Νέος "παίκτης" από την Κίνα επιδιώκει να μπει στις αστικές συγκοινωνίες

Νέος "παίκτης" από την Κίνα επιδιώκει να μπει στις αστικές συγκοινωνίες

Του Στάθη Βασιλόπουλου

Μια νέα εταιρεία από την Κίνα επιδιώκει να αποκτήσει παρουσία στις αστικές συγκοινωνίες της χώρας, συμμετέχοντας στο διαγωνισμό για την προμήθεια 125 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων, που βρίσκεται σε εξέλιξη, από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Ο διαγωνισμός αφορά στην προμήθεια 125 ηλεκτρικών οχημάτων, μήκους 12 μέτρων, και 63 φορτιστών βραδείας φόρτισης και είναι προϋπολογισμού 88,3 εκατ. ευρώ. Η νέα αυτή εταιρεία, που διεκδικεί το έργο με αντίπαλο την Ytong, είναι η Zhongtong και θεωρείται από τους βασικούς "παίκτες" στην κατηγορία των λεωφορείων στην Κίνα, με διεθνή παρουσία.

Η Zhongtong ιδρύθηκε το 1958 και ξεκίνησε να παράγει τα πρώτα της λεωφορεία το 1971. Συγκαταλέγεται στους μεγαλύτερους κατασκευαστές λεωφορείων και τουριστικών πούλμαν της Κίνας. Κατασκευάζει λεωφορεία για τις δημόσιες συγκοινωνίες (ηλεκτρικά, υβριδικά, λεωφορεία υδρογόνου κ.α.) μήκους από 5 έως 27 μέτρα. 

Εκτός από την Κίνα, η εταιρεία συναρμολογεί λεωφορεία σε Τουρκία και Νότια Αμερική και δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 100 χώρες παγκοσμίως, με παρουσία και επί ευρωπαϊκού εδάφους – μεταξύ άλλων σε Γερμανία, Ισπανία και Πορτογαλία. Εσχάτως, η Κινεζική Zhongtong έκανε το "ντεμπούτο" της στην αγορά της Σκανδιναβίας, αναλαμβάνοντας την παράδοση λεωφορείων στην Δανία.

Η ανανέωση του απαρχαιωμένου στόλου λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, που ξεκίνησε το 2021, έδωσε την ευκαιρία στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες να μπουν στις ελληνικές αστικές συγκοινωνίες. Οι κινεζικές εταιρείες, που ήδη επεκτείνονται δυναμικά στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών οχημάτων, κερδίζουν έδαφος και στις δημόσιες μεταφορές. Μέσω συμμετοχών σε ευρωπαϊκούς διαγωνισμούς, αμφισβητούν πλέον την κυριαρχία παραδοσιακών ευρωπαϊκών κατασκευαστών σε έναν τομέα-κλειδί για την πράσινη πολιτική της Ε.Ε.

Εξαίρεση δεν αποτελεί η Ελλάδα, υποδέχτηκε τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία, τα οποία κατασκευάστηκαν από την κινεζική Yutong Bus. Μάλιστα, η έλευση της εταιρείας στην Ελλάδα επισφραγίστηκε πέρσι και με τη σύσταση της θυγατρικής Yutong Gr. Αν και η δημιουργία ενός εταιρικού αποτυπώματος από την Yutong έγινε για τυπικούς κυρίως λόγους καθώς εκπροσωπείται στην Ελλάδα από τον όμιλο Κοπελούζου, ωστόσο επιβεβαιώνει την πρόθεση του κινεζικού κολοσσού να επεκτείνει την παρουσία του στην εγχώρια αγορά. Κάτι που φάνηκε εξάλλου με τη συμμετοχή της σε ακόμα ένα διαγωνισμό.

Σύμφωνα με διεθνή δημοσιεύματα, η εταιρεία πούλησε την περσινή χρονιά 47.000 λεωφορεία, σημειώνοντας αύξηση 24% σε σχέση με το 2023. Σε ό,τι αφορά το μερίδιό της στην τεράστια αγορά της Κίνας, αυτό ξεπερνά το 30% ενώ θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους παίκτες στην άκρως ανταγωνιστική κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία.

Δεν είναι μόνο η Yutong που επιδίωξε πρόσβαση στις ελληνικές αστικές συγκοινωνίες, αλλά και η BYD Electric Bus & Truck, η οποία έχει συμμετάσχει σε διαγωνισμούς για την προμήθεια λεωφορείων με τις προσπάθειες της να αποβαίνουν μέχρι στιγμής άκαρπες. Ο κινεζικός κολοσσός, του οποίου τα επαγγελματικά οχήματα εκπροσωπεί στην Ελλάδα ο όμιλος Πέτρος Πετρόπουλος (και για τα επιβατικά ο όμιλος Σφακιανάκη), αναμένεται να διεκδικήσει εκ νέου διαγωνισμούς  που αναμένεται να προκηρυχθούν το προσεχές διάστημα.

Το μέτωπο των διαγωνισμών

Στο μέτωπο των διαγωνισμών, αυτή τη στιγμή τρέχει η διαγωνιστική διαδικασία από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την προμήθεια 50 νέων ηλεκτρικών αρθρωτών λεωφορείων, μήκους 18 μέτρων, φιλικών προς το περιβάλλον και κατάλληλων για όλους τους επιβάτες, συμπεριλαμβανομένων ατόμων με κινητικά προβλήματα. Τα λεωφορεία αυτά προορίζονται για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Η χρηματοδότηση ανέρχεται στα 37,5 εκατ. και προέρχεται από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Από τους πόρους του Ταμείου Εκσυγχρονισμού, το επόμενο διάστημα επιχειρείται η προμήθεια 100 ηλεκτρικών λεωφορείων Midi, 18 μέτρων αλλά και 50 λεωφορείων υδρογόνου. Την ίδια ώρα αναζητείται χρηματοδότηση για την προμήθεια περίπου 250 οχημάτων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη.

Περισσότερα από Forbes

Κίνα και "Συμφωνίες του Αβραάμ" αλλάζουν τον ενεργειακό χάρτη στη Μέση Ανατολή

Η Κίνα και οι συμφωνίες Αβραάμ του Τραμπ αναδιαμορφώνουν την ενέργεια στη Μέση Ανατολή.

Κίνα, ΗΠΑ και Ινδία διεκδικούν την ενέργεια του Αραβικού Κόλπου

Η Ουάσινγκτον ανησυχεί μήπως το Πεκίνο αποκτήσει ηγεμονικό ρόλο στον Κόλπο μέσω ενεργειακού.

Τελείωσε ο "εμπορικός πόλεμος" ΗΠΑ - Κίνας;

Οι αγορές αναζητούν σήματα κατά πόσον αυτή η "εμπορική ανακωχή" σημαίνει την αρχή για μια "εμπορική ειρήνη".

Η Κίνα "ψάχνει" αγοραστές στη Μέση Ανατολή για τα μαχητικά της αεροσκάφη

Το Πεκίνο είδε πολύ θετικά την ευκαιρία να συμμετέχει σε κοινές ασκήσεις με τον στρατό της Αιγύπτου.

Ποια είναι η Sichuan Airlines που θα συνδέει την Αθήνα με την Τσενγκντού της Κίνας

Γίνεται η 3η κινεζική αεροπορική εταιρεία που εισέρχεται στην ελληνική αγορά.

Ο πραγματικός "τεχνολογικός πόλεμος" ΗΠΑ - Κίνας γίνεται για την ελευθερία του Διαδικτύου

Το Πεκίνο ξαναγράφει τους παγκόσμιους κανόνες τεχνολογίας - Πώς μπορούν να αντιδράσουν οι ΗΠΑ.

Οι επιπτώσεις του νέου διατάγματος Τραμπ στην ευρωπαϊκή και ελληνική ναυτιλία

Η αναβάθμιση των αμερικανικών ναυτιλιακών υποδομών επηρεάζει τις συνθήκες ανταγωνισμού σε όλο τον κόσμο.

Γιατί η Κίνα κυριάρχησε στην παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία

Πέρσι τα ναυπηγεία της Κίνας ανέλαβαν το 75% του συνόλου των παγκόσμιων παραγγελιών.

Τι σημαίνουν οι δεσμοί του Έλον Μασκ με την Κίνα για τη νέα κυβέρνηση των ΗΠΑ

Γιατί η ανάληψη καθηκόντων στο DOGE συνιστά σύγκρουση συμφερόντων.

Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ - Κίνας θα είναι πιο καταστροφικός αυτήν τη φορά

Ποιες οι συνέπειες από τους επιπρόσθετους δασμούς στα κινεζικά προϊόντα και τι αντίποινα ετοιμάζει το Πεκίνο.

Οι δασμοί Τραμπ αντικαθιστούν το ταμπελάκι "Made in China" με "Made in Vietnam"

Tο Ανόι μπορεί να επωφεληθεί ακόμη περισσότερο από τα αντι-κινεζικά συναισθήματα της νέας κυβέρνησης των ΗΠΑ.

"Φρένο" από τη Μογγολία στο σχέδιο Πούτιν για δεύτερο αγωγό φυσικού αερίου προς την Κίνα

Η Ουλάν Μπατόρ παγώνει τη χρηματοδότηση του Power of Siberia-2 για την επόμενη 4ετία.