Max Perry: Από το success story, στην κρίση και τη συρρίκνωση του δικτύου

Max Perry: Από το success story, στην κρίση και τη συρρίκνωση του δικτύου

Της Ελευθερίας Πιπεροπούλου

Αποτελεί ένα ακόμα παράδειγμα μιας ελληνικής οικογενειακής επιχείρησης που κατάφερε, μέσα σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα, να εξελιχθεί σε… success story. Ο λόγος για τη Max Perry, τις χειροποίητες σοκολάτες της οποίας, λίγο-πολύ τις έχουμε απολαύσει οι περισσότεροι από εμάς.

Πριν από χρόνια, προτού η χώρα μας βιώσει τη βαθιά οικονομική κρίση, η Αθήνα άρχισε ξαφνικά να γεμίζει από καταστήματα της γνωστής αλυσίδας ζαχαροπλαστείων, που υποσχόταν οικονομικά προσιτή, υψηλής ποιότητας και 100% χειροποίητη σοκολάτα. Αξίζει να σημειωθεί ότι σημαντικό ρόλο στην επιτυχία του concept των Max Perry έπαιξαν και οι γυάλινες προσόψεις των καταστημάτων, που επέτρεπαν στους καταναλωτές να παρακολουθούν όλη τη διαδικασία της παρασκευής των γλυκών.

Σήμερα, ωστόσο, η εικόνα είναι λίγο… διαφορετική. Ο ίδιος ο Δημήτρης Κυπαρισσάκης -ο άνθρωπος που κρύβεται πίσω από το εν λόγω success story- είχε παραδεχτεί πριν από λίγα χρόνια ότι στα χρόνια της ύφεσης στη χώρα μας και εν μέσω της τεράστιας μείωσης της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, ο τζίρος της εταιρείας είχε συρρικνωθεί κατά 50%, ενώ στο ίδιο ποσοστό είχαν ανέλθει και οι περικοπές στο προσωπικό, "με πόνο καρδιάς”, όπως είχε πει ο ίδιος.

Το Capital.gr ζήτησε από τη Max Perry να ενημερωθεί για τα σημερινά οικονομικά δεδομένα της εταιρείας, όμως το αίτημά μας δεν έγινε αποδεκτό. Η εταιρεία Chocolateries A.E., όπως μετονομάστηκε το 2016 η "Max Perry International Α.Ε. Παραγωγής και Διάθεσης Ειδών Σοκολατοποιΐας και Ζαχαροπλαστικής”, δεν έχει δημοσιεύσει αποτελέσματα από το 2013. Βάσει των τελευταίων οικονομικών καταστάσεων που δημοσιεύονται στο ΓΕΜΗ, η εταιρεία εμφάνιζε το 2013 κύκλο εργασιών 4,3 εκατ. ευρώ, έναντι 2,5 εκατ. ευρώ της χρήσης 2012, και καθαρά κέρδη 290 χιλ. ευρώ, έναντι 256 χιλ. του 2012. 

Η διακοπή συνεργασιών

Την ίδια ώρα, το δίκτυο της Max Perry εμφανίζεται αποδυναμωμένο, κάτι που, ωστόσο, μπορεί να μην οφείλεται αποκλειστικά σε οικονομικά προβλήματα αλλά σε διάφορους λόγους, συμπεριλαμβανομένων και διαφωνιών, που φαίνεται πως οδήγησαν στη διακοπή της συνεργασίας μεταξύ της εταιρείας και ανεξάρτητων επιχειρηματιών που δούλευαν κάποια από τα καταστήματα franchising.

Όπως προκύπτει από τη δημοσιογραφική έρευνα, μια τέτοια εξέλιξη φαίνεται πως υπήρξε με τα καταστήματα Max Perry σε Γαλάτσι και Χαλάνδρι, τα οποία σήμερα συνεχίζουν να λειτουργούν σαν ζαχαροπλαστεία, αλλά έχουν αλλάξει επωνυμία (σ.σ.: στο Χαλάνδρι εξακολουθεί να λειτουργεί Max Perry στη Λεωφ. Πεντέλης). Ο ίδιος επιχειρηματίας λειτουργούσε κατάστημα Max Perry και στην Αγία Παρασκευή, αλλά το συγκεκριμένο έχει πλέον κλείσει τελείως. Σημειωτέον πως στην Αγία Παρασκευή λειτουργεί σήμερα Max Perry σε διαφορετική διεύθυνση και με διαφορετικό ιδιοκτήτη. 

Με ανακοίνωσή της το 2017, η Max Perry απαντούσε σε τότε δημοσιεύματα περί "λουκέτων” σε καταστήματά της ως εξής: "Κανένα ‘λουκέτο’ δεν έχει υπάρξει σε κανένα κατάστημα της αλυσίδας μας, πολλώ μάλλον λόγω κρίσης. Ως γνωστόν, η επιχείρησή μας αναπτύσσεται και δραστηριοποιείται στην οικεία αγορά και με τη μέθοδο της δικαιόχρησης (franchising) συνεργαζόμενη με τρίτους ανεξάρτητους επιχειρηματίες. Διάφοροι λόγοι, δύνανται να τερματίσουν αυτές τις επιχειρηματικές σχέσεις, για τις οποίες, εφόσον οι σχετικοί λόγοι είναι νομικοί, επιλαμβάνονται πάντα οι αρμόδιες αρχές, ώστε να ‘λάμψει’ η αλήθεια, η οποία δικαιώνει τους κόπους και τις προσπάθειές μας τόσων ετών, για την ανάδειξή μας ως της μοναδικής στην Ελλάδα σύγχρονης αλυσίδας καταστημάτων με είδη σοκολάτας και ζαχαροπλαστικής”.

Παρόμοια είναι η περίπτωση και του καταστήματος στη Νέα Ιωνία, όπου επίσης διακόπηκε η συνεργασία του ιδιοκτήτη με τη Max Perry και πλέον λειτουργεί σαν ζαχαροπλαστείο με διαφορετική, επίσης, επωνυμία.

Από την έρευνα προκύπτει ότι τα τελευταία χρόνια έχουν κλείσει επίσης τα καταστήματα σε Χαϊδάρι, Αγία Βαρβάρα και Άλιμο, όπου πλέον λειτουργούν τελείως διαφορετικές επιχειρήσεις που ανήκουν σε διαφορετικούς ιδιοκτήτες, στον Νέο Κόσμο, όπου μεταφέρθηκε άλλο ζαχαροπλαστείο διαφορετικής ιδιοκτησίας, στο Κερατσίνι και στο Ίλιον. Επίσης, έχουν κλείσει και τα καταστήματα στην Πάτρα, στη θέση του ενός εκ των οποίων, όπως πληροφορηθήκαμε, ετοιμάζεται να ανοίξει και πάλι ζαχαροπλαστείο. 

Όπως προκύπτει από την ιστοσελίδα της εταιρείας, το δίκτυο της Max Perry αποτελείται πλέον από 16 καταστήματα. Πάντως, βάσει δημοσιευμάτων της ίδιας της εταιρείας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, φαίνεται ότι αυτήν την περίοδο επιχειρείται μια διαδικασία ανανέωσης και ανακαίνισης καταστημάτων της, όπως του Νέου Ηρακλείου, του Αιγάλεω και της Καλλιθέας, με το τελευταίο να μεταφέρεται μάλιστα σε νέα διεύθυνση. 

Το ξεκίνημα και η… εκτόξευση 

Η εταιρεία ξεκίνησε με ένα μικρό εργαστήριο στον Πειραιά και μέσα σε λίγα χρόνια κατάφερε να επεκταθεί σε όλη την Αττική. Ο ιδρυτής της έχει πει ότι όραμά του ήταν να κάνει τη σοκολάτα προσιτή σε όλους.

Ο Δημήτρης Κυπαρρισάκης γεννήθηκε στον Πειραιά, ως το όγδοο παιδί μιας οικογένειας με εννέα παιδιά, ωστόσο η καταγωγή του είναι από την Κρήτη. Οι γονείς του έφυγαν από το νησί για βιοποριστικούς λόγους και εγκαταστάθηκαν στα Μανιάτικα του Πειραιά. Λόγω σοβαρών οικονομικών προβλημάτων, ήταν αναγκασμένος να δουλεύει από παιδί, όπως και όλα τα αδέρφια του. Μέχρι να καταφέρει να γίνει ο "βασιλιάς της σοκολάτας”, όπως τον αποκαλούν, εργάστηκε σε κουρείο, σε κρεοπωλείο και αργότερα ως μετρ και μπάρμαν. Όπως έχει πει, ήθελε να σπουδάσει Νομική, αλλά δεν τα κατάφερε. 

Τον κόσμο της σοκολάτας τον γνώρισε στις αρχές της δεκαετίας του ’90, όταν κάποιος γνωστός του τού πρότεινε να πουλά τα χειροποίητα σοκολατάκια που έφτιαχνε στη βιοτεχνία του στη Νέα Σμύρνη. Όπως έχει πει σε παλαιότερη συνέντευξή του, για δέκα χρόνια πουλούσε τα σοκολατάκια πόρτα-πόρτα σε ζαχαροπλαστεία, ταξιδεύοντας με ένα φορτηγάκι σε όλη την Ελλάδα.

Εκεί κατάλαβε ότι υπήρχε ένα κενό στον χώρο της σοκολάτας στην Ελλάδα, αφού οι περισσότερες σοκολάτες είναι εισαγόμενες και ακριβές. Έτσι, στις αρχές του 2000, όταν η βιοτεχνία στη Νέα Σμύρνη έκλεισε λόγω συνταξιοδότησης των ιδιοκτητών, αποφάσισε να κάνει το… βήμα. Ωστόσο, το πρώτο του επιχειρηματικό ρίσκο απέτυχε, καθώς, όπως έχει πει, δεν είχε την απαραίτητη εμπειρία στο κομμάτι της παραγωγής. 

Λένε, όμως, ότι ο επιμένων… νικά και ο κ. Κυπαρισσάκης το απέδειξε με το παραπάνω, αφού το 2005 αποφάσισε να δοκιμάσει και πάλι, κάνοντας ένα καινούριο βήμα με μια μικρή βιοτεχνία στον Πειραιά που πουλούσε μόνο στη χονδρική. Αυτή η βιοτεχνία έμελλε τελικά να γίνει η "αυτοκρατορία” Max Perry. Όπως έχει πει, στο κτίριο υπήρχε ένας μικρός χώρος 15-20 τ.μ. που αποφάσισε να τον μετατρέψει σε πρατήριο. Αυτό το μικρό πρατήριο δεν άργησε να κερδίσει τη γειτονιά, που άρχισε να σχηματίζει ουρές για να αγοράσει τα σοκολατάκια του κ. Κυπαρισσάκη. 

Ο ”Mr. Max Perry” ισχυρίζεται ότι εμπνεύστηκε το όνομα της αλυσίδας από έναν Γάλλο ερευνητή σοκολάτας που γνώρισε στη διάρκεια των ταξιδιών και αναζητήσεών του στον χώρο της σοκολάτας. 

Ο κ. Κυπαρισσάκης σύντομα γνώρισε μεγάλη επιτυχία, ανοίγοντας το ένα κατάστημα μετά το άλλο. Το πρώτο μεγάλο κατάστημα Max Perry άνοιξε στο Αιγάλεω, στην οδό Θηβών, ενώ το 2016 το δίκτυο έφτασε τα 27 καταστήματα, πολλά εκ των οποίων, ωστόσο, λειτουργούν με τη μέθοδο του franchise, στο οποίο και στηρίχθηκε σε μεγάλο βαθμό η ανάπτυξη της εταιρείας. Από το 2011, η εταιρεία ακολούθησε στρατηγική επέκτασης κι εκτός του λεκανοπεδίου Αττικής, ανοίγοντας ένα κατάστημα στο Ηράκλειο της Κρήτης και δύο στην Πάτρα.

THE FUTURE OF DRIVING

Οταν η πολυτέλεια συναντά την τεχνολογική υπεροχή

Περισσότερα από Forbes

Cavino: Τι τζιράρει ο μεγαλύτερος όμιλος κρασιού στην Ελλάδα μετά την εξαγορά του Μπαμπατζίμ

Η συνεργασία με τη Lidl – Από εξαγωγές το 64% του κύκλου εργασιών της.

Η Pizza Hut επιστρέφει στην Ελλάδα

Λίγες ημέρες απομένουν για την επιστροφή της Pizza Hut στην Ελλάδα αυτή τη φορά υπό τον κυπριακό όμιλο PHC.

Πόσο καφέ πίνουμε στην Ελλάδα

Παρά την δεκαετή οικονομική κρίση και τις ανατιμήσεις σε τρόφιμα και ποτά αλλά και στα προϊόντα καφέ, δεν επηρεάστηκε η κατανάλωση στην Ελλάδα, με τον κλάδο να εμφανίζει ανθεκτικότητα.

Η "μονοπωλιακή αυτοκρατορία" της Google κινδυνεύει και ο Τραμπ μάλλον δεν θα τη σώσει

"Η Google δεν μπορεί να επωφεληθεί σημαντικά από το αποτέλεσμα των προεδρικών εκλογών".

Ο Τραμπ θα προσπαθήσει να "μπλοκάρει" την απαγόρευση του TikTok στις ΗΠΑ

"Υπάρχουν πολλοί τρόποι να λογοδοτήσει η Κίνα χωρίς να αποξενωθούν 180 εκατ. Αμερικανοί χρήστες".

Lamda Development: "Χρυσοτόκος όρνιθα" το Ελληνικό

Διπλάσιες οι εισπράξεις έναντι των εξόδων μέχρι σήμερα.

Embio Diagnostics: Νέα χρηματοδότηση 2,5 εκατ. ευρώ για την startup που αναπτύσσει διαγνωστικές λύσεις

Εστίασε στην επεκτατική της στρατηγική, εντάσσοντας στο πελατολόγιο της μεγάλες εταιρείες σε Ελλάδα και Κύπρο.

Μάχη χαρακωμάτων κυβέρνησης με βιομηχανία και σούπερ μάρκετ για τις προσφορές στα ράφια

Αντικείμενο η αλλαγή του καθεστώτος σχετικά με την υλοποίηση των προωθητικών ενεργειών και εκπτώσεων στα βασικά καταναλωτικά αγαθά.

Doitforme: Επέκταση υπηρεσιών από τη startup που επαναπροσδιορίζει τη δημιουργία διαφημίσεων στα social media

Η εταιρεία από το Βόλο έχει φέρει επανάσταση στη δημιουργία και διαχείριση διαφημίσεων στα social media.

Gregy: "Τρέχει" το mega πράσινο πρότζεκτ Κοπελούζου που θα συνδέσει ηλεκτρικά Ελλάδα και Αίγυπτο

Τα πλεονεκτήματα του έργου και τα έργα ΑΠΕ που θα τροφοδοτούν πράσινη ενέργεια τη διασύνδεση.

Theramir: Στόχος οι κλινικές δοκιμές για τη startup που αναπτύσσει θεραπείες κατά του καρκίνου

Η στρατηγική πορεία της για την ανάπτυξη νέων στοχευμένων θεραπειών ενισχύθηκε με μια επιτυχημένη χρηματοδότηση ύψους 525.000 ευρώ.