FORBES EVENT: Προοπτικές και προκλήσεις της ελληνικής ναυτιλίας

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 18.41

Εκδήλωση του Forbes για την ελληνική ναυτιλία πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Πέμπτης στο πλαίσιο της Διεθνούς Ναυτιλιακής Έκθεσης Ποσειδώνια 2024.

Στην έναρξη της εκδήλωσης η Sophie Sellers, Director of Data Intelligence της VesselsValue, παρουσίασε τη μεθοδολογία και τα κριτήρια συγκέντρωσης των στοιχείων για την ελληνική ναυτιλία και τους Έλληνες εφοπλιστές.

Στην συνέχεια, παρουσιάστηκε η λίστα των 50 κορυφαίων Ελλήνων εφοπλιστών του Forbes 2024. Παρουσιάστηκε επίσης η λίστα με τις 25 κορυφαίες ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων με βάση τον αριθμό των πλοίων, καθώς και εκείνη με τις 25 κορυφαίες ελληνικές εταιρείες στις νέες παραγγελίες πλοίων το 2023.

arithmos ploion 06.06.2024

paragggelies 06.06.2024

Ακολούθησε συνέντευξη με τον υπουργό Ναυτιλίας, και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστο Στυλιανίδη με θέμα: "Ελλάδα - Η πρώτη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο". Τη συζήτηση συντόνισε η δημοσιογράφος του Capital.gr Αναστασία Βαμβακά

Τέλος, για τις προοπτικές και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική ναυτιλία συζήτησαν στην ολοκλήρωση της εκδήλωσης οι: Δημήτρης Σακίπης, Director, ESG, Sustainability and Climate Change της PwC Greece, Στράτος Δεσύπρης, Chief Operating Officer της Navios Partners, Πάνος Κουτσουράκης, αντιπρόεδρος ABS, Global Sustainability και Sophie Sellers, Director of Data Intelligence της VesselsValue.

Στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει  μεταξύ άλλων στην τοποθέτηση του ο κ. Κουτσουράκης, αντιπρόεδρος ABS, Global Sustainability, σημειώνοντας ότι ένα μεγάλο μέρος συνδέεται με την ενεργειακή μετάβαση

"Εκεί γίνεται μεγάλη προσπάθεια και βέβαια υπάρχουν πλέον πολλές τεχνολογίες διαθέσιμες. Μερικές είναι ώριμες, αλλά θα πρέπει να γίνουν περισσότερες επενδύσεις", σημείωσε. 

Αναφέρθηκε επίσης στη μεγάλη γεωπολιτική αστάθεια που υπάρχει σήμερα. "Αυτό είναι κάτι που επηρεάζει τις διαδρομές των πλοίων, βλέπουμε να περνάμε γύρω από την Αφρική, αντί να πηγαίνουν από τη διώρυγα του Σουέζ – αυτό φυσικά συνδέεται με επιπλέον ρύπους".

Σε αυτό το πλαίσιο σημείωσε ότι θα πρέπει να γίνει μια επαναξιολόγηση "ώστε να δούμε τις στρατηγικές μας και να μπορούμε να αντιμετωπίζουμε αυτές τις προκλήσεις".

Σε δεύτερο κύκλο τοποθέτησής του, ο κ. Κουτσουράκης σημείωσε ότι το στοιχείο του ESG υπήρχε πάντοτε στη λογική των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, ωστόσο τώρα αναβαθμίζεται έτι περαιτέρω, τόσο για εισηγμένες όσο και για μη εισηγμένες εταιρείες του κλάδου.

Ο κ. Δεσύπρης, εκ μέρους της Navios, στάθηκε ιδιαίτερα στις προκλήσεις που θέτει το άγνωστο που δημιουργούν οι διεθνείς γεωπολιτικές συνθήκες.

"Είναι πιθανό τα νέα της προηγούμενης ημέρας να αλλάζουν τη στρατηγική σου την επόμενη", σημείωσε.

Αναφέρθηκε εξάλλου στην ανανέωση του στόλου της Navios στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης, ώστε να διαθέτει πλοία τα οποία να μπορούν να εκμεταλλευτούν την τελευταία λέξη της τεχνολογίας.

"Η ναυτιλία κυριαρχείται ιστορικά από κύκλους ανόδου και πτώσης. Αυτό είναι αναπόφευκτο, οπότε το ζήτημα είναι πώς προετοιμάζεται κανείς γι' αυτούς τους κύκλους. Υπάρχει ένα πολύ στενό παράθυρο ευκαιριών στην αγορά και το ζήτημα είναι να τις αδράξεις", συμπλήρωσε ο κ. Δεσύπρης.

Από την πλευρά του, ο κ. Σακίπης της PwC Greece, αναφέρθηκε στην απανθρακοποίηση του ναυτιλιακού κλάδου, σημειώνοντας ότι αυτή συνδέεται με την εμπορική στρατηγική των ναυτιλιακών εταιρειών, μέσα σε περιβάλλον έντονων γεωπολιτικών αναταράξεων. Σε τέτοιο περιβάλλον, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν δείξει εξαιρετικά αντανακλαστικά και έχουν κατοχυρώσει τον παγκόσμια πρωτοπόρο ρόλο τους, σημείωσε.

Για το ευρωπαϊκό Green Deal, ο κ. Σακίπης σημείωσε ότι η ΕΕ χρησιμοποιεί τον χρηματοοικονομικό κλάδο προκειμένου να πιέσει τους υπόλοιπους κλάδους να κινηθούν προς πιο πράσινες λύσεις. Το ίδιο ισχύει και έναντι του κλάδου της ναυτιλίας. "Σήμερα τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα απλώς ζητούν τη βελτίωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των εταιρειών, μεταξύ άλλων και των ναυτιλιακών. Σε 2 ή 3 χρόνια, θα αρχίσουν να το επιβάλλουν. Ταυτόχρονα, θα κινηθούν με τη λογική των κινήτρων, μεταξύ άλλων μέσω μείωσης επιτοκίων δανεισμού σε αντάλλαγμα για "πράσινες δεσμεύσεις" εκ μέρους των εταιρειών".

Η κ. Sellers, τέλος, ανέφερε ότι το 2023 ήταν για την ελληνική ναυτιλία έτος-σταθμός για τον ελληνικό εφοπλισμό στις νέες παραγγελίες πλοίων. Για τον ηγετικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας σε διεθνή κλίμακα, σημείωσε ότι οι στόλοι των Ελλήνων πλοιοκτητών ξεχωρίζουν και για τη μικρή "ηλικία" τους, δηλαδή τον σύγχρονο χαρακτήρα των πλοίων, που έχουν ναυπηγηθεί κατά το μεγαλύτερο μέρος τους όχι παλαιότερα από τα 10 έτη.

Περισσότερα από Forbes

FORBES EVENT - Χρ. Στυλιανίδης: Η ελληνική ναυτιλία όχι μόνο άντεξε στην κρίση, αλλά γιγαντώνει τον ρόλο της

Τι ανέφερε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σε συζήτηση με την δημοσιογράφο του Capital.gr Αν. Βαμβακά, για την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για τις άγονες γραμμές και για την αναζωογόνηση της ναυπηγικής βιομηχανίας.