Άνεμος: Το καθαρότερο και φθηνότερο καύσιμο για τα πλοία

Άνεμος: Το καθαρότερο και φθηνότερο καύσιμο για τα πλοία

Στις ημέρες μας αναπτύσσεται αρκετή συζήτηση στους ευρύτερους ναυτιλιακούς κύκλους για την αναγκαιότητα της μελλοντικής χρήσης νέων τεχνολογιών καυσίμων, εστιαζόμενων στο υδρογόνο, στην αμμωνία, τη μεθανόλη, καυσίμων που απαιτούν μεγάλης κλίμακας ενεργοβόρες και κοστοβόρες μεθόδους πρωτογενούς παραγωγής με βάση τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ανεμογεννήτριες, ηλιακή ενέργεια και ηλεκτρόλυση).

Πέρα από τον προβληματισμό για το ποιο συγκεκριμένο είδος πράσινου καύσιμου συνιστά το βέλτιστο για χρήση σε ένα συμβατικό ποντοπόρο εμπορικό πλοίο, μεγάλη αβεβαιότητα δημιουργείται σχετικά με τη διαθεσιμότητά του στα μεγαλύτερα εμπορικά λιμάνια της Γης, και πρωτίστως την τιμή προμήθειάς του, η οποία προβλέπεται να είναι πολλαπλάσια της παρούσας τιμής υδρογονάνθρακα.

Γι’ αυτό ολοένα και κερδίζει έδαφος στις συζητήσεις η χρήση του ανέμου, ως πεντακάθαρη και πανίσχυρη πηγή ενέργειας, η οποία θα μπορούσε να υιοθετηθεί ως το καθαρότερο και φθηνότερο καύσιμο για το πλοίο του μέλλοντος. 

Και, φυσικά, δεν γίνεται λόγος για την επαναφορά των κλασικών πανιών των ιστιοφόρων, αλλά για "μηχανικά ιστία" (mechanical sails), τα οποία είναι κατασκευές αεροδυναμικής τεχνολογικής αιχμής, ικανές να παράγουν υπερπολλαπλάσιες ωστικές δυνάμεις ανά τετραγωνικό μέτρο εγκατάστασης σε σχέση με τα συνήθη ιστία.

Σύμφωνα με τον Κωνσταντίνο Φακιολά, ναυπηγό μηχανολόγο μηχανικό ΕΜΠ που εξειδικεύεται πάνω από 10 χρόνια στις καινοτομικές εφαρμογές Πρόωσης Αιολικής Υποβοήθησης σε πλοία, τέτοια μηχανικά ιστία είναι οι ρότορες τύπου Φλέτνερ (Flettner Rotor Sails), τα Ιστία Αεροτομές (Wing Sails), τα Ιστία Αναρρόφησης (Suction Wings), ακόμα και Εναέριοι Αετοί Ρυμούλκησης (Airborne Towing Kites). Χάρη στα σύγχρονα Μηχανικά Ιστία, μια καινούργια τεχνολογική εφαρμογή πλοίου που ονομάζεται Πρόωση Πλοίου με Αιολική Υποβοήθηση (Wind-Assisted Ship Propulsion – WASP) υπόσχεται να μεταμορφώσει τα πλοία του μέλλοντος και να αποδώσει υβριδικά σχήματα πρόωσης συνδυαστικά με το οποιοδήποτε πράσινο καύσιμο επικρατήσει. 

Αυτήν τη στιγμή υπάρχουν περί τα 32 πλοία με εγκατεστημένα μηχανικά ιστία όλων των τύπων με καταγεγραμμένες πάνω από 30.000 ώρες συνολικής πλεύσης, αποδεικνύοντας τη λειτουργικότητα και εφικτότητά τους σε θαλάσσιο περιβάλλον, ενώ γύρω στα 73 εμπορικά πλοία θα εγκαταστήσουν μηχανικά ιστία μέχρι το 2027.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν ήδη δείξει ζωηρό ενδιαφέρον πρωτίστως στο να εξοικειωθούν με τις αρχές λειτουργίας των Μηχανικών Ιστίων, ενώ ερευνούν επί του παρόντος την εφικτότητα της τεχνικής εφαρμογής στα δικά τους πλοία, με πιθανά πιλοτικά projects εντός του 2024-2025, είτε μέσω νεόδμητων είτε ως μετασκευές.

Με τα σημερινά δεδομένα, οι συγκεκριμένες τιμές των Μηχανικών Ιστίων ανέρχονται περίπου στα 1 - 2,5 εκατομμύρια δολάρια έκαστο –η τιμή ποικίλλει ανάλογα με τον τύπο και το μέγεθος του Ιστίου–, με εκτιμώμενη απόδοση 3%-5% μέσης μείωσης της ενεργειακής κατανάλωσης έκαστο, ανάλογα με διαφορετικό τύπο πλοίου.

Ενδεικτικά, για ένα ποντοπόρο φορτηγό πλοίο 180.000 κόρων Bulk Carrier που εμπορεύεται στην ελεύθερη ναυλαγορά (tramp trading), 3 Μηχανικά Ιστία συνολικού κόστους 4 εκατομμυρίων δολαρίων θα απέδιδαν μια ενεργειακή βελτίωση της τάξεως του 8%-10%, μειώνοντας περαιτέρω το κόστος εκπομπών CO2 ως προς το EU ETS, θα συμμορφώνονταν με τους κανονισμούς 1ης φάσης του FuelEU έως το 2030 χωρίς να αλλάξουν τύπο καυσίμου και θα δημιουργούσαν ένα μεγάλο περίσσευμα συμμόρφωσης (overcompliance), το οποίο μπορεί να δανειστεί σε άλλα μη συμμορφωμένα πλοία για την αποφυγή περαιτέρω προστίμων. Υπό αυτές τις συνθήκες, η απόσβεση της επένδυσης ανέρχεται στα 2-4 χρόνια, ανάλογα με το πόσο συχνά ένα τέτοιο ποντοπόρο φορτηγό πλοίο θα εμπορεύεται εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα Μηχανικά Ιστία μειώνουν την κατανάλωση του οποιουδήποτε καυσίμου, συνεπώς ο πλοιοκτήτης θα γλιτώσει όχι μόνο πρόστιμα συμμόρφωσης, αλλά και λιγότερο κόστος ρύπων CO2.

FINOCEAN

 

THE FUTURE OF DRIVING

Οταν η πολυτέλεια συναντά την τεχνολογική υπεροχή

Περισσότερα από Forbes

Μolgas: Το LNG είναι ανταγωνιστικό, ευρέως διαθέσιμο και ένα πιο καθαρό καύσιμο

Θα παραμείνει θεμελιώδης πηγή ενέργειας για πολλές δεκαετίες ακόμα για τον πλανήτη.

Η UBITECH στα μονοπάτια της Τεχνητής Νοημοσύνης

Eχοντας ήδη διανύσει μια σημαντική πορεία με εργαλεία για τον δημόσιο τομέα, πρωτοστατεί στην υλοποίηση λύσεων και στον τομέα της "βιομηχανίας".

BTM 2024: Ένα Ορόσημο για την Παγκόσμια Επιχειρηματική Ανάπτυξη, με σημαντική παρουσία των Έλληνικών Επιχειρήσεων

Η 26η διοργάνωση του Buyers Trade Mission 2024 (BTM), που οργανώθηκε από τον Οργανισμό Προώθησης Εξαγωγών της Κόστα Ρίκα (PROCOMER), ξεκίνησε δυναμικά στις 11 Σεπτεμβρίου 2024 στο Σαν Χοσέ της Κόστα Ρίκα και διήρκησε 3 ημέρες.

Αλλαγή πορείας για τη βιοµηχανία ηλεκτρικών οχηµάτων

Τα προβλήµατα της βιοµηχανίας ηλεκτρικών οχηµάτων δεν επηρεάζουν µόνο τους νέους παίκτες, αλλά και τους γίγαντες της αυτοκινητοβιοµηχανίας, όπως οι Ford, General Motors και Stellantis.

Η Philip Morris International στην 1η θέση στη φετινή λίστα Net Zero Leaders του Forbes

Η λίστα Net Zero Leaders του Forbes αναδεικνύει τις 100 εισηγμένες αμερικανικές εταιρείες που μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου τους (GHG).

Μάκης Κοσμάτος: "Στην Kenvue οικοδομούμε εμπιστοσύνη μέσω των brands μας με οχήματα την επιστήμη και την καινοτομία"

Μετά από 135 χρόνια λειτουργίας υπό την επωνυμία Johnson & Johnson Consumer Health, της ισχυρής αμερικανικής πολυεθνικής, η μεγαλύτερη εταιρεία στον κόσμο με κύρια πηγή εσόδων από προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγείας των καταναλωτών, μετατράπηκε τον περασμένο Μάιο σε Kenvue.

Marine Tours: Βιώσιμα επαγγελματικά ταξίδια με επίκεντρο τον ταξιδιώτη

Τα ταξίδια είναι ένα απαραίτητο επιχειρηματικό εργαλείο. Ωστόσο, στην τρέχουσα εποχή ESG, η επίτευξη βιώσιμης ανάπτυξης απαιτεί την προώθηση μιας υπεύθυνης ταξιδιωτικής αλυσίδας εφοδιασμού και όχι μόνο.

EDIT Automation: "Δημιουργούμε σήμερα όσα θα χρειαστεί η ναυτιλία στο μέλλον"

Με πολύτιμο οδηγό τις συνέργειες με τους κορυφαίους παγκόσμιους παρόχους ναυτιλιακής τεχνολογίας, ο Μάρκος Σιγάλας δημιουργεί τα ναυτιλιακά προϊόντα του μέλλοντος.

Τι μπορούμε να μάθουμε από το παράδειγμα της Artemis Technologies

Η Artemis Technologies είναι μια παγκοσμίως κορυφαία εταιρεία ναυτιλιακού σχεδιασμού και εφαρμοσμένων τεχνολογιών υψηλής απόδοσης, η οποία έχει δεσμευτεί για την απαλλαγή της ναυτιλιακής βιομηχανίας από τον άνθρακα

Coach Solutions: Τα κατάλληλα δεδοµένα µπορούν να απλοποιήσουν την απόδοση των πλοίων

Xρησιµοποιώντας µικρές ποσότητες δεδοµένων που συλλέγονται από το πλήρωµα, η Coach Solutions δηµιουργεί αξιόπιστες προβλέψεις της απόδοσης του πλοίου που µπορούν να ενσωµατωθούν στο CP.

Finecor Oil Bunkering: Επέκταση του δικτύου στο εξωτερικό

Μεγάλα επενδυτικά βήµατα φέρνει το 2024 για τη Finecor Oil Bunkering. Ενισχυµένη παρουσία στα µεγάλα λιµάνια πώλησης καυσίµων και νέες αποθήκες στην Ελλάδα είναι µερικά από αυτά.