Του Siladitya Ray
Ο CEO της Tesla, Elon Musk, δήλωσε την Πέμπτη ότι αντιτίθεται στην κίνηση της κυβέρνησης των ΗΠΑ να επιβάλει δασμούς 100% στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα - που ανακοινώθηκε από την κυβέρνηση Μπάιντεν την περασμένη εβδομάδα - σε μια αλλαγή τόνου από τις δηλώσεις που έκανε νωρίτερα φέτος, όταν προειδοποιούσε για την κινεζική "απειλή".
Απευθυνόμενος στο συνέδριο της Vivatech στο Παρίσι μέσω τηλεδιάσκεψης, ο Musk είπε "ούτε η Tesla ούτε εγώ ζητήσαμε αυτούς τους δασμούς", προσθέτοντας ότι εξεπλάγη όταν ανακοινώθηκαν.
Ο δισεκατομμυριούχος σημείωσε ότι η Tesla "ανταγωνίζεται αρκετά καλά" στην κινεζική αγορά και είπε ότι γενικά δεν τάσσεται υπέρ των δασμών και των φορολογικών κινήτρων για ηλεκτρικά οχήματα ή οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο.
Ο Musk πρόσθεσε ότι "δεν είναι καλά τα μέτρα που εμποδίζουν την ελευθερία των συναλλαγών ή στρεβλώνουν την αγορά".
Οι τελευταίες παρατηρήσεις του Musk αποτελούν απόκλιση από τις προειδοποιήσεις στις οποίες για τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα νωρίτερα αυτό το έτος, όταν φαινόταν να ζητεί κυβερνητική παρέμβαση. Στην τηλεδιάσκεψη ανακοίνωσης αποτελεσμάτων της Tesla τον Ιανουάριο, ο Musk είχε δηλώσει ότι οι Κινέζοι κατασκευαστές EV ήταν οι "πιο ανταγωνιστικές εταιρείες αυτοκινήτων στον κόσμο" και ότι πίστευε ότι θα είχαν "σημαντική επιτυχία" παγκοσμίως "ανάλογα με το είδος των δασμών ή των εμπορικών φραγμών που θα δημιουργηθούν".
Στη συνέχεια, ο διευθύνων σύμβουλος της Tesla είχε προειδοποιήσει ότι "αν δεν υπάρχουν εμπορικοί φραγμοί, θα κατεδαφίσουν λίγο-πολύ τις περισσότερες άλλες εταιρείες στον κόσμο". Η Κίνα είναι η μεγαλύτερη ξένη αγορά της Tesla και η αυτοκινητοβιομηχανία αντιμετωπίζει έντονο ανταγωνισμό εκεί από εγχώρια brands όπως η BYD και η Nio. Ο Musk έχει επαινέσει αυτές τις εταιρείες τα τελευταία χρόνια, λέγοντας ότι τρέφει "μεγάλο σεβασμό" γι' αυτές και έχει δηλώσει ότι "κάποια εταιρεία από την Κίνα είναι πιο πιθανό να γίνει η δεύτερη μετά την Tesla" στον παγκόσμιο αγώνα για τη μετάβαση στα EV.
Ο Musk ρωτήθηκε επίσης στο συνέδριο εάν οι δασμοί αποτελούν πράσινο φως για την Tesla ώστε να προωθήσει ένα μοντέλο χαμηλού κόστους και εάν υπάρχει χρονοδιάγραμμα γι' αυτό. Ωστόσο, ο CEO της Tesla αρνήθηκε να δώσει λεπτομέρειες, σημειώνοντας ότι δεν του αρέσει να απαντά σε ερωτήσεις που θα επηρέαζαν άμεσα την τιμή της μετοχής της εταιρείας.
Τα σχόλια Musk έρχονται εν μέσω εικασιών για το μέλλον των σχεδίων της Tesla για αυτοκίνητα χαμηλού κόστους. Τον περασμένο μήνα, το Reuters ανέφερε ότι η Tesla σταμάτησε τις εργασίες για ένα φθηνότερο EV για να επικεντρωθεί στα αυτοοδηγούμενα ρομποταξί. Ο Musk διέψευσε τo ρεπορτάζ, γράφοντας στο Twitter: "Το Reuters λέει ψέματα (ξανά)", ωστόσο δεν έδωσε λεπτομέρειες. Ένα Tesla με τιμή περίπου 25.000 δολάρια ήταν ένας μακροπρόθεσμος στόχος για τον Musk και την εταιρεία του και ο δισεκατομμυριούχος είχε δηλώσει προηγουμένως ότι περίμενε το μοντέλο να είναι διαθέσιμο το δεύτερο εξάμηνο του 2025.
Την περασμένη εβδομάδα, ο πρόεδρος Μπάιντεν εξαπέλυσε νέες αυξήσεις δασμών κατά των εισαγωγών κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων, ημιαγωγών, μπαταριών και χάλυβα. Η βασική κίνηση ήταν η αύξηση των δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα από 25% σε 100%. Ο Λευκός Οίκος είπε ότι οι νέοι δασμοί είναι απαραίτητοι για την καταπολέμηση των "αθέμιτων εμπορικών πρακτικών της Κίνας" και της αχαλίνωτης "κλοπής πνευματικής ιδιοκτησίας" και της συνήθειας "να πλημμυρίζει τις παγκόσμιες αγορές με εξαγωγές σε τεχνητά χαμηλές τιμές".