H Ιταλική Safilo δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Πρωταγωνιστεί επί δεκαετίες στη διεθνή επιχειρηματική σκηνή και κατέχει ηγετική θέση στη βιομηχανία των οπτικών με μια προϊοντική γκάμα που αριθμεί σχεδόν 30 brands και πωλήσεις, για το 2024, κοντά στο ένα δις ευρώ. Ο διευθύνων σύμβουλος της Safilo Group, Angelo Trocchia, βρέθηκε πρόσφατα στη χώρα μας και μίλησε στο Capital.gr για τα επενδυτικά πλάνα του ομίλου, τις νέες τάσεις που θα πρωταγωνιστήσουν στον κλάδο τα επόμενα χρόνια και για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η αγορά οπτικών. Η επίσκεψή του στην Ελλάδα, όπως δηλώνει, συνδέεται με τις πολύ καλές επιδόσεις της Safilo Hellas τα τελευταία χρόνια, αλλά και με την επικείμενη λειτουργία του πρώτου Eyewear by David Beckham pop up καταστήματος στη Μύκονο.

Συνέντευξη στον Στάθη Βασιλόπουλο
-
Κύριε Trocchia, ποιος είναι ο λόγος που επισκεφθήκατε τη χώρα μας;
Στη Αθήνα βρέθηκα - και είμαι πολύ χαρούμενος για αυτό- κυρίως για δύο λόγους. Πρώτον , για να ‘’γιορτάσω’’ μαζί με τους συνεργάτες μου την πολύ επιτυχημένη χρονιά της θυγατρικής μας στην Ελλάδα, Safilo Hellas, η οποία σημείωσε αξιόλογη ανάπτυξη το 2024, αυξάνοντας τις πωλήσεις και τη κερδοφορία της, και για τις πολύ καλές επιδόσεις που είχαν στην ελληνική αγορά τα δύο brand μας, η Carrrera και η Polaroid. Τα τελευταία χρόνια, η ελληνική ομάδα έχει καταφέρει, με τις κινήσεις και την οργανωτικότητά της να αντιστρέψει την κατάσταση για την εταιρεία μας και να την φέρει ανάμεσα στους market leaders όσον αφορά στις πωλήσεις στην εγχώρια αγορά, κερδίζοντας τους καταναλωτές. Ο δεύτερος λόγος είναι για να επικυρώσω τα επενδυτικά μας πλάνα για το 2025 και να είμαι παρών στις τελικές προετοιμασίες για το πρώτο Eyewear by David Beckham pop up κατάστημα που θα ξεκινήσει να λειτουργεί μέσα στους επόμενους μήνες στη Μύκονο. Η λειτουργία του νέου αυτού καταστήματος αποτελεί "ψήφο εμπιστοσύνης" στην ελληνική αγορά.
-
Μπορείτε να μας δώσετε μια εικόνα για τις οικονομικές επιδόσεις του ομίλου τη χρονιά που μας πέρασε και τα πλάνα σας για το 2025;
Το 2024 ήταν μια χρονιά οικονομικής αστάθειας, κατάσταση που επηρέασε την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, την αγορά εν συνόλω, και όπως ήταν φυσικό επηρέασε και τον κλάδο των οπτικών. Παρά τις προκλήσεις, αποδείξαμε την ανθεκτικότητα και την προσαρμοστικότητά μας, καθώς καταφέραμε να διατηρηθούμε ανταγωνιστικοί χάρη στη δυναμική διαχείριση των εμπορικών μας σημάτων και στις στοχευμένες επενδύσεις στις οποίες προχωρήσαμε. Η αφοσίωσή μας στην ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρουμε σε πελάτες και καταναλωτές παραμένει o "ακρογωνιαίος λίθος" της στρατηγικής μας. Μια πολύ σημαντική επιχειρηματική κίνηση που έλαβε χώρα την περσινή χρονιά ήταν και η συμφωνία ατέρμονης άδειας χρήσης με την Eyewear by David Beckham, που αποτελεί καθοριστικό βήμα για την δημιουργία ενός πολύ ποιοτικού και ισχυρού "χαρτοφυλακίου" στον κλάδο των οπτικών.
Κατά τη διάρκεια του 2024, "χαρτογραφήσαμε" το επιχειρηματικό περιβάλλον και προχωρήσαμε στις απαραίτητες κινήσεις που μας οδήγησαν στη βελτίωση των οικονομικών μας μεγεθών. Πιο συγκεκριμένα, το μικτό περιθώριο κέρδους μας έφτασε το 60% των πωλήσεων, ενώ το προσαρμοσμένο περιθώριο EBITDA βελτιώθηκε κατά 40 μονάδες βάσης, από 9,0% σε 9,4%. Η χρονιά επιβεβαίωσε επίσης τη χρηματοοικονομική μας σταθερότητα και την ικανότητά μας να βελτιώσουμε τη ρευστότητα. Οι ταμειακές ροές από λειτουργικές δραστηριότητες αυξήθηκε σε πάνω από 70 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το καθαρό χρέος παρέμεινε σταθερό, παρά την απόκτηση της ατέρμονης άδειας και την ολοκλήρωση του προγράμματος επαναγοράς μετοχών.
Κοιτώντας προς το 2025, η πολυπλοκότητα του μακροοικονομικού και γεωπολιτικού τοπίου, καθώς και οι σχετιζόμενες αυξανόμενες προκλήσεις, θα συνεχίσουν να επηρεάζουν τις αγορές στις οποίες δραστηριοποιούμαστε, καθιστώντας ιδιαίτερα δύσκολη την πρόβλεψη των επιχειρηματικών τάσεων τους επόμενους μήνες. Σε αυτό το πλαίσιο, παραμένουμε επικεντρωμένοι στην ενίσχυση των συνεργασιών μας, στη διατήρηση της ευελιξίας και της λειτουργικής προσαρμοστικότητας, με στόχο την εκμετάλλευση ευκαιριών για επιστροφή στην ανάπτυξη των εσόδων. Η δέσμευσή μας για συνεχή βελτίωση των περιθωρίων και συνέπεια στη δημιουργία ταμειακών ροών παραμένει αμετάβλητη.
-
Τι περιλαμβάνουν τα στρατηγική πλάνα ανάπτυξης για τα επόμενα χρόνια;
Η Safilo έχει ολοκληρώσει πλέον τη διαδικασία ανάκαμψης, που ξεκίνησε το 2018. Πλέον η εταιρεία είναι εντελώς διαφορετική σε σύγκριση με το παρελθόν. Σήμερα η εταιρεία έχει "επανεφεύρει" τον εαυτό της κυρίως χάρη στις επενδύσεις και στο διαρκή ψηφιακό μετασχηματισμό της, με "αιχμή του δόρατος" την αξιοποίηση των δεδομένων (data) με αποτέλεσμα να έχει γίνει πιο ευέλικτη, έξυπνη και ανθεκτική.
Η Safilo μπορεί να υπερηφανεύεται διότι έχει χτίσει ένα ισορροπημένο portfolio: το 50% των προϊόντων είναι από ιδιόκτητα brands. Επιπλέον, μεταξύ του 2023 και των αρχών του 2025, η Safilo ανανέωσε τις βασικές άδειες στο χαρτοφυλάκιό της, από την Kate Spade και την Tommy Hilfiger έως την BOSS και τη HUGO, καθώς και άλλες σημαντικές συνεργασίες. Αυτό επιτρέπει μια πρωτοφανή ορατότητα στην επιχειρηματική δραστηριότητα των αδειοδοτήσεων για περίπου 6 χρόνια.
Η Safilo είναι ένας παγκόσμιος παίκτης στην κατηγορία των γυαλιών που με την υιοθέτηση καινοτόμων τεχνολογικά λύσεων έχει ξεπεράσει τα παραδοσιακά, στενά, όρια της βιομηχανίας. Έχει μετατραπεί σε ένα αληθινό "house of brands", "αγκαλιάζοντας" μια ευρεία γκάμα τόσο δικών της όσο και licensed προϊόντων, με διαφορετικό προσανατολισμό, χάρη σε μια εξατομικευμένη προσέγγιση βασισμένη στην ταυτότητα των προϊόντων της και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους.
Ένας από τους τομείς που έχουμε επικεντρωθεί είναι η αύξηση των πωλήσεών μας μέσα από τα ψηφιακά μας κανάλια, με το λανσάρισμα της νέας e-commerce πλατφόρμας για το brand Smith και τη δημιουργία των digital hubs στην Πάντοβα και στο Πόρτλαντ. Επιδιώκουμε, επίσης οργανική ανάπτυξη και ανάπτυξη μέσω εξαγορών. Ο αθλητισμός και οι εξωτερικές δραστηριότητες, δυο τομείς που αντιπροσωπεύουν brands όπως Smith, Carrera και Under Armour, θα συνεχίσουν να αναπτύσσονται ενισχύοντάς τους με νέες επενδύσεις.

- Ποιες είναι οι κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η παγκόσμια αγορά γυαλιών σήμερα;
H παγκόσμια αγορά γυαλιών σήμερα χαρακτηρίζεται από έντονο ανταγωνισμό, με πολλούς "παίκτες" που προσφέρουν πληθώρα προϊόντων. Οι καταναλωτές έχουν γίνει πιο "έξυπνοι" και πολύ πιο συνειδητοποιημένοι. Δεν αναζητούν μόνο το στιλ στα γυαλιά, αλλά και άλλα πράγματα όπως ποιότητα, λειτουργικότητα και προσιτές τιμές.
-
Ποια είναι τα πιο δημοφιλή brands του οίκου σας στην Ελλάδα;
Στην Ελλάδα κυκλοφορούν περίπου 20 μάρκες γυαλιών που ανήκουν στο portfolio της Safilo. Τα πιο ευπώλητα είναι τα Carrera, Polaroid Eyewear, Eyewear by David Beckham και Tommy Hilfiger.
-
Ποιες είναι οι τελευταίες τάσεις που διαμορφώνουν τον κλάδο των οπτικών
Η καινοτομία και τα εξατομικευμένα προϊόντα θα είναι φέτος δύο από τις κυρίαρχες τάσεις που θα αναδιαμορφώσουν τον κλάδο. Όσον αφορά την καινοτομία, η Safilo έχει αποφασίσει να επενδύσει σημαντικά στον ψηφιακό της μετασχηματισμό και πιο συγκεκριμένα στη χρήση τεχνικών ανάλυσης δεδομένων, οι οποίες διαδραματίζουν πλέον κρίσιμο ρόλο, επιτρέποντας στον όμιλο να παρακολουθεί και να ερμηνεύει τις μελλοντικές τάσεις με ακρίβεια.
Από την άλλη πλευρά, η Safilo δίνει μεγάλη σημασία σε μια αναδυόμενη αγορά, αυτή των "έξυπνων" γυαλιών, καθώς πιστεύει ότι εκεί υπάρχουν πολλά περιθώρια ανάπτυξης. Ήδη η Safilo, σε συνεργασία με την Amazon, έχει λανσάρει smart γυαλιά με την τεχνολογία Alexa. Ο Όμιλος εξετάζει με μεθοδικότητα και συγκεκριμένη στρατηγική αυτό το κομμάτι, αναγνωρίζοντας τις δυνατότητες ανάπτυξης που παρουσιάζει και θεωρεί ότι θα πρέπει να προχωρήσει στην υλοποίηση των σχεδίων του την κατάλληλη στιγμή και με τους κατάλληλους συνεργάτες.
Η εκτίμησή μας είναι ότι τα επόμενα χρόνια η αγορά των γυαλιών οράσεων και ηλίου θα γνωρίσει ανάπτυξη. Και αυτό διότι τα προβλήματα όρασης θα ενταθούν εξαιτίας της γήρανσης του πληθυσμού, και της αύξησης της μυωπίας από την ολοένα και μεγαλύτερη έκθεση των ανθρώπων στις ψηφιακές οθόνες. Επίσης ο κόσμος συνειδητοποιεί περισσότερο από ό,τι στο παρελθόν τις βλαβερές συνέπειες που μπορεί να προκαλέσει η ηλιακή ακτινοβολία στα μάτια.
Επίσης, μια τάση σε παγκόσμιο επίπεδο είναι η ραγδαία ανάπτυξη των αγορών από online κανάλια. Στο κομμάτι αυτό εργαζόμαστε εντατικά ώστε να προσφέρουμε εξατομικευμένες εμπειρίες στους πελάτες, όπως είναι για παράδειγμα η εικονική (virtual) δοκιμή γυαλιών. Τέλος, ακόμα ένας παράγοντας που θα καθορίσει το μέλλον στον κλάδο είναι οι ανάγκες των καταναλωτών για βιώσιμες λύσεις, οι οποίες όμως δεν θα επηρεάζουν την λειτουργικότητα και την αισθητική των προϊόντων. Αυξάνουμε τη χρήση οικολογικών υλικών και μειώνουμε τις εκπομπές ρύπων σε όλες τις φάσεις παραγωγής.

-
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται ένα "κύμα" από ανεξάρτητες εταιρείες γυαλιών. Αυτή η τάση έχει αλλάξει την αγορά; Σας επηρεάζει;
Όντως τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί οι ανεξάρτητες μάρκες γυαλιών, κάτι που έχει επηρεάσει την αγορά. Όμως αυτό δεν θα πρέπει να το αντιμετωπίζουμε ως απειλή, αλλά ως μια φυσιολογική εξέλιξη που αντικατοπτρίζει την στροφή των καταναλωτών στην εξατομίκευση, την καινοτομία και τις εξειδικευμένες προσφορές.
Αναγνωρίζουμε αυτή τη μετατόπιση των καταναλωτών και προσαρμοζόμαστε στα νέα δεδομένα για να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί. Συνεχίζουμε να επενδύουμε σε cutting-edge τεχνολογίες, καινοτόμα υλικά και σχέδια, βάζοντας σε πρώτο πλάνο τις ανάγκες του πελάτη.
Βλέπουμε αυτές τις αλλαγές ως μια ευκαιρία να δημιουργήσουμε νέα πράγματα και να εξελιχθούμε, διασφαλίζοντας ότι συμβαδίζουμε με τα νέα trends και διατηρώντας - παράλληλα - τις υψηλές προσδοκίες που έχουν καλλιεργήσει για μας οι πελάτες.
