ ο ανερχόμενος εσπρέσο –αλεσμένος και σε κάψουλες– εμφανίζει ανατιμήσεις μεσοσταθμικά στο 6%.

Στην εκτός σπιτιού κατανάλωση, σύμφωνα με τα στοιχεία της Numbeo, ένας καπουτσίνο στην Ελλάδα κοστίζει πλέον 3,45 ευρώ κατά μέσο όρο –από 3,30 ευρώ πέρσι–, όσο δηλαδή και στη Γερμανία (3,51 ευρώ), ενώ στην Ιταλία κάποιος πληρώνει 1,68 ευρώ (1,59 ευρώ το 2024), στην Τσεχία 2,69 ευρώ (πέρσι 2,52 ευρώ), στην Τουρκία 2,76 ευρώ (από 2,27 ευρώ το 2024), στη Γαλλία 3,21 ευρώ (3,04 ευρώ πέρσι), στην Πορτογαλία 1,86 ευρώ (1,77 ευρώ το 2024), στην Ολλανδία 3,59 ευρώ (από 3,25 το 2024) και στην Ισπανία 2,02 (από 1,85 ευρώ πέρσι).

Η συνέχιση της επιβολής Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στον καφέ, μέτρο που ξεκίνησε να εφαρμόζεται το 2017 ως έκτακτο στο πλαίσιο της δημοσιονομικής προσαρμογής, χωρίς τελικά να αρθεί ποτέ, δυσχεραίνει ακόμα περισσότερο την κατάσταση για εταιρείες και καταναλωτές, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς.

Υπενθυμίζεται ότι ο ΕΦΚ είναι 3 ευρώ/κιλό στον καβουρδισμένο καφέ, 2 ευρώ/κιλό στον μη καβουρδισμένο (ωμό) καφέ, 4 ευρώ/κιλό στον στιγμιαίο καφέ και 4 ευρώ/κιλό στα παρασκευάσματα με βάση τα εκχυλίσματα, αποστάγματα ή συμπυκνώματα του καφέ ή με βάση τον καφέ.

καφές

Παρά ταύτα, δεν έχει καταγραφεί ακόμη σημαντική αλλαγή στη ζήτηση, μιας και οι καταναλωτές εξακολουθούν να κατατάσσουν τον καφέ στις μικρές καθημερινές στιγμές απόλαυσης που αξίζουν.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι η αγορά του καφέ έχει προσελκύσει, πέρα από τους παραδοσιακούς παίκτες και κολοσσούς, όπως η Coca-Cola HBC ή ο όμιλος Motor Oil, μέχρι και λιανοπωλητές μόδας σαν τη Zara (Inditex), αφού, παρά την πίεση των καταναλωτών λόγω γενικευμένης ακρίβειας, διαβλέπουν ότι η ζήτηση δεν θα υποχωρήσει.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς, τα σημεία παρασκευής και διάθεσης καφέ –από παραδοσιακές καφετέριες έως φούρνους, all-day bars, εστιατόρια και καντίνες– ξεπερνούν σήμερα τις 70.000 επιχειρήσεις πανελλαδικά, επιβεβαιώνοντας την έκταση και τη σημασία του κλάδου για την ελληνική μικρομεσαία επιχειρηματικότητα.

Τι καφέ πίνουμε και πού

Η επιτόπια κατανάλωση καφέ για το 2024 ανήλθε σε περίπου 16.400 τόνους, ενώ η συνολική κατανάλωση (εντός και εκτός σπιτιού) υπολογίζεται στους 41.000 τόνους, σημειώνοντας αύξηση 1,6% σε σύγκριση με το 2023.

Στο κανάλι των σούπερ-μάρκετ ο ελληνικός καφές παραμένει ο κυρίαρχος. Στο σύνολο της περσινής χρονιάς ο ελληνικός καφές, με 7.097 τόνους (επώνυμα προϊόντα και ιδιωτικής ετικέτας), παρέμεινε στην πρώτη θέση σε πωλήσεις, στα 110 εκατ. ευρώ, ωστόσο στην τετραετία 2021-2024 η κατανάλωση καταγράφει μείωση -2%. Ο στιγμιαίος καφές ακολούθησε με 2.900 τόνους, καταγράφοντας αύξηση 2,5% σε όγκο και 2% σε αξία, φτάνοντας επίσης στα 110 εκατ. ευρώ πωλήσεις.

Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα είναι η πορεία του καφέ εσπρέσο, συμπεριλαμβανομένων των καψουλών, που αυξήθηκε κατά 5% σε όγκο και κατά 10% σε αξία, φτάνοντας τους 2.300 τόνους και τα 86 εκατ. ευρώ αντιστοίχως. Στο διάστημα 2021-2024 οι συνολικές πωλήσεις σε όγκο του καφέ εσπρέσο –συμπεριλαμβάνονται οι κάψουλες– αυξήθηκαν 10,8%.

Μόνο ο καφές φίλτρου κατέγραψε υποχώρηση πέρσι, κατά 5% σε όγκο και κατά 4,5% σε αξία, διαμορφώνοντας τις πωλήσεις σε 2.060 τόνους και 36 εκατ. ευρώ.
Ο συνολικός τζίρος της αγοράς καφέ στην Ελλάδα εκτιμάται περί τα 4 δισ. ευρώ. Το 1/8 αυτού του ποσού, περίπου 500 εκατ. ευρώ, αφορά την εντός σπιτιού κατανάλωση, η οποία να σημειωθεί ότι από την πανδημία και μετά καταγράφει συνεχόμενη αύξηση, ενώ τη μερίδα του λέοντος, ήτοι τα 3,5 δισ. ευρώ, κατέχει η κατανάλωση εκτός σπιτιού, με το ταχέως αναπτυσσόμενο trend να είναι ο καφές στο χέρι και τη συντριπτική πλειονότητα να επιλέγει εσπρέσο.

Powered by

EY «ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑΣ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ» ΕΛΛΑΔΟΣ 2025

Ο διαγωνισμός EY «Επιχειρηματίας της Χρονιάς» Ελλάδος 2025 τιμά τους επιχειρηματίες που, μέσα από το όραμα, την επιμονή και τη δημιουργικότητά τους, χτίζουν επιχειρήσεις με μακροπρόθεσμη αξία για την κοινωνία, τους εργαζομένους, τους πελάτες και τους συνεργάτες τους.

δες περισσοτερα

Περισσότερα από Forbes

Intracom Telecom: Προμηθεύει τη SkyTelecom με τεχνολογίες FWA για ασύρματο Gigabit Internet

Η υπηρεσία SkyLink του παρόχου φέρνει ταχύτητες gigabit στα ελληνικά νοικοκυριά.

Η METLEN παρέδωσε στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας τη νέα βιοκλιματική πρόσοψη του ιστορικού κτιριακού συγκροτήματος στο Στρατόπεδο "Στρατάρχη Παπάγου"

Πραγματοποιήθηκε εχθές, στον προαύλιο χώρο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ), η τελετή παράδοσης του έργου της νέας σύγχρονης βιοκλιματικής πρόσοψης του Υπουργείου, μιας εμβληματικής δωρεάς της METLEN.

Η UniCredit ανεβάζει τη συμμετοχή της στην Alpha Bank στο 29,5% με έγκριση της ΕΚΤ

Η UniCredit πιστεύει ακράδαντα στις θετικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας και του τραπεζικού συστήματος της χώρας.

ΙΧ: Με αργά βήματα η διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα

Η ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα συνεχίζει να κινείται ανοδικά, ωστόσο η πορεία της παραμένει συγκρατημένη σε σύγκριση με την υπόλοιπη Ευρώπη.

Engel & Völkers: Δυναμική ανάπτυξη στην ελληνική αγορά

Θετικές διαγράφονται οι προοπτικές μελλοντικών υπεραξιών και ζήτησης

Avramar: Στόχος ένα "αδιάτρητο" σχέδιο εξυγίανσης – Ο κρίσιμος ο Νοέμβριος

Στις 10 Νοεμβρίου κατατίθεται το σχέδιο εξυγίανσης της Avramar στο Πρωτοδικείο Αθηνών.

Προχωρούν οι εργασίες για το ξενοδοχειακό "τρίγωνο" σε Πατησίων, Μάρνης και Γ’ Σεπτεμβρίου

Σε εξέλιξη η ανέγερση των Ibis Styles, Ιbis Budget και Hively Hotel στη θέση του θεάτρου "Αθήναιον" με φορέα το γαλλικό επενδυτικό fund Boissée Finances

Αντίστροφη μέτρηση για το deal ACS-GLS: Λήγει το πρώτο deadline για την εξαγορά του 80%

Η ACS βρίσκεται σε σημείο καμπής, καθώς πλησιάζει η πρώτη από τις δύο προθεσμίες για την άσκηση του call option από τη General Logistics Systems (GLS)- θυγατρική του βρετανικού ομίλου IDS.

Γιάννης Τσιώρης: Η Ελλάδα αλλάζει – και µαζί της οι επιχειρηµατίες που τολµούν

Από µια πρώτη επιχειρηµατική απόπειρα που δεν ευδοκίµησε µέχρι την ίδρυση της InstaShop –µιας πλατφόρµας online delivery που κατέκτησε τη Μέση Ανατολή και οδήγησε σε µία από τις µεγαλύτερες εξαγορές startup µε ελληνικό DNA– ο Γιάννης Τσιώρης χτίζει ιστορίες που εµπνέουν την επόµενη γενιά επιχειρηµατιών. Σήµερα, ως ιδρυτής της Revotech, επιστρέφει µε νέο όραµα.

Arla Foods Ελλάς: Το Lurpak "νοστιμεύει" τζίρο και κέρδη

Τι λέει για την πιστότητα των καταναλωτών η κυρία Άντζελα Κοτρότσου, αντιπρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της Arla Foods Ελλάς. Γιατί ήταν δύσκολη χρονιά το 2024.

Δύο γυναίκες, ένα κρασί, μηδέν αλκοόλ – η ιστορία του αφρώδους Οίνου French Bloom

Η Maggie Frerejean-Taittinger, συν-ιδρύτρια της εταιρίας French Bloom, που ήδη έχει εξασφαλίσει στρατηγική επένδυση από την LVMH, εξηγεί στο Forbes Greece πώς μια startup έκανε το αδύνατο δημιουργώντας ένα super-premium αφρώδη οίνο χωρίς αλκοόλ.