Efood local: Ποια είναι τα καταστήματα που θα επιδιώξουν να "κλέψουν" τζίρο από τα 2 δισ. της μικρής λιανικής

Efood local: Ποια είναι τα καταστήματα που θα επιδιώξουν να "κλέψουν" τζίρο από τα 2 δισ. της μικρής λιανικής

Του Γιώργου Λαμπίρη

Σφήνα στον ανταγωνισμό και στην ήδη υπάρχουσα κατάσταση στην αγορά των καταστημάτων ευκολίας, γνωστά ως convenience stores, επιδιώκει να μπει η efood με τα efood local. Πρόκειται για φυσικά καταστήματα γειτονιάς με μέγεθος από 100 έως και 200 τετραγωνικά και μέσο κόστος επένδυσης 200.000 ευρώ. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε σχετικά ο Χάρης Τάκας, γενικός διευθυντής - Quick Commerce στην efood τα efood local προσφέρουν προϊόντα καθημερινής χρήσης που διατίθενται και στα σούπερ μάρκετ, καφέ, καπνικά, σφολιάτες και γεύματα. "Θέλαμε ένα concept φρέσκο που να καλύπτει τις ανάγκες της γειτονιάς, προσφέροντας το πρωινό, το γλυκό, το snacking, προϊόντα για τη βόλτα σε συνδυασμό με την καινοτομία του efood σε προϊόντικό επίπεδο αλλά και σε επίπεδο τεχνολογίας". Σημειώνεται ότι η επόμενη μέρα θα φέρει συνέργειες με την ηλεκτρονική πλατφόρμα του efood.

Το πρώτο efood local δημιουργήθηκε στην οδό Μικράς Ασίας στην περιοχή του Γουδή και το δεύτερο θα βρίσκεται στη λεωφόρο Πεντέλης 44 στο Χαλάνδρι. Πρόκειται για τα δύο πρώτα εταιρικά καταστήματα, τα οποία θα λειτουργήσουν ως πιλότος για την περαιτέρω ανάπτυξη της αλυσίδας το επόμενο διάστημα. 

Τα σημεία επιλέγονται με κριτήριο να βρίσκονται σε κεντρικές τοποθεσίες, με έντονη διέλευση σε χαμηλή ταχύτητα. Επίσης διερευνώνται οι πυκνοκατοικημένες περιοχές. Προς το παρόν η βαρύτητα για την ανάπτυξη του δικτύου αποδίδεται στην Αθήνα. 

Τζίρος περίπου 2 δισ. στη μικρή λιανική

Ο συνολικός τζίρος των σημείων μικρής λιανικής συμπεριλαμβανομένων καταστημάτων ψιλικών, περιπτέρων και convenience stores, εκτιμάται σύμφωνα με τον κύριο Τάκα ότι ανέρχεται σε περίπου 2 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως, ενώ κατά τον ίδιο υφίστανται περίπου 10.000 καταστήματα πανελλαδικά. Μέρος αυτού του τζίρου θα επιδιώξει να αποσπάσει μέσω της δραστηριοποίησή της και η efood. Αυτή τη στιγμή το κάθε κατάστημα efood local διαθέτει περισσότερους από 2.000 κωδικούς προϊόντων και λειτουργεί με διευρυμένο ωράριο όλες τις ημέρες της εβδομάδας από τις 08.00 έως και τις 00.00, ενώ ανάλογα με την περιοχή και τις ανάγκες της το ωράριο μπορεί να διευρύνεται. Το μοντέλο ανάπτυξης βασίζεται τόσο σε ιδιόκτητα όσο και σε franchise καταστήματα. 

Τι θα συμβεί με τα υφιστάμενα Kiosky’s

Σε ό,τι αφορά τα καταστήματα Kiosky’s – αριθμούν δίκτυο 50 καταστημάτων -, τα οποία είχε εξαγοράσει με την απόκτηση μέρος του ομίλου Μούχαλη η efood, παραμένουν ως έχουν και συνεχίζουν τη δραστηριότητά τους αυτόνομα. Ωστόσο σε μεμονωμένες περιπτώσεις και εφόσον πληρούνται συγκεκριμένα κριτήρια και προϋποθέσεις – π.χ. δυνατότητα λειτουργίας ζεστής γωνιάς – ένας δικαιοδόχος θα μπορεί να μετατρέψει το κατάστημά του σε efood local. 

Η επιλογή της λέξης "Local” παρά τη χρήση της και από τα My market

Στο ερώτημα εάν είναι ανταγωνιστικό το δίκτυο efood local προς τα Kiosky’s ο κ. Τάκας υποστήριξε ότι η νέα αλυσίδα που δημιουργείται ήρθε να δώσει νέες λύσεις και δεν αποτελεί ανταγωνιστικό brand στα Kiosky’s. Αναφορικά με τη χρήση της λέξης "Local” στην ονομασία των καταστημάτων και γιατί επελέγη αυτή παρά το γεγονός ότι για παράδειγμα και ο όμιλος Metro είχε ήδη δημιουργήσει τα My market Local, μικρά καταστήματα σούπερ μάρκετ γειτονιάς, ο Χ. Τάκας απάντησε ότι η λέξη local αποτελεί μία λέξη με ευρεία χρήση, που υποδηλώνει την εντοπιότητα και μάλιστα από τη νεότερη γενιά χρησιμοποιείται η λέξη "λοκάλι” για να χαρακτηρίσει κάποιον που γνωρίζει καλά τα πράγματα σε μία γειτονιά. 

Η απόφαση για την ανάπτυξη του συγκεκριμένου δικτύου προήλθε από τη θυγατρική του ομίλου Delivery Hero στην Ελλάδα, την efood, και σύμφωνα με τον κύριο Τάκα κέρδισε την εμπιστοσύνη του ομίλου. Ο σχεδιασμός για την πλήρη ανάπτυξη του νέου εγχειρήματος αναμένεται να ξεδιπλωθεί από το πρώτο εξάμηνο του 2025 και ύστερα, με τον Χάρη Τάκα να υποστηρίζει ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός καταστημάτων προς ανάπτυξη και ότι αυτό είναι κάτι που θα οριστικοποιηθεί με την έλευση της νέας χρονιάς.

Το momentum της μικρής λιανικής στην περίοδο Covid

Η μικρή λιανική, αναπτύχθηκε ιδιαίτερα στην περίοδο της πανδημίας, όταν ίσχυε η απαγόρευση κυκλοφορίας, που επέτρεπε μόνο κάποια χιλιόμετρα μετακίνησης, από τον τόπο κατοικίας. Mε αυτόν τον τρόπο τα παντοπωλεία της γειτονιάς, μίνι μάρκετ, ακόμη και περίπτερα, ήρθαν ξανά στο προσκήνιο, με καταναλωτές να τα επισκέπτονται πολύ πιο συχνά, σε σχέση με το παρελθόν. Η έρευνα που είχε πραγματοποιήσει το 2021 η NielsenIQ έδειχνε ότι ενώ προ κορωνοϊού ένα 14% (όσων επισκέπτονται τη μικρή λιανική) πήγαινε από 2-5 φορές την εβδομάδα σε μίνι μάρκετ, το ποσοστό αυτό αυξήθηκε σε 24%. Στο περίπτερο πηγαίνει 2-5 φορές την εβδομάδα το 25% έναντι 15% προ κορωνοϊού, ενώ στα καταστήματα ψιλικών το ποσοστό είναι τώρα 22% έναντι 14% προ πανδημίας.

Οι παίκτες 

Κυρίαρχη θέση διατηρούν στον τομέα των convenience stores τα Ok! Anytime Markets, τα οποία έκαναν την εμφάνισή τους το 2004 και αποδείχθηκαν ως το καθαρόαιμο παράδειγμα της μικρής λιανικής. H εν λόγω εταιρεία διατηρεί δίκτυο που υπερβαίνει τα 150 καταστήματα με εμβαδόν από 80 έως 120 τ.μ., ενώ το μείγμα των προϊόντων που διαθέτουν αποτελείται γαλακτοκομικά, τρόφιμα ξηρού φορτίου, ψυγείου-κατάψυξης, οπωρολαχανικά, και είδη πρώτης ανάγκης καθώς και καπνικά προϊόντα, όλα στη λογική του συσκευασμένου αγαθού κατανάλωσης. Τα εν λόγω καταστήματα λειτουργούν καθημερινά από τις 8 το πρωί, έως τις 11 το βράδυ.

Αλλά και οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ εντατικοποιούν την παρουσία τους στο συγκεκριμένο κανάλι πώλησης. ΑΒ Βασιλόπουλος, My market, Μασούτης και Κρητικός, δοκιμάζουν και αυτοί το μοντέλο του franchise με καταστήματα αυτού του τύπου. Ήδη από το 2012 η ΑΒ Βασιλόπουλος αναγνώρισε ότι τα αστικά καταστήματα ευκολίας μπορούν να αποτελέσουν ευκαιρία ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια. Δημιούργησε τα σημεία πώλησης ΑΒ Shop & Go, για τα αστικά κέντρα και AB Food Market για την περιφέρεια και τα νησιά. Αυτή τη στιγμή ξεπερνούν τα 250 σε όλη την Ελλάδα. Κάθε χρόνο λειτουργούν περίπου 50 νέα καταστήματα αυτού του τύπου από πλευράς της αλυσίδας σούπερ μάρκετ.

Η My market, εταιρεία που ανήκει στον όμιλο Metro, εντός του 2024 έχει σχεδιάσει να αναπτύξει 20 έως 25 καινούργια μικρά καταστήματα γειτονιάς, My market Local, με επέκταση ιδιαίτερα στη Θεσσαλονίκη, ενώ σκοπός είναι να φτάσει τα 80 έως 85 σημεία franchise έως και το 2025. Αντίστοιχα και ο Κρητικός έχει δημιουργήσει μικρά καταστήματα που βαδίζουν στην ίδια λογική των convenience και ανάπτυξη μέσω franchise. Σημειώνεται ότι ο Κρητικός μέσω της εξαγοράς των Συνεργαζόμενων Παντοπωλών το 2022 απέκτησε και ορισμένα ακόμη μικρά καταστήματα λιανικής σε κεντρικά σημεία της Θεσσαλον΄κης με την ονομασία "Γρήγορα Μάρκετ”. Αντίστοιχες προσπάθειες με αυτή των efood local στη Θεσσαλονίκη αποτελούν οι αλυσίδες 4all, Yes Stores αλλά και Today’s. 

Powered by

EY «ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΑΣ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ» ΕΛΛΑΔΟΣ 2025

Ο διαγωνισμός EY «Επιχειρηματίας της Χρονιάς» Ελλάδος 2025 τιμά τους επιχειρηματίες που, μέσα από το όραμα, την επιμονή και τη δημιουργικότητά τους, χτίζουν επιχειρήσεις με μακροπρόθεσμη αξία για την κοινωνία, τους εργαζομένους, τους πελάτες και τους συνεργάτες τους.

δες περισσοτερα

Περισσότερα από Forbes

Coinbase: Εξαγόρασε την επενδυτική πλατφόρμα κρυπτονομισμάτων Echo έναντι $375 εκατ.

"Θέλουμε να δημιουργήσουμε πιο προσιτές, αποτελεσματικές και διαφανείς κεφαλαιαγορές", ανέφερε η Coinbase.

Oscar και Astir: Με κέρδη στον "σοκολατοπόλεμο" των Χριστουγέννων – Το ερωτηματικό του κακάο

Οι δύο ιστορικές ελληνικές σοκολατοποιΐες κατέγραψαν διψήφια αύξηση κερδών το 2024, αψηφώντας το ράλι στις τιμές του κακάο.

Nestlé: Θα καταργήσει 16.000 θέσεις εργασίας παγκοσμίως τα επόμενα δύο χρόνια

Γεγονός που θα επιτρέψει "την εξοικονόμηση 1 δισεκ. φράγκων ετησίως έως το τέλος του 2027"

MAPEI Hellas: Φτιάχνει νέο εργοστάσιο στη Θεσσαλονίκη - Επένδυση 20 εκατ. κυρίως για εξαγωγές στα Βαλκάνια

Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή, Σπ. Παπαγιαννάκη, θα ενισχυθεί περαιτέρω η παραγωγική δυναμικότητα.

Eurocatering (Φρεσκούλης): Το νέο εργοστάσιο στη Βουλγαρία και το deadline του 2027

Οι επενδύσεις, η αναπτυξιακή πορεία και η συμφωνία για το exit των Latsco και EOS. Στα 65,73 εκατ. ο τζίρος το 2024.

LVMH: "Απογειώνεται" η μετοχή μετά τη θετική έκπληξη από τις πωλήσεις γ' τριμήνου

Η μετοχή της LVMH γνωρίζει άλμα έως και 13%, μετά την αύξηση στις οργανικές πωλήσεις για πρώτη φορά φέτος.

Η Chloé στην luxury ελληνική αγορά: Η στρατηγική επένδυση μέσω του ομίλου Φάις

Το νέο κατάστημα, στο ιστορικό κτίριο City Link επί της οδού Σταδίου 4, άνοιξε τις πόρτες του στα τέλη του Σεπτεμβρίου.

Σπ. Τσιλιγιάννης (Fieldoo): Το 75% των εταιρειών δυσκολεύεται να βρει προσωπικό – Εμείς έχουμε τη λύση

Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα έναντι πιο παραδοσιακών μοντέλων.

Οι νέες επενδύσεις του ομίλου Καράτζη στο ξενοδοχειακό χαρτοφυλάκιο στην Κρήτη

Εντός του 2026 η ολοκλήρωση ριζικής ανακαίνισης στο Nana Royal μετά την εξαγορά του από την Aldemar.

Ideal Holdings: "Ψήνει" νέα εξαγορά για εφέτος – Το νέο εργοστάσιο της Μπάρμπα Στάθης και τα μίνι attica

Έχουν δρομολογηθεί επενδύσεις της τάξης των 70 εκατ. ευρώ. Τα σχέδια για Μπάρμπα Στάθης, Attica Πολυκαταστήματα και τον κλάδο πληροφορικής

Οι νομπελίστες Οικονομίας 2025 αναγνωρίζουν την καινοτομία σε επίπεδο επιχείρησης ως κλειδί για την οικονομική ανάπτυξη

H επιτροπή του Νόμπελ επισημαίνει και μια αναπάντητη πρόκληση: την επιβράδυνση της παραγωγικότητας σε χώρες του ΟΟΣΑ από τη δεκαετία του 2000.

Πώς το deal ΟΠΑΠ–Allwyn φέρνει αμοιβαία οφέλη και νέες προοπτικές ανάπτυξης

Μία νέα εποχή για τον ΟΠΑΠ εγκαινιάζει η συμφωνία συνένωσης με την Allwyn, που φιλοδοξεί να δημιουργήσει έναν παγκόσμιο "ηγέτη" στη λοταρία και το on line gaming.