ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 13.48
Το φαινόμενο του υπερτουρισμού υφίσταται τα τελευταία 15-20 χρόνια, ωστόσο υπάρχουν τρόποι να υπάρξει ισορροπία μεταξύ τουριστικής ανάπτυξης και ντόπιων κοινωνιών, σημείωσε ο Γιάννης Δεληκανάκης, Founding Partner στην Southrock Asset Management, στο πάνελ "Το τουριστικό-ξενοδοχειακό real estate – Τρόποι για βιώσιμη ανάπτυξη" του 2ου Real Estate Conference που διοργανώνουν το Capital.gr και η ελληνική έκδοση του Forbes magazine με τίτλο "Real Estate και Ελληνική Οικονομία, νέοι δρόμοι προοπτικές και ευκαιρίες" στο Μέγαρο Μουσικής.
Εάν θέταμε ένα "στοπ" στις νέες επενδύσεις σε τουριστικές περιοχές, δεν επιτρέπουμε τον εκσυγχρονισμό υποδομών και την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, που ουσιαστικά μπορεί να αντιμετωπίσει τον υπερτουρισμό, σημείωσε ο κ. Δεληκανάκης.
Αντί να κοιτάμε να αυστηροποιήσουμε το πλαίσιο δόμησης σε τουριστικούς προορισμούς, θα ήταν καλύτερα να κοιτάμε πώς θα εφαρμόσουμε καλύτερα το ήδη υπάρχον πλαίσιο.
Η αναβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδας δίνει πρόσβαση πλέον όχι μόνο στους τολμηρούς, αλλά και σε επενδυτικά κεφάλαια που ως τώρα δεν μπορούσαν να "δουν" την Ελλάδα, σημείωσε ο Αλέξανδρος Κοσμόπουλος, Managing Partner στην AKL Law Firm.
Οι τράπεζες έχουν εξυγιανθεί και μπορούν πλέον να χρηματοδοτήσουν φιλόδοξα επενδυτικά σχέδια, τόνισε.
Πολυνομία και αποσπασματικές ρυθμίσεις προβληματίζουν τους επενδυτές, υπογράμμισε ο κ. Κοσμόπουλος.
"Δυσκολευόμαστε να πείσουμε επενδυτές ότι εάν στην Ελλάδα "πάνε με το σταυρό στο χέρι", δεν θα έχουν μειονέκτημα έναντι των ανταγωνιστών τους στην Ελλάδα", τόνισε.
Ο ξενοδοχειακός κλάδος στην Ελλάδα είναι κατακερματισμένος, με περίπου το 80% να ανήκει σε οικογενειακές επιχειρήσεις, σημείωσε ο Πάνος Παλαιολόγος, CEO της HotelBrain.
Είναι πλέον απαραίτητη η επαγγελματική διαχείριση ενός ξενοδοχειακού ακινήτου, που έχει γίνει πια πολύπλοκη σε σχέση με τις προηγούμενες δεκαετίες, συμπλήρωσε ο κ. Παλαιολόγος.
"Η HotelBrain μισθώνει πλέον 106 ξενοδοχεία, κάτι που δείχνει ότι υπήρχε μια τέτοια ανάγκη", πρόσθεσε.
Το επενδυτικό οικοσύστημα στην Ελλάδα εμπεριέχει τις οικογενειακές επιχειρήσεις, το δεύτερο οι πιο παραδοσιακοί μεγάλοι Έλληνες ξενοδόχοι, το τρίτο οι Έλληνες θεσμικοί επενδυτές, που κυρίως ζητούν αποδόσεις και τέλος έρχονται οι ξένοι, που χωρίζονται σε εκείνους που αποζητούν υψηλές αποδόσεις και σε εκείνους που βλέπουν πιο μακροπρόθεσμα, ανέφερε από την πλευρά του ο Ιωάννης Ορφανός, Partner και Head of Capital Markets στην Colliers Greece.
"Έχω ακούσει περιπτώσεις που ασφαλιστικά ταμεία λένε ότι μια επένδυση στην Ελλάδα είναι ακριβώς ό,τι χρειάζονταν, ωστόσο ότι ακόμη δεν την έχουν βάλει στα γεωγραφικά ραντάρ τους", πρόσθεσε ο κ. Ορφανός.
Το ελληνικό τουριστικό προϊόν είναι το φυσικό κάλλος, ο τρόπος ζωής μας, οι αρχαιότητες, ανέφερε ο κ. Κοσμόπουλος, λαμβάνοντας εκ νέου τον λόγο.
"Δεν μπορούν όλα να επιβληθούν εκ του νόμου. Για τη βιωσιμότητα, χρειάζεται ο κρατικός πυλώνας, η ιδιωτική πρωτοβουλία, αλλά και η ατομική ευθύνη", συμπλήρωσε.
"Το ESG έχει γίνει καραμέλα - πώς μπορεί ένα κτίριο να ονομάζεται πράσινο, όταν δεν ξέρουμε πώς θα το διαχειριστεί ο ξενοδόχος;", αναρωτήθηκε ο κ. Ορφανός.
Από την πλευρά του, ο κ. Παλαιολόγος τόνισε ότι πλέον το ESG το ζητούν οι ίδιοι οι πελάτες, κυρίως οι Ευρωπαίοι, που δε συγχωρούν εκπτώσεις στα στάνταρτ της βιωσιμότητας.
"Η φράση "δεν θα γίνουμε τα γκαρσόνια της Ευρώπης" και η εποχικότητα εμποδίζουν τη χώρα να αποδεχθεί ότι είμαστε μια αμιγώς τουριστική χώρα και να επενδύσουμε στο εργατικό δυναμικό στον κλάδο του τουρισμού", συμπλήρωσε ο κ. Παλαιολόγος.
Τη συζήτηση συντόνισε η Βίκυ Κουρλιμπίνη, δημοσιογράφος του Capital.gr και του Forbes Greece.