Αγορές με δόσεις χωρίς πιστωτική - Το μοντέλο του BNPL στην Ελλάδα

Αγορές με δόσεις χωρίς πιστωτική - Το μοντέλο του BNPL στην Ελλάδα

Της Βάσως Αγγελέτου

Αγορές με άτοκες δόσεις, χωρίς πιστωτικές κάρτες και… γραμμάτια, κάνουν σήμερα οι καταναλωτές χάρη στην υπηρεσία "buy now, pay later" που προσφέρουν μεγάλοι ευρωπαϊκοί κολοσσοί οι οποίοι δραστηριοποιούνται εδώ και αρκετούς μήνες στη χώρα μας.

Ο σουηδικός κολοσσός Klarna ήταν η πρώτη εταιρεία που ήρθε στη χώρα μας -τον Ιούνιο του 2022- συστήνοντας την καινοτόμο υπηρεσία του BNPL στο ελληνικό κοινό. Μέσα από σημαντικές συνεργασίες, όπως με την αλυσίδα Public, εδραίωσε την παρουσία της στη χώρα μας. Μέσω της υπηρεσίας "Public Now, Pay Later”, οι καταναλωτές μπορούν να αγοράσουν τώρα το προϊόν που επιθυμούν και να το αποπληρώσουν σε τρεις άτοκες δόσεις. 

Η υπηρεσία καταγράφει ήδη σημαντική διείσδυση -ιδίως στο νεανικό κοινό- με το 1/3 των αγορών στα Public να πραγματοποιείται μέσω της Klarna. Ενδιαφέρον προκαλεί, μάλιστα, το γεγονός ότι οι μισοί (48%) των χρηστών της υπηρεσίας είναι κάτω των 35 ετών, γεγονός που επιβεβαιώνει το business model της εταιρείας που απευθύνεται κυρίως σε νέους καταναλωτές οι οποίοι δεν έχουν αποκτήσει ακόμη τραπεζική σχέση.

Μια δεύτερη εταιρεία που δραστηριοποιείται στη χώρα μας είναι η βουλγαρική TBI Bank η οποία ειδικεύεται αναμένεται σύντομα να λειτουργήσει και σε φυσικά σημεία πωλήσεων της χώρας μετά την αδειοδότησή της από την Τράπεζα της Ελλάδος. Η ναυαρχίδα των συνεργασιών της TBI στην Ελλάδα είναι το e-shop Skroutz όπου, για ποσά έως 300 ευρώ, οι πελάτες μπορούν να πληρώσουν με τέσσερις άτοκες ξεκινώντας με την πληρωμή της πρώτης δόσης την ημέρα της αγοράς στο ηλεκτρονικό κατάστημα.

Εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει η εμπειρία του χρήστη που προσφέρει η υπηρεσία buy now pay later. Χωρίς υπογραφές, γραφειοκρατία και κωδικούς e-banking ή mobile banking, ο καταναλωτής το μόνο που χρειάζεται είναι να μεταφερθεί στο περιβάλλον της ΤΒΙ πατώντας το σχετικό link. Η τράπεζα ζητά τη συναίνεσή του για να επεξεργαστεί τα δεδομένα του μέσω της Τειρεσίας, το ΑΦΜ, τον αριθμό κινητού και το email του. 

Ακολουθεί διαδικασία ταυτοποίησης με λήψη φωτογραφίας (selfie) και, μετά από έναν πιστοληπτικό έλεγχο λίγων λεπτών, ο καταναλωτής λαμβάνει θετική ή αρνητική απάντηση στο αίτημά του. Για ποσά έως 200 ευρώ, η πιθανότητα να λάβει αρνητική απάντηση υπάρχει εάν έχει "κοκκινήσει" στην Τειρεσίας ή εάν έχει μηδενικό εισόδημα. Στις περισσότερες περιπτώσεις, η αίτησή του εγκρίνεται και ολοκληρώνει την αγορά του στο ηλεκτρονικό ή φυσικό κατάστημα με άτοκες δόσεις που θα πρέπει να πληρώνει με συνέπεια κάθε μήνα. 

Μια τρίτη εταιρεία που δραστηριοποιείται στις υπηρεσίες BNPL στη χώρα μας είναι η η ελληνική Finloup η οποία προσφέρει δυνατότητα αγορών με έως και τέσσερις άτοκες δόσεις με τη χρήση χρεωστικής -και όχι πιστωτικής- κάρτας. Ο καταναλωτής δίνει πρόσβαση στο e-banking του στην fintech προκειμένου να εξετάσει τα οικονομικά του στοιχεία και κατόπιν προχωρά στην αγορά. Μέσω της χρεωστικής του κάρτας καταβάλλονται οι άτοκες μηνιαίες δόσεις.

Η είσοδος της Τράπεζας Πειραιώς στην αγορά BNPL

Στην καινοτόμο αγορά του BNPL σχεδιάζει να μπει και η Τράπεζα Πειραιώς η οποία, με σαφή στόχευση στο νεανικό κοινό, έχει συστήσει σε συνεργασία με την ελληνική fintech Natech την ψηφιακή τράπεζα Snappi. Η neobank, η οποία βρίσκεται σε διαδικασία αδειοδότησης από την Τράπεζα της Ελλάδος, θα στηρίξει την ανάπτυξή της σε δύο πυλώνες. 

Ο πρώτος είναι το BNPL -μια υπηρεσία που δίνει στους εμπόρους τη δυνατότητα να ενισχύσουν τις πωλήσεις τους έως και 30%. Η στόχευση του προϊόντος αφορά κυρίως στους Millennials και τη Gen Z, όπου το παραδοσιακό τραπεζικό σύστημα παρουσιάζει πολύ μικρό βαθμό διείσδυσης.

Ο δεύτερος πυλώνας της λειτουργίας της Snappi θα είναι το banking as a service – μια καινοτόμο αγορά που στην Ελλάδα δεν έχει ακόμη αναπτυχθεί. Ουσιαστικά πρόκειται για έναν συνδυασμό τραπεζικής και τεχνολογίας που θα παρέχεται ως ένα white label app σε άλλες εταιρείες από τον κλάδο της λιανικής, των ασφαλειών, της ενέργειας ή των τηλεπικοινωνιών, μεταξύ άλλων.

 

Περισσότερα από Forbes

Η επόμενη πιστωτική κρίση ίσως έρθει από τα δάνεια $τρισ. για την Τεχνητή Νοημοσύνη

Η αγορά ομολόγων μπορεί να έχει την ικανότητα να χρηματοδοτήσει την ΤΝ, αλλά ίσως δεν μπορεί να σηκώσει το ρίσκο.

Η "φούσκα" της τεχνητής νοημοσύνης δεν είναι η μόνη απειλή - Όλα τα σήματα κινδύνου

Ο οικονομολόγος John Galbraith επισημαίνει ότι οι "φούσκες" σχηματίζονται κάθε φορά με τον ίδιο τρόπο.

Η Ευρώπη είναι ο μεγάλος χαμένος στον οικονομικό πόλεμο ΗΠΑ - Κίνας

Η επιδίωξη των ΗΠΑ για οικονομική επικράτηση έναντι της Κίνας υπονομεύει τη συνεργασία της με την ΕΕ.

Η Κίνα θα μπορούσε να "γκρεμίσει" τις τιμές του πετρελαίου

Η λήψη αποφάσεων από το Πεκίνο για το επιθυμητό επίπεδο αποθεμάτων πετρελαίου δεν είναι ξεκάθαρη.

Θα σώσει ή θα "γκρεμίσει" τη Νέα Υόρκη ο φόρος Μαμντάνι για τους εκατομμυριούχους;

Οι επιπτώσεις για τους εκατομμυριούχους της Νέας Υόρκης από τη φορολόγηση που έχει εξαγγείλει ο νέος δήμαρχος.

Αυτή η bull market μπορεί να καταλήξει σε "μακελειό"

Η Fed κάνει λάθος: η σωστή αντίδραση στην απειλή του πληθωρισμού δεν είναι να περιορίσει την οικονομία.

Οι πιο δημοφιλείς ξένοι προορισμοί που επιλέγουν οι Έλληνες ταξιδιώτες

Η τάση των Ελλήνων να ταξιδεύουν στο εξωτερικό ενισχύεται συνεχώς, με πιο κοντινά και συχνά ταξίδια σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.

Η φρενίτιδα για την ΤΝ εκτοξεύει τις αγορές αλλά εντείνει τους φόβους για "φούσκα"

Κάθε mega deal της OpenAI προσθέτει από 1 δισ. στον κλάδο ή διογκώνει την πιθανή "φούσκα".

Γιατί κανείς δεν ξέρει πραγματικά πόσα χρήματα βγάζει η οικογένεια Τραμπ αυτή τη στιγμή;

Μια εταιρεία χαρτοφυλακίου με την επωνυμία DT Marks Defi LLC έχει εισπράξει περισσότερα χρήματα από σχεδόν οποιαδήποτε άλλη οντότητα στο δίκτυο επιχειρήσεων του προέδρου.

Οι νομπελίστες Οικονομίας 2025 αναγνωρίζουν την καινοτομία σε επίπεδο επιχείρησης ως κλειδί για την οικονομική ανάπτυξη

H επιτροπή του Νόμπελ επισημαίνει και μια αναπάντητη πρόκληση: την επιβράδυνση της παραγωγικότητας σε χώρες του ΟΟΣΑ από τη δεκαετία του 2000.

Κώδικας Δεοντολογίας: Πού έπεσαν και πού αυξήθηκαν οι τιμές

Στο +1,2% οι τιμές των επώνυμων προϊόντων στα σούπερ μάρκετ την περίοδο Μαρτίου-Αυγούστου. Η μεγάλη πτώση των προσφορών και η επερχόμενη η λίστα των μειωμένων τιμών σε 1.000 κωδικούς.

Το κρέας έπαθε… ελαιόλαδο: Στο +55% το μοσχάρι, στο +43,3% αρνί και κατσίκι - Οι λόγοι

Αρνί, μοσχάρι, χοιρινό, κοτόπουλο, η ακρίβεια βάζει φωτιά στην πρωτεΐνη.