Ισχυρά ανοδικά για τρίτη συνεδρίαση κινούνται οι τιμές του πετρελαίου με το Brent να ξεπερνά πλέον και τα 80 δολάρια το βαρέλι καταγράφοντας υψηλό τετραμήνου, έπειτα από τις νέες κυρώσεις που επέβαλαν οι ΗΠΑ σε ρωσικές εταιρείες και οι οποίες αναμένεται ότι θα έχουν επιπτώσεις σε κορυφαίους αγοραστές παγκοσμίως όπως η Ινδία και η Κίνα.
Συγκεκριμένα, ο παγκόσμιος δείκτης αναφοράς Brent, βλέπει το συμβόλαιο Μαρτίου να διαπραγματεύεται σήμερα στα 81,2 δολάρια το βαρέλι, με αύξηση της τιμής του κατά 1,8% ή 1,4 δολάρια.
Παρομοίως, το αμερικανικό WTI Φεβρουαρίου κινείται στα 78,2 δολάρια το βαρέλι με κέρδη 2% ή 1,5 δολαρίων.
Συνολικά, από την Πέμπτη (8/1) οι τιμές του πετρελαίου έχουν ενισχυθεί περισσότερο του 6%, με φόντο τις νέες κυρώσεις που ανακοίνωσαν την Παρασκευή οι ΗΠΑ στον πετρελαϊκό τομέα της Ρωσίας.
Οι νέες κυρώσεις περιλαμβάνουν τους παραγωγούς Gazprom Neft και Surgutneftegaz, αλλά και 183 πλοία που έχουν βρεθεί να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο, στοχεύοντας τα έσοδα με τα οποία η Μόσχα χρηματοδοτεί τον πόλεμό της στην Ουκρανία.
Οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου αναμένεται να δεχθούν σημαντικό πλήγμα από τις νέες κυρώσεις, ωθώντας την Κίνα και την Ινδία να αναζητήσουν περισσότερες προμήθειες αργού από τη Μέση Ανατολή, την Αφρική και την Αμερική, κάτι που θα αυξήσεις τόσο τις τιμές όσο και τα κόστη αποστολής, όπως επισημαίνουν traders και έμποροι.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά αναλυτής της PVM, "υπάρχουν πραγματικοί φόβοι στην αγορά για διαταραχές του εφοδιασμού. Το χειρότερο σενάριο για το ρωσικό πετρέλαιο φαίνεται ότι μπορεί να είναι πλέον το ρεαλιστικό σενάριο", αν και ο ίδιος επισημαίνει ότι "δεν είναι σαφές βέβαια τι θα συμβεί όταν αναλάβει τα καθήκοντά του ο Ντόναλντ Τραμπ την ερχόμενη Δευτέρα".
Από την πλευρά της, η Goldman Sachs εκτιμά ότι τα πλοία που τέθηκαν στο στόχαστρο των νέων κυρώσεων μετέφεραν 1,7 εκατ. βαρέλια ημερησίως (bpd) πετρελαίου το 2024, ή το 25% των εξαγωγών της Ρωσίας, με την αμερικανική τράπεζα να αναμένει ότι η πρόβλεψη των τιμών της για το Brent στα 70-85 δολ. θα μετακινηθεί υψηλότερα.
Αναλυτές της RBC Capital Markets επισημαίνουν ότι ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων στα οποία επιβλήθηκαν κυρώσεις για μετακίνηση ρωσικού αργού θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντικό υλικοτεχνικό πρόβλημα που θα επηρεάσει γενικότερα τις ροές του πετρελαίου.