Γιατί ο Έλον Μασκ βρέθηκε εκτός λίστας Forbes για τους Ηγέτες της Αειφορίας

Γιατί ο Έλον Μασκ βρέθηκε εκτός λίστας Forbes για τους Ηγέτες της Αειφορίας

Του Alex Knapp

Όταν η συντακτική ομάδα πίσω από τη φετινή Λίστα Ηγετών Αειφορίας του Forbes άρχισε να εξετάζει πιθανές υποψηφιότητες για τη λίστα, το όνομα του Έλον Μασκ εμφανίστηκε νωρίς. Και ήταν λογικό. Το λανσάρισμα του Tesla Roadster το 2008 έκανε κάτι που πολλοί πίστευαν αδύνατο - τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μόδα. Καθώς, δε, η Tesla συνέχιζε να παραδίδει νέα μοντέλα, ώθησε την υπόλοιπη παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία να επιταχύνει τα δικά της μοντέλα EV. Αυτό ήταν πολύ σημαντικό για το περιβάλλον στις ΗΠΑ, όπου τα αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν πάνω από το 20% των συνολικών εκπομπών ρύπων άνθρακα.

Η λίστα των ηγετών της βιωσιμότητας του Forbes, ωστόσο, δεν είναι ένα βραβείο δια βίου. Επικεντρώνεται στους ανθρώπους που συνεχίζουν να έχουν αντίκτυπο με συνεχή τρόπο και οι αξιολογήσεις σταθμίστηκαν σε μεγάλο βαθμό με βάση το τι είχαν επιτύχει οι συγκεκριμένοι άνθρωποι τα τελευταία δύο χρόνια. Σε αυτό το πεδίο, ο Μασκ υστερεί.

Ας ξεκινήσουμε με το πιο προφανές πρόβλημα: την αργή αλλά σταθερή πτώση της Tesla. Κάποτε ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης της βιομηχανίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Tα κέρδη της μειώνονται εδώ και τέσσερα τρίμηνα. Η BYD, με έδρα την Κίνα, κατασκευάζει τώρα περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα – κάτι που έφερε τον CEO και ιδρυτή της, Wang Chuanfu, στη λίστα. Μια σειρά, εξάλλου, από ατυχείς κινήσεις στο πεδίο της ηγεσίας έχουν αναγκάσει σημαντικούς επενδυτές της Tesla να στραφούν ενάντια στον αμφιλεγόμενο και εκκεντρικό CEO της.

Σημαντικό λάθος αποδείχθηκε το Cybertruck. Από τότε που ο Musk το παρουσίασε στον κόσμο το 2019 σπάζοντας το "άθραυστο" παράθυρο του οχήματος, το όχημα μαστίζεται από καθυστερήσεις, προβλήματα κατασκευής και γενική θυμηδία. Ξεκίνησε να παραδίδεται προς πώληση το περασμένο φθινόπωρο, χρόνια αργότερα από το αρχικό σχέδιο, ωστόσο λιγότερα από 20.000 τέτοια οχήματα έχουν φτάσει στα χέρια των πελατών. Παρά το σύντομο χρονικό διάστημα που βρίσκεται στην αγορά, έχει ήδη ανακληθεί τέσσερις φορές και βίντεο με αστοχίες κατασκευής έχουν γίνει viral στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Στο Reddit, η ειρωνική θεματική κατηγορία "Cyberstuck", το οποίο δημοσιεύει ακατάπαυστα τέτοιες αποτυχίες στη λειτουργία του συγκεκριμένου μοντέλου, έχει πάνω από 160.000 μέλη – πάνω από 10 φορές περισσότερα άτομα από εκείνα που διαθέτουν στην πραγματικότητα ένα τέτοιο όχημα. Αυτό δεν είναι καλό σημάδι. Ακόμη όμως κι αν η κυκλοφορία του Cybertruck ήταν άψογη, θα εξακολουθούσε να έχει προβλήματα σε σχέση με τη βιωσιμότητα – οι μεγάλες ποσότητες ενέργειας, αλουμινίου και υλικών που χρειάζονται για να κατασκευαστούν τα τεράστια οχήματα σε σύγκριση με άλλα EV τα καθιστούν μη φιλικά προς το περιβάλλον.

Η Tesla αντιμετωπίζει και άλλα προβλήματα. Το Tesla Semi είναι χρόνια πίσω από το χρονοδιάγραμμα, αφήνοντας τους πελάτες να περιμένουν, ενώ οι ανταγωνιστές στην αγορά εμπορικού στόλου εκπληρώνουν τις παραγγελίες και αυξάνουν τα σύνολα παράδοσης (η επιτυχία της Rivian στη σειρά των φορτηγών παράδοσης, για παράδειγμα, βοήθησε τον RJ Scaringe, ιδρυτή και διευθύνοντα σύμβουλό της, να εισέλθει στη λίστα). Και μετά από μήνες διαπραγμάτευσης κατά την οποία η Tesla ζήτησε αρκετούς ανταγωνιστές της στο πεδίο των EV να συμφωνήσουν να χρησιμοποιήσουν το πρότυπο φόρτισής της, ο Musk διέλυσε την ομάδα των Supercharger της εταιρείας και ανακοίνωσε ότι θα επιβραδύνει την ανάπτυξη του δικτύου.

Ήταν ένα βασικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για την Tesla - η έλλειψη ενός ισχυρού δικτύου φόρτισης είναι ένα σημαντικό εμπόδιο για πολλούς πιθανούς πελάτες EV που διστάζουν να προχωρήσουν λόγω του άγχους της εμβέλειας ενός ηλεκτρικού οχήματος σε χιλιόμετρα ανά φόρτση. Η επιβράδυνση της ανάπτυξης του δικτύου μπορεί να σημαίνει επιβράδυνση της παραγωγής ηλεκτρικών οχημάτων, καθιστώντας δυσκολότερο για τις ΗΠΑ να επιτύχουν τους κλιματικούς στόχους τους. Αντίθετα, έχει αναθέσει σε μηχανικούς της Tesla να φτιάξουν μια σειρά ανθρωποειδών ρομπότ αντί για αυτοκίνητα. Πέραν όλων των παραπάνω, η εταιρεία έκοψε επίσης σχεδόν μισό εκατομμύριο δέντρα στη Γερμανία για να χτίσει εκεί το εργοστάσιο μπαταριών της.

Η εξαγορά του Twitter από τον Έλον Μασκ ήταν επίσης επιζήμια για τους ευρύτερους κλιματικούς στόχους. Από τότε που αγόρασε την εταιρεία το 2022, ο Μασκ έχει διαλύσει σημαντικά τμήματα της ομάδας εμπιστοσύνης και ασφάλειας και έχει χαλαρώσει τους περιορισμούς κατά της παραπληροφόρησης. Μια συνέπεια αυτού; Η άρνηση της κλιματικής αλλαγής έχει εκτοξευθεί ως άποψη στον ιστότοπο: μια πρόσφατη αναφορά από την Climate Action Against Disinformation, μια συμμαχία περιβαλλοντικών οργανώσεων και ομάδων κατά της παραπληροφόρησης, κατέταξε την Χ τελευταία θέση μεταξύ των μεγάλων πλατφορμών μέσων κοινωνικής δικτύωσης στον χειρισμό της παραπληροφόρησης για το κλίμα, επειδή "έλλειπαν σαφείς πολιτικές που να αντιμετωπίζουν την παραπληροφόρηση για το κλίμα, χωρίς ουσιαστικούς μηχανισμούς δημόσιας διαφάνειας και χωρίς αποδεικτικά στοιχεία για την αποτελεσματική επιβολή της σχετικής πολιτικής".

Εν τω μεταξύ, η SpaceX αντιμετώπισε μια σειρά ερευνών σχετικά με το περιβαλλοντικό της ιστορικό. Τους τελευταίους έξι μήνες, τόσο η ομοσπονδιακή Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος των ΗΠΑ όσο και η Επιτροπή Περιβαλλοντικής Ποιότητας του Τέξας έχουν εκκινήσει ενέργειες κατά της εταιρείας, οι οποίες σχετίζονται με τις εγκαταστάσεις της Starbase στο Τέξας. Αυτές οι ενέργειες βασίζονται σε ισχυρισμούς ότι η διαστημική εταιρεία έχει παραβιάσει επανειλημμένα τον Νόμο για το Καθαρό Νερό με την απόρριψη ρύπων από την τοποθεσία σε τοπικά υδάτινα σώματα. Η εταιρεία αρνείται οποιαδήποτε αδικοπραγία ή ρύπανση, υποστηρίζοντας σε μια μακροσκελή δήλωση νωρίτερα αυτόν τον μήνα ότι αυτές οι ενέργειες είναι "εξ ολοκλήρου συνδεδεμένες με διαφωνίες σχετικά με γραφειοκρατικές διαδικασίες".

Τέλος, τα τελευταία δύο χρόνια, ο Μασκ φαίνεται να έχει χάσει το ενδιαφέρον του να πρωτοστατεί σε θέματα περιβάλλοντος και αειφορίας. Νωρίτερα φέτος, η Tesla αφαίρεσε το μανιφέστο της εταιρείας για το κλίμα του 2006 από τον ιστότοπό της. Σε αυτό, ο Μασκ ανέφερε ότι είχε ως στόχο να "βοηθήσει να επιταχυνθεί η μετακίνηση από μια οικονομία εξόρυξης και καύσης υδρογονανθράκων προς μια οικονομία ηλιακής ηλεκτρικής ενέργειας, η οποία πιστεύω ότι είναι η πρωταρχική, αλλά όχι αποκλειστική, βιώσιμη λύση".

Σε μια συνομιλία του με τον τέως (και εκ νέου υποψήφιου) πρόεδρο των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ στο X, ωστόσο, νωρίτερα αυτό το έτος, οπισθοχώρησε από αυτές τις φιλοδοξίες, λέγοντας ότι δεν πρέπει να υπάρχει "βιασύνη" για μια βιώσιμη οικονομία, καθώς οι επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής δεν θα είναι αρκετά σοβαρές για να ανησυχεί κανείς, τουλάχιστον έως να φτάσει το διοξείδιο του άνθρακα της ατμόσφαιρας σε πολύ υψηλότερα επίπεδα από εκείνα που υπάρχουν σήμερα. Οι επιστήμονες που μελετούν το κλίμα λένε ότι αυτά τα επικίνδυνα επίπεδα διοξειδίου του άνθρακα είναι λιγότερα από τα μισά από εκείνα που ισχυρίζεται ο Μασκ.

Το Forbes σχεδιάζει να εκδίδει μια νέα έκδοση της λίστας Sustainability Leaders κάθε χρόνο, πάντα με έμφαση στην πρόσφατη, αποτελεσματική δράση. Εάν ο Έλον Μασκ αλλάξει πορεία, θα χαρούμε να τον συμπεριλάβουμε σε μια μελλοντική λίστα. Αυτή τη στιγμή, ωστόσο, δεν είναι πλέον ηγέτης σε ζητήματα περιβάλλοντος.

Το μέλλον της αυτοκίνησης διαμορφώνεται από την τεχνολογία, την πράσινη μετάβαση και τη ζήτηση για ευέλικτα μοντέλα χρήσης που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες.

ΑΝΑΚΑΛΥΨΕ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ

Περισσότερα από Forbes

Τι σημαίνει η τελευταία διαμάχη Μασκ - Τραμπ καθώς "βυθίζονται" οι πωλήσεις της Tesla

Τι σημαίνει η τελευταία διαμάχη Μασκ - Τραμπ καθώς "βυθίζονται" οι πωλήσεις της Tesla

Οι κορυφαίοι Έλληνες εφοπλιστές - Λίστα Forbes 2025

Από τη Χίο έως τη Wall Street και από το CO2 shipping έως τις ναυαρχίδες του LNG, οι Έλληνες εφοπλιστές συνεχίζουν να διαμορφώνουν το μέλλον της παγκόσμιας ναυτιλίας.

Η Άννα Αγγελικούση στις 50 πλουσιότερες αυτοδημιούργητες γυναίκες στον κόσμο

Στο Νο1 της λίστας η Ελβετίδα εφοπλίστρια Rafaela Aponte-Diamant.

Οι ελληνικές εταιρείες στη λίστα Global 2000

Έξι ελληνικές εταιρείες στη λίστα Global 2000 του Forbes με τις μεγαλύτερες και πολυτιμότερες εταιρείες του κόσμου για φέτος.

Ο νέος εφιάλτης της Tesla ακούει στο όνομα "Ντόναλντ Τραμπ"

Τα πράγματα ήδη δεν πήγαιναν καλά. Ήρθε και η επεισοδιακή σύγκρουση Μασκ-Τραμπ να χειροτερέψει την κατάσταση.

Οι πλουσιότερες γυναίκες celebrities στις ΗΠΑ το 2025

Οι σταρς της σκηνής και της οθόνης αξίζουν συνολικά 14,1 δισ. δολάρια, από 13,3 δισ. δολάρια το 2024.

Οι 30 πιο πολύτιμες ποδοσφαιρικές ομάδες στον κόσμο το 2025

Η στέψη μοιάζει πλέον με ρουτίνα: για τέταρτη διαδοχική χρονιά -και ένατη στις τελευταίες 12- "Βασίλισσα" η Ρεάλ.

Η "λίστα του Μίδα" με τους κορυφαίους Venture Capitalists στον κόσμο για το 2025

Η 24η ετήσια λίστα του Forbes σε συνεργασία με την TrueBridge έχει και πάλι στην κορυφή της τον Alfred Lin.

Έγιναν δισεκατομμυριούχοι χωρίς να έχουν δικό τους "κολοσσό" - Ντάιμον, Κουκ, Ναντέλα και άλλοι 45 που πλούτισαν ως στελέχη εταιρειών

Αποτελούν το 5% των πλουσιότερων Αμερικανών. Αριθμός - ρεκόρ το 2025 και η λίστα θα μεγαλώσει.

Γιατί τα ρομποτικά ταξί της Tesla του Μασκ οδεύουν προς την πανωλεθρία

Ο Έλον Μασκ ποντάρει το μέλλον της Tesla στην επιτυχία τους.

Οι 10 πιο ακριβοπληρωμένοι αθλητές στον κόσμο το 2025 - Στη 13η θέση ο Γιάννης Αντετοκούνμπο

Στην κορυφή για τρίτη διαδοχική χρονιά ο Κριστιάνο Ρονάλντο. Ποσό-ρεκόρ συγκέντρωσαν οι δέκα κορυφαίοι της λίστας.

Γιατί η Tesla δεν είναι η "υπερδύναμη της τεχνητής νοημοσύνης" που ο Μασκ λέει πως είναι

Ο Μασκ ισχυρίζεται ότι η αυτοκινητοβιομηχανία θα είναι μια μέρα η πιο πολύτιμη εταιρεία Τεχνητής Νοημοσύνης