Αγορά rent a car: Αυξημένος ανταγωνισμός και πίεση στα περιθώρια κέρδους

Αγορά rent a car: Αυξημένος ανταγωνισμός και πίεση στα περιθώρια κέρδους

Του Στάθη Βασιλόπουλου

Παρά τη σταθερή ανοδική πορεία του ελληνικού τουρισμού και την αυξημένη ζήτηση, η αγορά βραχυχρόνιας μίσθωσης αυτοκινήτων στην Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με μια σειρά από προκλήσεις, με κύρια χαρακτηριστικά τον αυξημένο ανταγωνισμό και την πίεση των τιμών. Ο αντίκτυπος της πανδημίας, η ενεργειακή κρίση και η άνοδος του πληθωρισμού, σε συνδυασμό με τις αναταράξεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες επηρέασαν τις μισθώσεις αυτοκινήτων, ωστόσο ο κλάδος ανέκαμψε γρήγορα.

Στην Ελλάδα, η αυξημένη τουριστική δραστηριότητα εκτιμάται, σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, ότι θα διατηρήσει και φέτος τη ζήτηση στην αγορά ενοικίασης αυτοκινήτων. Το 2024, η επιβατική κίνηση στην Ελλάδα παρουσίασε ετήσια ανάπτυξη κοντά στο 8%, επηρεάζοντας θετικά τις βραχυχρόνιες ενοικιάσεις.

Παράλληλα όμως, η μεγάλη διαθεσιμότητα οχημάτων και η τάση για ανανέωση του στόλου, αναμένεται ότι θα συνεχίσει να πιέζει τη μέση τιμή ενοικίασης, περιορίζοντας ενδεχομένως τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην αγορά.

Η κλιμάκωση του ανταγωνισμού, ειδικά όσο πλησιάζουμε προς το καλοκαίρι, αποτελεί κοινή παραδοχή μεταξύ των μεγαλύτερων ‘’παικτών’’ της αγοράς. Όπως αναφέρει στις οικονομικές του καταστάσεις ο όμιλος ‘’Μοτοδυναμική’’, που εκπροσωπεί στη χώρα μας την Sixt, ‘’ο ανταγωνισμός στον κλάδο ενοικίασης αυτοκινήτων εκτιμάται ότι στη διάρκεια της φετινής χρονιάς θα ενταθεί, ασκώντας πίεση στα περιθώρια κέρδους’’, με την εταιρεία να εστιάζει σε περαιτέρω ανάπτυξη των υπηρεσιών της, ‘’ως βασικό στρατηγικό πυλώνα για την ενίσχυση της ηγετικής θέσης της στο premium rent-a-car’’.

Να σημειωθεί ότι η Sixt είδε τα έσοδα της το 2024 να αυξάνονται κατά 11,8% και να ξεπερνούν τα 60 εκατ. ευρώ. Στο κομμάτι της μίσθωσης οχημάτων, οι πωλήσεις της εταιρείας την περσινή χρονιά ήταν αυξημένες και διαμορφώθηκαν στα 47,1 εκατ. ευρώ, έναντι 41,6 εκατ. το 2023.

Η διοίκηση της Autohellas, δια του διευθύνοντος συμβούλου της, Ευτύχιου Βασιλάκη είχε αναφέρει πρόσφατα ότι ο κλάδος, την περσινή χρονιά, αντιμετώπισε μικρή μείωση στις τιμές λόγω μεγάλης διαθεσιμότητας αυτοκινήτων, τάση η οποία θα συνεχιστεί και φέτος. Η εταιρεία αντιμετώπισε τις πιέσεις στις τιμές, μέσω της προσαρμογής του προσφερόμενου "μείγματος" οχημάτων και της βελτίωσης των καναλιών προσέγγισης των πελατών. 

Παρότι η διεθνής τάση παραμένει συγκρατημένη όσον αφορά στην επέκταση των στόλων, στην Ελλάδα η αναμενόμενη αύξηση του τουρισμού κατά 5%-7% ενδέχεται να οδηγήσει σε περαιτέρω μεγέθυνση του διαθέσιμου στόλου, εντείνοντας ακόμη περισσότερο τον ανταγωνισμό. Ο κ. Βασιλάκης εκτίμησε, πάντως, ότι ο κλάδος της ενοικίασης αυτοκινήτων θα ενισχυθεί φέτος κατά 8%-10%.

Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, ο στόλος που διαχειρίζονται οι εταιρείες βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Ελλάδα έφτανε τα 105.000 οχήματα το 2023, με μέση ηλικία τα 3,1 έτη. Ο μισός στόλος των βραχυχρόνιων μισθώσεων αποτελείται κυρίως από βενζινοκίνητα αυτοκίνητα και ακολουθούν τα πετρελαιοκίνητα. Αξιοσημείωτη διείσδυση στον στόλο έχουν τα υβριδικά οχήματα, ενώ πολύ χαμηλό παραμένει το ποσοστό διείσδυσης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων. 

Το χαμηλό μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην έλλειψη κατάλληλου δικτύου φορτιστών, ιδιαίτερα στις περιοχές που παρατηρείται ο μεγαλύτερος όγκος τουριστών, δηλαδή στα νησιά. Την ίδια ώρα, και οι ίδιες οι εταιρείες rent a car τηρούν επιφυλακτική στάση, καθώς δεν είναι ξεκάθαρη προς το παρόν η μεταπωλητική αξία των ηλεκτρικών μοντέλων μετά τη λήξη της χρήσης τους.

 

Περισσότερα από Forbes

Χρυσός το 40% των αποθεματικών των κεντρικών τραπεζών - Ρεκόρ 30ετίας

Τι έπεται για το πολύτιμο μέταλλο. Η όχι και τόσο αισιόδοξη Citi και η ιδέα του ψηφιακού χρυσού.

Το Bitcoin ξέφυγε "από τα νύχια" της Nvidia - Τι θα γίνει με την Τεχνητή Νοημοσύνη;

Στον κόσμο των crypto, οι GPU αντικαταστάθηκαν από τα ASIC που απειλούν τον τεχνολογικό κολοσσό.

Ο Τραμπ "στη γραμμή" Μίλτον Φριντμαν: "Η Fed μπορεί να διορθώσει την κακή πολιτική"

Σύμφωνα με τον Φρίντμαν, η Fed απέτυχε να αυξήσει τη λεγόμενη "προσφορά χρήματος" τη δεκαετία του 1930, με αποτέλεσμα την οικονομική ύφεση.

Κίνα, Ρωσία και παγκόσμια αγορά LNG – Έρχονται μεγάλες αλλαγές

Ποιοι παράγοντες μπορούν να στηρίξουν ή να εμποδίσουν τη συμφωνία για τον Power of Siberia 2;

Πώς η ανεξάρτητη Fed μπορεί να σώσει τις ΗΠΑ από την οικονομική κατάρρευση

Η αθέτηση πληρωμών χρέους, που κάποτε ήταν αδιανόητη, αποτελεί πλέον έναν πιθανό μακροπρόθεσμο κίνδυνο.

Ο χρυσός στον δρόμο για τα 4.250 δολάρια με περαιτέρω ράλι 20%

Ο χρυσός έχει γίνει ένα από τα πιο "καυτά θέματα" στις αγορές.

Θα φέρουν πληθωρισμό οι δασμοί; Τι δείχνει η "εμπειρία" 225 χρόνων

Ιστορικά ο πληθωρισμός "πυροδοτείται" από ανισορροπία στη σχέση προσφοράς και ζήτησης.

Η αβεβαιότητα ως νέος δασμός: Το παγκόσμιο εμπόριο πληρώνει το τίμημα

Αυτό το περιβάλλον αστάθειας αυξάνει το κόστος συναλλαγών.

Χρυσή Βίζα: Πτωτική τροχιά των νέων αιτήσεων τους τελευταίους τέσσερις μήνες

Η αύξηση του ελάχιστου ύψους επένδυσης στις 800.000 ευρώ περιορίζει την ζήτηση κατοικιών από το εξωτερικό.

Η Ευρώπη κινδυνεύει με τουριστικό "σοκ" χάνοντας $245 δισ. και 3 εκατ. θέσεις εργασίας

Οι περιορισμοί στην τουριστική δραστηριότητα σε 11 πόλεις μπορούν να φέρουν απώλειες τα επόμενα τρία χρόνια.