Του Στάθη Βασιλόπουλου
Μια νέα εταιρεία από την Κίνα επιδιώκει να αποκτήσει παρουσία στις αστικές συγκοινωνίες της χώρας, συμμετέχοντας στο διαγωνισμό για την προμήθεια 125 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων, που βρίσκεται σε εξέλιξη, από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ο διαγωνισμός αφορά στην προμήθεια 125 ηλεκτρικών οχημάτων, μήκους 12 μέτρων, και 63 φορτιστών βραδείας φόρτισης και είναι προϋπολογισμού 88,3 εκατ. ευρώ. Η νέα αυτή εταιρεία, που διεκδικεί το έργο με αντίπαλο την Ytong, είναι η Zhongtong και θεωρείται από τους βασικούς "παίκτες" στην κατηγορία των λεωφορείων στην Κίνα, με διεθνή παρουσία.
Η Zhongtong ιδρύθηκε το 1958 και ξεκίνησε να παράγει τα πρώτα της λεωφορεία το 1971. Συγκαταλέγεται στους μεγαλύτερους κατασκευαστές λεωφορείων και τουριστικών πούλμαν της Κίνας. Κατασκευάζει λεωφορεία για τις δημόσιες συγκοινωνίες (ηλεκτρικά, υβριδικά, λεωφορεία υδρογόνου κ.α.) μήκους από 5 έως 27 μέτρα.
Εκτός από την Κίνα, η εταιρεία συναρμολογεί λεωφορεία σε Τουρκία και Νότια Αμερική και δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 100 χώρες παγκοσμίως, με παρουσία και επί ευρωπαϊκού εδάφους – μεταξύ άλλων σε Γερμανία, Ισπανία και Πορτογαλία. Εσχάτως, η Κινεζική Zhongtong έκανε το "ντεμπούτο" της στην αγορά της Σκανδιναβίας, αναλαμβάνοντας την παράδοση λεωφορείων στην Δανία.
Η ανανέωση του απαρχαιωμένου στόλου λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, που ξεκίνησε το 2021, έδωσε την ευκαιρία στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να μπουν στις ελληνικές αστικές συγκοινωνίες. Οι κινεζικές εταιρείες, που ήδη επεκτείνονται δυναμικά στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, κερδίζουν έδαφος και στις δημόσιες μεταφορές. Μέσω συμμετοχών σε ευρωπαϊκούς διαγωνισμούς, αμφισβητούν πλέον την κυριαρχία παραδοσιακών ευρωπαϊκών κατασκευαστών σε έναν τομέα-κλειδί για την πράσινη πολιτική της Ε.Ε.
Εξαίρεση δεν αποτελεί η Ελλάδα, υποδέχτηκε τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία κατασκευάστηκαν από την κινεζική Yutong Bus. Μάλιστα, η έλευση της εταιρείας στην Ελλάδα επισφραγίστηκε πέρσι και με τη σύσταση της θυγατρικής Yutong Gr. Αν και η δημιουργία ενός εταιρικού αποτυπώματος από την Yutong έγινε για τυπικούς κυρίως λόγους καθώς εκπροσωπείται στην Ελλάδα από τον όμιλο Κοπελούζου, ωστόσο επιβεβαιώνει την πρόθεση του κινεζικού κολοσσού να επεκτείνει την παρουσία του στην εγχώρια αγορά. Κάτι που φάνηκε εξάλλου με τη συμμετοχή της σε ακόμα ένα διαγωνισμό.
Σύμφωνα με διεθνή δημοσιεύματα, η εταιρεία πούλησε την περσινή χρονιά 47.000 λεωφορεία, σημειώνοντας αύξηση 24% σε σχέση με το 2023. Σε ό,τι αφορά το μερίδιό της στην τεράστια αγορά της Κίνας, αυτό ξεπερνά το 30% ενώ θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους παίκτες στην άκρως ανταγωνιστική κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία.
Δεν είναι μόνο η Yutong που επιδίωξε πρόσβαση στις ελληνικές αστικές συγκοινωνίες, αλλά και η BYD Electric Bus & Truck, η οποία έχει συμμετάσχει σε διαγωνισμούς για την προμήθεια λεωφορείων με τις προσπάθειες της να αποβαίνουν μέχρι στιγμής άκαρπες. Ο κινεζικός κολοσσός, του οποίου τα επαγγελματικά οχήματα εκπροσωπεί στην Ελλάδα ο όμιλος Πέτρος Πετρόπουλος (και για τα επιβατικά ο όμιλος Σφακιανάκη), αναμένεται να διεκδικήσει εκ νέου διαγωνισμούς που αναμένεται να προκηρυχθούν το προσεχές διάστημα.
Το μέτωπο των διαγωνισμών
Στο μέτωπο των διαγωνισμών, αυτή τη στιγμή τρέχει η διαγωνιστική διαδικασία από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την προμήθεια 50 νέων ηλεκτρικών αρθρωτών λεωφορείων, μήκους 18 μέτρων, φιλικών προς το περιβάλλον και κατάλληλων για όλους τους επιβάτες, συμπεριλαμβανομένων ατόμων με κινητικά προβλήματα. Τα λεωφορεία αυτά προορίζονται για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Η χρηματοδότηση ανέρχεται στα 37,5 εκατ. και προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Από τους πόρους του Ταμείου Εκσυγχρονισμού, το επόμενο διάστημα επιχειρείται η προμήθεια 100 ηλεκτρικών λεωφορείων Midi, 18 μέτρων αλλά και 50 λεωφορείων υδρογόνου. Την ίδια ώρα αναζητείται χρηματοδότηση για την προμήθεια περίπου 250 οχημάτων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη.