Τα χαρακτηριστικά ενός επιτυχημένου CEO στην εποχή του πλήρους μετασχηματισμού σκιαγραφεί ο Giuseppe Zorgno CEO της AIG, ενώ παράλληλα υπογραμμίζει και τα τρία πράγματα που πρέπει να θυμάται κανείς όταν βρίσκεται στην εξουσία.
- Κύριε Zorgno, πέραν της ευρείας διείσδυσης της ψηφιακής τεχνολογίας, πόσο έχει αλλάξει η πανδημία την κουλτούρα, αλλά και τον ρόλο της ηγεσίας ενός οργανισμού;
Αναμφίβολα η πανδημία έχει αλλάξει ριζικά τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων και τον τρόπο με τον οποίο η ηγεσία επικοινωνεί πλέον με τους ανθρώπους, τους πελάτες και τους συνεργάτες της. Η τεχνολογία στάθηκε σύμμαχός μας όλο αυτό το διάστημα, καταρρίπτοντας τις αποστάσεις και δίνοντάς μας τη δυνατότητα να εργαστούμε απομακρυσμένα. Η πρόληψη και η προσαρμοστικότητα σε καταστάσεις που αλλάζουν διαρκώς, καθίσταντο πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της επιχειρησιακής κουλτούρας, καλώντας όλους εμάς που βρισκόμαστε στην ηγεσία της εταιρείας να αναλάβουμε έναν πιο ουσιαστικό και ενεργό ρόλο στη διαμόρφωση του νέου επιχειρησιακού μοντέλου.
Το 2020 ήταν μια χρονιά γεμάτη προκλήσεις όπου οι επιχειρήσεις και οι εργαζόμενοι έπρεπε να προσαρμοστούν σε ένα νέο επιχειρησιακό μοντέλο που είχε ως βασικό κορμό του την τηλεργασία. Το μοντέλο της τηλεργασίας λειτούργησε παραγωγικά και αποδοτικά τόσο για τους συναδέλφους όσο και για τους πελάτες μας. Παρά τις επιχειρησιακές αλλαγές, η εταιρεία μας απέδειξε ότι βλέπει μπροστά, διαχειρίζεται τις κρίσεις έγκαιρα, με ευελιξία και προσαρμοστικότητα. Με συντονισμένο σχέδιο επιχειρηματικής λειτουργικής συνέχειας, όλοι εμείς στην AIG Greece κατορθώσαμε να οδηγήσουμε την επιχείρηση και τους εργαζομένους μας με ασφάλεια στην επόμενη ημέρα.
- Ποιος είναι ο ρόλος του/της CEO στη διατήρηση και ανάπτυξη των στελεχών του/της και ποιος στην προσέλκυση νέων στελεχών από την αγορά;
Σε μία εποχή κατά την οποία οι συνθήκες είναι ευμετάβλητες, η προσέλκυση αλλά και η διατήρηση στελεχών σε έναν οργανισμό αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που επηρεάζει την ίδια την λειτουργία του.
Αποτελεί καθήκον μας να παρέχουμε στους ανθρώπους μας ένα ασφαλές εργασιακό περιβάλλον - είτε απασχολούνται στα γραφεία μας είτε εργάζονται εξ αποστάσεως-, φροντίζοντας καθημερινά να είμαστε δίπλα τους, να ακούμε και να ανταποκρινόμαστε στις ανάγκες τους μέσα από ειδικά σχεδιασμένα προγράμματα αλλά και μια σειρά προνομίων και δράσεων. Η ανάπτυξη πρωτοβουλιών εταιρικής κοινωνικής ευθύνης, η υλοποίηση προγραμμάτων well-being και η πραγματοποίηση των κατάλληλων ενεργειών για την ανάδειξη των ανθρώπων μας αποτελούν τα συστατικά εκείνα που συνθέτουν ένα σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον, το οποίο αντανακλά τη φιλοσοφία μας και μας διαφοροποιούν ως εταιρεία.
Η παροχή της κατάλληλης επαγγελματικής στέγης, η οποία περιλαμβάνει εργασιακή ασφάλεια, σταθερότητα και ένα πλήρες πακέτο αποδοχών και παροχών αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι κάθε υγιούς επιχείρησης που επιθυμεί να εντάξει στο δυναμικό της ταλαντούχους επαγγελματίες του κλάδου που θα αναπτύξουν και θα αναπτυχθούν περαιτέρω μέσα στην εταιρεία. Αυτή είναι η εταιρική κουλτούρα της AIG και με αυτή την φιλοσοφία πορευόμαστε όλα αυτά τα χρόνια, για να διατηρήσουμε το προσωπικό μας αλλά και να προσεγγίσουμε νέα άτομα.
- Ένα νέο στέλεχος που έχει τη φιλοδοξία να γίνει CEO, τι θα το συμβουλεύατε;
Η θέση του CEO προϋποθέτει πολυσχιδή εμπειρία, αφοσίωση, υψηλό εργασιακό ήθος, αλλά και την ικανότητα να εμπνέει την ομάδα του και παράλληλα να εμπνέεται και να αντλεί γνώσεις από αυτή. Τα χαρακτηριστικά ενός επιτυχημένου CEO, όμως, ξεπερνούν τα διοικητικά του καθήκοντα, για να μπορεί να ανταποκριθεί άμεσα και αποτελεσματικά στον ρόλο του. Σε μία εποχή πλήρους μετασχηματισμού σε επίπεδο επιχειρηματικότητας, εργασίας – και όχι μόνο – η "δουλειά" του CEO ενέχει ενσυναίσθηση, ευαισθησία, ταπεινότητα και επιχειρηματική ηθική.
Η εμπειρία μου όλα αυτά τα χρόνια ως CEO της AIG Greece μου έχει δείξει ότι η σεμνότητα, η διαφάνεια, η συνεχής εκπαίδευση και η προσαρμοστικότητα στις αλλαγές δημιουργούν τις κατάλληλες συνθήκες για την ευημερία ενός οργανισμού, προσδίδοντας παράλληλα πολλαπλασιαστική αξία στους εργαζόμενους, τους συνεργάτες και τους πελάτες μας.
Ακόμα κάτι που έχω διδαχθεί με τα χρόνια είναι ο σημαντικός ρόλος της συνεργατικότητας. Οφείλουμε να δημιουργούμε, να υποστηρίζουμε και να ενθαρρύνουμε τη συνεργασία μεταξύ μας, διότι απλά, σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς, μέσα από τη συνεργασία μας δίδεται η δυνατότητα να προχωράμε δυναμικά προλαβαίνοντας τις εξελίξεις της εποχής μας. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να εξελισσόμαστε μαζί, αναγνωρίζοντας και αξιοποιώντας τις δυνάμεις μας, υποστηρίζοντας ο ένας τον άλλον ανεξαρτήτως ρόλου. Αυτό είναι η συλλογική σοφία. Η δύναμη του συνόλου – του ενιαίου συνόλου – είναι σίγουρα μεγαλύτερη την δύναμης της άθροισης μεμονωμένων μονάδων.
Υπάρχει ακόμα κάτι που κάθε CEO, υποψήφιο CEO, στέλεχος με θέση ευθύνη πρέπει να έχει πάντα υπόψη του. Είναι κάτι που διάβασα πριν πολλά χρόνια και λέχθηκε από τον Αγάθωνα περίπου το 425 Π.Χ. και είναι ακόμα απολύτως επίκαιρο. Τρία πράγματα πρέπει να θυμάται κανείς όταν βρίσκεται στην εξουσία: Ότι διοικεί ανθρώπους, ότι πρέπει να διαχειρίζεται την εξουσία σύμφωνα με το νόμο και ότι δεν θα διοικήσει αιώνια. Θα πρόσθεσα κάτι ακόμα: ότι πρέπει να κάνει έργο και να αφήσει αυτό που πήρε ή βρήκε σε καλύτερη κατάσταση.
- Η προσωπική ενασχόληση ενός CEO με τα θέματα που απασχολούν την κοινωνία είναι μέρος του ρόλου του/της;
Τα θέματα που απασχολούν την κοινωνία είναι θέματα που πρέπει να μας απασχολούν όλους συμπεριλαμβανομένου και του CEO μιας εταιρείας. Είναι χρέος μας απέναντι στην κοινωνία να ενισχύσουμε με τις δράσεις και τις πρωτοβουλίες μας το κοινωνικό σύνολο.
Ως κορυφαίος διεθνής ασφαλιστικός οργανισμός που σχεδιάζει προϊόντα και υπηρεσίες με στόχο να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις και τους ιδιώτες να προστατέψουν τα περιουσιακά τους στοιχεία, το μέλλον τους και να τους παρέχουν τα μέσα να διαχειριστούν ενδεχόμενους κινδύνους, όλοι εμείς στην AIGGreece γνωρίζουμε καλά πόσο σημαντική είναι η έννοια της προσφοράς προς την κοινωνία.
Η πρόοδος της κοινωνίας αλλά και των ίδιων των επιχειρήσεων είναι αποτέλεσμα ουσιαστικής ομαδικής προσπάθειας, για αυτό το λόγο η ομάδα μου και εγώ μένουμε συνεπείς στη δέσμευσή μας να επιδράσουμε θετικά στις κοινωνίες στις οποίες δρούμε, ζούμε και εξυπηρετούμε τους ασφαλισμένους μας.
Με πυξίδα την ασφάλεια, την προστασία και την ανακούφιση από καταστροφικούς κινδύνους, συνδυάζουμε την τεχνογνωσία, την εμπειρία και τις γνώσεις μας και με πραγματικό ενθουσιασμό στηρίζουμε έμπρακτα οργανώσεις, ιδρύματα και πρωτοβουλίες που έχουν ως στόχο να κάνουν τον κόσμο μας ένα πιο ασφαλές μέρος για όλους μας. Η ευημερία της κοινωνίας είναι χρέος όλων μας ανεξαρτήτου θέσης και ιδιότητας και για αυτή την ευημερία όλοι εμείς στην AIG εργαζόμαστε σκληρά όλα αυτά τα χρόνια.
- Ποιες είναι οι προοπτικές της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς και ποιοι είναι οι βασικοί παράγοντες ανάπτυξης;
Αναμφισβήτητα, η ασφαλιστική αγορά αναμένεται να αλλάξει δραστικά τα επόμενα χρόνια. Η πανδημία σε συνδυασμό με την εποχή της Ψηφιακής Επανάστασης, την οποία διανύουμε και η οποία σηματοδοτείται από τα Big Data, το IoT, την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) και τη συνεχή αυτοματοποίηση διαδικασιών και υπηρεσιών, καθιστά αναγκαία την επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού κάθε ασφαλιστικού φορέα. Η ψηφιακή τεχνολογία έχει ήδη επιστρατευτεί με απώτερο στόχο την εξασφάλιση της επιχειρησιακής συνέχειας υπό νέες συνθήκες.
Οι πελάτες σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη φορά αναζητούν προσωποποιημένη εξυπηρέτηση και διεκδικούν σθεναρά την αφοσίωση και την προσήλωσή μας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αλλαγή σημαντικού μέρους των διαδικασιών. Οι ηλεκτρονικές υπογραφές και οι ψηφιακές φόρμες αποτελούν πλέον αναπόσπαστο μέρος ολοκλήρωσης μιας διαδικασίας, με τους πελάτες να αναμένουν να ολοκληρώσουν σχεδόν όλες τις ενέργειες εξ αποστάσεως μέσω των διαθέσιμων ψηφιακών εργαλείων. Ενώ ακόμα και οι περίπλοκες περιπτώσεις διεκπεραιώνονται, πλέον, με την υποστήριξη των ψηφιακών εργαλείων.
Στο πλαίσιο του επιχειρησιακού μετασχηματισμού της εταιρείας μας, και με αφορμή την πανδημία επιταχύναμε τις διαδικασίες ψηφιακού μετασχηματισμού θέτοντας σε εφαρμογή όλα τα απαραίτητα εργαλεία για να εξασφαλίσουμε την καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών και συνεργατών μας στο σύγχρονο πια επιχειρηματικό μοντέλο.
Η ενσωμάτωση του ψηφιακού μετασχηματισμού στην εμπειρία πελάτη είναι το μεγάλο στοίχημα που καλείται να κερδίσει η ασφαλιστική αγορά στην Ελλάδα. Ενημερωμένα και ενοποιημένα δεδομένα, συστήματα και λειτουργίες θέτουν τις βάσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη της ασφαλιστικής αγοράς, που θα προσφέρει μια ενιαίαεμπειρία σε όλα τα κανάλια επικοινωνίας (omnichannel) σε πελάτες και συνεργάτες.