Της Ελευθερίας Πιπεροπούλου
Με μια συνταγή επιτυχίας που συνδυάζει την ανθεκτικότητα στις περιόδους κρίσης και την προσήλωση στις βασικές αξίες που την διακρίνουν, η εταιρεία Μουστάκας έχει καταφέρει να διαγράψει μια εντυπωσιακή πορεία και να μετασχηματιστεί από μια μικρή βιοτεχνία παιχνιδιών σε έναν από τους κορυφαίους παίκτες στην ελληνική αγορά του παιχνιδιού.
Ο Γεώργιος Μουστάκας, εμπνευστής και ιδρυτής της εταιρείας, με καταγωγή από την Κίμωλο, ανακάλυψε το πάθος του για το παιχνίδι το 1968, όταν αποφάσισε να αφοσιωθεί σε αυτό και να γίνει ένας από τους πρώτους στην Ελλάδα που ασχολήθηκαν με την κατασκευή και εμπορία παιδικών παιχνιδιών.
Το 1986, αποφάσισε να διευρύνει τη δραστηριότητά του στη λιανική, με το άνοιγμα του πρώτου καταστήματος στο Περιστέρι. Το δεύτερο κατάστημα στη Νέα Ερυθραία ήρθε μετά από πάνω από μια δεκαετία, αποδεικνύοντας ότι η εταιρεία επέλεξε από την αρχή να κινείται με αργά, αλλά σίγουρα βήματα. Ακολούθησαν πολλά άλλα καταστήματα στην Αττική και, το 2011, το πρώτο κατάστημα στη Θεσσαλονίκη.
Σήμερα, η μικρή βιοτεχνία έχει μεταμορφωθεί σε έναν όμιλο με 22 καταστήματα, 17 εκ των οποίων είναι φυσικά καταστήματα σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Κρήτη και Ρόδο, ενώ υπάρχουν επίσης 5 καταστήματα με το σήμα της Lego σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Πρόσφατα, η εταιρεία πρόσθεσε στο δίκτυό της το κατάστημα Μουστάκας στο Εμπορικό κέντρο "Fashion City Outlet” της Λάρισας, καθώς και τα καταστήματα Μουστάκας και Lego στο "Designer Outlet Athens”, ενώ από το 2013 έχει αναπτύξει και ηλεκτρονικό κατάστημα. Η συμφωνία με τη Lego για την ανάπτυξη αυτόνομων καταστημάτων στην ελληνική αγορά αποτελεί μία από τις πλέον σημαντικές επιτυχίες της εταιρείας και αποτελεί ακόμη μια απόδειξη της δέσμευσής της στη συνεχή ανάπτυξη και την πρωτοπορία.
Στο επίκεντρο το παιδί
Ένας καθοριστικός παράγοντας που συνέβαλε στην επιτυχία της εταιρείας Μουστάκας ήταν η συνεπής δέσμευσή της προς τον βασικό πυρήνα της δραστηριότητάς της: το παιδί. Από τα πρώτα της βήματα, η εταιρεία έχει επικεντρωθεί στην παροχή προϊόντων που εξυπηρετούν αποκλειστικά τις ανάγκες του παιδιού, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα από παιχνίδια έως είδη βρεφικής φροντίδας, ένδυσης, υπόδησης, ηλεκτρονικών ειδών, βιβλία και εποχιακά είδη.
Από την ίδρυσή της, η εταιρεία έχει τοποθετήσει την ποιότητα, τον σεβασμό και την υπευθυνότητα στο επίκεντρο της λειτουργίας της. Αυτές οι αξίες αποτελούν το θεμέλιο της ανάπτυξής της και συνεχίζουν να καθοδηγούν το έργο της, καθώς ο γιος του Γιώργου Μουστάκα, Νίκος, έχει πλέον αναλάβει την ηγεσία της εταιρείας, διατηρώντας ζωντανή την κληρονομιά της οικογένειας.
Παρά την απώλεια του ιδρυτή της εταιρείας το 2020, η Μουστάκας συνεχίζει να προσφέρει επιλεγμένα προϊόντα που ανταποκρίνονται στις ανάγκες των παιδιών και των γονέων, επιμένοντας στην ποιότητα και αγνοώντας τις πειρασμούς της αγοράς για φθηνότερα εισαγόμενα προϊόντα. Ο Γιώργος Μουστάκας είχε προειδοποιήσει κάποτε την αγορά: "Καλό θα είναι οι κύριοι που ασχολούνται με τη βιομηχανία των παιχνιδιών και διοχετεύουν στην αγορά μη ποιοτικά προϊόντα, να σταματήσουν και να καταλάβουν ότι έχουν να κάνουν με παιδιά”. Δεν είναι τυχαίο ότι από τα τέλη της δεκαετίας του 1970 μέχρι το 2011, ο Γιώργος Μουστάκας διετέλεσε 18 χρόνια πρόεδρος και έξι χρόνια γραμματέας του ΣΕΒΠΠΑ (Σύνδεσμος Ελλήνων Βιοτεχνών Παιχνιδιών και Παιδικών Αμαξών).
"Στην πολύχρονη πορεία μας έχουμε δει τα παιχνίδια να αλλάζουν χρόνο με τον χρόνο. Αυτό όμως που μένει πάντα ίδιο είναι τα μεγάλα, λαμπερά χαμόγελα στα πρόσωπα των παιδιών. Και αυτή είναι και θα είναι η μεγαλύτερη ανταμοιβή μας”, αναφέρει η εταιρεία στην ιστοσελίδα της.
Σταθερή ανάπτυξη
Το επιχειρηματικό μοντέλο της εταιρείας βασίζεται στην σταθερή ανάπτυξη. Η εταιρεία στοχεύει στην επίτευξη των στόχων του ανωτέρω μοντέλου επί τη βάση των αξιών της αειφόρου ανάπτυξης και της επιχειρηματικής ηθικής και έχει ως στρατηγική την εκμετάλλευση τυχόν ευκαιριών για περαιτέρω μεγέθυνση. Αποτέλεσμα των ανωτέρω είναι η εταιρεία να εμφανίζει σταθερή εικόνα ανάπτυξης.
Τα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας αναδεικνύουν την επιτυχημένη της πορεία, με τον κύκλο εργασιών να αυξάνεται από 58,2 εκατομμύρια ευρώ το 2021 σε 67,9 εκατομμύρια ευρώ το 2022. Τα καθαρά της κέρδη διαμορφώθηκαν το 2022 στα 4,6 εκατ. ευρώ, από 6,5 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση, με την εταιρεία να αποδίδει τη μείωση στις ασφυκτικές συνθήκες που διαμορφώθηκαν στην αγορά λόγω της αύξησης του πληθωρισμού και της κρίσης που δημιουργήθηκε στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Όπως αναφερόταν στις οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας, η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022, αποτέλεσε το κρίσιμο γεγονός της ανόδου των τιμών ενέργειας σε πρωτοφανή επίπεδα αλλά και της συνεπακόλουθης αύξησης των τιμών σε όλα τα αγαθά και είδη. Το κόστος λειτουργίας της εταιρείας αυξήθηκε κατά τη διάρκεια του 2022, ωστόσο, η εταιρεία επισημαίνει ότι η ισχυρή ταμειακή της θέση την 31/12/2022 (ταμειακά διαθέσιμα 18.462 χιλ. ευρώ) αποτελεί τη σημαντικότερη εγγύηση ότι θα καταφέρει να αντιμετωπίσει τις ενδεχόμενες δυσκολίες που θα προκύψουν από αυτή την αύξηση.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μέσα στη δεκαετία της κρίσης, η εταιρεία Μουστάκας ήταν μέσα στις 30 ταχύτερα αναπτυσσόμενες της χώρας, με μέσο ρυθμό ανάπτυξης άνω του 10%, διπλασιάζοντας τον αριθμό των καταστημάτων της και υπερδιπλασιάζοντας τον κύκλο εργασιών της. Ο μέσος αριθμός εργαζομένων της εταιρείας είναι 547 άτομα, από τα οποία τα 362 είναι γυναίκες.
Αντιλαμβανόμενη τους κινδύνους που προκύπτουν από τις κλιματικές αλλαγές και την ανάγκη για βιώσιμη πρακτική, η εταιρεία έχει ενσωματώσει στη στρατηγική της περιβαλλοντικούς στόχους και δράσεις για τη μείωση του περιβαλλοντικού της αποτυπώματος. Αξίζει να σημειωθεί ότι η εταιρεία Μουστάκας συμμετέχει στο Σύστημα Συλλογικής Ενναλακτικής Διαχείρισης ΣΣΕΔ-Ανακύκλωση και είναι συμβεβλημένη και με την Ανακύκλωση Συσκευών ΑΕ. Επίσης, διαθέτει συνεργασίες με εταιρείες για την καταστροφή των άχρηστων χαρτιών χαρτοκιβωτίων.
Με μια πορεία που διακρίνεται για τη σταθερότητα, την καινοτομία και την αφοσίωση στις αξίες της, η εταιρεία Μουστάκας συνεχίζει να εξελίσσεται και να καθιερώνεται ως ένας από τους ηγέτες στον κλάδο του παιχνιδιού στην Ελλάδα.