Του David Axe
Για 11 μήνες, μια εύθραυστη εκεχειρία επέτρεψε στην Ουκρανία να μεταφέρει 32 εκατομμύρια τόνους σιτηρών από την Οδησσό και μικρότερα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας στις παγκόσμιες αγορές. Αυτό συνέβη παρά το γεγονός ότι το ρωσικό ναυτικό ήλεγχε μεγάλο μέρος της Μαύρης Θάλασσας.
Η Πρωτοβουλία για τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας κατέρρευσε στις 17 Ιουλίου, αφού η Ρωσία αποσύρθηκε μονομερώς από τη συμφωνία. Σίγουρα δεν είναι τυχαίο ότι η Μόσχα "σκότωσε" τη συμφωνία την ίδια στιγμή που οι ουκρανικές δυνάμεις προέλαυναν σε διάφορους άξονες στο πλαίσιο της πολυαναμενόμενης αντεπίθεσης του 2023.
Ένα εμπάργκο είναι τόσο καλό όσο και η επιβολή του, φυσικά. Έτσι, δεν θα πρέπει να αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ο Στόλος της Μαύρης Θάλασσας τοποθετεί τουλάχιστον ένα από τα 30 πολεμικά πλοία του, την κορβέτα Sergey Kotov συγκεκριμένα, στη νότια Μαύρη Θάλασσα, σε απόσταση βολής από τις κύριες θαλάσσιες οδούς από την Οδησσό έως τα Στενά του Βοσπόρου.
Με το τέλος της συμφωνίας, οι ιδιοκτήτες εμπορικών πλοίων δεν επιθυμούν να διακινδυνεύσουν τα πλοία τους στο ταξίδι 720 μιλίων μετ' επιστροφής μέσω του Βοσπόρου προς την Οδησσό και πίσω.
Αλλά οι Ρώσοι διοικητές δεν περιμένουν να αλλάξουν γνώμη οι ναυλωτές. "Υπάρχει μια ρεαλιστική πιθανότητα να αποτελέσει μέρος μιας ομάδας κρούσης για την αναχαίτιση εμπορικών πλοίων που η Ρωσία πιστεύει ότι κατευθύνονται προς την Ουκρανία", προειδοποίησε το βρετανικό υπουργείο Άμυνας αναφορικά με την κορβέτα.
Η κορβέτα δεν είναι ένα μεγάλο πολεμικό πλοίο. Με χωρητικότητα μόλις 1.700 τόνων, έχει το 15% του μεγέθους ενός αντιτορπιλικού του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ.
Το πλήρωμα του Sergey Kotov αριθμεί μόλις 80 άτομα. Αλλά είναι βαριά οπλισμένη για ένα σκάφος του μεγέθους της, με ένα πυροβόλο 76 χιλιοστών και πυραύλους κρουζ Kalibr. Σίγουρα μπορεί να απειλήσει ένα άοπλο φορτηγό πλοίο.
Ωστόσο, όπως κατασκευάστηκαν, το Sergey Kotov και τα πέντε παρόμοια με αυτό πλοία του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας δεν διέθεταν σημαντική αεράμυνα. Αφού το ουκρανικό ναυτικό βύθισε το καταδρομικό Moskva του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας με έναν πύραυλο κρουζ κατά πλοίων Neptune τον Απρίλιο του 2022, ο στόλος αλυσόδεσε εσπευσμένα ένα όχημα αεράμυνας Tor στο κατάστρωμα του Sergey Kotov. Δεν είναι σαφές πόσο αποτελεσματική είναι αυτή η αεράμυνα.
Παρά τη βύθιση του (από την ίδια την Ουκρανία) μοναδικού μεγάλου πολεμικού πλοίου του, της φρεγάτας Hetman Sahaydachniy, στην Οδησσό κατά τις πρώτες ημέρες του ευρύτερου πολέμου της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας που ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2022, το ουκρανικό ναυτικό έχει αναπτύξει πυραύλους Neptune και Harpoon, εναέρια μη επανδρωμένα αεροσκάφη και μη επανδρωμένα σκάφη φορτωμένα με εκρηκτικά και διεκδίκησε με επιτυχία τον έλεγχο της δυτικής Μαύρης Θάλασσας.
Όλα αυτά σημαίνουν ότι το Sergey Kotov δεν είναι ασφαλές. Τη Δευτέρα, δύο ουκρανικά μη επανδρωμένα σκάφη έφτασαν σε απόσταση βολής από την κορβέτα πριν το ρωσικό πλήρωμα τα ανατινάξει. "Δεν υπάρχουν θύματα", δήλωσε το Κρεμλίνο. "Το πλοίο Sergey Kotov του Στόλου της Μαύρης Θάλασσας συνεχίζει να εκτελεί τις αποστολές που του έχουν ανατεθεί".
Τα φτηνά, ταχύτατα μη επανδρωμένα σκάφη επιφανείας της Ουκρανίας αποτελούν αυξανόμενο πρόβλημα για τον Στόλο της Μαύρης Θάλασσας. Οι επιδρομές των USV έχουν κρατήσει το μεγαλύτερο μέρος του στόλου εγκλωβισμένο στα λιμάνια του για το μεγαλύτερο μέρος των 15 μηνών από τη βύθιση της Moskva.
Το Sergey Kotov μπορεί να μην επιβιώσει από την εξόρμησή του στη νότια Μαύρη Θάλασσα. Εν τω μεταξύ, ωστόσο, μπορεί να αποτελέσει αρκετά σημαντική απειλή για να τρομάξει τις ναυτιλιακές εταιρείες και να επιβάλει τον αποκλεισμό των ουκρανικών σιτηρών που εξάγονται από λιμάνια.