Του Γιώργου Λαμπίρη
Κινήσεις επί κινήσεων έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια από πλευράς της PepsiCo Hellas προκειμένου η εταιρεία να καταφέρει να αναζωογονήσει τη συνολική της παρουσία στην ελληνική αγορά και κυρίως να "καλύψει" την αδυναμία που παρουσιάζει στα αναψυκτικά έναντι του ανταγωνισμού της.
Στις κινήσεις όμως που υλοποίησε ήταν και η συγχώνευση της PepsiCo με την Tasty Foods τον Δεκέμβριο του 2020 με απορρόφηση της Pepsico HBH Μ. ΕΠΕ από την Tasty Foοds και την μετονομασία της τελευταίας σε PepsiCo Ελλάς Μονοπρόσωπη ΑΒΕΕ. Πρωτοβουλία που ήρθε ουσιαστικά να βάλει στην άκρη τις εγγενείς αδυναμίες που παρουσίασε η PepsiCo Ήβη. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2019 η PepsiCo-Ήβη, πριν δηλαδή απορροφηθεί από την Tasty, είχε πωλήσεις 44,7 εκατ. ευρώ, με ζημίες 8,58 εκατ. ευρώ, έναντι πωλήσεων 43,79 εκατομμυρίων το 2018 με ζημίες μετά από τους φόρους στα 10,68 εκατ. ευρώ.
Η κίνηση απορρόφησης της PepsiCo-Ήβη από την Tasty είχε καθαρά στόχο να φέρει στο προσκήνιο τον ισχυρό πυλώνα των σνακ, έναντι αυτού των αναψυκτικών όπου η εταιρεία παρουσίαζε εμφανείς αδυναμίες τα τελευταία χρόνια, προσφέροντας με αυτόν τον τρόπο μία ουσιαστική λύση οικονομικής εξυγίανσης. Πρόκειται για μία πρωτοβουλία που έφερε την επίτευξη οικονομιών κλίμακας, τη μείωση των εξόδων διαχείρισης, την ενίσχυση της Pepsi συνολικά στην Ελλάδα μέσω μίας ενιαίας πλέον επιχειρηματικής οντότητας, στο έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον της εγχώριας αγοράς. Mετά τη συγχώνευση των δύο εταιρειών, ο τζίρος της Tasty από τα 120,8 εκατομμύρια ευρώ του 2020 ανήλθε στα 170,9 εκατομμύρια ευρώ το 2021 (πλέον ως PepsiCo Hellas).
Ο εταιρικός μετασχηματισμός ωστόσο με τη συγχώνευση των δύο εταιρειών φάνηκε να αποδίδει στη χρήση 2022 το μικτό κέρδος ανήλθε σε 83,58 εκατ. ευρώ, έναντι 77,39 εκατ. ευρώ το 2021. Η εν λόγω αύξηση που προσεγγίζει το 8% οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αισθητή αύξηση πωλήσεων. Εν προκειμένω, οι πωλήσεις κατόρθωσαν να σπάσουν το "φράγμα" των 200 εκατ. ευρώ, αγγίζοντας τα 201,17 εκατ. ευρώ, έναντι 170,93 εκατ. ευρώ το 2021, αυξημένες κατά 30,24 εκατ. ευρώ ή κατά ποσοστό 17,69%.
Στην Ελλάδα η PepsiCo Ελλάς διαθέτει προϊόντα όπως τα Lays, Pepsi, Lipton Ice Tea, Ruffles, Doritos, Cheetos, Quaker, Ήβη, Tasty, Seven up.
Μείωση μεριδίων στην Pepsi Cola το 2023 και το 2024
Παρόλ’ αυτά ο τομέας των αναψυκτικών συνεχίζει να χάνει δυναμική από έτος σε έτος, όπως προκύπτει από μερίδια αγοράς που έχουμε στη διάθεσή μας. Έτσι, η PepsiCo που είναι παγκοσμίως γνωστή για την κυριαρχία της στην κατηγορία της Cola, στην Ελλάδα εμφανίζεται να χάνει μερίδιο αγοράς σε όγκο πωλήσεων τόσο το 2023 όσο και το 2024. Ενώ το 2022 πούλησε συνολικά στη χώρα μας 12.137.969 λίτρα στο σύνολο των προϊόντων Cola που διαθέτει, το 2023 οι πωλήσεις της σε όγκο μειώθηκαν στα 11.544.032, καταγράφοντας πτώση κατά 4,9%. Η πτώση φαίνεται ότι συνεχίστηκε και στο πρώτο τρίμηνο του 2024 σύμφωνα με τα στοιχεία αγοράς που έχει στη διάθεσή του το Capital, φτάνοντας στο -17,9% από τα 2.678.448 λίτρα πέρυσι στα 2.198.815 λίτρα φέτος.
Στην κλασική Pepsi Cola οι πωλήσεις μειώθηκαν από 3.049.531 σε 2.787.733 λίτρα από το 2022 στο 2023 με ποσοστό πτώσης 8,6%, στην Pepsi Max (πλέον Pepsi Zero Sugar) οι πωλήσεις από 7.349.151 λίτρα μειώθηκαν σε 7.129.533 με πτώση 3% και στην Pepsi Twist από 1.739.280 λίτρα κατήλθαν σε 1.626.755, κινούμενες με συρρίκνωση κατά 6,5%. Η πτωτική πορεία συνεχίστηκε για τις επιμέρους κατηγορίες Cola και στο πρώτο τρίμηνο του 2024 για την Pepsi με -27,4% για την κλασική Pepsi Cola, -15,3% για την Pepsi Max (πλέον Pepsi Zero Sugar) και με -13,5% για την Pepsi Twist συγκρίνοντας με την αντίστοιχη περίοδο του 2023.
Η επαναφορά παραγωγής της Ήβη στην Ελλάδα
Στις στρατηγικές κινήσεις για την ενίσχυση της εικόνας της αλλά και για την δημιουργία οικονομικών κλίμακας, μειώνοντας το μεταφορικό κόστος αλλά και φέρνοντας πίσω στην Ελλάδα την παραγωγή ενός προϊόντος με ειδικό συμβολισμό για την εγχώρια αγορά αναψυκτικών, ήταν η επιστροφή της παραγωγής της Ήβη στο εργοστάσιο της Λουξ στην Αγριά Μαγνησίας. Συνεργασία, η οποία ωστόσο μετά τη λήξη της σύμβασης μεταξύ των δύο πλευρών δεν αναμένεται να συνεχιστεί, δεδομένου ότι η ΕΨΑ πλέον έχει περάσει σε μία νέα εποχή μετά την εξαγορά της πλεοψηφίας των μετοχών της από το fund Καραμούζη και ποντάρει σε μεγαλύτερες ποσότητες παραγωγής για λογαριασμό της και όχι για τρίτους, όπως συνέβη στην περίπτωση της Ήβη.
Πρωτοβουλία με μάρκετινγκ χαρακτηριστικά ήταν η πρόσφατη μετονομασία της Pepsi Max σε Pepsi Zero Sugar, η οποία αποτελεί μέρος της παγκόσμιας στρατηγικής του ομίλου Pepsi, προκειμένου να αναδείξει την παραγωγή προϊόντων χωρίς ζάχαρη και ταυτόχρονα να εναρμονιστεί με τις διατροφικές τάσεις της εποχής για προϊόντα χαμηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη.
H διακοπή λειτουργίας των δύο εργοστασίων και οι συσσωρευμένες ζημίες
Yπενθυμίζουμε πάντως ότι στο πλαίσιο προσπαθειών εξυγίανσης που έγιναν για τον τομέα των αναψυκτικών της, ήδη από το 2014 η διοίκηση της τότε PepsiCo-Ήβη φερόταν να αναζητά τρόπους ώστε να διατηρήσει την παρουσία των σημάτων της στην ελληνική αγορά, ακόμα και μέσω εμφιαλωτή για την παραχώρηση άδειας χρήσης και παραγωγής των προϊόντων της. Είχε προηγηθεί στις αρχές του 2013 το κλείσιμο του εργοστασίου εμφιάλωσης νερού στο Λουτράκι. Δύο χρόνια αργότερα, η εταιρεία αποφάσιζε να πράξει το ίδιο με την κεντρική μονάδα παραγωγής των προϊόντων της στα Οινόφυτα Βοιωτίας η οποία ξεκίνησε τη λειτουργία της το 1998.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2016, όταν η Pepsi αποφάσισε να κλείσει το εργοστάσιο παραγωγής αναψυκτικών στα Οινόφυτα, οι πωλήσεις ήταν 50,666 εκατ. ευρώ ενώ εμφάνισε ζημιές 13 εκατ. ευρώ και σύνολο σωρευμένων ζημιών 153 εκατ. ευρώ. Ενώ το 2013, όταν έκλεισε το εργοστάσιο στο Λουτράκι, οι πωλήσεις της PepsiCo κυμαίνονταν στα 70 εκατ. ευρώ από 86,295 εκατ. ευρώ που ήταν το 2012, με τις ζημιές να αγγίζουν τα 16,6 εκατ. ευρώ και τα 18,573 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Η θυγατρική της Pepsi στη χώρα μας ωστόσο κατάφερε μετά τη διακοπή της παραγωγής του νερού Ήβη-Λουτράκι και κατόπιν συζητήσεων με αρκετούς ενδιαφερόμενους, να πετύχει την πώληση του εργοστασίου της αργότερα στην NU Aqua για την παραγωγή του νερού Eonio στην περιοχή του Λουτρακίου.