Βερόπουλος: Το restart στα Βαλκάνια μετά την έξοδο από την Ελλάδα

Βερόπουλος: Το restart στα Βαλκάνια μετά την έξοδο από την Ελλάδα

Της Ελευθερίας Πιπεροπούλου 

Όταν ο Νίκος Βερόπουλος πήρε το 2015 τη δύσκολη απόφαση να αποχωρήσει από την ελληνική αγορά, δεν είδε το τέλος μιας εποχής, αλλά την αρχή μιας νέας διαδρομής. Με προσεκτικά σχεδιασμένες κινήσεις και σταθερή πορεία, επέλεξε να επικεντρωθεί στις αγορές των Βαλκανίων, όπου η αλυσίδα VERO έχει επιτύχει αξιοσημείωτα αποτελέσματα. Σήμερα, η εταιρεία διατηρεί 24 μεγάλα καταστήματα, καλύπτοντας συνολικά περισσότερα από 80.000 τ.μ. χώρου πώλησης, ενώ απασχολεί 1.700 άτομα.

Η ιστορία της εταιρείας Βερόπουλος ξεκινά το 1818, όταν η οικογένεια Βερόπουλου αρχίζει την επιχειρηματική της δραστηριότητα στην Πελοπόννησο. Στη συνέχεια, επεκτείνεται στη Σμύρνη της Μικράς Ασίας και, στις αρχές του 1900, εγκαθίσταται σταδιακά στην Αθήνα, εστιάζοντας στο χονδρεμπόριο καθώς και στις εισαγωγές και εξαγωγές.

Η είσοδος στο λιανεμπόριο και η συνεργασία με τη SPAR

Το 1969, οι Κωνσταντίνος και Αλέξανδρος Βερόπουλος αποφασίζουν να στραφούν στο λιανεμπόριο και να επενδύσουν στα καταστήματα αυτόματης εξυπηρέτησης. Σε συνεργασία με τη διεθνή οργάνωση SPAR, δημιουργούν μια αλυσίδα καταστημάτων τροφίμων και το 1973 ανοίγουν το πρώτο τους σούπερ-μάρκετ στην Αθήνα με την επωνυμία ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΣ SPAR. Το κατάστημα, με έκταση 2.000 τ.μ., γνωρίζει μεγάλη επιτυχία και γίνεται το εφαλτήριο για τη γεωγραφική επέκταση της αλυσίδας. Η Βερόπουλος γίνεται η πρώτη εταιρεία που ανοίγει κατάστημα εκτός Αθηνών, στη Θεσσαλονίκη.

πιν

Η διεθνής επέκταση

Το 1997, η εταιρεία ξεκινά τη διεθνή της δραστηριότητα, ανοίγοντας το πρώτο σούπερ-μάρκετ στην πόλη των Σκοπίων, υπό την επωνυμία VERO. Το 2002, εγκαινιάζει το πρώτο υπερ-μάρκετ SUPER VERO στο Βελιγράδι, ενώ γίνεται η πρώτη ξένη εταιρεία που αγοράζει γη στη Σερβία.

"Πριν από 25 χρόνια εντοπίσαμε ότι η αγορά της πρώην Γιουγκοσλαβίας ήταν μία αναδυόμενη αγορά με πολλά καταναλωτικά χαρακτηριστικά της Δυτικής Ευρώπης. Έτσι μπήκαμε πρώτοι και στις δύο χώρες, Βόρεια Μακεδονία και Σερβία. Η επιτυχία ήρθε άμεσα και διαχρονικά καθώς μείναμε πιστοί στο επιτυχημένο εμπορικό μας ένστικτο”, λέει στο Capital.gr ο Νίκος Βερόπουλος.

πιν

Η ανάπτυξη και η συνεργασία με τη Jumbo

Το 2010, η εταιρεία λανσάρει το VEROcenter στα Σκόπια, σε έκταση 40.000 τ.μ., όπου ανοίγει και το πρώτο κατάστημα Jumbo της χώρας. "Η συνεργασία με τη Jumbo ήρθε όταν η VERO ήταν ήδη πολύ δυνατό όνομα. Όμως είναι μία εξαιρετική συνεργασία και είναι τιμή για εμάς που η Jumbo Ελλάδος μας εμπιστεύεται την εκπληκτική της ‘μπράντα’”, επισημαίνει ο κ. Βερόπουλος.
Το 2016, ανοίγει και το πρώτο κατάστημα Jumbo στο Βελιγράδι, ενισχύοντας περαιτέρω την παρουσία του ομίλου στην περιοχή.

Η αποχώρηση από την ελληνική αγορά

Το 2015, η εταιρεία, "πληγωμένη” από την κρίση, παίρνει τη δύσκολη απόφαση να πωλήσει τις ελληνικές δραστηριότητες και να επικεντρωθεί στις αγορές των Βαλκανίων. Τον Φεβρουάριο του 2016, η δραστηριότητα της Βερόπουλος στην Ελλάδα αποσχίζεται και εξαγοράζεται από τον όμιλο Μετρό της οικογένειας Παντελιάδη, ενώ τα καταστήματα της αλυσίδας μετατρέπονται σε My Market. "Από την Ελλάδα αποχωρήσαμε επηρεασμένοι από την παρατεταμένη κρίση της αγοράς στο τέλος του 2015”, εξηγεί ο κ. Βερόπουλος.

πιν

Το δίκτυο

Σύμφωνα με τον κ. Βερόπουλο, η εξέλιξη του δικτύου ήταν αργή αλλά σταθερή, με ιδιόκτητα μεγάλα σούπερ-μάρκετ στις καλύτερες θέσεις που η εταιρεία μπόρεσε να διασφαλίσει στις πρωτεύουσες και τις μεγαλύτερες πόλεις των δύο χωρών.

Σήμερα, η εταιρεία λειτουργεί 24 μεγάλα καταστήματα με πάνω από 80.000 τ.μ. συνολικά χώρων πώλησης. "Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα της εταιρείας δεν είναι τα τετραγωνικά, αλλά το όνομα VERO, που στην αντίληψη των καταναλωτών είναι συνώνυμο της ποιότητας, της εξέλιξης, της φρεσκάδας, της ποικιλίας, της ευγενικής εξυπηρέτησης και της αίσθησης ότι πλέον ανήκουμε στην Ευρώπη”, τονίζει ο κ. Βερόπουλος.

"Όχι” σε επιστροφή στην Ελλάδα 

Σύμφωνα με τον ίδιο, η πορεία θα συνεχιστεί όπως όλα αυτά τα χρόνια, με σταθερά βήματα, επιλεγμένα ακίνητα και συνεχή βελτίωση στην εμπειρία των πελατών. "Δεν επιθυμούμε να αποκτήσουμε περισσότερα καταστήματα από τους ανταγωνιστές μας, αλλά πετυχαίνουμε να έχουμε τα καλύτερα”.

Ο κ. Βερόπουλος αναφέρει πως προς το παρόν η εταιρεία δεν επιθυμεί να εισέλθει σε άλλες χώρες: "Ευτυχώς, έχουμε δυνατότητα εξέλιξης εδώ που ήδη δραστηριοποιούμαστε”. Την ίδια ώρα, απορρίπτει και το ενδεχόμενο επιστροφής στην ελληνική αγορά.

Οικονομικά στοιχεία και επενδύσεις

Η εταιρεία απασχολεί σήμερα συνολικά 1.700 άτομα και στις δύο χώρες, ενώ τα τελευταία τρία χρόνια πραγματοποίησε επενδύσεις που έφτασαν τα 50 εκατ. ευρώ, αγοράζοντας ακίνητα και χτίζοντας hypermarket, συνδυάζοντας τις επωνυμίες VERO και Jumbo.

Το 2023, η ΒΕΡΟ Α.Ε. Συμμετοχών, που προέκυψε το 2016 μετά από τη διάσπαση της ΑΦΟΙ Βερόπουλοι ΑΕΒΕ, κατέγραψε κύκλο εργασιών 156,2 εκατ. ευρώ, από 127,5 εκατ. ευρώ το 2022, ενώ τα καθαρά της κέρδη ανήλθαν σε 12,2 εκατ. ευρώ, έναντι 10,3 εκατ. ευρώ του προηγούμενου έτους.

Όπως αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις, "στην επίτευξη των παραπάνω αποτελεσμάτων συνετέλεσαν θετικά η πορεία και τα αποτελέσματα των θυγατρικών εταιρειών Veropulos Dooel Βόρεια Μακεδονία και της Veropoulos Doo Σερβία, οι οποίες υλοποίησαν τους στόχους που είχαν τεθεί και αφορούσαν στη βελτίωση των οικονομικών τους αποτελεσμάτων και στην ορθολογικότερη και πιο αποτελεσματική λειτουργία τους, συμβάλλοντας ουσιαστικά και συνολικά στην συνολική ανοδική πορεία του Ομίλου”. 

Σύμφωνα με τον κ. Βερόπουλο, η θετική πορεία της εταιρείας συνεχίστηκε και το 2024, με τις συνολικές πωλήσεις να ανέρχονται σε 194,5 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των φόρων, σημειώνοντας αύξηση 11,3%. "Όποιος ρίξει μια ματιά στα αποτελέσματα της ΒΕΡΟ την τελευταία δεκαετία, θα δει σταθερά ανοδικές πωλήσεις, ανοδικά κέρδη κάθε χρόνο, ανύπαρκτο δανεισμό, μεγάλη αξία ακινήτων και ρευστότητα”, επισημαίνει.

Όσον αφορά τα μερίδια αγοράς, ο ίδιος αναφέρει ότι η εταιρεία διατηρεί μεγαλύτερο μερίδιο στη Βόρεια Μακεδονία, ενώ στη Σερβία, που αποτελεί μεγαλύτερη αγορά, το μερίδιό της είναι μικρότερο. "Η στρατηγική μας για το μέλλον συνοψίζεται σε τρεις λέξεις: σύνεση, εργατικότητα, επαγγελματισμός και… τρέξτε να μας πιάσετε!”, καταλήγει χαρακτηριστικά ο κ. Βερόπουλος.