Σε νέα επί τα χείρω αναθεώρηση των προβλέψεών του για την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου το τρέχον έτος και το 2025 προχώρησε την Τρίτη ο Οργανισμός Εξαγωγών Πετρελαιοπαραγωγών Χωρών (OPEC), αποδίδοντας την κίνηση αυτή στην πορεία της Κίνας, της Ινδίας και άλλων περιοχών.
Σημειώνει ότι αυτή είναι τέταρτη διαδοχική πτωτική αναθεώρηση των προβλέψεων για τη ζήτηση αργού που έχει κάνει το καρτέλ.
Η πτωτική αναθεώρηση των προοπτικών της ζήτησης αργού αντικατοπτρίζει την πρόκληση που αντιμετωπίζει ο OPEC+, το σχήμα που περιλαμβάνει τις χώρες μέλη του καρτέλ και τους συμμάχους τους, όπως η Ρωσία, η οποία νωρίτερα αυτόν τον μήνα ανέβαλε το σχέδιο αύξησης της παραγωγής της από τον Δεκέμβριο ως απόρροια της συνεχιζόμενης πτώσης των τιμών του πετρελαίου.
Πιο συγκεκριμένα, στη μηνιαία έκθεσή του, που δόθηκε στη δημοσιότητα την Τρίτη, ο OPEC προβλέπει ότι η παγκόσμια ζήτηση αργού θα αυξηθεί κατά 1,82 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2024, "ψαλιδίζοντας” την εκτίμηση που είχε κάνει τον προηγούμενο μήνα για αύξηση κατά 1,93 εκατ. βαρέλια την ημέρα.
Υπενθυμίζεται ότι μέχρι τον Αύγουστο, ο OPEC είχε διατηρήσει τις προοπτικές για τη ζήτηση αργού αμετάβλητες στο επίπεδο που είχε προβλέψει τον Ιούλιο του 2023, ωστόσο στη συνέχεια "κατέβασε” σταδιακά τον πήχη.
Σύμφωνα με την έκθεση, η μείωση των προβλέψεων για την παγκόσμια ζήτηση αργού το τρέχον έτος αποδίδεται κατά κύριο λόγο στην Κίνα. Ο OPEC "ψαλίδισε” την εκτίμησή του για τη ζήτηση από την κινεζική αγορά στα 450.000 βαρέλια την ημέρα από 580.000 βαρέλια την ημέρα προηγουμένως, προσθέτοντας ότι η χρήση diesel τον Σεπτέμβριο κατέγραψε ετήσια μείωση για έβδομο διαδοχικό μήνα.
"Το diesel βρίσκεται υπό πίεση λόγω της επιβράδυνσης του τομέα κατασκευών εν μέσω της ασθενούς μεταποιητικής δραστηριότητας, αλλά και τη συνεχιζόμενη αύξηση του αριθμού των φορτηγών που κινούνται με LNG”, σημειώνει ο OPEC στην έκθεσή του για την Κίνα.
Το πετρέλαιο τύπου Brent, παράδοσης Ιανουαρίου 2025, περιόρισε τα κέρδη του μετά τη δημοσίευση της έκθεσης και κινείται αυτήν την ώρα στα 72,30 δολάρια το βαρέλι.
Σημειώνεται ότι οι προβλέψεις των φορέων της αγοράς για τη ζήτηση αργού το τρέχον έτος παρουσιάζουν μεγάλες διαφορές, εν μέρει λόγω της διάστασης απόψεων για τη ζήτηση από την Κίνα και τον ρυθμός μετατόπισης του πλανήτη προς τη χρήση καθαρότερων καυσίμων.
Ο OPEC, που συνεχίζει να συγκαταλέγεται στους πιο αισιόδοξους της αγοράς και μετά τη νέα περικοπή των προβλέψεών του, μείωσε επίσης την πρόβλεψή του για τον ρυθμό αύξησης της ζήτησης το 2025, στο 1,54 εκατ. βαρέλια την ημέρα από 1,64 εκατ. βαρέλια την ημέρα προηγουμένως.