Γράφει ο Timur Turlov, CEO της Freedom Holding Corp. και ιδρυτής της Freedom24
Η εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών οχηµάτων Fisker, µε έδρα την Καλιφόρνια, κήρυξε πτώχευση τον Ιούνιο και έγινε µία από τις αρκετές εταιρείες που δεν κατάφεραν να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις της αγοράς. Τα προβλήµατα της βιοµηχανίας ηλεκτρικών οχηµάτων δεν επηρεάζουν µόνο τους νέους παίκτες, αλλά και τους γίγαντες της αυτοκινητοβιοµηχανίας, όπως οι Ford, General Motors και Stellantis. Αυτές οι τρεις αυτοκινητοβιοµηχανίες έχουν µειώσει αισθητά τις προβλέψεις τζίρου τους µέσα στους τελευταίους έξι µήνες, ενώ η κατάσταση είναι παρόµοια και στις πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στους οµίλους Volkswagen, Mercedes-Benz και BMW.
Η πτώχευση των –µη έµπειρων στον εν λόγω κλάδο– αµερικανικών κατασκευαστών οφείλεται στο ότι προσπάθησαν να εφαρµόσουν ίδιο επιχειρηµατικό µοντέλο µε τις εταιρείες κατασκευής smartphone. Ουσιαστικά, επιχείρησαν να αναπτύξουν την τεχνολογία και τον σχεδιασµό εσωτερικά και να αναθέσουν την κατασκευή σε τρίτους. Ωστόσο αυτό το µοντέλο δεν λειτουργεί στη βιοµηχανία αυτοκινήτων, όπου τα επιχειρηµατικά περιθώρια εξαρτώνται από τον κύκλο παραγωγής και τις οικονοµίες κλίµακας. Η Tesla ηγείται της βιοµηχανίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων ακριβώς επειδή διαθέτει πολλαπλά εργοστάσια σε όλο τον κόσµο. Έτσι, οι νέες εταιρείες που θέλουν να "βγάλουν από τη µέση" την Tesla δεν µπορούν να την ανταγωνιστούν.
Παίκτες της αυτοκινητοβιοµηχανίας όπως η Rivian περνούν επίσης δυσκολίες, αλλά συνεχίζουν να διεκδικούν µια θέση στην αγορά, αναπτύσσοντας δικές τους εγκαταστάσεις παραγωγής. Η Rivian έχει συνάψει στρατηγική συµφωνία µε τη Volkswagen για τη δηµιουργία κοινοπραξίας µε σκοπό την ανάπτυξη λογισµικού για τα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα. Επίσης, σχεδιάζει να αντλήσει 5 δισεκατοµµύρια δολάρια από επενδύσεις µέσα στα επόµενα χρόνια για να αντιµετωπίσει την έλλειψη χρηµατοδότησης.
Ο τοµέας των ηλεκτρικών οχηµάτων έχει σηµειώσει τεράστια πρόοδο την τελευταία δεκαετία, αλλά η µάχη για ένα µερίδιο της αγοράς ξεκινά τώρα. Για έναν επενδυτή, αυτή θα µπορούσε να είναι µία από τις πιο ενδιαφέρουσες ευκαιρίες για να εντοπίσει τον νέο ηγέτη της βιοµηχανίας ή τους κορυφαίους πέντε παίκτες. Οι εκπρόσωποι της "παλιάς φρουράς", που αναφέρθηκαν νωρίτερα, έχουν µεγαλύτερη ευελιξία σε σχέση µε τις νεότερες εταιρείες. Ωστόσο οι νεοεισερχόµενοι έχουν µεγάλες τεχνολογικές προοπτικές και καλές πιθανότητες να ξεπεράσουν τις "παλιές" εταιρείες, οι οποίες δεν ήταν ιδιαίτερα επιτυχηµένες στην αφοµοίωση των νέων τάσεων.
Η Tesla αποτελεί δυνατό παίκτη, καθώς τα τελευταία δέκα χρόνια την έχουµε δει να καταλαµβάνει την κορυφαία θέση στην ηλεκτροκίνηση. Αυτή η επιτυχία είναι δύσκολο να επαναληφθεί και σηµαντικό ρόλο παίζει η ικανότητα προσαρµογής και αποδοχής νέων επιχειρηµατικών συνθηκών. Η Rivian έχει αρχίσει να κινείται προς αυτή την κατεύθυνση και παρατηρούµε ότι η ευελιξία και η ικανότητα προσαρµογής είναι αυτό που πρέπει να εντοπίζουν οι επενδυτές σε µια επιχείρηση.