Γιατί θα πληρώσουμε ακριβότερα τα 100 λεωφορεία φυσικού αερίου της Iveco

Γιατί θα πληρώσουμε ακριβότερα τα 100 λεωφορεία φυσικού αερίου της Iveco

Της Ματίνας Χαρκοφτάκη

Ακριβότερα κατά 9% σε σχέση με την αρχική σύμβαση θα κοστίσουν στο ελληνικό δημόσιο τα 100 λεωφορεία φυσικού αεριού της Iveco France, τα οποία προορίζονται για την αναβάθμιση του γηρασμένου στόλου των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υπό τον Χρήστο Σταϊκούρα πρόσφατα έκανε αποδεικτό το αίτημα, που υπέβαλε η Iveco τον περασμένο Μάρτιο για αναπροσαρμογή προς τα πάνω του συνολικού τιμήματος κατά 4,296 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ). Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι το ελληνικό δημόσιο καλείται πλέον να καταβάλλει ποσό άνω των 52 εκατ. ευρώ στην ιταλογαλλική εταιρεία από 47,7 εκατ. ευρώ που αρχικά προβλεπόταν για την προμήθεια 100 αρθρωτών αστικών οχημάτων 18 μέτρων, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG).

Οι λόγοι της αναπροσαρμογής

Η αύξηση στο τίμημα έρχεται μερικούς μήνες αφότου υπογράφηκε το συμφωνητικό ανάμεσα στο υπουργείο Μεταφορών και τη διοίκηση της Iveco τον Φεβρουάριο του 2024. Κύκλοι του υπουργείου με τους οποίους επικοινώνησε το Capital.gr, ανέφεραν ότι η ανατίμηση αποδίδεται στις μεταβολές, που μεσολάβησαν και συντελέστηκαν στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία από την ημερομηνία προκήρυξης του διαγωνισμού τον Οκτώβριο του 2021 μέχρι την ανακήρυξη αναδόχου στο συγκεκριμένο τμήμα στις αρχές του 2023 και τις τελικές υπογραφές ένα χρόνο μετά. Η άνοδος του κόστους σε πρώτες ύλες, ενέργεια και εργατικά χέρια και γενικότερα η κρίση που διήλθαν οι κατασκευαστές οχημάτων το προηγούμενο διάστημα σε συνδυασμό με τις σημαντικές καθυστερήσεις για την κατακύρωση του εν λόγω τμήματος, οδήγησαν την Iveco να αποστείλει επιστολή στις 8 Μαρτίου του 2024, η οποία στη συνέχεια συνοδεύτηκε και με οικονομική ανάλυση της ελεγκτικής PwC, για να αιτιολογήσει το αίτημα για αναπροσαρμογή του τιμήματος κατά +9%.

Η δυσαρέσκεια της Iveco

Κύκλοι της αγοράς σημειώνουν στο Capital.gr ότι η Iveco, η οποία εκπροσωπείται στην ελληνική αγορά από την Παύλος Ι. Κοντέλλης, εδώ και αρκετούς μήνες είχε διατυπώσει στο υπουργείο την έντονη δυσαρέσκειά της για το μεγάλο χρονικό διάστημα των δύο ετών που πέρασαν για την ανακήρυξή της σε προσωρινό ανάδοχο και του επιπλέον ενός έτους μέχρι την τελική υπογραφή της σύμβασης (σύνολο τρία χρόνια) ενώ φέρεται να προειδοποίησε ακόμη και για διακοπή της προμήθειας εάν δεν επιταχυνθούν οι διαδικασίες και δεν μεταβληθεί το τίμημα.

Το ερώτημα που πλέον δημιουργείται είναι εάν αυτή η αύξηση του τιμήματος θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και από άλλες εταιρείες που έχουν υπογράψει συμβάσεις με το ελληνικό δημόσιο, όπως για παράδειγμα η ιταλική Industria Italiana Autobus (ΙIΑ), η οποία είναι ανάδοχος σε άλλο τμήμα του ίδιου διαγωνισμού για την προμήθεια 200 απλών αστικών οχημάτων 12 μέτρων συμπιεσμένου φυσικού αερίου, με την προσφερόμενη τιμή ανά μονάδα να ανέρχεται σε 259.950 ευρώ, ήτοι για το σύνολο το ποσό των 51,9 εκατ. ευρώ (συνολικό ποσό συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 64,467 εκατ. ευρώ).

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχει θέσει το υπουργείο, στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2025 να κυκλοφορούν στους δρόμους και τα 300 νέα λεωφορεία συμπιεσμένου φυσικού αερίου με σημείο εκκίνησης τον προσεχή Σεπτέμβριο.

Ωστόσο μετά την αναπροσαρμογή και την εκ νέου διαδικασία για έγκριση της τροποποιημένης σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, κάτι που σημαίνει επιπλέον καθυστέρηση στην παράδοση των πρώτων λεωφορείων, είναι απορίας άξιο εάν εν τέλει θα ξεκινήσει η παραλαβή στις αρχές του επικείμενου φθινοπώρου.

Περισσότερα από Forbes

Γ. Παράσχης (Πρόεδρος ΣΕΤΕ & Διευθύνων Σύμβουλος ΔΑΑ): Γιατί τα ρεκόρ στον τουρισµό δεν πρέπει να θεωρούνται αυτοσκοπός

Οι προκλήσεις για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας και του θετικού μομέντουμ, οι προβληματισμοί της σεζόν και η πορεία του μεγάλου επενδυτικού προγράμματος στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. "Ο ελληνικός τουρισμός μπορεί να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα, αλλά αυτό δεν θα μπορέσει να γίνει χωρίς καλά σχεδιασμένη στρατηγική". Η διατήρηση και η βελτίωση του "value for money". <b>Συνέντευξη στις Βίκυ Κουρλιμπίνη και Ματίνα Χαρκοφτάκη.</b>.

CVC: Κινητικότητα με συζητήσεις αποεπενδύσεων, διοικητικές αλλαγές και αναδιάρθρωση δανεισμού στη Vivartia

Κινητικότητα εμφανίζεται το τελευταίο διάστημα από πλευράς της CVC Capital Partners, στην οποία ανήκει ο όμιλος τροφίμων και ποτών Vivartia.

Τα πρώτα δείγματα γραφής του Μπουτάρη στην εποχή Γεωργιάδη - Αντετοκούμπο

Το 2023 η Μπουτάρης είχε κύκλο εργασιών 13,19 εκατομμύρια ευρώ, έναντι 1,59 εκατομμυρίων ευρώ το 2022, ενώ τα καθαρά αποτελέσματα ήταν ζημιογόνα κατά 219,43 χιλιάδες ευρώ.

Η εταιρεία κυβερνοασφάλειας που "υπερασπίζεται" ΗΠΑ, Ισραήλ και Ουκρανία και τα $2,5 δισ. της Mastercard

Η Recorded Future εμπλέκεται στις μεγαλύτερες πολεμικές συγκρούσεις στον πλανήτη.

Γιατί η πτώση των πωλήσεων στα είδη πολυτελείας είναι δυσοίωνο σημάδι για την οικονομία

Τα απογοητευτικά αποτελέσματα του κολοσσού LVMH πυροδοτούν ερωτήματα σε σχέση με την καταναλωτική εμπιστοσύνη.

ACS: Το μεγάλο deal με την γερμανική GLS, η αποτίμηση των 370 εκατ. ευρώ και η option για το σύνολο των μετοχών

Έκλεισε το deal, το οποίο ανοίγει την πόρτα για την είσοδο της GLS στην ACS.

Η Amazon "ποντάρει" στους μικρούς πυρηνικούς αντιδραστήρες για τα data centers της

Ο τεχνολογικός κολοσσός προχωρά σε τρεις μεγάλες συμφωνίες για πυρηνική ενέργεια.

United States of America Inc.: Η μυστηριώδης νέα εταιρεία που ίδρυσε ο Έλον Μασκ

Οι βλέψεις του Μασκ για μεγαλύτερη εμπλοκή του στην πολιτική και... η θεωρία συνωμοσίας των "ΗΠΑ Α.Ε.".

petchef: Σχέδια για διεθνή επέκταση και νέες υπηρεσίες για τη startup που φροντίζει τη διατροφή των κατοικίδιων

Στόχος του petchef είναι η προσφορά ποιοτικών, υγιεινών και θρεπτικών γευμάτων, βασισμένων σε συστατικά που είναι κατάλληλα ακόμα και για ανθρώπινη κατανάλωση.