Του David Hambling
Στον κλάδο της κατασκευής μικρών drones, όλοι οι δρόμοι οδηγούν στην Κίνα. Η DJI με έδρα τη Σένζεν κυριαρχεί στην παγκόσμια αγορά με μερίδιο που εκτιμάται στο 70% και οι κατασκευαστές μικρών drone, όπως τα FPV καμικάζι που χρησιμοποιούνται και από τις δύο πλευρές στον πόλεμο της Ουκρανίας, εξαρτώνται σχεδόν εξ ολοκλήρου από την Κίνα για εξαρτήματα. Η κυβέρνησης της Ινδίας επιδιώκει να σπάσει αυτή την εξάρτηση και να λανσάρει μια εγχώρια βιομηχανία drones που θα μπορούσε να ανταγωνιστεί την Κίνα.
Η διεθνής ανησυχία σχετικά με τη χρήση των κινεζικής κατασκευής drones έχει αρχίσει να εντείνεται εδώ και μερικά χρόνια, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τις ΗΠΑ που απαγόρευσαν τη χρήση drones της DJI από τον στρατό το 2018. Το κύριο ζήτημα ήταν ότι η κινεζική κυβέρνηση θα μπορούσε να στηριχθεί στην DJI για την παροχή δεδομένων από τα drones, για παράδειγμα για την τοποθεσία τους, μαζί με τον πιθανό κίνδυνο κατασκοπευτικού λογισμικού ή άλλων κρυφών κινδύνων. Οι ΗΠΑ δημιούργησαν επίσης την πρωτοβουλία Blue sUAS για να ενθαρρύνουν τις τοπικές κατασκευές ως εναλλακτική λύση για τα κινεζικά drones.
Η Ινδία απαγόρευσε την εισαγωγή κινεζικών drones το 2022 και τώρα κάνει το επόμενο βήμα με την απαγόρευση της χρήσης κινεζικών εξαρτημάτων σε ινδικά drones. Ινδοί στρατιωτικοί αξιωματούχοι - που μίλησαν υπό τον όρο της ανωνυμίας - δήλωσαν σε δημοσιογράφους ότι εξαρτήματα από "χώρες που μοιράζονται χερσαία σύνορα με την Ινδία δεν θα είναι αποδεκτά για λόγους ασφαλείας", σύμφωνα με δημοσίευμα του πρακτορείου Reuters στις 8 Αυγούστου.
Πρόκειται για μια τολμηρή κίνηση. Η Ουκρανία και η Ρωσία χρησιμοποιούν και οι δύο drones της DJI στο πεδίο της μάχης, απλώς επειδή δεν υπάρχει άλλη εύκολα διαθέσιμη εναλλακτική λύση, παρά την επιμονή της εταιρείας ότι τα drones της δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται για πολεμικές επιχειρήσεις. Και οι δύο πλευρές βασίζονται επίσης σε εργαστήρια για τη συναρμολόγηση των θανατηφόρων FPV καμικάζι, που έχουν αποτελέσει χαρακτηριστικά όπλα αυτού του πολέμου και τα οποία εξαρτώνται από τις εισαγωγές από την Κίνα. Ένας Ρώσος σχολιαστής ισχυρίστηκε ότι η Ουκρανία αγόρασε όλο το απόθεμα των διαθέσιμων εξαρτημάτων, αν και ορισμένοι Ουκρανοί ισχυρίζονται ότι η Ρωσία παράγει περισσότερα FPV από το Κίεβο.
Το πρόβλημα είναι ότι η DJI έχει δημιουργήσει μια εξαιρετικά αποτελεσματική καθετοποιημένη επιχείρηση. Οι κατασκευαστές εξαρτημάτων παράγουν κάμερες και επεξεργαστές - μεταξύ άλλων - που ταιριάζουν στις ακριβείς προδιαγραφές της DJI. Το τεράστιο μέγεθος της DJI - η εταιρεία πιστεύεται ότι κατασκευάζει εκατ. drones σε ετήσια βάση - σημαίνει ότι υποστηρίζει από μόνη της ένα ολόκληρο οικοσύστημα κατασκευαστών εξαρτημάτων drones που δεν θα υπήρχαν σε διαφορετική περίπτωση. Αυτό με τη σειρά του έχει δημιουργήσει υποβιομηχανίες που παράγουν εξαρτήματα για εξειδικευμένους κατασκευαστές drones. Οποιαδήποτε χώρα επιθυμεί να το μιμηθεί αυτό θα πρέπει να αναδημιουργήσει την πλήρη υποστηρικτική δομή και να οικοδομήσει το δικό της οικοσύστημα.
Το μπλόκο στις κινεζικές εισαγωγές μπορεί να είναι ένα καλό πρώτο βήμα για την Ινδία. Οποιοσδήποτε κατασκευαστής drone θα δυσκολευτεί να ανταγωνιστεί τα προηγμένα, χαμηλού κόστους εισαγόμενα μοντέλα. Η οικοδόμηση σχέσεων με άλλες χώρες μπορεί επίσης να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο. Η Garuda Aerospace, ένας από τους κορυφαίους κατασκευαστές drone στην Ινδία, ανακοίνωσε αυτή την εβδομάδα νέες διεθνείς συνεργασίες με την Aero Sentinel και την Titan Innovations από το Ισραήλ, την Easy Aerial με έδρα τις ΗΠΑ και την Azur Drones από τη Γαλλία.
Μέσω σχετικής ανακοίνωσης, ο διευθύνων σύμβουλος της Garuda, Agnishwar Jayaprakash, περιέγραψε τις συμφωνίες ως "συνεργασίες σχεδιασμένες να καλύψουν το κενό που αφήνει η DJI και να αξιοποιήσουν τη δυναμική που συγκεντρώνει αυτή η ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά".
Η συμφωνίες αφορούν drones που παράγονται για τους τομείς της άμυνας, της ασφάλειας και των πολιτικών υποδομών.
Ο στρατός της Ινδίας ασχολείται σοβαρά με τα τοπικής κατασκευής drones, επιδεικνύοντας, για παράδειγμα, 75 drones που χτυπούσαν στόχους σε μια επίδειξη το 2021 (τα drones αυτά φέρονται τώρα να βρίσκονται σε υπηρεσία). Τον Ιούλιο η κυβέρνηση ανακοίνωσε παραγγελία για 97 αναγνωριστικά drones τοπικής κατασκευής για την παρακολούθηση των συνόρων, και αυτή την εβδομάδα παρήγγειλε 200 drones εφοδιασμού από τη νεοσύστατη εταιρεία Dhaksha Unmanned Systems. Αλλά τα εμπόδια δεν έχουν εξαφανιστεί, και τον Ιούνιο ο υπουργός Άμυνας Rajnath Singh αποκάλυψε μια συμφωνία για την αγορά drones MQ-9 Reaper από τις ΗΠΑ, που προκλήθηκε εν μέρει από τις καθυστερήσεις στο πρόγραμμα της Ινδίας για το δικό της drone Rustom-2 Medium Altitude Long Endurance.
Η πρόκληση για την επίτευξη της επιτυχίας της Κίνας είναι πιθανό να έγκειται τόσο στην κλίμακα όσο και στον αριθμό των εμπλεκόμενων μερών. Η Red Cat Holdings ανακοίνωσε αυτή την εβδομάδα ότι η θυγατρική της Teal Drones θα προμηθεύσει 172 drones Teal 2 στην Υπηρεσία Αμυντικού Εφοδιασμού των ΗΠΑ (DLA). Η Teal είναι μία από τις εταιρείες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα drones των ΗΠΑ και τα drones αυτά θα καλύψουν το κενό των drones κινεζικής κατασκευής, αλλά οι παρτίδες αυτού του μεγέθους είναι πάντοτε πιο ακριβές από τα χιλιάδες drones που παράγει καθημερινά η DJI.
Ο Yuriy Shchyhol, υπεύθυνος για την προμήθεια drones για τον ουκρανικό στρατό, ανακοίνωσε ότι η Ουκρανία σχεδιάζει να αγοράσει 200.000 μdrones φέτος. Μια εταιρεία όπως η Teal δεν είναι σε θέση να διαχειριστεί τέτοιου είδους παραγγελίες, και ενώ η Ουκρανία διαθέτει πολλές τοπικές νεοσύστατες εταιρείες κατασκευής drones, ένα μεγάλο ποσοστό των drones ή των εξαρτημάτων τους θα είναι αναπόφευκτα κινεζικά.
Αν η Ινδία καταφέρει να δημιουργήσει μια μεγάλης κλίμακας βάση παραγωγής για μικρά drones, θα μπορούσε να τους εξασφαλίσει έναν στρατηγικά σημαντικό ρόλο. Χώρες που δεν επιθυμούν ή δεν μπορούν να αγοράσουν από την Κίνα θα καλωσορίσουν έναν εναλλακτικό προμηθευτή. Η δυνατότητα προμήθειας ενός ολοένα και πιο σημαντικού όπλου στους σύγχρονους πολέμους σε επιλεγμένους πελάτες θα έβαζε την Ινδία σε ισχυρή θέση. Η Τουρκία έχει γίνει μια "υπερδύναμη των drones" τα τελευταία χρόνια χάρη στην ικανότητά της να παρέχει ισχυρά Bayraktar TB2 σε συμμάχους. Η Ινδία θα μπορούσε να πετύχει έναν παρόμοιο, και ίσως ακόμη πιο σημαντικό ρόλο, ανταγωνιζόμενη την Κίνα στην αγορά μικρών drones.