Δρ Νίκος Πατσατζής (CEO ERGOTRAK): Συμμετέχουμε δυναμικά στην προσπάθεια εξηλεκτρισμού της χώρας

Δρ Νίκος Πατσατζής (CEO ERGOTRAK): Συμμετέχουμε δυναμικά στην προσπάθεια εξηλεκτρισμού της χώρας

Αξιοποιώντας τη μακρά τεχνογνωσία και εμπειρία που διαθέτει σε ένα ευρύ φάσμα κλάδων της ελληνικής οικονομίας -από τη ναυτιλία και τον τουρισμό μέχρι τη βιομηχανία, τα εμπορευματικά κέντρα και τις μεταφορές-, η ERGOTRAK μεταβαίνει δυναμικά στη νέα εποχή που διαμορφώνεται στο πλαίσιο της στρατηγικής εξηλεκτρισμού της χώρας. Όπως εξηγεί ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Δρ Νίκος Πατσατζής, πέρα από την παροχή νέων προϊόντων και υπηρεσιών σε όλους τους τομείς που δραστηριοποιείται, αναπτύσσει και νέες δραστηριότητες, όπως η αποθήκευση και η διαχείριση της ηλεκτρικής ενέργειας.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ERGOTRAK αναφέρεται ακόμη στις δυσκολίες που καλείται να αντιμετωπίσει η εταιρεία στο σύγχρονο, ευμετάβλητο επιχειρηματικό περιβάλλον, όπως οι γεωπολιτικές συνθήκες και η δυσκολία εύρεσης εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού.

Τέλος, αναφέρεται στα σχέδια της εταιρείας για την περαιτέρω ανάπτυξη της παρουσίας της στην εγχώρια αγορά, καθώς και στις προκλήσεις στις οποίες καλείται να αντεπεξέλθει ένας CEO.

Ποια είναι η αποστολή της ERGOTRAK στην ελληνική αγορά; Ποιες εταιρείες αντιπροσωπεύει και διανέμει αποκλειστικά;

Η ERGOTRAK ανήκει στον Όμιλο Εταιρειών Σφακιανάκη και δραστηριοποιείται στην εισαγωγή και διανομή βιομηχανικού εξοπλισμού και επαγγελματικών οχημάτων. Αντιπροσωπεύει κορυφαίους κατασκευαστικούς οίκους, όπως η Cummins στα ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη και στους κινητήρες ξηράς-θαλάσσης άνω των 200 Hp, η Linde στα μηχανήματα διαχείρισης φορτίων, η DAF και η Ford Trucks στα βαρέα φορτηγά, η Otokar στα λεωφορεία και η Repsol στα λιπαντικά.

Σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον, η ERGOTRAK έχει εδραιώσει τη θέση της, με υψηλά μερίδια αγοράς και συνεχή αύξηση του κύκλου εργασιών της για 10 διαδοχικά έτη.

Εκτός από την πώληση οχημάτων και μηχανημάτων η εταιρεία παρέχει και κάποιες πρόσθετες υπηρεσίες. Ποιες είναι αυτές;

Η ERGOTRAK, έχοντας μακρά τεχνογνωσία και εμπειρία, παρέχει επίσης υπηρεσίες τεχνικής υποστήριξης και πώλησης ανταλλακτικών με δίκτυο ιδιόκτητων και εξουσιοδοτημένων συνεργατών, συμβόλαια συντήρησης και υπηρεσίες χρονομίσθωσης ανυψωτικών μηχανημάτων.

Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζετε στον κλάδο που δραστηριοποιείστε;

Η ERGOTRAK δραστηριοποιείται σε ένα ευρύ φάσμα κλάδων της ελληνικής οικονομίας, από τη ναυτιλία και τον τουρισμό μέχρι τη βιομηχανία, τα εμπορευματικά κέντρα, τις επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές καθώς και τον ευρύτερο Δημόσιο Τομέα. 

Σε αρκετές από τις αγορές αυτές το περιβάλλον είναι ιδιαίτερα ευμετάβλητο, επηρεάζεται σημαντικά από εγχώριους παράγοντες όπως η απορρόφηση κοινοτικών και κρατικών κονδυλίων μέσω επιδοτήσεων, προγραμμάτων ΕΣΠΑ, Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και από τις διεθνείς γεωπολιτικές συνθήκες, δημιουργώντας κινδύνους αλλά και ευκαιρίες. 

Επίσης, η αύξηση της διείσδυσης ιδιαίτερα ανταγωνιστικών κινεζικών κατασκευαστικών οίκων διαμορφώνει μια νέα πραγματικότητα στην ελληνική αγορά και αποτελεί επιπρόσθετη σημαντική πρόκληση.

Η προσαρμογή στα προαναφερόμενα δεδομένα απαιτεί συνεχή εγρήγορση, αναμόρφωση στόχευσης, ενδυνάμωση της εσωτερικής οργάνωσης και φυσικά, το ψηφιακό μετασχηματισμό της εταιρείας.

Τέλος, η εξεύρεση εξειδικευμένου τεχνικού προσωπικού αλλά και μηχανικών για τη στελέχωση των συνεργείων και των ομάδων πωλήσεων αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε τα τελευταία έτη.

Έχετε κάποια μελλοντικά πλάνα για την περαιτέρω ανάπτυξη του αποτυπώματος σας στην εγχώρια αγορά;

Με τη στρατηγική ανάπτυξη του εξηλεκτρισμού της χώρας μέσω της αύξησης της διείσδυσης των ΑΠΕ, της μεταφορικής και βιομηχανικής ηλεκτροκίνησης, δημιουργούνται νέες προσκλήσεις στην ελληνική αγορά. Η ERGOTRAK μεταβαίνει δυναμικά στη νέα εποχή με προϊόντα και υπηρεσίες σε όλους τους τομείς που δραστηριοποιείται αλλά και νέες δραστηριότητες, όπως η αποθήκευση και η διαχείριση της ηλεκτρικής ενέργειας.

Τι συναισθήματα προκαλεί η ίδια η θέση του/της CEO και πώς τα διαχειρίζεστε;

Η θέση του CEO αποτελεί κατά βάση θέση ευθύνης έναντι των μετόχων, των πελατών, των προμηθευτών, του προσωπικού και της κοινωνίας. Στα πλαίσια αυτά, το άγχος για την επιτυχία της εταιρείας είναι καθημερινό. Ιδιαίτερα στο ασταθές και αβέβαιο περιβάλλον που βιώνουμε την τελευταία δεκαπενταετία, με τα μνημόνια, την πανδημία και την ενεργειακή κρίση, η πίεση είναι τρομερή.

Η διαχείριση αυτών των συναισθημάτων απαιτεί υπομονή, ψυχραιμία, καθαρή σκέψη και φυσικά υποστήριξη από μια αφοσιωμένη διοικητική ομάδα.

Ποιο μοντέλο εργασίας θεωρείτε ότι θα είναι στο εξής περισσότερο αποτελεσματικό για τη λειτουργία ενός οργανισμού με δεδομένη τη δυνατότητα "επιστροφής στο γραφείο" μετά από μία μακρά περίοδο τηλεργασίας;

Σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε πωλήσεις προϊόντων με φυσική έκθεση ή σε υπηρεσίες τεχνικής υποστήριξης, η φυσική παρουσία των εργαζομένων είναι αυτονόητη. Ωστόσο, υπηρεσίες διοικητικής υποστήριξης, όπως το HR και τα λογιστήρια, αλλά και εταιρείες που παρέχουν συμβουλευτικές, μελετητικές και άλλου τύπου παρεμφερείς υπηρεσίες μπορούν να λειτουργήσουν με υβριδικά συστήματα εργασίας. Η τηλεργασία πρέπει να συνδυάζεται με την παρουσία στο γραφείο για κάποιες ημέρες για να διατηρείται η συνοχή της ομάδας και η εταιρική κουλτούρα.

Προσωπικά, είμαι ακόμη επιφυλακτικός σχετικά με αυτό το μοντέλο, καθώς πιστεύω ότι η εύρυθμη λειτουργία του και, κυρίως, η παραγωγικότητά του, επηρεάζονται από τη δομή της ελληνικής κοινωνίας και της οικογένειας.

Ωστόσο, η διείσδυση της τεχνητής νοημοσύνης στα ψηφιακά συστήματα αναμένεται να βοηθήσει σημαντικά στην αύξηση της παραγωγικότητας και της κυβερνοασφάλειας της τηλεργασίας.

Τέλος, οφείλω να σημειώσω ότι σε πόλεις με υψηλό κυκλοφοριακό φόρτο σε ώρες αιχμής, όπως είναι η Αθήνα, η τηλεργασία προσφέρει σημαντικά κίνητρα προσέλκυσης νέων εργαζομένων, που επιζητούν μεγαλύτερη ευελιξία και μείωση του χρόνου και του κόστους μεταφορών. 

Ποιος είναι ο ρόλος του/της CEO στη διατήρηση και ανάπτυξη των στελεχών του/της και ποιος στην προσέλκυση νέων στελεχών από την αγορά;

Ο ρόλος του CEO είναι καθοριστικός. Πρέπει να εμπνέει τα στελέχη του με ξεκάθαρους στόχους και να συμβάλλει στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους, ιδιαίτερα αυτών που σχετίζονται με την ηγεσία. Πρέπει να παρέχει κίνητρα για την ανάπτυξή τους και να αναθέτει σταδιακά πρόσθετες αρμοδιότητες, ώστε να δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για εξέλιξη και διαδοχή στις διάφορες διοικητικές θέσεις.

Συχνά, σε πολλές ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, δεν υπάρχει σαφές πλάνο διαδοχής από το εσωτερικό της εταιρείας, με αποτέλεσμα να αναζητούνται λύσεις από την αγορά εργασίας. Αυτό συμβαίνει επειδή δεν δόθηκε η δυνατότητα ανάπτυξης των στελεχών της ανώτερης και μεσαίας βαθμίδας.

Επιπλέον, ο CEO πρέπει να συμβάλλει στη δημιουργία ισχυρής εταιρικής κουλτούρας, ώστε τα στελέχη του να δεσμεύονται όχι μόνο προς τον ίδιο, αλλά προς την εταιρεία. Με αυτόν τον τρόπο, θα αποτελούν τους καλύτερους πρεσβευτές για την προσέλκυση νέων στελεχών.

Ένα νέο στέλεχος που έχει τη φιλοδοξία να γίνει CEO, τι θα το συμβουλεύατε;

Η ηγεσία είναι θέση ευθύνης, την οποία ένα στέλεχος που θέλει να εξελιχθεί σε CEO πρέπει να την αναλαμβάνει σε όλα τα στάδια της εξέλιξής του. Πρέπει να λαμβάνει άμεσες αποφάσεις, ακόμη και αν δεν είναι απολύτως βέβαιος για την ορθότητά τους, και να τις διεκπεραιώνει με επιμονή και εργατικότητα. Να έχει σαφείς στόχους και όραμα, και να δημιουργεί σχέσεις αμοιβαίας εμπιστοσύνης με τους συνεργάτες του. Τέλος, να ακούει και να μαθαίνει συνεχώς, καθώς η μάθηση είναι μια επίπονη και αδιάκοπη διαδικασία.

Ποιες ικανότητες και δεξιότητες εκτιμάτε ότι στο μέλλον θα απαιτηθούν να κατέχουν τα νέα και πολλά υποσχόμενα στελέχη;

Το ευμετάβλητο οικονομικό και επιχειρηματικό περιβάλλον, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια και μετά την πανδημία, καθώς και οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις, κυρίως στον τομέα του ψηφιακού μετασχηματισμού, έχουν σαφέστατα επηρεάσει τις απαιτούμενες ικανότητες και δεξιότητες που πρέπει να διαθέτει ένα νέο στέλεχος σε θέση ηγεσίας. Η προσαρμοστικότητα, η ευελιξία και η λήψη αποφάσεων είναι απαραίτητες σε καθημερινή βάση. Οι ψηφιακές δεξιότητες είναι επίσης εξίσου σημαντικές. 

Τέλος, οι νέοι ηγέτες πρέπει να διοικούν με ανθρωποκεντρική προσέγγιση και συναισθηματική νοημοσύνη, για να διασφαλίζουν τη δέσμευση των εργαζομένων στην εταιρεία και το όραμά της, σε ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον που μεταλλάσσεται και τίποτε δεν είναι αυτονόητο.

Ο Δρ Νίκος Πατσατζής είναι μέλος του CEO Club Greece

THE FUTURE OF DRIVING

Οταν η πολυτέλεια συναντά την τεχνολογική υπεροχή

Περισσότερα από Forbes

Ηλίας Μανούσος, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος Kantar Ελλάδας: Οι άνθρωποί μας είναι το μεγάλο μας πλεονέκτημα

Στο επίκεντρο της αποστολής της Kantar - κορυφαία εταιρεία έρευνας αγοράς, insights και analytics με συνεργασίες με τους 98 από τους 100 μεγαλύτερους διαφημιζόμενους παγκοσμίως - βρίσκεται η χάραξη στρατηγικών μάρκετινγκ που θα εξασφαλίσουν στους πελάτες της μία βιώσιμη ανάπτυξη, όπως εξηγεί ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ηλίας Μανούσος.

CEO Clubs Greece: Συν-δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για την επίτευξη εκθετικής ηγεσίας στην Ελλάδα

Οι καταιγιστικές αλλαγές σε γεωπολιτικό, ενεργειακό, περιβαλλοντικό, δημογραφικό και τεχνολογικό επίπεδο πιέζουν τις παγκόσμιες οικονομίες και την κοινωνία ως σύνολο προς το κατώφλι μίας νέας εποχής, πολλά υποσχόμενης αλλά ταυτόχρονα "τρομακτικής" λόγω της πληθώρας αγνώστων παραμέτρων που δεν γνωρίζουμε ακόμα πώς να αντιμετωπίσουμε επιτυχώς.

Έλενα Μίχαλου (ΓΔ DIASTASIS): Προτεραιότητά μας η ανάπτυξη μακροχρόνιων σχέσεων εμπιστοσύνης με τους πελάτες μας

"Το κύριο ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα είναι η προσέγγισή μας ως "ONE-STOP-SHOP", προσφέροντας ολοκληρωμένες υπηρεσίες που καλύπτουν τις ανάγκες των πελατών μας σε κάθε στάδιο, από τον σχεδιασμό έως την υλοποίηση".

Κώστας Θεοδωρακόπουλος (ΕΛΣΑ-SILGAN): Βασικός στόχος μας να παραμείνουμε σταθερά η πρώτη επιλογή των πελατών μας

Ένας δεύτερος στόχος είναι η συνεχής ανάπτυξη και βελτίωση των δυνατοτήτων και των δεξιοτήτων των στελεχών μας σε όλα τα επίπεδα.

Σχεδιάζοντας την ηγεσία μεγάλης κλίμακας στο Forum Νοεμβρίου του CEO Clubs Greece

Το Forum του CEO Clubs Greece έχει μετατραπεί σε θεσμό για την επιχειρηματική κοινότητα χάρη στις θεματικές που αναλύει και τον τρόπο που συνδυάζει αποτελεσματικά θεωρία και πράξη.

Νικόλας Χριστοδούλου (CHB Group): Πολυδιάστατη και απαιτητική πρόκληση η διοίκηση μιας οικογενειακής επιχείρησης

Τις προκλήσεις στη διοίκηση μιας οικογενειακής επιχειρήσεις με μακρά ιστορία που λειτουργεί πλέον σε ένα παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον, διατηρώντας όμως τις τοπικές της ρίζες, αναδεικνύει ο διευθύνων σύμβουλος της "CHB Group - Greek Christodoulou Bros SA", Νικόλας Χριστοδούλου.

CEO Clubs Greece: Συζητώντας με τον CEO του ATHEX τις προοπτικές ανάπτυξης της Ελληνικής Επιχειρηματικότητας μέσα από το Χρηματιστήριο Αθηνών

Στο πλαίσιο του κύκλου ομιλιών "On the Frontline" που οργανώνει το CEO Clubs Greece πραγματοποιήθηκε συζήτηση με τον κύριο Γιάννο Κοντόπουλο, CEO του ATHEX Group, για τις προοπτικές ανάπτυξης της Ελληνικής επιχειρηματικότητας μέσα από το Χρηματιστήριο Αθηνών.

Γιάννης Καντώνιας (Cosmos Aluminium): Ενισχύουμε συνεχώς το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα στην παγκόσμια αγορά

"Εργαζόμαστε για τη μακροπρόθεσμη, βιώσιμη ανάπτυξη που θα θέσει νέα πρότυπα για την αποτελεσματικότητα και την περιβαλλοντική ευθύνη στον κλάδο μας".

Ν. Σινογιάννης, Γενικός Διευθυντής Porsche: H σχέση των Ελλήνων με την Porsche παραμένει διαχρονικά σταθερή και διαρκώς ισχυροποιείται

Με "όχημα" τα νέα της μοντέλα – την αναβαθμισμένη Taycan, την ολοκαίνουργια Panamera, την ανανεωμένη 911 και την αμιγώς ηλεκτρική Macan – η Porsche επιδιώκει να εδραιώσει ακόμη περισσότερο την παρουσία της στην ελληνική αγορά.

Κώστας Πετρούτσος, Διευθύνων Σύμβουλος της Ayvens Ελλάδας: Στρατηγική μας δέσμευση η βιωσιμότητα και η καινοτομία

Για μια "στρατηγική συνένωση" των δυνάμεων της ALD Automotive και της LeasePlan κάτω από την εταιρική ταυτότητα Ayvens – έναν παγκόσμιο ηγέτη στη βιώσιμη κινητικότητα – που οδήγησε στην ενίσχυση της θέσης της εταιρείας στην αγορά, ανοίγοντας νέες προοπτικές για ανάπτυξη και βελτίωση των υπηρεσιών της, κάνει λόγο ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ayvens, Κώστας Πετρούτσος.

Χάρης Λαούδης (Max Greece): Πρώτιστη ανάγκη των brands σήμερα είναι η μεγιστοποίηση της ζήτησης και των άμεσων πωλήσεων μέσω της διαφήμισης

"Αποτελούμε πλέον συνεργάτη ανάπτυξης για τους πελάτες μας παραμένοντας σταθεροί στο όραμά μας ως proven growth catalyst", τονίζει ο CEO της Max Media.

Karolina Markiewicz-Kuskowska (Henkel): Η βιώσιμη ανάπτυξη είναι και παραμένει κατευθυντήρια γραμμή μας

Για μια μεγάλη πρόκληση με την ανάληψη των καθηκόντων της Γενικής Διευθύντριας της Henkel Consumer Brands (HCB), της νεοσύστατης δομής που συγχωνεύει τις επιχειρηματικές μονάδες Απορρυπαντικών & Καθαριστικών Οικιακής Χρήσης και Προϊόντων Ομορφιάς & Προσωπικής Φροντίδας, κάνει λόγο σε συνέντευξη της η Karolina Markiewicz-Kuskowska.