Ταξιδεύετε στην Ευρώπη; Φοβού το "ιπτάμενο" χάος - Ακυρώσεις πτήσεων, χαμένες αποσκευές και είναι μόνο η αρχή

Ταξιδεύετε στην Ευρώπη; Φοβού το "ιπτάμενο" χάος - Ακυρώσεις πτήσεων, χαμένες αποσκευές και είναι μόνο η αρχή

Της Cecilia Rodriguez

Η κατάσταση με τα αεροπορικά ταξίδια στην Ευρώπη είναι ήδη τόσο κακή που ορισμένες αεροπορικές συμβουλεύουν τους επιβάτες να μην πετάξουν αυτό το καλοκαίρι. Πρόκειται για την εποχή του "Αεροαρμαγεδδώνα" - το όνομα που δόθηκε στη χαοτική πραγματικότητα των καλοκαιρινών ταξιδιών, με τις αεροπορικές εταιρείες και τα αεροδρόμια να προετοιμάζονται για το ενδεχόμενο κατάρρευσης και τους ταξιδιώτες να βιώνουν αγχωτικές εμπειρίες.

Τεράστιες ουρές είναι ένα συνηθισμένο θέαμα στα αεροδρόμια σε όλη την Ευρώπη και οι δυσάρεστες ιστορίες είναι μυριάδες. Ακυρώσεις της τελευταίας στιγμής, ακόμη και αφότου οι επίδοξοι επιβάτες είχαν ήδη περάσει από τον έλεγχο ασφάλειας, χαμένες αποσκευές, καθυστερήσεις για πέντε, έξι ακόμη και επτά ώρες, ουρές πολλών ωρών στον έλεγχο και τα τελωνειακά σημεία και κανείς να βοηθήσει στα γκισέ των αεροπορικών εταιρειών.

"Σε ολόκληρη την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, η ευχάριστη επιστροφή των καλοκαιρινών ταξιδιών έχει μετατραπεί σε μια εποχή χάους", αναφέρουν οι New York Times σε άρθρο τους με τίτλο "Γιατί τα αεροπορικά ταξίδια είναι κόλαση αυτό το καλοκαίρι", προσθέτοντας ότι είναι κάτι που "δεν θα διορθωθεί σύντομα".

"Αεροαρμαγεδδώνας" και πόλεμος

Και αυτό δεν είναι το χειρότερο. Το καλοκαίρι μόλις ξεκίνησε και οι προβλέψεις των ειδικών είναι άκρως αποθαρρυντικές.

Ο ευρωπαϊκός "Αεροαρμαγεδδώνας" είναι αποτέλεσμα αυτού που οι New York Times αποκαλούν "η τέλεια καταιγίδα", η οποία περιλαμβάνει μεταξύ άλλων παραγόντων την άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών του κορονοϊού σε ολόκληρη την Ευρώπη που πυροδότησε άλμα της ζήτησης, την ώρα που αεροπορικές, αεροδρόμια και άλλες σχετιζόμενες εταιρείες αγωνίζονται να στελεχώσουν τις δραστηριότητές τους μετά την απόλυση χιλιάδων εργαζομένων στην κορύφωση της πανδημίας, καθώς η βιομηχανία πρακτικά σταμάτησε να λειτουργεί τα τελευταία δύο χρόνια.

"Οι πρόσφατες εξελίξεις στο μπλοκ των 27 έχουν αφήσει χιλιάδες επιβάτες να περιμένουν, με τυχερούς εκείνους που ακυρώθηκαν οι πτήσεις τους ενώ οι υπόλοιποι να περιμένουν για ώρες για να επιβιβαστούν στη δική  τους", γράφει το Schengenvisainfo.

Μετά είναι ο ευρωπαϊκός πόλεμος στην Ουκρανία, που περιορίζει σημαντικά τον διαθέσιμο εναέριο χώρο σε ολόκληρη την ήπειρο. Σύμφωνα με την Lufthansa, ο πόλεμος οδηγεί σε τεράστια σημεία συμφόρησης στους ουρανούς και ως εκ τούτου σε περαιτέρω καθυστερήσεις πτήσεων.

Καταπονημένο και στρεσαρισμένο προσωπικό

Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν παραδεχτεί ανοιχτά την αδυναμία τους να υποστηρίξουν τα δρομολόγια τους, καθώς πλήττονται από έλλειψεις προσωπικού σε συνδυασμό με τα υψηλά επίπεδα αναρρωτικών αδειών λόγω κορονοϊού.

Δεν υπάρχουν αρκετοί πιλότοι, αεροσυνοδοί, χειριστές αποσκευών και άλλοι υπάλληλοι και έτσι εκατοντάδες πτήσεις ακυρώνονται κάθε εβδομάδα.

Σήμερα υπάρχει έλλειψη περίπου 7.200 ειδικευμένων εργαζομένων στον κλάδο.

Ωστόσο, η εύρεση νέου προσωπικού προσθέτει περισσότερα στα δεινά των εταιρειών. "Οι άνθρωποι δεν ελκύονται τόσο από ορισμένες από τις θέσεις που προσφέρουμε, ειδικά στην ασφάλεια και την εξυπηρέτηση εδάφους", εξηγεί ο Olivier Jankovec, επικεφαλής της ένωσης αεροδρομίων ACI Europe. "Επιπλέον, οι μισθοί δεν είναι πλέον αρκετά υψηλοί γιατί οι συνθήκες εργασίας είναι αυτές που είναι, άνθρωποι πρέπει να εργάζονται σε βάρδιες και τα Σαββατοκύριακα".

Σύμφωνα με την γερμανική ένωση αεροδρομίων ADV, σχεδόν το 20% των θέσεων εργασίας στον τομέα της ασφάλειας, του check-in και του χειρισμού αεροσκαφών παραμένουν κενές.

Απεργίες και διαμαρτυρίες

Ακόμα παραπάνω σχετικά με τα ζητήματα προσωπικού, τα συνδικάτα των εργαζομένων σε διάφορες χώρες έχουν καλέσει σε απεργίες προκειμένου να διαμαρτυρηθούν για τις κακές συνθήκες εργασίας, τις απολύσεις και τις περικοπές μισθών.

Οι εργαζόμενοι της Ryanair και της EasyJet ανακοίνωσαν σχέδια για νέες απεργίες αυτόν τον μήνα, μετά την τριήμερη απεργία των εργαζομένων στο πλήρωμα θαλάμου επιβατών το περασμένο Σαββατοκύριακο στην Ισπανία, την Πορτογαλία και το Βέλγιο, στην οποία συμμετείχαν αργότερα και συνάδελφοί τους στη Γαλλία και την Ιταλία.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, "εκατοντάδες μέλη του προσωπικού check-in της British Airways στο Χίθροου αποφασίζουν τις ημερομηνίες απεργίας που θα επηρεάσουν περαιτέρω την περίοδο αιχμής των καλοκαιρινών σχολικών διακοπών", αναφέρει το BBC.

Η Scandinavian Airlines ενδέχεται επίσης να δει 1.000 πιλότους με έδρα τη Δανία, τη Νορβηγία και τη Σουηδία να απεργούν λόγω μισθών και μέτρων μείωσης του κόστους.

Στην Ολλανδία, ένα άλλο είδος απεργίας θα μπορούσε επίσης να επηρεάσει τις πτήσεις, καθώς αγρότες που διαμαρτύρονται στο κλείσιμο γεωργικών εκμεταλλεύσεων και τα κυβερνητικά σχέδια για μείωση των εκπομπών αζώτου έχουν κλείσει με τα τρακτέρ τους αυτοκινητόδρομους, συμπεριλαμβανομένων εκείνων προς τα αεροδρόμια, και "απειλούν να επιβάλλουν ακινησία σε ολόκληρη τη χώρα", σύμφωνα με το Dutch News.

Η κατάσταση στα αεροδρόμια του Ηνωμένου Βασιλείου έχει περιγραφεί στα βρετανικά ΜΜΕ ως το "απόλυτο χάος" με αξιωματούχους και επιβάτες να παροτρύνουν τους παραθεριστές να αποφεύγουν τις πτήσεις.

Με καθημερινές ακυρώσεις και καθυστερήσεις τόσων πολλών πτήσεων ακολουθούν και σοβαρές οικονομικές απώλειες για τα αεροδρόμια και τις αεροπορικές εταιρείες.

Οι ταξιδιώτες πρέπει να αποζημιωθούν από τους μεταφορείς που δεν τους μεταφέρουν στους προορισμούς τους εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος, ενώ τα συνδικάτα πιέζουν για καλύτερους μισθούς και συνθήκες εργασίας.

"Στα αεροπορικά συνδικάτα δόθηκε ένα ισχυρό όπλο - η επιθυμία εκατομμυρίων ανθρώπων να κάνουν κανονικές διακοπές μετά από χρόνια  διαταραχών του Covid - και δεν φοβούνται να πατήσουν τη σκανδάλη", εξηγεί το Politico. "Ελπίζουν να αντιστρέψουν όχι μόνο τις περικοπές μισθών που προκλήθηκαν από την πανδημία, αλλά και τη φθορά δεκαετιών από περικοπές κόστους των αεροπορικών, κατά τις οποίες είδαν ακόμη και το πλήρωμα καμπίνας σε ορισμένες αεροπορικές να αναγκάζεται να πληρώνει για μπουκαλάκια νερό".

Αναζητώντας λύσεις

Ωστόσο, ορισμένες κυβερνήσεις έχουν ανακοινώσει ειδικά μέτρα για να βοηθήσουν στα προβλήματα.

Η Γερμανία σχεδιάζει να εισάγει εργαζομένους από το εξωτερικό, κυρίως από την Τουρκία, παρέχοντας άδειες εργασίας και βίζα με διαδικασίες fast-track προκειμένου να στελεχώσουν άμεσα τα αεροδρόμια και να βοηθήσουν στο χειρισμό αποσκευών και τους ελέγχους ασφαλείας, σύμφωνα με τους Γερμανούς υπουργούς Μεταφορών, Εργασίας και Εσωτερικών.

Η ιρλανδική κυβέρνηση, από την πλευρά της, σχεδιάζει να αξιοποιήσει τον στρατό για να βοηθήσει στην ασφάλεια στο αεροδρόμιο του Δουβλίνου, εάν προκύψουν περαιτέρω προβλήματα.

Η βρετανική κυβέρνηση είπε ότι βοηθά "να εισέλθουν νέοι υπάλληλοι στον κλάδο των αερομεταφορών γρήγορα και χωρίς να διακυβεύεται η ασφάλεια, επιταχύνοντας τους εθνικούς ελέγχους για νεοπροσληφθέντες και βοηθώντας τη αεροπορική βιομηχανία να αποκτήσει νέους υπαλλήλους, όπως εκείνους που χειρίζονται τις ακτίνες Χ".

Σε πρόσφατη ανοιχτή επιστολή προς τους πελάτες του, ο Όμιλος Lufthansa ζητά συγγνώμη για τον μεγάλο αριθμό ακυρώσεων πτήσεων και σημειώνει ότι η κατάσταση μοιάζει απίθανο να βελτιωθεί βραχυπρόθεσμα.

Κάνοντας την παραδοχή ότι "πάρα πολλοί υπάλληλοι, καθώς και πόροι, δεν είναι διαθέσιμοι επί του παρόντος, και όχι μόνο στη Lufthansa", η αεροπορική προβλέπει ένα δυσάρεστο μέλλον το οποίο πιθανότατα δεν θα βελτιωθεί προτού έρθει ο χειμώνας.
 

Περισσότερα από Forbes

Γιατί προκαλεί αντιδράσεις ο τουριστικός φόρος της Βενετίας

Στόχος του μέτρου είναι να αμβλυνθούν οι επιπτώσεις του μαζικού τουρισμού. Η διαχείριση του πλήθους των επισκεπτών συνιστά αέναη πρόκληση.

Στη λίστα με τα ταχύτερα αναπτυσσόμενα αεροδρόμια στον κόσμο η Αθήνα για το τέταρτο τρίμηνο του έτους

Οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης προβλέπεται να συνεχιστούν και στο τελευταίο τρίμηνο του έτους.

Συνεχίστηκε η πτώση σε ξένους επιβάτες σε Μύκονο και Σαντορίνη τον Αύγουστο

Μείωση και στη Ρόδο. Στους κερδισμένους τα Χανιά και η Κέρκυρα.

Τέλος οι φτηνές πτήσεις στην Ευρώπη

Με πρωτοπόρο τη Γαλλία, οι 27 "σπρώχνουν" τη μετάβαση προς τις σιδηροδρομικές μεταφορές.

Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι στο επτάμηνο του 2023 από τη διεθνή επιβατική κίνηση

Ισχυρές επιδόσεις "γράφει" η φετινή χρονιά για τα περισσότερα αεροδρόμια της χώρας, ωθούμενες σε μεγάλο βαθμό από τη δυναμική της τουριστικής κίνησης και την ολική επαναφορά στην κανονικότητα σε σχέση με πέρυσι, οπότε στους πρώτους μήνες εξακολουθούσαν να ισχύουν κάποιοι περιορισμοί στις μετακινήσεις. Βέβαια, οι υψηλοί ρυθμοί αύξησης δεν αφορούν το σύνολο των αεροδρομίων, καθώς Μύκονος και Σαντορίνη είδαν χαμηλότερες πτήσεις στον αριθμό των διεθνών επιβατών στους πρώτους μήνες της τουριστικής σεζόν.

Διεθνής επιβατική κίνηση: Πώς έχει πραγματικά κινηθεί σε Μύκονο και Σαντορίνη σε σχέση με το 2019

Πολύς λόγος έχει γίνει από την έναρξη της φετινής θερινής σεζόν για τις κάπως αδύναμες επιδόσεις στον αριθμό των ξένων επιβατών που έχουν διακινηθεί στο αεροδρόμιο Μυκόνου και Σαντορίνης.

Αισιόδοξα νέα για το ΑΕΠ στέλνει το ισοζύγιο πληρωμών

"Μπόνους" 2,7 δισ. ευρώ για το ΑΕΠ του α' εξαμήνου 2023 έδωσαν οι μειωμένες τιμές των ενεργειακών προϊόντων και η πολύ καλή πορεία του τουρισμού.

Σε ποια νησιά οι πληρότητες θα φτάσουν το 100% το Δεκαπενταύγουστο

Κερδίζουν φέτος οι λιγότερο δημοφιλείς προορισμοί, μειωμένη η ζήτηση για Μύκονο και Σαντορίνη.

Ελ Βενιζέλος: Πάνω από τα επίπεδα του 2019 η διεθνής επιβατική κίνηση τον Ιούλιο

Οι ξένοι επιβάτες σημείωσαν άνοδο 17,7%, ενώ σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2019, η αύξηση είναι της τάξεως του 9,7%. Στο 33,5% η αύξηση στο επτάμηνο, σε σχέση πέρυσι.

Γιατί οι αεροπορικές καταργούν τις first class θέσεις - Το κόστος των premium εισιτηρίων για Ελλάδα

Μεγαλύτερη απήχηση φαίνεται να γνωρίζουν οι business class και premium economy θέσεις, καθώς κοστίζουν λιγότερο από τις first class αλλά προσφέρον ισάξια σχεδόν προνόμια και υπηρεσίες.