Του David Axe
"Ναι, συζητάμε με τη Γαλλία για μαχητικά αεροσκάφη", δήλωσε ο πρόεδρος της Ουκρανίας, Βολοντίμιρ Ζελένσκι, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε την Κυριακή, στο Κίεβο.
Η δήλωση του Ζελένσκι στο πλαίσιο της διάσκεψης "Ουκρανία: Έτος 2024” φαίνεται να επιβεβαιώνει φετινά αλλά και περσινά δημοσιεύματα που ανέφεραν ότι η ουκρανική κυβέρνηση έχει ζητήσει να αποκτήσει ορισμένα από τα πλεονάζοντα μαχητικά αεροσκάφη Mirage 2000 που διαθέτει η Γαλλία.
Αυτό που δεν επιβεβαιώνει η δήλωση του Ζελένσκι είναι ποια έκδοση των Mirage 2000 επιδιώκουν να αποκτήσουν οι Ουκρανοί. Οι περισσότεροι παρατηρητές του πολέμου υποθέτουν ότι οι Ουκρανοί θέλουν τα Mirage 2000D, τα οποία η γαλλική εταιρεία κατασκευής μαχητικών αεροσκαφών Dassault έχει προσαρμόσει ώστε να πραγματοποιούν επιθέσεις εδάφους. Όμως, Γάλλοι αξιωματούχοι έχουν αναφερθεί και στα Mirage 2000C, τα οποία είναι προσαρμοσμένα για αποστολές αεράμυνας.
Το μονοκινητήριο, υπερηχητικό Mirage 2000 με τα χαρακτηριστικά πτερύγια σε σχήμα δέλτα αποτελούσε από τα μέσα της δεκαετίας του 1980 και για 20 ολόκληρα χρόνια το κύριο μαχητικό αεροσκάφος της γαλλικής πολεμικής αεροπορίας. Η Γαλλία άρχισε να τα "αποστρατεύει” στις αρχές της δεκαετίας του 2000, όταν πια διέθετε έναν σημαντικό αριθμό των νέων δικινητήριων αεροσκαφών Rafale.
Η τελευταία έκδοση του Mirage 2000C που "υπηρέτησε” στη γαλλική αεροπορία διέθετε ένα μόνο κάθισμα, ήταν εξοπλισμένο με ραντάρ αναχαίτισης RDI pulse-doppler και κινητήρα M53-P2, πιλοτήριο με λειτουργία νυχτερινής όρασης, ενώ είχε επίσης τη δυνατότητα να φέρει πυραύλους αέρος-αέρος κατευθυνόμενους με ραντάρ MICA και κατευθυνόμενες με λέιζερ βόμβες.
Τα τελευταία Mirage 2000C, από τα περίπου 120 που κατασκεύασε η Dassault για τη γαλλική πολεμική αεροπορία, αποσύρθηκαν τελικά το 2022. Είναι αυτά τα παλιά αλλά καλά συντηρημένα αεροσκάφη στα οποία αναφέρθηκε προφανώς ένας Γάλλος αξιωματούχος όταν, πέρυσι, μιλώντας στο δίκτυο France 24, δήλωσε ότι μια επιλογή που έχει το Παρίσι είναι να δωρίσει στο Κίεβο 13 Mirage 2000C που έχουν ακόμα "κάποιες δυνατότητες".
Τα εν λόγω μαχητικά αεροσκάφη θα μπορούσαν να "αναζωογονήσουν” τον στόλο της ουκρανικής πολεμικής αεροπορίας που αποτελείται από περίπου 40 παλαιά Sukhoi Su-27, της δεκαετίας του 1980, τα οποία, εδώ και δύο χρόνια, περιπολούν τον ουκρανικό εναέριο χώρο και περιστασιακά πραγματοποιούν βομβιστικές επιθέσεις.
Τα πλεονάζοντα Mirage 2000C, ωστόσο, δεν είναι σε θέσει να ενισχύσουν τον ουκρανικό στόλο των βομβαρδιστικών Sukhoi Su-24 με τα πτερύγια μεταβλητής γεωμετρίας που φέρουν τους γαλλικής κατασκευής πυραύλους κρουζ, αέρος-εδάφους SCALP-EG. Οι πύραυλοι SCALP, εμβέλειας 200 μιλίων, συγκαταλέγονται στα καλύτερα όπλα μακράς εμβέλειας που διαθέτει η Ουκρανία.
Από την άλλη, τα διθέσια Mirage 2000D θα μπορούσαν να ενισχύσουν τον ουκρανικό στόλο των 20-30 Sukoi Su-24. Μία από τις κύριες διαφορές μεταξύ του Mirage 2000C και του νεότερου Mirage 2000D, εκτός από την πρόσθετη θέση που φέρει το τελευταίο, είναι ότι τα Mirage 2000D είναι συμβατά με τους πυραύλους SCALP καθώς και με τα περισσότερα οπλικά συστήματα ακριβείας αέρος-εδάφους που διαθέτει η Γαλλία.
Η γαλλική πολεμική αεροπορία εξάλλου αναβαθμίζει 48 από τα 86 Mirage 2000D που κατασκεύασε η Dassault, προκειμένου να "υπηρετήσουν” για μερικά χρόνια ακόμη, προσαρμόζοντάς τα ώστε να μπορούν να εξοπλιστούν και με νέα οπλικά συστήματα, όπως οι κατευθυνόμενοι πύραυλοι MICA.
Τα υπόλοιπα μοντέλα Mirage 2000D βαίνουν προς απόσυρση. Θεωρητικά, αυτά θα μπορούσαν να αποσταλούν στην Ουκρανία.
Τα 2000C είναι παλαιότερα. Τα 2000D νεότερα. Τα 2000C μπορούν να εξοπλιστούν με πυραύλους MICA αλλά όχι με πυραύλους SCALP. Τα μη αναβαθμισμένα 2000D δεν μπορούν να εξοπλιστούν με MICA αλλά μπορούν να εκτοξεύσουν SCALP. Ποια θα προτιμούσαν θα αποκτήσουν οι Ουκρανοί εξαρτάται πιθανότατα από το τι θέλουν να κάνουν με αυτά τα Mirage: τα θέλουν για αερομαχίες και την αναχαίτιση ρωσικών αεροσκαφών ή για να πλήττουν ρωσικούς στόχους στο έδαφος και στη θάλασσα.
Το τι θέλουν βέβαια μπορεί να μην έχει καμία σημασία. "Αναμένουμε από τη Γαλλία να μας παράσχει αεροσκάφη", δήλωσε ο Κίριλο Μπουντάνοφ, επικεφαλής της στρατιωτικής υπηρεσίας πληροφοριών της Ουκρανίας, στη γαλλική εφημερίδα Libération νωρίτερα αυτόν τον μήνα.
Ωστόσο, δεν εξαρτάται ούτε από τον Μπουντάνοφ ούτε καν από τον Ζελένσκι. Γάλλοι αξιωματούχοι, εν τω μεταξύ, έχουν εκφράσει τις ανησυχίες τους ότι η εκπαίδευση των Ουκρανών πιλότων στα Mirage 2000 μπορεί να απαιτήσει πολύ χρόνο προκειμένου να αλλάξει τελικά τις ισορροπίες στον ρωσο-ουκρανικό πόλεμο που διαρκεί ήδη δύο χρόνια. Καθώς και ότι η συντήρηση των γερασμένων αεροσκαφών θα αποτελέσει πρόκληση για την ουκρανική αεροπορία.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο, παρά την κλιμάκωση της ρητορικής από τους ηγέτες της Ουκρανίας, οι Γάλλοι δεν έχουν πει ακόμη το "ναι” στα "ουκρανικά Mirage 2000” - και μπορεί να μην το πουν ποτέ.