Αγορά rent a car: Αυξημένος ανταγωνισμός και πίεση στα περιθώρια κέρδους

Αγορά rent a car: Αυξημένος ανταγωνισμός και πίεση στα περιθώρια κέρδους

Του Στάθη Βασιλόπουλου

Παρά τη σταθερή ανοδική πορεία του ελληνικού τουρισμού και την αυξημένη ζήτηση, η αγορά βραχυχρόνιας μίσθωσης αυτοκινήτων στην Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με μια σειρά από προκλήσεις, με κύρια χαρακτηριστικά τον αυξημένο ανταγωνισμό και την πίεση των τιμών. Ο αντίκτυπος της πανδημίας, η ενεργειακή κρίση και η άνοδος του πληθωρισμού, σε συνδυασμό με τις αναταράξεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες επηρέασαν τις μισθώσεις αυτοκινήτων, ωστόσο ο κλάδος ανέκαμψε γρήγορα.

Στην Ελλάδα, η αυξημένη τουριστική δραστηριότητα εκτιμάται, σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, ότι θα διατηρήσει και φέτος τη ζήτηση στην αγορά ενοικίασης αυτοκινήτων. Το 2024, η επιβατική κίνηση στην Ελλάδα παρουσίασε ετήσια ανάπτυξη κοντά στο 8%, επηρεάζοντας θετικά τις βραχυχρόνιες ενοικιάσεις.

Παράλληλα όμως, η μεγάλη διαθεσιμότητα οχημάτων και η τάση για ανανέωση του στόλου, αναμένεται ότι θα συνεχίσει να πιέζει τη μέση τιμή ενοικίασης, περιορίζοντας ενδεχομένως τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην αγορά.

Η κλιμάκωση του ανταγωνισμού, ειδικά όσο πλησιάζουμε προς το καλοκαίρι, αποτελεί κοινή παραδοχή μεταξύ των μεγαλύτερων ‘’παικτών’’ της αγοράς. Όπως αναφέρει στις οικονομικές του καταστάσεις ο όμιλος ‘’Μοτοδυναμική’’, που εκπροσωπεί στη χώρα μας την Sixt, ‘’ο ανταγωνισμός στον κλάδο ενοικίασης αυτοκινήτων εκτιμάται ότι στη διάρκεια της φετινής χρονιάς θα ενταθεί, ασκώντας πίεση στα περιθώρια κέρδους’’, με την εταιρεία να εστιάζει σε περαιτέρω ανάπτυξη των υπηρεσιών της, ‘’ως βασικό στρατηγικό πυλώνα για την ενίσχυση της ηγετικής θέσης της στο premium rent-a-car’’.

Να σημειωθεί ότι η Sixt είδε τα έσοδα της το 2024 να αυξάνονται κατά 11,8% και να ξεπερνούν τα 60 εκατ. ευρώ. Στο κομμάτι της μίσθωσης οχημάτων, οι πωλήσεις της εταιρείας την περσινή χρονιά ήταν αυξημένες και διαμορφώθηκαν στα 47,1 εκατ. ευρώ, έναντι 41,6 εκατ. το 2023.

Η διοίκηση της Autohellas, δια του διευθύνοντος συμβούλου της, Ευτύχιου Βασιλάκη είχε αναφέρει πρόσφατα ότι ο κλάδος, την περσινή χρονιά, αντιμετώπισε μικρή μείωση στις τιμές λόγω μεγάλης διαθεσιμότητας αυτοκινήτων, τάση η οποία θα συνεχιστεί και φέτος. Η εταιρεία αντιμετώπισε τις πιέσεις στις τιμές, μέσω της προσαρμογής του προσφερόμενου "μείγματος" οχημάτων και της βελτίωσης των καναλιών προσέγγισης των πελατών. 

Παρότι η διεθνής τάση παραμένει συγκρατημένη όσον αφορά στην επέκταση των στόλων, στην Ελλάδα η αναμενόμενη αύξηση του τουρισμού κατά 5%-7% ενδέχεται να οδηγήσει σε περαιτέρω μεγέθυνση του διαθέσιμου στόλου, εντείνοντας ακόμη περισσότερο τον ανταγωνισμό. Ο κ. Βασιλάκης εκτίμησε, πάντως, ότι ο κλάδος της ενοικίασης αυτοκινήτων θα ενισχυθεί φέτος κατά 8%-10%.

Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, ο στόλος που διαχειρίζονται οι εταιρείες βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Ελλάδα έφτανε τα 105.000 οχήματα το 2023, με μέση ηλικία τα 3,1 έτη. Ο μισός στόλος των βραχυχρόνιων μισθώσεων αποτελείται κυρίως από βενζινοκίνητα αυτοκίνητα και ακολουθούν τα πετρελαιοκίνητα. Αξιοσημείωτη διείσδυση στον στόλο έχουν τα υβριδικά οχήματα, ενώ πολύ χαμηλό παραμένει το ποσοστό διείσδυσης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων. 

Το χαμηλό μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην έλλειψη κατάλληλου δικτύου φορτιστών, ιδιαίτερα στις περιοχές που παρατηρείται ο μεγαλύτερος όγκος τουριστών, δηλαδή στα νησιά. Την ίδια ώρα, και οι ίδιες οι εταιρείες rent a car τηρούν επιφυλακτική στάση, καθώς δεν είναι ξεκάθαρη προς το παρόν η μεταπωλητική αξία των ηλεκτρικών μοντέλων μετά τη λήξη της χρήσης τους.

 

Powered by

EY «ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑΣ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ» ΕΛΛΑΔΟΣ 2025

Ο διαγωνισμός EY «Επιχειρηματίας της Χρονιάς» Ελλάδος 2025 τιμά τους επιχειρηματίες που, μέσα από το όραμα, την επιμονή και τη δημιουργικότητά τους, χτίζουν επιχειρήσεις με μακροπρόθεσμη αξία για την κοινωνία, τους εργαζομένους, τους πελάτες και τους συνεργάτες τους.

δες περισσοτερα

Περισσότερα από Forbes

Γιατί κανείς δεν ξέρει πραγματικά πόσα χρήματα βγάζει η οικογένεια Τραμπ αυτή τη στιγμή;

Μια εταιρεία χαρτοφυλακίου με την επωνυμία DT Marks Defi LLC έχει εισπράξει περισσότερα χρήματα από σχεδόν οποιαδήποτε άλλη οντότητα στο δίκτυο επιχειρήσεων του προέδρου.

Οι νομπελίστες Οικονομίας 2025 αναγνωρίζουν την καινοτομία σε επίπεδο επιχείρησης ως κλειδί για την οικονομική ανάπτυξη

H επιτροπή του Νόμπελ επισημαίνει και μια αναπάντητη πρόκληση: την επιβράδυνση της παραγωγικότητας σε χώρες του ΟΟΣΑ από τη δεκαετία του 2000.

Κώδικας Δεοντολογίας: Πού έπεσαν και πού αυξήθηκαν οι τιμές

Στο +1,2% οι τιμές των επώνυμων προϊόντων στα σούπερ μάρκετ την περίοδο Μαρτίου-Αυγούστου. Η μεγάλη πτώση των προσφορών και η επερχόμενη η λίστα των μειωμένων τιμών σε 1.000 κωδικούς.

Το κρέας έπαθε… ελαιόλαδο: Στο +55% το μοσχάρι, στο +43,3% αρνί και κατσίκι - Οι λόγοι

Αρνί, μοσχάρι, χοιρινό, κοτόπουλο, η ακρίβεια βάζει φωτιά στην πρωτεΐνη.

Τι πρέπει να κάνει ο Μερτς για το restart της γερμανικής οικονομίας

Αν το Βερολίνο αυξήσει τα έσοδά του, θα ακολουθήσουν τον δρόμο της επιτυχίας του και άλλα ευρωπαϊκά κράτη.

Πώς επηρεάζει το shutdown της Ουάσινγκτον τις μετοχές

Μπορεί οι ειδησεογραφικοί τίτλοι να κλονίζουν το κλίμα στις αγορές βραχυπρόθεσμα, αλλά οι επιχειρήσεις προσαρμόζονται.

Χρυσός και Wall σπάνε ταυτόχρονα τα ρεκόρ τους - Πού οφείλεται το σπάνιο φαινόμενο

Ιστορικά, το μοτίβο των τελευταίων δύο ετών είναι εντελώς απροσδόκητο. Για καλό λόγο.

Οι ΗΠΑ μπαίνουν στο παιχνίδι στην Ευρασία με συμφωνία ύψους 4,2 δισ.

Ούτε η Ρωσία ούτε η Κίνα θα παραμείνουν παθητικοί παρατηρητές.

"Καμπανάκι" για την πορεία της αμερικανικής οικονομίας η Starbucks και ο Πάουελ

Σε αβέβαια μονοπάτια βαδίζει η οικονομία των ΗΠΑ, ωστόσο, υπάρχουν κάποια ενδεικτικά σημάδια.

Πώς επενδύουν οι πλουσιότερες οικογένειες του πλανήτη σε αβέβαιους καιρούς

Τα συμπεράσματα της έκθεσης Goldman και πώς αντανακλούν τη στρατηγική νοοτροπία της παγκόσμιας οικονομικής ελίτ.