Της Ματίνας Χαρκοφτάκη
"Το 2023 θα είναι μια χρονιά επαναπροσδιορισμού της αγοράς των αυτοκινήτων καθώς και της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών", αναφέρει χαρακτηριστικά στο Capital.gr, ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της SpotaWheel, Χάρης Αρβανίτης.
Η ψηφιακή πλατφόρμα μεταχειρισμένων αυτοκινήτων πλέον οδηγείται στον έβδομο χρόνο λειτουργίας της και ο απολογισμός είναι ολοφάνερα θετικός. Έχοντας, μέχρι στιγμής, πουλήσει περισσότερα από 15.000 οχήματα από την ημέρα της ίδρυσης της, η νεοφυής επιχείρηση κατάφερε να περάσει για τρίτη συνεχή χρονιά το κατώφλι της λίστας των Financial Times με τις 1.000 ταχύτερα αναπτυσσόμενες εταιρείες στην Ευρώπη, παραμένοντας στην ελίτ του ευρωπαϊκού επιχειρείν ενώ συνεχίζει στον δρόμο της διεκδίκησης ακόμη μεγαλύτερου μεριδίου, "ξεκλειδώνοντας" νέες κατηγορίες υπηρεσιών, όπως για παράδειγμα η προσθήκη προγράμματος leasing.
Εκτός, όμως, από τις εντυπωσιακές ταχύτητες σε ανάπτυξη, έχει επιδείξει και γρήγορα αντανακλαστικά, προσαρμόζοντας την στρατηγική της με γνώμονα τις ανάγκες των πελατών της αλλά και το ευρύτερο μακροοικονομικό περιβάλλον.
Οι αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών
Το 2022, άλλωστε, δοκίμασε τις αντοχές τόσο των καταναλωτών όσο και των επιχειρήσεων, την ίδια στιγμή που οι τιμές των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων κατέγραψαν αύξηση 15 με 20% σε σχέση με το 2021. "Η αλήθεια είναι ότι σε ένα γενικότερο πλαίσιο πέρυσι συντελέστηκαν μια σειρά από σημαντικές αλλαγές, οι οποίες έφεραν στο προσκήνιο νέες τάσεις και δεδομένα.
Μια βασική αλλαγή εντοπίσαμε στην καταναλωτική συμπεριφορά. Εκεί που προηγουμένως κάποιος σκεφτόταν να αγοράσει ένα μεγαλύτερο αυτοκίνητο και να προχωρήσει στην λεγόμενη αναβάθμιση, είδαμε να το επανεξετάζει και σε αρκετές περιπτώσεις να αναβάλει την αγορά. Επιπλέον, σε αυτή τη μεταστροφή συνέβαλε καταλυτικά και το ζήτημα της χρηματοδότησης καθώς η επιλογή του δανείου από κάποια τράπεζα δε θεωρείται πλέον τόσο ελκυστική λόγω της αύξησης των επιτοκίων.
Και σε αυτό πρέπει να συνυπολογιστεί ότι, πέραν της Ελλάδας, δραστηριοποιούμαστε σε δύο εκτός Ευρωζώνης αγορές, την Πολωνία κα την Ρουμανία, όπου η άνοδος των επιτοκίων προηγήθηκε της εγχώριας αγοράς", επισημαίνει ο κ. Αρβανίτης, προσθέτοντας ότι η εταιρεία έχει μάθει να διαχειρίζεται με γρήγορους ρυθμούς ό,τι καινούργιο έρχεται στην διαδρομή της ενώ πλέον το 2023 η αγορά του μεταχειρισμένου αυτοκινήτου τοποθετείται στο καλύτερο σημείο της.
Το πλάνο επέκτασης
Το μόνο που αναμφίβολα δεν άλλαξε ήταν η παραμονή της στον δρόμο της ανάπτυξης. "Κατορθώσαμε να πετύχουμε τον βασικό μας στόχο, που ήταν η αύξηση της μεικτής κερδοφορίας, η οποία έκλεισε με άνοδο 65%. Ούτως ή άλλως αυτό αποτελούσε ουσιώδες κομμάτι του αρχικού μας πλάνου, ωστόσο αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα λαμβάνοντας υπόψη τις οικονομικές συνθήκες", υπογραμμίζει ενώ σπεύδει να ξεκαθαρίσει "ότι ανέκαθεν στην νοοτροπία της εταιρείας κυριαρχούσε η λογική της βιωσιμότητας και όχι το μοντέλο της ανάπτυξης με κάθε κόστος, καίγοντας κεφάλαια". Με τον τελευταίο γύρο χρηματοδότησης μέσω του οποίου άντλησε 100 εκατ. ευρώ να έχει ολοκληρωθεί πριν περίπου ένα χρόνο, εύλογα γεννάται το ερώτημα εάν δρομολογείται αναζήτηση φρέσκων κεφαλαίων εντός της τρέχουσας χρήσης. "Σίγουρα το σκεφτόμαστε αλλά σχεδόν το αποκλείω για φέτος. Τις μεγαλύτερες πιθανότητες συγκεντρώνει το πρώτο τρίμηνο του 2024", σημειώνει ο επικεφαλής της SpotaWheel.
Αυτό που ενδεχομένως να έρθει εντός του 2023 είναι το άνοιγμα μιας νέας αγοράς με επίκεντρο πάντοτε την περιοχή της Κεντρικής κα Ανατολικής Ευρώπης καθώς παραμένει ενεργό το πλάνο για την προσθήκη έξι επιπλέον χωρών στο χαρτοφυλάκιο των δραστηριοτήτων της μέχρι το 2025. Παράλληλα, η περαιτέρω επέκταση συνεπάγεται και ενίσχυση του στόλου των αυτοκινήτων της, ο οποίος αυτή την στιγμή ξεπερνά τα 3.000 οχήματα, που βρίσκονται live στην πλατφόρμα ενώ το 40% ανανεώνεται κάθε μήνα.
Η εναλλακτική επιλογή του leasing
Απαντώντας στο ερώτημα πώς μπορεί κάποιος να διαθέτει αυτοκίνητο χωρίς να το αγοράσει, τους τελευταίους έξι μήνες προσφέρει και την εναλλακτική της μίσθωσης οχημάτων μέσα από το πρόγραμμα Spot GO (subscription και leasing), το οποίο λανσαρίστηκε ταυτόχρονα και στις τρεις αγορές που έχει παρουσία. Αν και ο κ. Αρβανίτης εκτιμά ότι το συγκεκριμένο κομμάτι δεν πρόκειται να υπερκεράσει τον κεντρικό πυρήνα της δραστηριότητας της που είναι η πώληση μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, ωστόσο βγαίνει δυναμικά και στοχεύει μέσα στα επόμενα 1 με 2 έτη να αντιπροσωπεύει περίπου το 20 με 30% του συνολικού της τζίρου.
"Κούμπωσε άψογα στην υφιστάμενη πλατφόρμα και λειτουργεί σαν μια επιπλέον δυνατή επιλογή για τους πελάτες μας, οι οποίοι ήδη έχουν αγκαλιάσει το συγκεκριμένο πρόγραμμα, ιδιαίτερα σε αυτές τις μακροοικονομικές συνθήκες".
Μία δυναμική, η οποία αποτυπώνεται και στους αριθμούς καθώς πλέον περισσότερα από 1.000 αυτοκίνητα είναι αυτή τη στιγμή live στο Spot GO.