"Ατμομηχανή" του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ οι παραχωρήσεις και τα έργα ΣΔΙΤ

"Ατμομηχανή" του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ οι παραχωρήσεις και τα έργα ΣΔΙΤ

Του Νίκου Ρουσάνογλου

Την δημιουργία ενός leader όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, στον τομέα των υποδομών κάθε είδους, σχεδιάζει η διοίκηση του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχοντας πλέον την συγκεκριμένη στόχευση, στο επίκεντρο της στρατηγικής της, μετά την πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στον όμιλο Masdar του Άμπου-Ντάμπι. Η εν λόγω συμφωνία "επισφραγίστηκε" και τυπικά χθες, στο πλαίσιο της έκτακτης γενικής συνέλευσης του ομίλου, με τους μετόχους της να δίνουν την έγκρισή τους στην ολοκλήρωση της πώλησης. Είχε προηγηθεί αντίστοιχη έγκριση και από την Αρχή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με το "ντιλ" των 2,4 δις ευρώ (συνολική αποτίμηση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή) να προβλέπεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί πλήρως πριν το τέλος του 2024.

Με την συμφωνία αυτή, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εξασφαλίζει επιπλέον ρευστότητα 900 εκατ. ευρώ, ενώ παράλληλα θα αποκτήσει πρόσθετο "χώρο" για νέα μόχλευση κεφαλαίων, καθώς θα αφαιρεθούν δάνεια ύψους 1,1 δις ευρώ. Σημαντικό είναι και το γεγονός ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα διατηρήσει εμπλοκή στα έργα της "πράσινης" ενέργειας με δύο τρόπους. Σύμφωνα με τον κ. Γιώργο Περιστέρη, επικεφαλής του ομίλου, "η συμφωνία με την Masdar προβλέπει την δυνατότητα συμμετοχής της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στη νέα γενιά των επενδύσεων στην παραγωγή κι αποθήκευση καθαρής ενέργειας που θα υλοποιήσει στο μέλλον η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ, όπως μεταξύ άλλων στα έργα αντλησιοταμίευσης και στα υπεράκτια αιολικά πάρκα. Η συμμετοχή αυτή θα διατηρήσει την επενδυτική μας παρουσία σε πολλά υποσχόμενους νέους τομείς ενεργειακών υποδομών, ενώ λειτουργεί προς όφελος και της θυγατρικής μας ΤΕΡΝΑ που διατηρεί πρωταγωνιστικό ρόλο στην κατασκευή καίριας σημασίας ενεργειακών έργων".

Όπως δείχνουν οι πρόσφατες κινήσεις του ομίλου πάντως, οι "επιτυχίες" στους διαγωνισμούς των μεγάλων έργων παραχώρησης των τελευταίων ετών (Εγνατία Οδός, Αττική Οδός και ΒΟΑΚ), θα φέρουν τον τομέα των παραχωρήσεων στο επίκεντρο του ομίλου, λειτουργώντας ως "ατμομηχανή" λειτουργικής κερδοφορίας επαναλαμβανόμενου χαρακτήρα. Eίναι χαρακτηριστικό ότι μόνο από τις δύο συμβάσεις της Αττικής Οδού και της Εγνατίας Οδού, υπολογίζονται ετήσια λειτουργικά κέρδη EBITDA συνολικού ύψους 600 εκατ. ευρώ (300 εκατ. ευρώ από κάθε σύμβαση). Στα παραπάνω, θα προστεθούν τα επόμενα χρόνια, όχι μόνο ο ΒΟΑΚ και συγκεκριμένα το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο, αλλά επίσης το νέο αεροδρόμιο στο Ηράκλειο της Κρήτης και ασφαλώς και το IRC (Integrated Resort Center) στο Ελληνικό, που θα είναι σε λειτουργία προς το τέλος του 2027.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο όμιλος σχεδιάζει να αξιοποιήσει την αυξημένη ρευστότητα που του εξασφαλίζει η πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και για την περαιτέρω επέκταση εκτός Ελλάδας. Σύμφωνα με τον κ. Περιστέρη, στόχος, σε πρώτη φάση, θα είναι νέα έργα που δημοπρατούνται το προσεχές διάστημα στις αγορές της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας, ύψους από 2 έως 3 δις ευρώ συνολικής επενδυτικής δαπάνης. Η ανάληψη τέτοιων έργων εκτός Ελλάδας θα αποτελέσει και μια "πρωτιά" για ελληνικό όμιλο υποδομών, καθώς μέχρι σήμερα, η εκτός συνόρων δραστηριότητα περιοριζόταν σε ανάληψη και εκτέλεση συμβατικών έργων, ακριβώς λόγω του ότι οι εταιρείες της χώρας στερούνταν της οικονομικής δύναμης που απαιτεί η διεκδίκηση έργων παραχώρησης.

Εκτός από τις παραχωρήσεις, ο όμιλος αναμένει σημαντικά κέρδη και από τους τομείς της διαχείρισης απορριμμάτων και των έργων ΣΔΙΤ. Στην περίπτωση των απορριμμάτων, ο συγκεκριμένος τομέας θα περάσει υπό τον πλήρη έλεγχο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, καθώς δεν αποτελεί μέρος της συμφωνίας με την Masdar (σήμερα είναι τμήμα της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή). Μόλις πριν από μερικές εβδομάδες, εξασφαλίστηκαν δύο νέες συμβάσεις για την κατασκευή και διαχείριση αντίστοιχων μονάδων στην Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας, καλύπτοντας το ανατολικό και το δυτικό τμήμα αντίστοιχα. Πρόκειται για έργα συνολικού προϋπολογισμού 450 εκατ. ευρώ και δυναμικότητας άνω των 300.000 τόνων.

Αντίστοιχα, στα έργα ΣΔΙΤ, ο όμιλος συμμετείχε στους τέσσερις από τους πέντε διαγωνισμούς περιβαλλοντικών έργων, για τους οποίους υποβλήθηκαν προσφορές στο πλαίσιο του προγράμματος Ύδωρ 2.0. Ήδη, στους δύο εξ αυτών αναμένεται να υπογράψει και τις σχετικές συμβάσεις, καθώς ήταν και ο μοναδικός φορέας που κατέθεσε δεσμευτική οικονομική προσφορά. Πρόκειται για το αρδευτικό έργο Χοχλάκια - Φράγμα Αγίου Ιωάννη στην Κρήτη, ύψους 75 εκατ. ευρώ και το έργο στην Ξάνθη, ύψους 210 εκατ. ευρώ, που προβλέπει την μεταφορά και διανομή νερού από τον ποταμό Νέστο στην πεδιάδα της Ξάνθης.

THE FUTURE OF DRIVING

Οταν η πολυτέλεια συναντά την τεχνολογική υπεροχή

Περισσότερα από Forbes

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Ποια μεγάλα έργα τρέχει και το θαύμα της γέφυρας Ευήνου

Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται τα μεγάλα έργα υποδομής από τον Όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με το ύψος αναληφθέντων και προς υπογραφή έργων να έχει φτάσει σε επίπεδα-ρεκόρ.