Της Αναστασίας Βαμβακά
Η Ελλάδα παραµένει η κορυφαία ναυτιλιακή χώρα στον κόσµο, καθώς οι Έλληνες πλοιοκτήτες µε 5.514 πλοία ελέγχουν σήµερα περίπου το 21% του παγκόσµιου στόλου σε όρους χωρητικότητας. Σύµφωνα µε τα στοιχεία της VesselsValue, όπως τα παραχώρησε στο "Forbes", η αξία των 50 κορυφαίων ελληνικών εταιρειών ξεπερνά τα 101 δισ. δολάρια, σε έναν στόλο 2.000 πλοίων. Οι 50 κορυφαίες ελληνικές εταιρείες ανήκουν σε 37 Έλληνες εφοπλιστές µε µεγάλη ναυτική ιστορία και παράδοση, που την εµπλουτίζουν θέτοντας τις εταιρείες τους ένα βήµα µπροστά από τις εξελίξεις. Η νέα γενιά εφοπλιστών έχει φέρει τα τελευταία χρόνια αέρα ανανέωσης, θέτοντας την ελληνική ναυτιλία στο επόµενο στάδιο µε βοηθό τις τεχνολογικές εξελίξεις, τον ψηφιακό µετασχηµατισµό, τις νέες ανάγκες σε καύσιµα.
Πρώτη στη λίστα µε τους εφοπλιστές που έχουν τις 50 κορυφαίες εταιρείες του κλάδου η Μαρία Αγγελικούση, που ηγείται του µεγαλύτερου ναυτιλιακού οµίλου της Ελλάδας. Τρεις εταιρείες του οµίλου βρίσκονται στις Top 50 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, µε 141 πλοία, η αξία των οποίων ξεπερνά τα 12 δισ. Σύµφωνα µε τη VesselsValue, η Maran Dry έχει 50 φορτηγά, η Maran Tankers 57 δεξαµενόπλοια και η Maran Gas 34 LNG πλοία.
Ακολουθεί ο Κωνσταντίνος Κωνσταντακόπουλος. Η αξία των πλοίων της εταιρείας Costamare, της κορυφαίας εταιρείας στη λίστα των Top 50, είναι 9,4 δισ. Με 118 πλοία, 46 bulker και 72 πλοία µεταφοράς container, διαθέτει από τους µεγαλύτερους ελληνικούς στόλους. Στην τρίτη θέση ο Γιάννης Κούστας, µε την αξία του στόλου των 75 πλοίων της εταιρείας Danaos να ανέρχεται στα 7,4 δισ. Όλα τα πλοία είναι µεταφοράς container.
Και οι 4 κορυφαίες εταιρείες του οµίλου Capital του Βαγγέλη Μαρινάκη βρίσκονται στις Top 50, µε τη συνολική αξία στόλου να κυµαίνεται στα 7,2 δισ. Εφοπλιστής δεύτερης γενιάς, αυτονοµήθηκε νωρίς από την οικογενειακή επιχείρηση, ακολουθώντας τις νέες τάσεις της παγκόσµιας ναυτιλίας. Πλέον το επενδυτικό του ενδιαφέρον εξαπλώνεται σε όλες τις αγορές, καθώς οι τέσσερις κορυφαίες εταιρείες διαθέτουν 39 πλοία µεταφοράς container, 33 tanker, 9 LNG και 4 bulker.
Ο Γιώργος Προκοπίου, ένας από τους µεγαλύτερους Έλληνες εφοπλιστές, µε περισσότερα από 100 πλοία στον στόλο του και εκατοντάδες ακίνητα στην ιδιοκτησία του, το 2021 ανέλαβε να ξαναστήσει την ελληνική ναυπηγική βιοµηχανία και το 2022 να βοηθήσει την Ευρώπη στο σχέδιο απεξάρτησής της από το ρωσικό αέριο. Πλέον εκείνος και οι τέσσερις κόρες του διευθύνουν από κοινού τον ναυτιλιακό κολοσσό που έφτιαξε κυριολεκτικά µόνος του.
Στην έκτη θέση ο Πήτερ Λιβανός µε 35 πλοία, τα οποία κοστολογούνται από τη VesselsValue στα 5,2 δισ. δολάρια. Το 2022 έχει ήδη προσθέσει 4 ονόµατα πλοίων στο βιβλίο παραγγελιών του. Η GasLog διαχειρίζεται 14 πλοία LNG αξίας 1,5 δισ. ευρώ και η GasLog Ltd 21 πλοία αξίας 3,7 δισ.
Οι υπόλοιπες θέσεις της 10άδας έχουν έναν... οικογενειακό αέρα. Η νέα γενιά των Μαρτίνων διαπρέπει σε κάθε εταιρεία που ηγούνται και αποτελούν µια από τις µεγαλύτερες εφοπλιστικές οικογένειες της χώρας. Ο Νικόλας Μαρτίνος, µε 98 πλοία, συνεχίζει ακάθεκτος τον αναπτυξιακό πλου της Thenamaris, συµφερόντων της οικογένειας του Ντίνου Μαρτίνου.
Ο όµιλος Τσάκου βρίσκεται στην όγδοη θέση, µε δύο εταιρείες του οµίλου και 96 πλοία στον έλεγχό του, ενώ στην 9η θέση η Άννα Αγγελικούση µε τους δύο της γιους, Φραγκίσκο και Αντώνη Κανελλάκη, που έχουν δηµιουργήσει έναν ισχυρό ναυτιλιακό όµιλο, ο οποίος δραστηριοποιείται στα δεξαµενόπλοια, στα πλοία µεταφοράς υγροποιηµένου φυσικού αερίου - LNG αλλά και στα φορτηγά πλοία. Η λίστα των 10 πρώτων εφοπλιστών µε βάση τη σειρά κατάταξης των εταιρειών τους στις 50 πρώτες κλείνει µε τον Λου Κολλάκη και την Chartworld Shipping.
Η Ελλάδα πρωτοπόρος
Η συνολική χωρητικότητα του ελληνόκτητου στόλου έχει αυξηθεί κατά 45,8% σε σύγκριση µε το 2014, ενώ ακόµα και κατά τη διάρκεια της πανδηµίας COVID-19, δηλαδή από το 2019, η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 7,4%. Το θαλάσσιο εµπόριο αντιπροσωπεύει σχεδόν το 72% του συνολικού διεθνούς εµπορίου της Ε.Ε. Το εµπόριο χύδην ξηρού φορτίου και φορτίου δεξαµενόπλοιων αντιπροσωπεύει περισσότερο από το 75% του συνολικού όγκου του παγκόσµιου θαλάσσιου εµπορίου, το οποίο το 2020 ανήλθε σε 10.648 εκατοµµύρια τόνους. Ο τοµέας της bulk/tramp ναυτιλίας αντιπροσωπεύει επίσης το µεγαλύτερο µέρος του θαλάσσιου εµπορίου της Ε.Ε., γεγονός που υπογραµµίζει τον ζωτικής σηµασίας ρόλο του στην οικονοµία και στο εµπόριο της Ε.Ε. Ο ελληνόκτητος στόλος αντιπροσωπεύει το 59% του στόλου που ελέγχεται από κράτη-µέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.), ο οποίος σε ποσοστό άνω του 75% δραστηριοποιείται στον bulk/tramp τοµέα. Το ένα τρίτο του ελληνόκτητου στόλου φέρει σηµαία κράτους-µέλους της Ε.Ε.
Στην Ελλάδα οι θαλάσσιες µεταφορές συνεισφέρουν περισσότερο από το 3% της ακαθάριστης προστιθέµενης αξίας και ανέρχονται συνολικά περίπου στο 7% του ΑΕΠ (άµεσα και έµµεσα), προσφέροντας σχεδόν 200.000 θέσεις εργασίας. Παρέχουν επίσης σηµαντικές καθαρές εισροές στην ελληνική οικονοµία. Το 2021 οι εισροές στο ελληνικό ισοζύγιο πληρωµών από τις θαλάσσιες µεταφορές όχι µόνο ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2019, µετά την ύφεση που προκλήθηκε το 2020 από την πανδηµία COVID-19, αλλά επίσης είναι οι υψηλότερες που έχουν καταγραφεί µετά το 2008 και ανέρχονται σε πάνω από 17 δισ. ευρώ. Είναι επίσης αξιοσηµείωτο ότι η ελληνική ναυτιλία παρέχει αυτές τις εισροές στην Ελλάδα από διάφορες περιοχές του κόσµου.
Η Μεθοδολογία της Έρευνας
Η λίστα με τους κορυφαίους Έλληνες εφοπλιστές καταρτίστηκε με βάση τα δεδομένα του διεθνούς αναγνωρισμένου οίκου ανάλυσης VesselsValue. Τα δεδομένα αφορούν τις 50 μεγαλύτερες εταιρείες ελληνικών συμφερόντων με βάση της αξία του στόλου τους. Από αυτές τις 50 εταιρείες, αθροίστηκε η αξία και ο αριθμός πλοίων για τους πλοιοκτήτες (ορισμένοι είχαν περισσότερες από μία εταιρείες στις Top50) και δημιουργήθηκε η σειρά κατάταξης για τους 37 μεγαλύτερους Έλληνες εφοπλιστές.
Είναι πιθανό, ονόματα Ελλήνων εφοπλιστών με σημαντικό μέγεθος στη εφοπλιστική κοινότητα να μην εμφανίζονται στη λίστα. Σε μεγάλο βαθμό αυτό μπορεί να οφείλεται στην πληθώρα εταιρειών που μπορεί να διατηρεί ένας εφοπλιστής οι οποίες, λόγω περιορισμένου μεγέθους, δεν εντοπίζονται στις Top50 εταιρείες βάσει αξίας στόλου.
Επιπλέον, υπάρχει αντικειμενική δυσκολία στην ταυτοποίηση των ιδιοκτητών εξωχώριων εταιρειών ελληνικών συμφερόντων ενώ σημαντικός παράγοντας δυσκολίας στους υπολογισμούς είναι και ο κατακερματισμός στην εφοπλιστική περιουσία που καταγράφεται σε παραδοσιακές οικογενείας του εφοπλισμού μεταξύ των μελών της ίδιας οικογένειας.
Στο πλαίσιο αυτό παρουσιάζονται τρία σημαντικά ονόματα του ελληνικού εφοπλισμού που δεν εμφανίζονται στα δεδομένα της Vesselvalue με τις 50 μεγαλύτερες εταιρείες με βάση την αξία του στόλου τους.
1. Maran Gas Maritime, Maran Tankers, Maran Dry Management Inc. - Μαρία Αγγελικούση
Αξία στόλου των 3 εταιρειών: 12.042,79 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 141
Maran Gas Maritime
Αξία στόλου 6.583,26 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 34
Maran Tankers
Αξία στόλου 3.632,81 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 57
Maran Dry Management Inc.
Αξία στόλου 1.826,72 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 50
2. Costamare - Κωνσταντίνος Β. Κωνσταντακόπουλος
Αξία στόλου 9.433,51 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 118
3. Danaos Shipping - Γιάννης Κούστας
Αξία στόλου 7.437,27 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 75
4. Capital Executive Ship Management - Capital Gas - Capital Product Partners - Capital Ship Management- Βαγγέλης Μαρινάκης
Αξία στόλου 7.257,4 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 85
Capital Executive Ship Management
Αξία στόλου 2.695,39 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 34
Capital Gas
Αξία στόλου 1.528,49 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 7
Capital Product Partners
Αξία στόλου 1.519,79 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 11
Capital Ship Management
Αξία στόλου 1.513,73 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 33
5. Dynagas Holding Ltd - Dynacom Tankers - Sea Traders - Γιώργος Προκοπίου
Αξία στόλου 7.046,7 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 112
Dynagas Holding Ltd
Αξία στόλου 3.822,73 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 16
Dynacom Tankers
Αξία στόλου 2.341,59 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 57
Sea Traders
Αξία στόλου 882,38 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 39
6. GasLog Ltd - GasLog Partners LP - Πήτερ Λιβανός
Αξία στόλου 5.252,67 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 35
GasLog Ltd
Αξία στόλου 3.729,63 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 21
GasLog Partners LP
Αξία στόλου 1.523,04 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 14
7. Thenamaris - Νικόλας Μαρτίνος
Αξία στόλου 4.170,62 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 98
8. Tsakos Energy Navigation (ΤΕΝ), Tsakos Shipping and Trading - Παναγιώτης και Νικόλας Τσάκος
Αξία στόλου 3.901,39 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 96
Tsakos Energy Navigation
Αξία στόλου 2.898,43 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 66
Tsakos Shipping and Trading
Αξία στόλου 1.002,96 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 30
9. Pantheon Tankers Management - Alpha Bulkers Shipmanagement - Alpha Gas S.A. Άννα Αγγελικούση, Φραγκίσκος και Αντώνης Κανελλάκης
Αξία στόλου 3.720,07 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 72
Pantheon Tankers Management - Άννα Αγγελικούση
Αξία στόλου 1.652,65 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 33
Alpha Bulkers Shipmanagement
Αξία στόλου 1.109,84 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 34
Alpha Gas S.A.
Αξία στόλου 958,21 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 5
10. Chartworld Shipping - Λου Κολλάκης
Αξία στόλου 3.275,39 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 81
11. Minerva Marine - Ανδρέας Μαρτίνος
Αξία στόλου 3.088,18 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 77
12. TMS Tankers - TMS Cardiff Gas - Γιώργος Οικονόμου
Αξία στόλου 2.900,84 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 52
TMS Tankers
Αξία στόλου 1.638,13 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 45
TMS Cardiff Gas
Αξία στόλου 1.262,71 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 7
13. Eastern Mediterranean Maritime - Θανάσης Μαρτίνος
Αξία στόλου 2.478,30 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 80
14. Star Bulk Carriers - Πέτρος Παππάς
Αξία στόλου 2.221,70 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 86
15. Evalend Shipping - Κρίτων Λεντούδης
Αξία στόλου 2.057,16 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 56
16. Delta Tankers - Marmaras Navigation - Διαμαντής Διαμαντίδης
Αξία στόλου 1.846,8 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 61
Delta Tankers
Αξία στόλου 994,95 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 30
Marmaras Navigation
Αξία στόλου 851,85 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 31
17. Enesel S.A. - Φίλιππος και Αντώνης Λαιμός
Αξία στόλου 1.749,37 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 21
18. Lavinia Corporation - Οικογένεια Λασκαρίδη
Αξία στόλου 1.591,82 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 63
19. Euroseas Shipping - Αριστείδης Πίττας
Αξία στόλου 1.327,29 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 25
20. Golden Union - Θεόδωρος Βενιάμης
Αξία στόλου 1.322,69 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 48
21. Technomar Shipping - Γιώργος Γιουρούκος
Αξία στόλου 1.287,04 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 33
22. Chandris - Οικογένεια Χανδρή
Αξία στόλου 1.286,03 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 33
23. Centrofin - Δημήτρης Προκοπίου
Αξία στόλου 1.218,23 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 38
24. Niki Shipping - Θεόφιλος Πριόβολος
Αξία στόλου 1.179,99 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 31
25. Safe Bulkers - Πόλυς Β. Χατζηιωάννου
Αξία στόλου 1.158,20 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 38
26. Cyprus Sea Lines - Ανδρέας Χατζηγιάννης
Αξία στόλου 1.108,22 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 22
27. Neda Maritime - Οικογένεια Λυκιαρδόπουλου
Αξία στόλου 1.047,69 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 25
28. Samos Steamship - Οικογένεια Ιγγλέση
Αξία στόλου 1.017,90 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 22
Η Samos Steamship διαθέτει εμπειρία άνω των 140 ετών στη ναυτιλιακή παγκόσμια ιστορία, ενώ διαχειρίζεται έναν στόλο 22 βαποριών, κυρίως tankers και bulk carriers. Ο Νικόλας Ιγγλέσης, με καταγωγή από τη Σάμο, ίδρυσε τη Samos Steamship και την Alberta Shipbrokers το 1991 μαζί με τα ξαδέρφια του Σταμάτη και Αντώνη Ιγγλέση.
29. Olympic Shipping and Management S.A. - Ίδρυμα Ωνάση
Αξία στόλου 993,68 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 18
Η εταιρεία Olympic Shipping and Management S.A. αποτελεί τη συνέχεια της Olympic Maritime, που ίδρυσε το 1952 στο Παρίσι ο Αριστοτέλης Ωνάσης. Το Επιχειρηματικό Ίδρυμα δραστηριοποιείται κυρίως στη ναυτιλία, αλλά και σε άλλες επιχειρήσεις και επενδύσεις. Σύμφωνα με τη διαθήκη του ιδρυτή του, περίπου το 40% από τα καθαρά ετήσια κέρδη του Επιχειρηματικού αξιοποιούνται από το Κοινωφελές Ίδρυμα, ενώ τα υπόλοιπα επανεπενδύονται.
30. Diana Shipping - Συμεών και Σεμίραμις Παληού
Αξία στόλου 950,14 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 34
31. StealthGas Inc. - Χάρης Βαφειάς
Αξία στόλου 894,57 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 44
32. Cape Shipping S.A. - Τζένη Ανδριανοπούλου
Αξία στόλου 870,67 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 15
Επικεφαλής της Cape Shipping, έχει μεγαλώσει σε μια παραδοσιακή εφοπλιστική οικογένεια και από τις αρχές του 1980 ασχολείται και η ίδια ενεργά με τις οικογενειακές ναυτιλιακές δραστηριότητες. Μάλιστα έκανε αισθητή την παρουσία της στον χώρο όταν το 1999 ήταν η πρώτη γυναίκα που εξελέγη μέλος του δ.σ. του Greek Shipping Co-operation Committee, του ισχυρού εφοπλιστικού λόμπι του Λονδίνου.
33. Nomikos AM - Μάρκος Νομικός
Αξία στόλου 870,26 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 38
34. Contships - Νικόλαος Πατέρας
Αξία στόλου 860,65 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 42
35. New Shipping Ltd - Αδαμάντιος Πολέμης
Αξία στόλου 852,05 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 31
36. Transmed Shipping - Χαράλαμπος Μυλωνάς
Αξία στόλου 851,19 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 29
37. Conbulk Shipping S.A. - Δημήτρης Δαλακούρας
Αξία στόλου 840,51 εκατ. δολ.
Αριθμός πλοίων 26
Πηγή δεδομένων: VesselsValue
Navios- Αγγελική Φράγκου

Η κερδοφορία της εταιρείας εντυπωσιάζει καθώς το 2021 σημείωσε προσαρμοσμένα κέρδη ύψους 130,7 εκατομμυρίων δολαρίων. Τα έσοδα ανήλθαν στα 585,8 εκατομμύρια, ενώ το προσαρμοσμένο EBITDA έκλεισε στα 353,2 εκατομμύρια δολάρια. Η εταιρεία επένδυσε ένα δισεκατομμύριο δολάρια για τη ναυπήγηση 18 νεότευκτων πλοίων τα οποία θα παραλάβει έως το 2024.
Με την αντίστοιχη δυναμική, κινήθηκε ο όμιλος και το 2022. Το α’ τρίμηνο του έτους κατέγραψε έσοδα 127,8 εκατ. δολάρια, ενώ τα προσαρμοσμένα EBITDA ανήλθαν σε 73,8 εκατ. δολάρια.
Arcadia ShipManagement/Aegean Bulker - Γιώργος και Παναγιώτης Αγγελόπουλοι

Neptune Lines Shipping/Neptune Dry - Μελίνα Τραυλού

Επίσης, η κυρία Τραυλού ίδρυσε πριν από 5 χρόνια την Neptune Dry που διαθέτει στόλο από πέντε φορτηγά πλοία. Είναι η πρώτη γυναίκα πρόεδρος στην ιστορία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, από το 1916.
Πρόσφατα ξεχώρισε για την πρωτοβουλία της να προστατέψει από τον πόλεμο το πλήρωμα και τους αξιωματικούς της εταιρείας της που κατάγονται από την εμπόλεμη Ουκρανία. Συγκεκριμένα η εταιρεία Neptune Lines διασφάλισε την ασφαλή μετάβαση των ναυτικών και των οικογενειών τους στην Ελλάδα, παρέχοντας διαμονή, απαραίτητες παροχές, ιατρικό έλεγχο και ψυχολογική υποστήριξη. Μέσω εθελοντών μεταξύ των υπαλλήλων του γραφείου της εταιρίας στον Πειραιά, υπάρχει τακτική επαφή με τις οικογένειες που βρίσκονται ήδη εδώ, με στόχο να εξασφαλιστεί ένα ασφαλές, ζεστό και φιλόξενο περιβάλλον.
Η κ. Τραυλού, σχετικά με την πρωτοβουλία της εταιρείας της ανέφερε ότι "Για όλους εμάς στη Neptune, οι άνθρωποι μας είναι η προτεραιότητα μας και βρίσκονται στην καρδιά του οικοσυστήματος του Ομίλου μας. Θα ήθελα να εκφράσω τη συμπόνια και την αλληλεγγύη μου στους πονεμένους ναυτικούς μας και τις οικογένειες τους. Δεσμεύομαι προσωπικά να τους στηρίξω, μαζί με την ομάδα μου εδώ στην Ελλάδα, δημιουργώντας ένα ασφαλές και υγιές περιβάλλον, σε μια προσπάθεια να απαλύνω τον πόνο τους. Ως μέλη της εκτεταμένης οικογένειας του Ποσειδώνα, στεκόμαστε στο πλευρό τους".
Η λίστα με τις top 50 ναυτιλιακές εταιρείες με βάση την αξία στόλου εδώ.
Η λίστα με τις top 50 ναυτιλιακές εταιρείες με βάση τον αριθμό πλοίων εδώ.
Η λίστα με τις top 20 εταιρείες bulker με βάση τον αριθμό των πλοίων τους εδώ.
Η λίστα με τις top 20 εταιρείες tanker με βάση τον αριθμό των πλοίων τους εδώ.
Η λίστα με τις top 12 εταιρείες LNG με βάση τον αριθμό των πλοίων τους εδώ.
Η λίστα με τις top 16 εταιρείες container με βάση τον αριθμό των πλοίων τους εδώ.
Η λίστα με τον αριθμό των πλοίων που έγιναν παραγγελία από ελληνικές εταιρείες το 2021 εδώ.
Η λίστα με τον αριθμό των πλοίων που έγιναν παραγγελία από ελληνικές εταιρείες το 2022 εδώ.
Η λίστα με τις top 5 σημαίες κρατών και η ελληνική στη ναυτιλία εδώ.
Η λίστα με τις top 10 χώρες σε αγοραπωλησίες πλοίων το 2021 εδώ.
Η λίστα με τις top 10 χώρες σε αγοραπωλησίες πλοίων το 2022 εδώ.
* Αναδημοσίευση από την ειδική έκδοση του περιοδικού Forbes "Ποσειδώνια 2022"