Αγορά rent a car: Αυξημένος ανταγωνισμός και πίεση στα περιθώρια κέρδους

Αγορά rent a car: Αυξημένος ανταγωνισμός και πίεση στα περιθώρια κέρδους

Του Στάθη Βασιλόπουλου

Παρά τη σταθερή ανοδική πορεία του ελληνικού τουρισμού και την αυξημένη ζήτηση, η αγορά βραχυχρόνιας μίσθωσης αυτοκινήτων στην Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με μια σειρά από προκλήσεις, με κύρια χαρακτηριστικά τον αυξημένο ανταγωνισμό και την πίεση των τιμών. Ο αντίκτυπος της πανδημίας, η ενεργειακή κρίση και η άνοδος του πληθωρισμού, σε συνδυασμό με τις αναταράξεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες επηρέασαν τις μισθώσεις αυτοκινήτων, ωστόσο ο κλάδος ανέκαμψε γρήγορα.

Στην Ελλάδα, η αυξημένη τουριστική δραστηριότητα εκτιμάται, σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, ότι θα διατηρήσει και φέτος τη ζήτηση στην αγορά ενοικίασης αυτοκινήτων. Το 2024, η επιβατική κίνηση στην Ελλάδα παρουσίασε ετήσια ανάπτυξη κοντά στο 8%, επηρεάζοντας θετικά τις βραχυχρόνιες ενοικιάσεις.

Παράλληλα όμως, η μεγάλη διαθεσιμότητα οχημάτων και η τάση για ανανέωση του στόλου, αναμένεται ότι θα συνεχίσει να πιέζει τη μέση τιμή ενοικίασης, περιορίζοντας ενδεχομένως τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην αγορά.

Η κλιμάκωση του ανταγωνισμού, ειδικά όσο πλησιάζουμε προς το καλοκαίρι, αποτελεί κοινή παραδοχή μεταξύ των μεγαλύτερων ‘’παικτών’’ της αγοράς. Όπως αναφέρει στις οικονομικές του καταστάσεις ο όμιλος ‘’Μοτοδυναμική’’, που εκπροσωπεί στη χώρα μας την Sixt, ‘’ο ανταγωνισμός στον κλάδο ενοικίασης αυτοκινήτων εκτιμάται ότι στη διάρκεια της φετινής χρονιάς θα ενταθεί, ασκώντας πίεση στα περιθώρια κέρδους’’, με την εταιρεία να εστιάζει σε περαιτέρω ανάπτυξη των υπηρεσιών της, ‘’ως βασικό στρατηγικό πυλώνα για την ενίσχυση της ηγετικής θέσης της στο premium rent-a-car’’.

Να σημειωθεί ότι η Sixt είδε τα έσοδα της το 2024 να αυξάνονται κατά 11,8% και να ξεπερνούν τα 60 εκατ. ευρώ. Στο κομμάτι της μίσθωσης οχημάτων, οι πωλήσεις της εταιρείας την περσινή χρονιά ήταν αυξημένες και διαμορφώθηκαν στα 47,1 εκατ. ευρώ, έναντι 41,6 εκατ. το 2023.

Η διοίκηση της Autohellas, δια του διευθύνοντος συμβούλου της, Ευτύχιου Βασιλάκη είχε αναφέρει πρόσφατα ότι ο κλάδος, την περσινή χρονιά, αντιμετώπισε μικρή μείωση στις τιμές λόγω μεγάλης διαθεσιμότητας αυτοκινήτων, τάση η οποία θα συνεχιστεί και φέτος. Η εταιρεία αντιμετώπισε τις πιέσεις στις τιμές, μέσω της προσαρμογής του προσφερόμενου "μείγματος" οχημάτων και της βελτίωσης των καναλιών προσέγγισης των πελατών. 

Παρότι η διεθνής τάση παραμένει συγκρατημένη όσον αφορά στην επέκταση των στόλων, στην Ελλάδα η αναμενόμενη αύξηση του τουρισμού κατά 5%-7% ενδέχεται να οδηγήσει σε περαιτέρω μεγέθυνση του διαθέσιμου στόλου, εντείνοντας ακόμη περισσότερο τον ανταγωνισμό. Ο κ. Βασιλάκης εκτίμησε, πάντως, ότι ο κλάδος της ενοικίασης αυτοκινήτων θα ενισχυθεί φέτος κατά 8%-10%.

Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, ο στόλος που διαχειρίζονται οι εταιρείες βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Ελλάδα έφτανε τα 105.000 οχήματα το 2023, με μέση ηλικία τα 3,1 έτη. Ο μισός στόλος των βραχυχρόνιων μισθώσεων αποτελείται κυρίως από βενζινοκίνητα αυτοκίνητα και ακολουθούν τα πετρελαιοκίνητα. Αξιοσημείωτη διείσδυση στον στόλο έχουν τα υβριδικά οχήματα, ενώ πολύ χαμηλό παραμένει το ποσοστό διείσδυσης των ηλεκτροκίνητων οχημάτων. 

Το χαμηλό μερίδιο των ηλεκτρικών οχημάτων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην έλλειψη κατάλληλου δικτύου φορτιστών, ιδιαίτερα στις περιοχές που παρατηρείται ο μεγαλύτερος όγκος τουριστών, δηλαδή στα νησιά. Την ίδια ώρα, και οι ίδιες οι εταιρείες rent a car τηρούν επιφυλακτική στάση, καθώς δεν είναι ξεκάθαρη προς το παρόν η μεταπωλητική αξία των ηλεκτρικών μοντέλων μετά τη λήξη της χρήσης τους.

 

Περισσότερα από Forbes

Το χάος του Τραμπ "φρενάρει" την αμερικανική οικονομία

Καταναλωτές και επιχειρήσεις αλλάζουν τις "συνήθειές" τους.

Η υποβάθμιση των ΗΠΑ από τη Moody's μπορεί να φαίνεται ασήμαντη αλλά δεν είναι

Το πραγματικό ζήτημα είναι ο τρόπος με τον οποίο η χώρα αντιμετωπίζει τους προϋπολογισμούς και τα χρέη της.

Όλα τα deals που έκλεισε ο Τραμπ στη Μέση Ανατολή

Επενδυτικές συμφωνίες αξίας άνω των 2 τρισ. δολαρίων για έργα στους τομείς άμυνας, αεροπορίας και AI.

Τελείωσε ο "εμπορικός πόλεμος" ΗΠΑ - Κίνας;

Οι αγορές αναζητούν σήματα κατά πόσον αυτή η "εμπορική ανακωχή" σημαίνει την αρχή για μια "εμπορική ειρήνη".

Ποια αμερικανικά προϊόντα θα βρεθούν στο στόχαστρο της ΕΕ αν ναυαγήσουν οι εμπορικές συνομιλίες με Τραμπ

Από το πετρέλαιο μέχρι τα αυτοκίνητα και τη σόγια, μια σειρά αγαθών μπορεί να βρεθούν αντιμέτωπα με νέους δασμούς.

Ακριβότερη η Βουλιαγμένη από Μαλδίβες και Μαυρίκιο

Μοιάζει απίστευτο αλλά η διαμονή στα θέρετρα της αθηναϊκής Ριβιέρας Four Seasons Astir Palace και One&Only κοστίζει παραπάνω από ότι στις ίδιες αλυσίδες στις δύο σμαραγδένιες τοποθεσίες.

Οι οικονομικές προκλήσεις για τον νέο Πάπα

Ο επόμενος Ποντίφικας δεν θα πρέπει να είναι μόνο θρησκευτικός ηγέτης, αλλά να έχει και δεξιότητες...CEO.

Γιατί το "έξυπνο" χρήμα φεύγει από τις ΗΠΑ

Η αμερικανική οικονομία βαδίζει σε τεντωμένο σχοινί. Ο βραχυπρόθεσμος πανικός "αγγίζει" ιστορικά επίπεδα.

Η αποδυνάμωση του δολαρίου δεν είναι τυχαία – και θα έχει συνέπειες

Σε δύσκολη θέση οι κεντρικές τράπεζες, επιφυλακτικοί οι επενδυτές.

Δασμοί: Ποια κράτη θέλουν διαπραγμάτευση με τον Τραμπ

Θα διαπραγματευτεί ο Τραμπ τους δασμούς; Οι χώρες λένε ότι θέλουν δίκαιες συμφωνίες.

Ευρώπη, Ινδία και Λατινική Αμερική καταφύγια στην καταιγίδα των χρηματιστηρίων

Αναλυτής της Global Χ βλέπει θετικά τις ελληνικές τράπεζες, τον DAX και πολωνικές εταιρείες.

Άμεσες πωλήσεις: Μια λύση για εστιατόρια και παραγωγούς τροφίμων και ποτών

Μικρομεσαίοι παραγωγοί της βιομηχανίας τροφίμων και "ανεξάρτητα" εστιατόρια βλέπουν τα κέρδη τους να συμπιέζονται από τους προμηθευτές.