Η αναπτυσσόμενη αγορά των ψηφιακών πληρωμών, οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις και ο ρόλος της Nexi στην επόμενη μέρα του κλάδου στην Ελλάδα, αποτέλεσαν τους κεντρικούς άξονες της συνέντευξης που παραχώρησε η Ελένη Αργυροπούλου, Head of Sales της Nexi Ελλάδας, στο Capital.gr. Μέσα από την πολυετή πορεία της στο acquiring business, η Ελένη Αργυροπούλου αναλύει την αξία και τις προκλήσεις της ψηφιοποίησης των συναλλαγών για τους εμπόρους, ενώ τονίζει τις πρωτοποριακές λύσεις πληρωμών που προωθεί η Nexi, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη των ελληνικών επιχειρήσεων.
Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για τη Nexi στην Ελλάδα και τον δικό σας ρόλο;
Η Nexi, ηγέτης στην Ευρωπαϊκή αγορά ψηφιακών πληρωμών, με ισχυρή παρουσία σε 25 χώρες, δραστηριοποιείται στην Ελλάδα μέσω της Nexi Processing και της Nexi Payments. Με παρουσία στην Ελλάδα για περισσότερα από 20 χρόνια, η Nexi είναι από τους βασικούς παίκτες στην επεξεργασία πληρωμών στη χώρα, διαχειριζόμενη πληρωμές για περίπου 400.000 εμπορικά καταστήματα, πολλαπλούς εκδότες καρτών και εκατομμύρια καταναλωτές, ενώ εκκαθαρίζει 1 δις. συναλλαγών σε ετήσια βάση. Η Nexi Payments, αποτέλεσμα του joint venture με την Alpha Bank πριν δύο χρόνια, απέκτησε, μέσω της τράπεζας, το μεγαλύτερο σε όγκο και αριθμό επιχειρήσεων merchant book στην Ελλάδα, κάνοντας δυναμική είσοδο στην αγορά.
Ο δικός μου ρόλος επικεντρώνεται στο κομμάτι της αποδοχής καρτών ή merchant acquiring, σύμφωνα με την επίσημη ορολογία του κλάδου και συγκεκριμένα στις πωλήσεις. Με απλά λόγια, είμαστε οι άνθρωποι που μιλούν με τους εμπόρους, αφουγκραζόμαστε τις ανάγκες τους και βρίσκουμε τις βέλτιστες λύσεις προκειμένου να συμβάλλουμε στην ανάπτυξη της επιχείρησής τους. Παράλληλα, λειτουργούμε συμβουλευτικά, γιατί στη Nexi προτεραιότητά μας είναι να καθοδηγούμε τους πελάτες μας σχετικά με το πώς οποιασδήποτε φύσης αλλαγές ενδέχεται να επηρεάσουν τη δραστηριότητά τους. Κύριο μέλημά μας είναι να προσφέρουμε λύσεις που διευκολύνουν την προσαρμογή τους στις νέες συνθήκες και τους εξασφαλίζουν μία επιτυχημένη επιχειρηματική συνέχεια.
Από τη δική σας εμπειρία και την επαφή με τους εμπόρους, ποιες είναι οι κυριότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα;
Οι έμποροι αντιμετωπίζουν πολλές προκλήσεις στον σημερινό επιχειρηματικό κόσμο, ειδικά με τη συνεχιζόμενη ψηφιοποίηση και τις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες. Ειδικότερα, στον ραγδαία εξελισσόμενο τομέα των πληρωμών η διαρκής εξέλιξη της τεχνολογίας σε συνδυασμό με τη συμμόρφωση με τις φορολογικές και νομικές απαιτήσεις γίνεται ολοένα και πιο περίπλοκη. Οι συνεχείς αλλαγές στη νομοθεσία, οι νέοι κανονισμοί για τον ψηφιακό τομέα και οι φορολογικές υποχρεώσεις απαιτούν από τους εμπόρους να παρακολουθούν συνεχώς τις εξελίξεις και να προσαρμόζονται.
Για παράδειγμα, η ελληνική αγορά στα capital controls είδε ραγδαία αύξηση στις ηλεκτρονικές πληρωμές, καθώς επιβλήθηκαν περιορισμοί στη χρήση μετρητών, ωθώντας πολλές επιχειρήσεις στην υιοθέτηση ηλεκτρονικών λύσεων. Έκτοτε, διάφορα κύματα υποχρεωτικότητας επέβαλαν τη χρήση POS, με πιο πρόσφατο αυτό του 2024, που στόχευσε κλάδους όπως τα ταξί και οι λαϊκές αγορές, όπου έως τότε κυριαρχούσαν τα μετρητά.
Σε αυτό έρχεται να προστεθεί και η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή και οι νέες καταναλωτικές συνήθειες, όπως η προτίμηση για ηλεκτρονικές αγορές και πληρωμές μέσω κινητών, που απαιτούν από τους εμπόρους να επενδύσουν σε νέες τεχνολογίες και να προσαρμοστούν στις αλλαγές της αγοράς. Ειδικά οι μικροί και μεσαίοι έμποροι μπορεί να δυσκολεύονται να ακολουθήσουν τις τελευταίες τάσεις και να βρουν λύσεις που να είναι ταυτόχρονα οικονομικές και αποτελεσματικές.
Ειδικότερα, η πρόκληση δεν αφορά τόσο στην ενσωμάτωση καινοτομιών στις λύσεις μας αλλά κυρίως στη βελτιστοποίηση της διαδικασίας πληρωμής. Είναι προφανές ότι η πληρωμή, ως διαδικασία, δεν είναι κάτι που κανείς απολαμβάνει, εκτός φυσικά αν αφορά στην αγορά ενός αγαθού που επιθυμεί. Παρ’ όλα αυτά, η απλοποίηση του μηχανισμού πληρωμών κάνει αυτή τη διαδικασία πιο εύκολη και εύχρηστη για τους καταναλωτές. Αυτός είναι και ο λόγος για την εξέλιξη των καρτών από ένα πλαστικό δελτίο στο πορτοφόλι μας, στην ψηφιακή τους εκδοχή στα κινητά μας τηλέφωνα, και πλέον στα smartwatches μας. Στο άμεσο μέλλον, οι πληρωμές μπορεί να γίνονται μέσω βιομετρικών στοιχείων, όπως η ίριδα του ματιού ή η παλάμη μας. Επομένως, αυτό που επιδιώκει η τεχνολογία είναι να μετατρέψει την εμπειρία πληρωμής σε μια αόρατη, εύκολη, ασφαλή και απρόσκοπτη διαδικασία. Εδώ ακριβώς παρεμβαίνουμε εμείς, προσφέροντας λύσεις όπως τα φυσικά POS, τα virtual POS για e-commerce και τα soft POS για πιο ευέλικτες χρήσεις.
Το πεδίο των πληρωμών είναι απαραίτητο να ρυθμίζεται ώστε να λειτουργεί εύρυθμα και να εξασφαλίζει την ασφάλεια στις συναλλαγές. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ο κανονισμός DORA (Digital Operational Resilience Act) έρχεται για να διασφαλίσει την ανθεκτικότητα των ψηφιακών υποδομών και την προστασία από κυβερνοαπειλές, υποχρεώνοντας τους παρόχους σε αυστηρά μέτρα ασφάλειας - ενισχύοντας έτσι την εμπιστοσύνη στις ηλεκτρονικές συναλλαγές και τη σταθερότητα του κλάδου.
Ποια η στρατηγική της Nexi στο κομμάτι των πωλήσεων και πώς ανταποκρίνεται στις ανάγκες των επιχειρήσεων;
Η στρατηγική μας επικεντρώνεται στις ΜμΕ, ιδιαίτερα μετά την υποχρεωτική υιοθέτηση λύσεων αποδοχής καρτών, κι αυτό γιατί η νέα συνθήκη με την οποία έρχονται αντιμέτωπες οι επιχειρήσεις, τους είναι συχνά άγνωστη. Σε αυτό το πλαίσιο, πρωταρχικός μας στόχος είναι η στήριξή τους με προϊόντα και λύσεις που καλύπτουν τις ανάγκες τους και διευκολύνουν την προσαρμογή τους στα νέα δεδομένα.
Οι κύριοι πυλώνες αυτής της προσέγγισης είναι δύο: Ο πρώτος αφορά εξειδικευμένες λύσεις για συγκεκριμένους κλάδους της αγοράς, το λεγόμενο "vertical proposition". Ο δεύτερος εστιάζει στη δημιουργία προϊόντων που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της ευρύτερης αγοράς ΜμΕ. Έτσι παρέχουμε ένα ολοκληρωμένο και στοχευμένο product offering, σχεδιασμένο για να ενισχύσει τη λειτουργικότητα και την ανάπτυξή τους.
Πώς επιλέγουν οι επιχειρήσεις τον πάροχό τους και τι ρόλο παίζει η Nexi σε αυτό;
Μια τέτοια απόφαση εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, με σημαντικότερο την υφιστάμενη σχέση τους με την τράπεζα. Ως Nexi, το κανάλι πωλήσεων μέχρι σήμερα είναι τα καταστήματα της Alpha Bank, οδηγώντας τις επιχειρήσεις με ενεργό λογαριασμό στην τράπεζα να προτιμούν τις υπηρεσίες μας.
Ένας άλλος σημαντικός παράγοντας είναι η ταχύτητα και η ευκολία απόκτησης των λύσεων που η επιχείρηση τελικά θα επιλέξει – π.χ. η γρήγορη παράδοση ενός POS ή η άμεση αντικατάσταση ενός χαλασμένου τερματικού παίζει καθοριστικό ρόλο – και βέβαια η υποστήριξη των επιχειρήσεων μετά την πώληση, το after-sales service.
Αυτή τη στιγμή η φύση αυτής της υποστήριξης είναι τηλεφωνική καθώς οι επιχειρηματίες εκτιμούν ως ιδιαίτερα σημαντική τη φυσική αλληλεπίδραση σε περίπτωση προβλήματος. Περιμένουμε όμως ότι, ως πιο εξοικειωμένες με την τεχνολογία, οι επόμενες γενιές επιχειρηματιών θα προτιμήσουν αυτοματοποιημένες λύσεις υποστήριξης, όπως τα chatboxes.
Η Nexi πώς ανταποκρίνεται σε αυτή την ανάγκη των επιχειρήσεων για άμεση και συνεχιζόμενη υποστήριξη;
Από τη πρώτη στιγμή που η Nexi ήρθε στην Ελλάδα, έθεσε την εμπειρία εξυπηρέτησης σε απόλυτη προτεραιότητα – γι’ αυτό και έκανε μια τεράστια επένδυση σε ένα αποκλειστικά δικό της δίκτυο τερματικών μέσω της Nexi Processing. Η επένδυση αυτή αποτύπωνε την επιδίωξή μας να ελέγχουμε το επίπεδο εξυπηρέτησης σε κάθε στάδιο του value chain, από την αρχική εγκατάσταση έως την καθημερινή λειτουργία.
Κομμάτι της ίδιας φιλοσοφίας, είναι η ηλεκτρονική πλατφόρμα Nexi XPay, ένα προϊόν που προσφέρει ευέλικτες και συνεχώς εξελισσόμενες λύσεις, σχεδιασμένες να καλύπτουν τις ανάγκες των επιχειρήσεων σε έναν ταχέως μεταβαλλόμενο κόσμο.
Στο πλαίσιο του συνεχούς εκσυγχρονισμού των touchpoints μας με τις επιχειρήσεις, είναι και η ανάπτυξη του digital onboarding, επάνω στην οποία εργαζόμαστε στην παρούσα φάση. Πρόκειται για μία πλατφόρμα που θα επιτρέπει την πλήρως ψηφιακή εγγραφή των επιχειρήσεων στις υπηρεσίες μας, μειώνοντας τον χρόνο της συγκεκριμένης διαδικασίας και καθιστώντας την πιο φιλική στον χρήστη.
Ποιός ο ρόλος της Nexi στην υποστήριξη κλάδων όπως ο τουρισμός και τα luxury brands;
Ο τουρισμός αποτελεί βασικό πυλώνα της ελληνικής οικονομίας και γι’ αυτό και είναι στρατηγικής σημασίας για εμάς. Διαθέτουμε τεράστια εξειδίκευση και ένα πλήρες χαρτοφυλάκιο αξιόπιστων και εξειδικευμένων λύσεων, γεγονός που μας κατατάσσει ως πρώτη επιλογή των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον τουριστικό τομέα. Αυτό μας έχει φέρει στη θέση του market leader αφού κάθε χρόνο εκκαθαρίζουμε πάνω από το 45% των συναλλαγών που πραγματοποιούνται στην Ελλάδα με κάρτες εκδόσεως ξένων τραπεζών, διασφαλίζοντας την απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των επισκεπτών και δημιουργώντας μια ισχυρή σχέση εμπιστοσύνης με τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, πολλές εκ των οποίων είναι μεγάλες μονάδες φιλοξενίας.
Αντίστοιχα απαιτητικός είναι και ο κλάδος του luxury, που περιλαμβάνει brands διεθνούς κύρους που απευθύνονται σε καταναλωτές υψηλού εισοδηματικού και βιοτικού επιπέδου από όλο τον κόσμο. Είναι τιμή μας ότι χαίρουμε της εμπιστοσύνης εμβληματικών brands του συγκεκριμένου κλάδου, καθώς υποστηρίζουμε πληρωμές με κάρτες των κυριότερων διεθνών σχημάτων, συμπεριλαμβανομένων εξειδικευμένων επιλογών, όπως η American Express.
Πώς θα περιγράφατε τη Nexi στην Ελλάδα;
Η Nexi φιλοδοξεί να αποτελεί πυλώνα σταθερότητας της ελληνικής οικονομίας. Από την ίδρυσή της, στόχος της είναι να επενδύει και να στηρίζει την ανάπτυξη της χώρας επιταχύνοντας την υιοθέτηση σύγχρονων και καινοτόμων λύσεων, στα πρότυπα της Ευρώπης. Άλλωστε αποτελεί στρατηγική και δέσμευση του ομίλου της ΝΕΧΙ η υποστήριξη του οράματος της μετάβασης σε μία Ευρώπη χωρίς μετρητά που μεταφράζεται σε σημαντικές επενδύσεις σε ετήσια βάση. Αν κάποιος εξετάσει τον ισολογισμό και τα αποτελέσματά του ομίλου, θα διαπιστώσει ότι είμαστε από τους ισχυρότερους επενδυτές στον κλάδο, γεγονός που μας διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι οι επενδύσεις στην ψηφιακή οικονομία είναι ο μοναδικός τρόπος για την Ελλάδα, αλλά και για κάθε χώρα, να προοδεύσει και να αναπτυχθεί. Σε τοπικό επίπεδο, έχουμε αποδείξει, ειδικά με την υποστήριξη πρωτοβουλιών όπως το τελευταίο κύμα υποχρεωτικότητας, ότι είμαστε εδώ για να στηρίξουμε τόσο τις επιχειρήσεις όσο και την κοινωνία, ανεξάρτητα από το κόστος.
Κλείνοντας, ας εστιάσουμε σε εσάς. Πείτε μας λίγα λόγια για τα προσωπικά σας κίνητρα ως επαγγελματίας;
Ασχολούμαι με το acquiring business από το 2006, έναν τομέα που συνδυάζει την τεχνολογία με τις πωλήσεις, δίνοντάς μου την ευκαιρία να μαθαίνω κάθε μέρα και κάτι καινούργιο. Η Nexi, με παρουσία σε 25 χώρες, μου επιτρέπει να συγκρίνω διαφορετικές αγορές και να ανακαλύπτω πεδία βελτίωσης, ενώ η δουλειά μου με φέρνει σε επαφή με επιχειρήσεις όλων των μεγεθών με διαφορετικές προκλήσεις. Είναι χαρά μου να συνεργάζομαι με τόσες επιχειρήσεις και να βλέπω πώς οι λύσεις μας βελτιώνουν την καθημερινότητά τους. Αυτό που με κινητοποιεί είναι η συνεχής εξέλιξη και η επαφή με τις νέες γενιές επαγγελματιών, που φέρνουν φρέσκες ιδέες και προοπτικές.