Metro-My market: Πώς θα φτάσουν τζίρο 1,65 δισεκατομμυρίων ευρώ

Metro-My market: Πώς θα φτάσουν τζίρο 1,65 δισεκατομμυρίων ευρώ

Του Γιώργου Λαμπίρη

Ανοδική ήταν η πορεία του τζίρου για τον όμιλο Metro το 2023, καθώς ανήλθε στα 1,59 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των καταστημάτων Metro Cash & Carry, My market, των ηλεκτρονικών τους καταστημάτων, του καταστήματος που διατηρεί ο όμιλος στην Κύπρο και των πρατηρίων καυσίμων που διαχειρίζεται η επιχείρηση, αποτελώντας τον μεγαλύτερο ανεξάρτητο πρατηριούχο στη χώρα. 

Σε ό,τι αφορά το EBITDA του 2023 έφτασε στα 77,5 εκατομμύρια ευρώ (60,5 εκατ. το 2022), ενώ 31 εκατ. ευρώ ήταν τα κέρδη προ φόρων (28,4 εκατ. ευρώ το 2022). Εξηγώντας τη σημαντική αύξηση του EBITDA το 2023 σε αντίθεση με τα κέρδη προ φόρων, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Αριστοτέλης Παντελιάδης αιτιολόγησε το γεγονός, λέγοντας ότι επηρεάζουν τα αποτελέσματα του ομίλου οι αυξημένοι τόκοι, οι οποίοι δεν περιλαμβάνονται στο EBITDA, αλλά στα κέρδη προ φόρων και εκτίμησε ότι φέτος αναμένεται να κορυφωθεί η επίδραση των τόκων. Εν συνεχεία προέβλεψε ότι θα υπάρξει σταδιακή αποκλιμάκωση με βάση και τις εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. 

Επιδίωξη για φέτος είναι να αγγίξει ο τζίρος τα 1,65 δισεκατομμύρια ευρώ, λαμβάνοντας ώθηση από τα νέα σημεία πώλησης, την ενεργειακή αναβάθμιση των εγκαταστάσεων, τη μεγάλη ιδιόκτητη ακίνητη περιουσία αλλά και τις επενδύσεις σε τεχνολογία.

Η ανάπτυξη και τα νέα καταστήματα για My market και Metro Cash & Carry

Σημειώνεται ότι τα My market ήταν οριακά πτωτικά κατά 0,1% σε τζίρο το 2023, ενώ τα Metro Cash & Carry κινήθηκαν ανοδικά κατά 0,4%. Ο κύριος Παντελιάδης επισήμανε ότι τα Cash & Carry διατηρούν μερίδιο κοντά στο 50% της αγοράς και τόνισε ότι στόχος είναι να μεγαλώσει ακόμα περισσότερο σε αυτή την αγορά. Για φέτος είναι προγραμματισμένη η δημιουργία ενός νέου καταστήματος Metro Cash & Carry στη Δράμα καθώς και ενός dark store εξυπηρέτησης παραγγελιών 1.200 τ.μ. στην Πάτρα. Σε ό,τι αφορά τα Cash & Carry, με τη λειτουργία του καταστήματος στη Δράμα, ολοκληρώνεται η επέκταση στην ηπειρωτική Ελλάδα και το ενδιαφέρον στρέφεται αποκλειστικά στα νησιά. 

Σε ό,τι αφορά τα My market, φέτος βρίσκεται σε εξέλιξη ένα ευρύ πλάνο ανακαινίσεων. Ως προς τα νέα σημεία, προβλέπεται ότι θα λειτουργήσουν περί τα 25 νέα καταστήματα franchise, Μy market Local, ενώ στο τέλος του 2023 ο συνολικός αριθμός των συγκεκριμένων καταστημάτων ήταν 13. "Δεχόμαστε περίπου 100 αιτήματα από ενδιαφερόμενους για το franchise, ωστόσο προσπαθούμε να εντοπίσουμε ανθρώπους που να ταιριάζει η φιλοσοφία τους με τη δική μας, καθότι θα πρέπει όχι μόνο να επενδύσουν χρήματα, αλλά και να εργαστούν σκληρά για να λειτουργεί αποτελεσματικά το κατάστημά τους”.

Η πρόβλεψη για το 2024, όπως προείπαμε, είναι ότι ο κύκλος εργασιών του ομίλου Metro θα ανέλθει σε περίπου 1,65 δισεκατομμύρια ευρώ, συνεχίζοντας την ανάπτυξή του παρά τη μείωση του πληθωρισμού. "Εκτίμησή μας είναι ότι και σε επίπεδο κερδοφορίας θα καταγράψουμε περαιτέρω ανάπτυξη, αντίστοιχη με εκείνη του 2023”.

Από πού προέρχονται τα κέρδη

Παρά το γεγονός ότι όπως ο ίδιος είπε, τα κέρδη προ φόρων θεωρούνται υγιή για τον κλάδο των σούπερ μάρκετ, το ποσοστό κερδοφορίας είναι "μόλις 2% επί του τζίρου, όταν σε διεθνές επίπεδο το 3% θεωρείται το κατώτατο όριο και το 4% μία καλή επίδοση. Στην Ελλάδα έχουμε ένα πολύ ανελαστικό περιβάλλον και γι’ αυτό όλες οι εταιρείες του κλάδου έχουν αρκετά χαμηλά κέρδη. Θεωρώ ότι είμαστε από τις πιο πετυχημένες επιχειρήσεις σε κερδοφορία μεταξύ των σούπερ μάρκετ, αλλά νομίζω ότι έχουμε ακόμα πολύ δρόμο να διανύσουμε”. 

Αναλύοντας τους παράγοντες που φέρνουν την κερδοφορία για τον όμιλο Metro, ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, σημείωσε ότι οι σημαντικές επενδύσεις που πραγματοποιούνται, αποδίδουν. Ταυτόχρονα στάθηκε στο μεγάλο ποσοστό ιδιόκτητων καταστημάτων που διατηρεί η επιχείρηση σε σύγκριση με αυτά που μισθώνει, αλλά και στο γεγονός ότι η Metro έχει επενδύσει σημαντικά στην εξοικονόμηση ενέργειας και αξιοποιεί την τεχνολογία για την αύξηση της παραγωγικότητας. Ειδικότερα οι επενδύσεις αυξάνονται σταθερά από έτος σε έτος, ενώ για το 2024 οι προγραμματισμένες επενδύσεις ανέρχονται στα 60 εκατομμύρια ευρώ, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων κατευθύνεται σε ακίνητα με σκοπό την επέκταση του δικτύου καθώς και στο σύνολο των τομέων λειτουργίας. 

Οι συνολικές επενδύσεις τετραετίας, που ήδη ξεκίνησαν να υλοποιούνται από το 2023, θα αγγίζουν το ποσό των 280 εκατομμυρίων ευρώ. Το ποσό αυτό περιλαμβάνει τη δημιουργία νέας αποθήκης στον Ασπρόπυργο και 100-120 νέα καταστήματα, η πλειοψηφία των οποίων θα είναι franchise καταστήματα My market Local. "Τα τελευταία χρόνια ανοίγουμε λίγα καταστήματα. Γιατί θέλει πολύ χρόνο και διαδικασίες η λειτουργία ενός νέου καταστήματος. Αυτή τη στιγμή έχουμε στη διάθεσή μας 16 οικόπεδα, τα οποία είτε βρίσκονται σε φάση αδειοδότησης, είτε χτίζονται και τα επόμενα χρόνια θα γίνουν καταστήματα”.

Καθοριστικός είναι ο ρόλος που διαδραματίζουν τα ιδιόκτητα ακίνητα, καθορίζοντας τα αποτελέσματα της εταιρείας. Πιο συγκεκριμένα, το 100% της έδρας της, το 96% των χώρων διανομής, το 58% των τετραγωνικών του δικτύου καταστημάτων είναι ιδιόκτητα. "Σε έναν καιρό όπου τα ενοίκια έχουν πάρει την ανηφόρα και δεν φαίνεται ότι θα σταματήσουν να αυξάνονται, το γεγονός ότι έχουμε μεγάλη ακίνητη περιουσία μας δίνει ένα σημαντικό πλεονέκτημα”, τόνισε ο κύριος Παντελιάδης. 

Στο πλάνο της Metro είναι να δημιουργήσει νέο κέντρο διανομής στον Ασπρόπυργο, μέσω του οποίου θα αντικαταστήσει το κέντρο διανομής που διαθέτει ο όμιλος στη Μάνδρα Αττικής. Η νέα αποθήκη θα έχει επιφάνεια περί τα 40.000 τετραγωνικά μέτρα, έναντι 20.000 τ.μ. που είναι αυτό της Μάνδρας. Επίσης νοικιάζει και ένα ακόμα κέντρο διανομής 4.000 τ.μ. στον Ασπρόπυργο, το οποίο θα μεταφερθεί και αυτό στο νέο κέντρο που θα δημιουργηθεί. "Είναι κάτι που ψάχνουμε καιρό και ελπίζουμε ότι είμαστε κοντά στο να συμφωνήσουμε για την απόκτηση του οικοπέδου”. 

Επιπλέον θα δημιουργήσει ένα μικρό κέντρο διανομής κοντά στο κέντρο της Αθήνας, από όπου θα εξυπηρετούνται όλες οι παραγγελίες που αποστέλλονται από τα καταστήματα Metro Cash & Carry στα νησιά καθώς και το e-shop της Αττικής, προκειμένου να μην επιβαρύνεται η λειτουργία των καταστημάτων. 

Επενδύσεις στην εξοικονόμηση ενέργειας – Κέρδος 7 εκατ. το 2023

Σε ό,τι αφορά την εξοικονόμηση ενέργειας, ξεκίνησε ήδη να επενδύει από το 2015 και με έτος βάσης το 2017, έχει πετύχει ήδη εξοικονόμηση 38% στα καταστήματα του δικτύου καθώς κατάφερε να εξοικονομήσει 192.000 μεγαβατώρες. Μόνο για το 2023, περιόρισε την κατανάλωση κατά 40.000 μεγαβατώρες, κάτι που αντιστοιχεί σε ποσό εξοικονόμησης που αγγίζει τα 7 εκατ. ευρώ. Ένα μέρος της εξοικονόμησης προέρχεται από την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών, ωστόσο το μεγαλύτερο μέρος της εξοικονόμησης προήλθε από επενδύσεις σε τομείς όπως ο φωτισμός, τα ψυγεία, η χρήση θερμότητας που αυτοπαράγεται. 

Τι μισθούς δίνει στους εργαζόμενους

Σε ό,τι αφορά τους εργαζόμενους, η εταιρεία δίνει κατώτατο μισθό 900 ευρώ μεικτά για τους νεοεισερχόμενους υπαλλήλους στα καταστήματα, ενώ προσφέρει επιδόματα θέσεων και bonus παραγωγικότητας, όπου εφόσον κάποιος πετύχει στόχους στον τομέα του, επιβραβεύεται με το επίδομα επίτευξης στόχου. Το 2023 ο όμιλος πραγματοποίησε αυξήσεις στο προσωπικό, που ανέρχονται συνολικά στα 14 εκατομμύρια ευρώ και αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο μέσος μισθός στα καταστήματα να είναι αυτή τη στιγμή 1.188 ευρώ και στα γραφεία 1.610 ευρώ, εξαιρουμένων των διευθυντικών στελεχών. 

Σημαντικό μέρος της σχέσης με τους εργαζόμενους αποτελεί η εκπαίδευση, όπου μεταξύ άλλων ο όμιλος Metro συνεργάζεται με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών με περισσότερες από 53.000 ώρες εκπαίδευσης το 2023. Στις έξτρα παροχές συγκαταλέγονται το συμβόλαιο υγείας καθώς και το πρόγραμμα ασφάλισης αλλά και εταιρικά αυτοκίνητα, καθώς και έκπτωση για τις αγορές τους από τα καταστήματα της αλυσίδας. Ταυτόχρονα, ο όμιλος παρέχει γραμμή ψυχολογικής υποστήριξης για το προσωπικό. 

Ο κ. Παντελιάδης επισήμανε ανάμεσα σε άλλα, ότι ο ρυθμός αποχώρησης προσωπικού από την εταιρεία κινείται σε υψηλό ποσοστό, καθώς έχει επιστρέψει στα προ Covid επίπεδα, υπερβαίνοντας το 20% ετησίως. "Πολλοί άνθρωποι λόγω και της νοοτροπίας της νέας γενιάς αλλά και λόγω της ανάπτυξης της οικονομίας που φέρνει το άνοιγμα νέων θέσεων εργασίας, φεύγουν και ψάχνουν μία άλλη δουλειά. Χρειάστηκε να κάνουμε 2.300 προσλήψεις και παρ’ όλ’ αυτά δεν καλύψαμε όλα τα κενά”. 

THE FUTURE OF DRIVING

Οταν η πολυτέλεια συναντά την τεχνολογική υπεροχή

Περισσότερα από Forbes

Τι προμηνύει η "μαύρη αγορά" των τερματικών της Starlink στο Ιράν

Θα μπορούσε να σπάσει το ψηφιακό σιδηρούν παραπέτασμα της Ισλαμικής Δημοκρατίας.

Τα νέα καταστήματα των μεγαλύτερων λιανεμπόρων στην Ελλάδα - Άφιξη Nike στη Στοά Αρσακείου

Στη διάρκεια του τρίτου τριμήνου λειτούργησαν 28 νέα καταστήματα στις βασικές εμπορικές αγορές της Αθήνας.

kleesto: Από την Ελλάδα στο Μαϊάμι και στην Καραϊβική η start up που αυτοματοποιεί τον τουρισμό

Η εταιρεία αναμένεται σύντομα να ανακοινώσει μια νέα στρατηγική συνεργασία στον τομέα του yachting.

Cosmos Sport: Από ένα κατάστημα 40 τετραγωνικών το ’82, όμιλος 200 εκατομμυρίων το ‘24

Φέτος το έμψυχο δυναμικό του Cosmos Group αγγίζει τα 2.000 άτομα ενώ στο πλάνο για τα έτη 2025-2029 είναι να ανοίγει 10 καταστήματα ετησίως σε Ελλάδα και Κύπρο.

Κινεζικές εταιρείες αυτοκινήτου που μπήκαν με αξιώσεις στην ελληνική αγορά - Τα μερίδια των "παικτών"

Μερίδια από τις ευρωπαϊκές εταιρείες αυτοκινήτων αποσπούν το τελευταίο διάστημα οι κινεζικές.

Η OpenAI απειλεί τα "παραδοσιακά" έσοδα της Google

Τα έσοδα από την Google Search πιθανόν θα μειωθούν μακροπρόθεσμα λόγω των νέων μοντέλων Τεχνητής Νοημοσύνης.

Fund Managers: Γιατί το 2025 θα είναι καλύτερο για τις ελληνικές startups

Το ελληνικό οικοσύστημα startups παρουσιάζει σταθερή ανάπτυξη και αυξανόμενες προοπτικές.

MLS: Έτσι ναυάγησε η εταιρεία που ήθελε να γίνει ελληνική Apple

Από τις μεγάλες προσδοκίες στην κατρακύλα δίχως φρένο. Οι λάθος χειρισμοί και οι αδέξιες στρατηγικές κινήσεις που την οδήγησαν στο χείλος του γκρεμού.

Wealthyhood: Στρατηγικές συνεργασίες και επέκταση στη νότια Ευρώπη μέσα στο 2025

Η εταιρεία έχει εξασφαλίσει την άδεια λειτουργίας από την Ελληνική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.

Η παλιά και η νέα SATO: Η λύση της εταιρείας και η νέα εποχή

H επικοινωνιακή ιστορία της SATO βασίστηκε στο διάσημο για την εποχή διαφημιστικό μότο "Ή κάτω ή SATO".

Επένδυση 200 εκατ. ευρώ στην είσοδο της πόλης του Πειραιά από την DKG Development

Η "πράσινη" γειτονιά θα περιλαμβάνει πάνω από 750 serviced apartments, καταστήματα και χώρους γραφείων.