FORBES EVENT - Χρ. Στυλιανίδης: Η ελληνική ναυτιλία όχι μόνο άντεξε στην κρίση, αλλά γιγαντώνει τον ρόλο της

stylForbs

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 18.50

Τα Ποσειδώνια έχουν ξεπεράσει τα όρια τόσο της Ελλάδας, όσο και της Ευρώπης και αποτελούν το σημαντικότερο event σε παγκόσμια κλίμακα για τη ναυτιλιακή κοινότητα, τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης στην εκδήλωση του Forbes για την ελληνική ναυτιλία, την οποία παρουσίασε ζωντανά το Capital.gr.

"Στα Ποσειδώνια προσέρχονται όλοι οι διεθνείς παράγοντες της ναυτιλίας όχι απλώς για να συζητήσουν και για πραγματοποιήσουν deals, αλλά υπάρχει ένας διάλογος των stakeholders για να ανακαλύψουν τις λύσεις του μέλλοντος", σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Στυλιανίδης.

Ο υπουργός σημείωσε ότι η φύση του Υπουργείου το οποίο διευθύνει είναι εξωστρεφής, σημειώνοντας ότι η Ελλάδα φιλοδοξεί να αποτελέσει γέφυρα μεταξύ του IMO (Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού) και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. "Έχουμε πρωταγωνιστικό ρόλο στον IMO, μέσα σε πολύ δύσκολες γεωπολιτικές συνθήκες - κι έχουμε χρέος να επιτυγχάνουμε συναινέσεις, στο πλαίσιο της εξωστρέφειάς μας", τόνισε χαρακτηριστικά.

"Η Ελλάδα έχει το know-how και το expertise, γνωρίζουμε όλο το τοπίο της ναυτιλίας, όλων των ειδών", υπογράμμισε ο υπουργός. "Η ελληνική ναυτιλία άντεξε στην κρίση και μέρα με την ημέρα γιγαντώνει τον ρόλο της", σημείωσε ο κ. Στυλιανίδης, συμπληρώνοντας ότι η ελληνική ναυτιλία αντιπροσωπεύει το 61% του ευρωπαϊκού ναυτιλιακού στόλου.

"Κάτι πρέπει να γίνει με την αναβάθμιση της ναυτιλίας στο πλαίσιο των ευρωπαϊκών θεσμών", είπε ακόμη ο κ. Στυλιανίδης, τονίζοντας ότι αυτό πρέπει να έχει αντανάκλαση και στη δημιουργία νέου χαρτοφυλακίου Ανταγωνιστικότητας στο πλαίσιο της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

"Κανείς δεν ξέρει ποιο θα είναι το καύσιμο του μέλλοντος. Μπορεί να είναι ένα, μπορεί να είναι και δύο, τρία ή τέσσερα", απάντησε σε σχετική ερώτηση ο υπουργός, στεκόμενος και στο ζήτημα της ανάγκης υποδομών για αυτά τα νέα καύσιμα και στην Ελλάδα.

Συνολικά ο σχεδιασμός για νέες λιμενικές και άλλες υποδομές στη νησιωτική, αλλά και στην ηπειρωτική χώρα, αγγίζει τα 600 εκατ. ευρώ, είπε ο κ. Στυλιανίδης.

"Μόνο στη Νότια Κορέα χτίζονται 200 νέα πράσινα ελληνικά πλοία", υπογράμμισε. 

"Η Ελλάδα έμεινε πίσω τα χρόνια της κρίσης στη λιμενική υποδομή - και τώρα ήρθε η ώρα να συνδέσουμε την πράσινη μετάβαση με το safety (ασφάλεια), εδώ είναι ο ρόλος του κράτους", συνέχισε ο υπουργός Ναυτιλίας.

"Η ακτοπλοΐα θέλει έναν άλλο χειρισμό", συνέχισε ο κ. Στυλιανίδης, σημειώνοντας ότι η χώρα μας απευθύνεται για οικονομική στήριξη από τις Βρυξέλλες για τη στήριξη των άγονων γραμμών με "πράσινα" πλοία.

Σημείωσε ότι μέσω ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων η Ελλάδα έχει καταφέρει να οριστικοποιήσει ένα πιλοτικό πρόγραμμα 80 εκατ. ευρώ για "πρασίνισμα" πλοίων στις άγονες γραμμές, που είναι σημαντικές για την ίδια την ταυτότητα της χώρας, με στόχο η χρηματοδότηση σε δεύτερο χρόνο να φτάσει τα 450 εκατ. ευρώ ως μόχλευση των αρχικών 80 εκατ.

"Δεν λέμε ότι με την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση θα μπορέσουμε να πρασινίσουμε όλα τα πλοία. Καταφέραμε να διαπραγματευτούμε με την Κομισιόν και μια λογική back up για τα πλοία μας. Δηλαδή, όποια και αν είναι τα πράσινο πλοία θα πρέπει να υπάρχει και ένα back up για έκτακτες περιπτώσεις, με συμβατικά καύσιμα που θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν", ανέφερε, σημειώνοντας ότι δεν είναι μικρό  το κόστος της πράσινης μετάβασης.

Αναζωογόνηση των ελληνικών ναυπηγείων

"Θέλουμε να αναζωογονήσουμε τα ελληνικά και τα ευρωπαϊκά ναυπηγεία", είπε ο υπουργός, σημειώνοντας ότι σήμερα δεν είμαστε ανταγωνιστικοί, ωστόσο συμπλήρωσε ότι, με μια λογική ενίσχυσης και επιδότησης, παρά τον ανταγωνισμό και μεταξύ των ευρωπαϊκών ναυπηγείων, αρχίζει να δημιουργείται ένα κλίμα ευρωπαϊκής συνεργασίας στη ναυπηγική βιομηχανία, για δημιουργία συνθηκών "win-win" για τον ευρωπαϊκό ναυπηγικό κλάδο.

Για το θέμα των Ελλήνων ναυτικών και της ναυτικής εκπαίδευσης, ο κ. Στυλιανίδης σημείωσε ότι είναι ένα δύσκολο θέμα, δεδομένου ότι η παραδοσιακή "πηγή" Ελλήνων ναυτικών, τα νησιά, έχουν πλέον τη διέξοδο του τουρισμού. "Πλέον οι ναυτικοί προέρχονται από την Πτολεμαΐδα, τα Γρεβενά, τη Δράμα".

"Πρέπει να αναβαθμίσουμε το παλιό στάτους του ναυτικού επαγγέλματος. Πρέπει να αναβαθμιστεί κοινωνικά, π.χ., το στάτους του πλοιάρχου, όπως συμβαίνει με το στάτους που απολαμβάνει ένας πιλότος, με τη στολή του, στην αεροπλοΐα", τόνισε ο υπουργός.

Ο υπουργός Ναυτιλίας δεν αρνήθηκε την ύπαρξη προβλημάτων υποδομών στις ναυτικές ακαδημίες της χώρας, σημειώνοντας ότι οι κτιριακές εγκαταστάσεις σε ορισμένες περιπτώσεις είναι εξαιρετικά προβληματικές - "ντροπή", όπως είπε - προσθέτοντας ότι η κυβέρνηση βρίσκεται σε αναζήτηση πόρων για το ζήτημα.

"Πρέπει να βρούμε τρόπους για να περιορίσουμε τη διαμονή του ναυτικού στη θάλασσα, ακόμα και στην ποντοπόρο ναυτιλία - ή πώς θα πάμε στο παλιό μοντέλο που μεγάλωναν οικογένειες μέσα στα πλοία", συνέχισε ο υπουργός Ναυτιλίας.

Για το ζήτημα της ψηφιοποίησης, ο κ. Στυλιανίδης σημείωσε ότι η χώρα πρέπει να τρέξει σε αυτό το πεδίο και στη ναυτιλία. "Τα καταφέραμε με το e-νηολόγιο, η συνέχεια θα είναι μαραθώνιος", τόνισε ο υπουργός.

Η συνέντευξη με θέμα "Ελλάδα - Η πρώτη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο" πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της Διεθνούς Ναυτιλιακής Έκθεσης Ποσειδώνια 2024. Τη συζήτηση συντόνισε η δημοσιογράφος του Capital.gr Αναστασία Βαμβακά.

Περισσότερα από Forbes

FORBES EVENT: Προοπτικές και προκλήσεις της ελληνικής ναυτιλίας

Οι 25+25 κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων στον κόσμο παρουσιάστηκαν κατά την εκδήλωση του Forbes για την ελληνική ναυτιλία στο πλαίσιο της Έκθεσης Ποσειδώνια 2024.