Αγορά rent a car: Αυξημένος ανταγωνισμός και πίεση στα περιθώρια κέρδους

Αγορά rent a car: Αυξημένος ανταγωνισμός και πίεση στα περιθώρια κέρδους

Του Στάθη Βασιλόπουλου

Παρά τη σταθερή ανοδική πορεία του ελληνικού τουρισμού και την αυξημένη ζήτηση, η αγορά βραχυχρόνιας μίσθωσης αυτοκινήτων στην Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με μια σειρά από προκλήσεις, με κύρια χαρακτηριστικά τον αυξημένο ανταγωνισμό και την πίεση των τιμών. Ο αντίκτυπος της πανδημίας, η ενεργειακή κρίση και η άνοδος του πληθωρισμού, σε συνδυασμό με τις αναταράξεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες επηρέασαν τις μισθώσεις αυτοκινήτων, ωστόσο ο κλάδος ανέκαμψε γρήγορα.

Στην Ελλάδα, η αυξημένη τουριστική δραστηριότητα εκτιμάται, σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, ότι θα διατηρήσει και φέτος τη ζήτηση στην αγορά ενοικίασης αυτοκινήτων. Το 2024, η επιβατική κίνηση στην Ελλάδα παρουσίασε ετήσια ανάπτυξη κοντά στο 8%, επηρεάζοντας θετικά τις βραχυχρόνιες ενοικιάσεις.

Παράλληλα όμως, η μεγάλη διαθεσιμότητα οχημάτων και η τάση για ανανέωση του στόλου, αναμένεται ότι θα συνεχίσει να πιέζει τη μέση τιμή ενοικίασης, περιορίζοντας ενδεχομένως τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην αγορά.

Η κλιμάκωση του ανταγωνισμού, ειδικά όσο πλησιάζουμε προς το καλοκαίρι, αποτελεί κοινή παραδοχή μεταξύ των μεγαλύτερων ‘’παικτών’’ της αγοράς. Όπως αναφέρει στις οικονομικές του καταστάσεις ο όμιλος ‘’Μοτοδυναμική’’, που εκπροσωπεί στη χώρα μας την Sixt, ‘’ο ανταγωνισμός στον κλάδο ενοικίασης αυτοκινήτων εκτιμάται ότι στη διάρκεια της φετινής χρονιάς θα ενταθεί, ασκώντας πίεση στα περιθώρια κέρδους’’, με την εταιρεία να εστιάζει σε περαιτέρω ανάπτυξη των υπηρεσιών της, ‘’ως βασικό στρατηγικό πυλώνα για την ενίσχυση της ηγετικής θέσης της στο premium rent-a-car’’.

Να σημειωθεί ότι η Sixt είδε τα έσοδα της το 2024 να αυξάνονται κατά 11,8% και να ξεπερνούν τα 60 εκατ. ευρώ. Στο κομμάτι της μίσθωσης οχημάτων, οι πωλήσεις της εταιρείας την περσινή χρονιά ήταν αυξημένες και διαμορφώθηκαν στα 47,1 εκατ. ευρώ, έναντι 41,6 εκατ. το 2023.

Η διοίκηση της Autohellas, δια του διευθύνοντος συμβούλου της, Ευτύχιου Βασιλάκη είχε αναφέρει πρόσφατα ότι ο κλάδος, την περσινή χρονιά, αντιμετώπισε μικρή μείωση στις τιμές λόγω μεγάλης διαθεσιμότητας αυτοκινήτων, τάση η οποία θα συνεχιστεί και φέτος. Η εταιρεία αντιμετώπισε τις πιέσεις στις τιμές, μέσω της προσαρμογής του προσφερόμενου "μείγματος" οχημάτων και της βελτίωσης των καναλιών προσέγγισης των πελατών. 

Παρότι η διεθνής τάση παραμένει συγκρατημένη όσον αφορά στην επέκταση των στόλων, στην Ελλάδα η αναμενόμενη αύξηση του τουρισμού κατά 5%-7% ενδέχεται να οδηγήσει σε περαιτέρω μεγέθυνση του διαθέσιμου στόλου, εντείνοντας ακόμη περισσότερο τον ανταγωνισμό. Ο κ. Βασιλάκης εκτίμησε, πάντως, ότι ο κλάδος της ενοικίασης αυτοκινήτων θα ενισχυθεί φέτος κατά 8%-10%.

Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, ο στόλος που διαχειρίζονται οι εταιρείες βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Ελλάδα έφτανε τα 105.000 οχήματα το 2023, με μέση ηλικία τα 3,1 έτη. Ο μισός στόλος των βραχυχρόνιων μισθώσεων αποτελείται κυρίως από βενζινοκίνητα αυτοκίνητα και ακολουθούν τα πετρελαιοκίνητα. Αξιοσημείωτη διείσδυση στον στόλο έχουν τα υβριδικά οχήματα, ενώ πολύ χαμηλό παραμένει το ποσοστό διείσδυσης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων. 

Το χαμηλό μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην έλλειψη κατάλληλου δικτύου φορτιστών, ιδιαίτερα στις περιοχές που παρατηρείται ο μεγαλύτερος όγκος τουριστών, δηλαδή στα νησιά. Την ίδια ώρα, και οι ίδιες οι εταιρείες rent a car τηρούν επιφυλακτική στάση, καθώς δεν είναι ξεκάθαρη προς το παρόν η μεταπωλητική αξία των ηλεκτρικών μοντέλων μετά τη λήξη της χρήσης τους.

 

Περισσότερα από Forbes

Ο Τραμπ έχει 5 λόγους για να ξανασκεφτεί την απόλυση Πάουελ από τη Fed

Η απομάκρυνση του Πάουελ δεν εγγυάται μείωση επιτοκίων, ενώ μπορεί να προκαλέσει κλυδωνισμούς στις αγορές.

Τα "απλά" μαθηματικά του Τραμπ για τη Ρωσία

Ένας τρόπος για να χτυπήσει ο Τραμπ τη Μόσχα είναι να "πλημμυρίσει" την παγκόσμια αγορά με επιδοτούμενο πετρέλαιο.

Κυκλάδες σε δύο "ταχύτητες": Πάνω η Πάρος και η Νάξος σε αφίξεις, κάτω Μύκονος και Σαντορίνη

Στη Σαντορίνη, σύμφωνα με επιχειρηματίες του χώρου, οι τζίροι στα ξενοδοχεία είναι μειωμένοι κατά τουλάχιστον 20%.

Οι πολιτικές Τραμπ δημιουργούν αντίρροπες δυνάμεις στις αγορές

Οι επιπτώσεις από το "μεγάλο, όμορφο νομοσχέδιο" παραμένουν... εκτιμήσεις.

Γιατί οι δασμοί του Τραμπ στον χαλκό θα αυξήσουν την εγκληματικότητα

Ο χαλκός είναι το τρίτο μέταλλο με τη μεγαλύτερη κατανάλωση, πίσω από τον σίδηρο και το αλουμίνιο.

Στενά του Ορμούζ: Ο πλανήτης ενώπιον ενός πιθανού ενεργειακού σοκ

Υπάρχουν πολλά ενεργειακά hotspot στον κόσμο. Κανένα δεν είναι πιο σημαντικό από τα Στενά του Ορμούζ.

Γιατί η αγορά ομολόγων έχει επιστρέψει στα '90s

Πριν τρεις δεκαετίες, ο Κλίντον συνειδητοποίησε ότι το καλύτερο που μπορούσε να κάνει για τη μεσαία τάξη θα έβλαπτε τον ίδιο.

Γιατί το "έξυπνο" χρήμα μετακινείται προς την Ευρώπη

Ο συνδυασμός που δημιουργεί μια τέλεια ευκαιρία για την υπεραπόδοση των ευρωπαϊκών μετοχών.

Πόσα χρήματα κέρδισε ο Τραμπ από τα κρυπτονομίσματα μέσα σε 9 μήνες

Τα crypto πρόσφεραν στον Αμερικανό πρόεδρο τη ρευστότητα που χρειαζόταν απεγνωσμένα.

Οι ΗΠΑ έχασαν το Aaa και της Moody's – τι ακολουθεί;

Το ερώτημα των 10 τρισ. δολαρίων: Τι θα γίνει στην αγορά ομολόγων το 2025;

Το χάος του Τραμπ "φρενάρει" την αμερικανική οικονομία

Καταναλωτές και επιχειρήσεις αλλάζουν τις "συνήθειές" τους.

Η υποβάθμιση των ΗΠΑ από τη Moody's μπορεί να φαίνεται ασήμαντη αλλά δεν είναι

Το πραγματικό ζήτημα είναι ο τρόπος με τον οποίο η χώρα αντιμετωπίζει τους προϋπολογισμούς και τα χρέη της.